Miehen mielestä minun pitäisi aina pyytää häntä jos haluan että hän tekee jotain.
Esim jos haluan että hän imuroi, lähtee lasten kanssa jonnekin, herää aamulla pienimmän kanssa jne. Ja minua siis ärsyttää tosi paljon se, että pitää aina pyytää. Miehen mielestä minulla on ongelma, kun voisin yksinkertaisesti vaan pyytää häneltä asioita (mitä siis toki teenkin jatkuvasti, mutta en jaksaisi enää). Mielipiteitä tai ajatuksia? Miten teillä nämä tällaiset jutut toimii? Yksinkertaisia juttuja, mutta silti niistä tulee riitaa, koska minua ärsyttää se että joudun jatkuvasti jotain pyytämään.
Kommentit (130)
Onko teidän mielestänne normaalia se, että aikuinen ihminen näkee omassa kodissaan, että roskis on täynnä, mutta ei voi viedä sitä ulos, jos ei joku pyydä häntä tekemään sitä? Ei tarvita kuin hiukan pelisilmää, niin omassa kodissaan näkee helposti asioita, jotka pitää hoitaa.
Kyllähän AP:kin tekee kotonaan kaikenlaista, tiskaa/laittaa likaisia astioita tiskikoneeseen, tyhjentää tiskikoneen, pesee pyykkiä, siivoaa, hoitaa lapsia jne. vaikka kukaan ei pyydä häntä tekemään niitä hommia.
Minuakin välillä ärsyttää se, kun meidän keittiössä ei tapahdu mitään, jos minä en tee tai pyydä jotakuta tekemään. Mutta kyllä minun mieheni tekee välillä ihan oma-aloitteisestikin kotihommia. Silloin kun hänellä on töissä kiireistä ja paljon ylitöitä, hän ei tee kotona yhtään mitään, jos en käske.
Lopettakaa tämä ainainen väninä, naiset. Niin kauan kuin te itse mahdollistatte miestenne sluibailun, niin kauan sitä myös jatkuu. Siinäpähän kärsitte sitten.
T. N50, jonka mies on AINA tehnyt osansa ihan ilman käskyttämisiä.
Ap pesetkö miehen pyykit pyytämättä? Kun keskustelet ongelmastanne niin voisinhan kysyä että mitä mieltä mies olisi jos pesisit jatkossa miehen pyykit vain kun hän pyytää (ja jos silloin on sinulla aikaa sille). Saisitko miestä ymmärtämään ongelmaa?
Olisiko netissä mitään sopivaa ADHD testiä ja suostuisiko miehesi tekemään sellaisen oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Teet valmiiksi jääkaapin oveen viikko aikataulun, milloin on mitäkin ja tähtitarralla merkkaat, kun velvollisuus on tehty.
Hieno keksintö! Varaat paljon tähtitarroja, kiiltokuvia ja tikkareita, joilla palkitset miehesi kun hän on ollut reipas ja osannut huolehtia oman kodin hygieniasta ihan taulukon avulla.
Vierailija kirjoitti:
Näissä tapauksissa on aina myös mahdollista, että taustalla onkin ADHD. En muuten mainitsisi koko asiaa, mutta miehen siskosta ja vanhemmista kertomasi antaa vähän lisäaihetta epäilylle. ADHD on vahvasti perinnöllinen, ja monet ADHD-vanhemmat reagoivat lastensa vaikeuksiin kuvaamallasi tavalla. ADHD on etenkin hoitamattomana hirveä taakka parisuhteille, se näkyy nimenomaan kyvyttömyytenä hoitaa omia vastuita yhteisessä elämässä, voimakkaina hallitsemattomina tunteina ja yliherkkyytenä kritiikille. Hirveän todennäköistä tämä ei ole, mutta diagnosoimaton aikuisiän ADHD on yleisempi kuin luullaan. Ihan riippumatta siitä yritätkö jatkaa hänen kanssaan vai et, jos miehelläsi on ADHD hänen olisi tärkeää saada ainakin diagnoosi.
Oli käytöksen syy mikä tahansa, muutoksen mahdollisuutta ei varmasti ole ilman että suhtaudutte asiaan vakavasti ja työstätte sitä tosissanne ja pitkäjänteisesti (te, mutta enimmäkseen mies). Tarvitsette siihen tueksi parisuhdeterapeutin tai muun pätevän puolueettoman avustajan. Et voi olla vastuussa tästäkin miehen puolesta, ja yksin hän ei sitä tee. Siispä tarvitaan ulkopuolista apua.
Et onneksi tarvitse miehen suostumusta erotaksesi.
Tuo ADHD-kortti on kyllä aika yllättävä. Tunnen henkilökohtaisesti yhden ADHD-miehen. Hän tekee oma-aloitteisesti kotitöitä. Esim. saattaa imuroida koko kämpän ihan vain siksi, koska ei nyt satu olemaan muutakaan tekemistä. Silloin kun hänellä ei vielä ollut lääkitystä, hän saattoi kylässäkin alkaa siivoamaan tai tiskaamaan, kysyi toki luvan talonväeltä ennen kuin aloitti.
Vierailija kirjoitti:
Ap pesetkö miehen pyykit pyytämättä? Kun keskustelet ongelmastanne niin voisinhan kysyä että mitä mieltä mies olisi jos pesisit jatkossa miehen pyykit vain kun hän pyytää (ja jos silloin on sinulla aikaa sille). Saisitko miestä ymmärtämään ongelmaa?
Olisiko netissä mitään sopivaa ADHD testiä ja suostuisiko miehesi tekemään sellaisen oikeasti?
Varmaan joskus olen sanonutkin miehelle näin. Siinä tilanteessa sitten sanoo ”ei minua haittaisi se yhtään”. Eli vähättelee täysin ongelmaa. Hänen mielestäni minulla on suurin ongelma, kun pyytäminen on minulle niin mahdottoman vaikeaa. Toki joudun päivittäin pyytämään yhtä sun toista, eikä se ole se vaikea asia, vaan se että toinen ei tee mitään pyytämättä.
Meillä siis vielä kaiken lisäksi kaksi poikalasta ja mietin pääni puhki kuinka edesauttaa että pojista ei tulisi yhtä aloitekyvyttömiä. Mallioppiminen ikävä kyllä tässä tapauksessa tuottaa epätoivottavan tuloksen, jos pojat ottavat mallia isästään... Kaipaisin tähänkin vinkkejä. Perheneuvolassa olemme myös olleet, ja sen jälkeen hetkellisesti tilanne ehkä olikin parempi, mutta kun se on aina hetkellistä. Miehen mielestä oma-aloitteisuus on todella raskasta yrittämistä ja tekee sitä ajoittain hetkellisesti vain jotta olisin tyytyväinen ja hiljaa. Tuokin on aivan absurdi ajatus, koska ainoa mitä toivon on että lastenhoito ja kotityöt jakautuisivat oikeudenmukaisesti ja molemmat kantaisi niistä jos ei tasapuolisesti niin lähes tasapuolisesti vastuun, toisin kuin nyt kun toinen kantaa kaiken vastuun ja toinen tekee vain jotain kuin pyydetään. Esittääkö hän ettei ymmärrä asiaa vai eikö hän oikeasti vaan tajua millään? Ja taas kuuluu kysymys ”Mikä siinä on niin vaikea pyytää?” T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme toisella kierroksella. Tapasimme toisemme 45 v. Muistan miehen alkuaikoina sanoneen minulle kaksi asiaa
- jos haluat jotain, niin pyydä
- muista, että minä olen mies. Tarvitsen yksinkertaiset ja selkeät ohjeet.Mies on siis älykäs, mutta kertonee paljon miehen ajattelunrakenteesta. Ja kun hän näitä asioita korosti, niin kertoo myös siitä, mitä hän on saanut kuulla aikaisemmissa parisuhteissaan.
Eli 45v mies on yhtä kuin joku kehitysvammainen? Ei ymmärrä että joskus pitää siivota tai käydä kaupassa jos ei ole vaimo käskemässä?
Juu ei ”ymmärrä” 🤣🤣
Ehdota erillisasumista, lapset vuoroviikoin. Ehkä muistaminen helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme toisella kierroksella. Tapasimme toisemme 45 v. Muistan miehen alkuaikoina sanoneen minulle kaksi asiaa
- muista, että minä olen mies. Tarvitsen yksinkertaiset ja selkeät ohjeet.Mies on siis älykäs, mutta kertonee paljon miehen ajattelunrakenteesta. Ja kun hän näitä asioita korosti, niin kertoo myös siitä, mitä hän on saanut kuulla aikaisemmissa parisuhteissaan.
Eli mies edelleen haluaa ulkoistaa vastuun parisuhteesta ja yhteisistä asioista naiselle. Mun on ihan hirveän vaikea ymmärtää, että mies, joka helposti kasaa tietokoneen ja on aikanaan sitä opetellut käyttämään, ei vain kertakaikkiaan ilman kädestä kiinni pitämistä osaa laittaa pyykinpesukonetta päälle. Vai onko se nappuloiden vähyys mikä häiritsee suoritusta? Ja miten voi olla, että aikuinen mies ei ole oppinut, että ruoka ei lennä kaupasta kotiin jne. Miten selkeät ohjeet mies näihin oikein tarvitsee?
Eihän sillä ole osaamisen kanssa tekemistä. Hän kyllä imuroi, jos minä en siivoa. Ja ymmärtää käydä kaupassa. Yms. Onhan tuon ikäinen jo tottunut niihin.
Tarkoituksenani oli vain kuvata miehistä ajattelunrakennetta: jos toinen haluaa siistimpää tai erilaista, niin sitä pitää pyytää. Ja sitten mies yrittää ratkaista, miten se toteutetaan.
Tulee mieleen teiniajat kun äiti joutui erikseen pyytämään minua viemään roskat tai tyhjentämään tiskikoneen.
Sittemmin aikuisena miehen asunnossa aikaa viettäessä, jos hän alkoi siivota, mitä tein? No en ainakaan jäänyt tuijottamaan tietokonetta kuin mitään ei olisi tapahtunut, vaan vaikkapa tiskasin sillä välin.
Jos asutaan yhdessä, luulisi olevan vielä selvääkin selvempää että yhdessä sitä taloutta pidetään pystyssä. Äiti ei ole patistamassa ja tekemässä tehtävälistoja, aikuisen pitää osata itse.
Onko nämä miehet aina sellaisessa "apinakin osaisi" -työssä, jossa tehdään joka päivä samat jutut ja jos tulee joku ongelma, niin seisotaan tumput suorina se päivä? Koska miten tämmöinen ihminen sitten kotonakaan mitään osaisi.
Jos taas työ on haastavaa, muuttuvaa ja ns. aivoja vaativaa, niin kaipa sama henkilö tajuaa myös kotona että "lattia on täynnä roskaa, joten pitää imuroida." Eikä vedä mitään "no oisit sanonut että pitää imuroida"
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa tämä ainainen väninä, naiset. Niin kauan kuin te itse mahdollistatte miestenne sluibailun, niin kauan sitä myös jatkuu. Siinäpähän kärsitte sitten.
T. N50, jonka mies on AINA tehnyt osansa ihan ilman käskyttämisiä.
Mikä on ratkaisusi? Jättää siivoamatta, tiskaamatta, pyykkäämättä jne?
Miehen vaatteet varmaan voisi jättää pesemättä, mutta astiat loppuu ja siitä sotkukämpästä kärsii kaikki muut.
Jos mies on sellainen ettei kunnon keskustelusta tai edes asiasta ärähtämisestä ota kuuleviin korviinsa, mitä muuta voi ongelmasta eroon pääsemiseksi tehdä kuin erota?
Minä ehdotin kysymään mieheltä tuota pyykin pesun pyytämistä. No jos se ei olisi miehen mielestä ongelma niin kerro että tästä lähin peset miehen pyykkiä vain kun tämä pyytää ja jos sinulla on aikaa silloin. Ei mies tajua millaista se on ellei pääse kokeilemaan. Eli tee asia näkyväksi sillä ettet pese niitä miehen pyykkejä oma-aloitteisesti. Eihän tuo pelkkä kysyminen saa sitä tajuamaan vaan käytännön kokemus,
Kun jotkut vaatteet on loppu niin todennäköisesti mies kiukuttelee ”miksei ole puhtaita sukkia” voit vastata ettet ole pyytänyt pesemään. Todennäköisesti mies tuskailee että miksi pitäisi pyytää kun voit pestä ne samalla kuin peset muutkin pyykit. Sitten vaan kerrot ettei mieskään suostu tekemään kotitöitä kuin pyydettyjä ja miehen pyykkihommat hoidetaan jatkossa niin että vain kun pyytää jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mies edelleen haluaa ulkoistaa vastuun parisuhteesta ja yhteisistä asioista naiselle. Mun on ihan hirveän vaikea ymmärtää, että mies, joka helposti kasaa tietokoneen ja on aikanaan sitä opetellut käyttämään, ei vain kertakaikkiaan ilman kädestä kiinni pitämistä osaa laittaa pyykinpesukonetta päälle. Vai onko se nappuloiden vähyys mikä häiritsee suoritusta? Ja miten voi olla, että aikuinen mies ei ole oppinut, että ruoka ei lennä kaupasta kotiin jne. Miten selkeät ohjeet mies näihin oikein tarvitsee?
Eihän sillä ole osaamisen kanssa tekemistä. Hän kyllä imuroi, jos minä en siivoa. Ja ymmärtää käydä kaupassa. Yms. Onhan tuon ikäinen jo tottunut niihin.
Tarkoituksenani oli vain kuvata miehistä ajattelunrakennetta: jos toinen haluaa siistimpää tai erilaista, niin sitä pitää pyytää. Ja sitten mies yrittää ratkaista, miten se toteutetaan.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Siivoaminen ei ole mikään insinööriaivoja vaativa ratkaistava yhtälö. Jos ei ole siistiä, siivotaan. Eikä odoteta että se toinen ehtii ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee simppelille miehelle taulukko vaikka jääkaapin oveen:
- ma käy ruokakaupassa (yksinkertaiselle tarkka lista mukaan), tee ruoka ja tiskaa
- ti vie lapset päiväkotiin, vaihda töiden jälkeen lakanat
- ke hae lapset päiväkodista ja ulkoile heidän kanssaan tunti illalla
- to vie lapset pelaamaan jalkapalloa, tyhjennä tiskikone
- pe pese kaksi koneellista pyykkiä
- la 28.2. nouse aikaisin ja huolehdi lapsista, niin vaimo saa nukkua
- tee parin päivän ruoka valmiiksi
- su imuroi ja pese lattiat, pyyhi pölyt ja pese kylpyhuone
Lämpimiä ja selkeitä ohjeita yksinkertaiselle miehelle.
Minä teen tarkkuudeltaan vastaavia listoja pikkukoululaiselle. Kuka helvetti haluaa olla seitsemänvuotiaan tasolla olevan miehen vaimo?
En voisi nähdä tällaista ihmistä seksuaalisena, haluttavana persoonana. Kyllä se lapsenomaisuus ja heikkolahjaisuus ulottuisi sillekin alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. N50, jonka mies on AINA tehnyt osansa ihan ilman käskyttämisiä.Mikä on ratkaisusi? Jättää siivoamatta, tiskaamatta, pyykkäämättä jne?
Miehen vaatteet varmaan voisi jättää pesemättä, mutta astiat loppuu ja siitä sotkukämpästä kärsii kaikki muut.
Jos mies on sellainen ettei kunnon keskustelusta tai edes asiasta ärähtämisestä ota kuuleviin korviinsa, mitä muuta voi ongelmasta eroon pääsemiseksi tehdä kuin erota?
En ole tuo jolta kysyit mutta
1. Jos mies heti suhteen alussa lintsaa kotihommista on aika puuttua asiaan ja jos kaunis puhe ei tehoa päästää mies vapaaksi kasvamaan. Tämä tärkeä vaihe!
2. Jos alussa antaa miehen lintsata niin sen jälkeen asiaan puuttuminen on huomattavasti vaikeampaa. Mutta itse voisin esim pyytää asiallista keskustelua kotihommista ja niiden reilusta jakamisesta. Jos mies ei halua keskustella niin kysyisin koetatko kertoa että olet tyytyväinen tilanteeseen ja haluat että minä hoidan jatkossakin pääosan kotitöistä mutta minä en ole tyytyväinen ja tarjoan mahdollisuutta sopia jatkosta ettei minun tarvitse jakaa töitä yksin uusiksi tai erota sen takia että puoliso ei suostu tekemään kotitöitä.
3. Koko suhteen ajan varoo päästämästä tilannetta siihen että toinen vapaamatkustaja eikä tarvitse osallistua koska saavutetuista eduista ei haluta luopua.
4. Jos on kuitenkin päätynyt tilanteeseen kuin ap niin koettaa tehdä tilanteen näkyväksi eikä piilota. Esim jättää miehen vaatteet pesemättä. Jos jakaa siivousviikot niin ei siivoa miehen viikolla vaikka kylään tulisi sukulaisia tai kavereita vaan toteaa vain että miehen siivousviikko kaikkien kuullen. Eli jos mies ei siivoa niin antaa sen näkyä kaikille. Jos mikään tällainen ei auta niin ei kait ole muita vaihtoehtoja kuin kertoa että eroaa jos toinen ei ryhdistäydy (hae apua jos ongelmana sairaus) ja rupea hoitamaan osuutensa. Ja sille asialle sitten selkeä päivämäärä ja selitys mitä odottaa toiselta, eli selkeää ja yksiselitteistä kommunikointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten hänen pitäisi tietää mitä sinä haluat, telepaattisesti?
Ja jos haluat että hän ottaisi jonkun rutiinin imurointiin yms niin pitäisikö hänen sekin tietää telepaattisesti vai kykenisitkö sanomaan sen ääneen?
No miksei mies sitten automaattisesti tee kaikkea ja pyytää vaan jos haluaa että nainen joskus jossain auttaa?
Koska miehen logiikalla apua pyydetään kun tarvitaan, olettamatta että avuntarve tiedetään ympärillä telepatian voimalla.
”Apua pyydetään kun tarvitaan” eli lapset ja koti on yksin naisen ja mies on vaan kylässä, vai miten ne arkijutut ja siivoukset ei kuulu miehelle vai siis mitä..? Kuka miestä pyytää pesemään vessan kun hän asuu yksin??
Olen mies ja asun yksin. Pesen vessan ainoastaan silloin jos on tulossa vieraita.
Ja aloittajako tekee ihan kaiken mitä mies odottaa hänen tekevän?
Voi luoja tätä palstan sairasta miesvihaa. Aloittaja voi ihan vapaasti erota, mies siinä pääsee eroon nalkuttavasta vaimostaan.
Kuka pesee erikseen makuuhuoneen lattian? Kuka ihmettelee täyttä roskapussia, eikä vie sitä itse kun menee ovesta ulos? Naiset taas nillittämässä, mutta eivät itsekään ole tekemässä asioiden eteen yhtään mitään.
Ota ap ihmeessä se ero, saat sitten käskyttää ihan itseäsi.
Kun sinä olet maailman täydellisin ihminen. Käytkö muuten edes töissä? En jaksa lukea lässytyksiäsi koko ketjun osalta. Ja paljonko tuot rahaa talouteenne?
Etsi teille se parisuhdeterapeutti. Selvästi nykytilanne ei voi jatkua. Varaa aika ja tee miehelle selväksi, että suhteen jatkuminen edellyttää nyt terapeutin ohjaamaa keskustelua. Terapeutin tehtävä on sitten auttaa sinua saamaan mies ymmärtämään että hänen on kannettava vastuunsa.