Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*~* ENSKAT viikko 31 *~*

28.07.2008 |

Uusi viikko, uusi pino. Laitoin nyt vaan tämän viikon, kerta keskustelu on ollut vireää.

Ja tässä parin edellisen viikon turinat:

http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&_forum_WAR_perhe…

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut viime aikoina vähän vaikeuksia keritä tänne, mutta katsotaan mitä saadaan aikaan tänään... en edes yritä kommentoida kaikille eli onnittelut tasapuolisesti kaikille uusista taidoista ja kuukausi synttäreistä! Tervetuloa myös uusille!

Kuukautisista oli joku kysellyt... Mia on nyt 3kk ja 2vkoa eikä vielä ole näkynyt, tosin täysimetyksellähän täällä mennään.

Pikkukakkosesta, me ollaan vähän ajateltu että ehkä ensi keväänä hypättäis uuteen hoitokierrokseen ja katottais mitä tapahtuu... täällä alkaa kuiteskin ikä tulla jo vastaan eli aika ripeästi on toimittava jos toisen haluaa.

...ja sitten oli juttua pikku Enskoista ja ISOista Enskoista... mulle ainakin sopii, että ollaan kaikki samassa, onpahan ainakin monta mua neuvomassa kun tule tenkkapoo jossakin asiassa :)

Hoitopöytä galluppiin... meillä ei varsinaista hoitopöytää ole, mutta Mian kylppärissä ylhäällä on taso jolla alusta ja kaikki tilpehöörit ja samoin alhaalla keittiössä. Näin ei tartte jatkuvasti rampata portaita edestakaisin. Vaipanvaihto sujuu yleensä suuremmitta huudoitta, mutta se pukeminen... ja aika usein puenkin tytön sylissä, kun se sujuu silloin ikään kuin huomaamatta.

Omaa napaa... täällä kärsitään jännetupin tulehduksesta ja sekin on vähentänyt tätä koneella roikkumista... Ostin tiistaina meille ihanan uuden "kantorepun" se on sellainen aasialainen Mei Tai, joka on ikäänkuin liinan ja repun yhdistelmä ja niiiiiiin kätevä ja ihana. Voitte käydä ihailemassa osoitteessa catbirdbaby.com Siinä tää meidän pikkukiinalainen nyt sitten kiikkuu ja mamman selkä säästyy...

Tästä on täällä varmasti puhuttu miljoona kertaa, mutta koska te isommat ootte aloitelleet kiinteitä? Ootteko odottaneet 6kk vai aloottaneet jo aiemmin? Millä aloititte? Meillä tuo 4kk lähestyy kovaa vauhtia ja asia alkaa mietityttämään...

T. Yksis ja Mia 3kk 2vkoa 1pvä

Vierailija
42/55 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

YKSIS Me aloteltiin 5kk iässä porkkanalla, sit peruna, päärynä ja maissi (soseena+naksuna samaan aikaan). Bataatti kanssa olis hyvä mut unohdin sen alkutäpinöissä. Mulla maito olis varmaa ihan hyvin riittäny mut kävi sen verran poltteleen lusikkaruuat et aloteltiin tollon. Toisaalta ihan hyvä ku n. 6,5 kk iästä lähtien voi sanoa et maha täytty kiinteellä. Siihen saakka vaihtelevasti sai lusikallisen tai kaksi alas per päivä.

PORE Hurja ilta takana vai.. ;)

ODOTTELIJA Ostin sit tänään potan, ihan perusmallin. Kauheeta kiskontaan, semmonen pottatuoli olis ollu 32 e prismas joten en siihen sit sijoittanu :-o

Saa nähdä mitä Saaga tuumaa aamulla ku laitanki sen siihen istumaan =)

Niin ja VOI ONNEKS ei sattunu Eemilille mitään! Ihan normaali fiilis on tuollanen ettei luota muihih. Tai ainakin mulla on. Omalle äidilleni jättäsin hoitoon mut anopille tai muille en niinkään. Ja samaa oon kans pohtinu ku tuo nukkumaan meno iltasin vaatii äipän läsnä olon et mitähä siitäki sit tulis jos muu yrittäs. Meillä neiti laittaa kunnon huuto konsertin pystyyn jos iskä erehtyyki menee nostaan tuttia tai silitteleen.

Ku muutama viikko sitte oltiin mun äidin luona ja lähettiin miehen kanssa syömään sit ku Saaga oli nukahtanu mut heränny sit tietty ku oltiin oltu hetki poissa ni huutohan silloki oli tullu ku mummo oli menny silitteleen. Oli kuulemma lähteny vaunutteleenki mut sekään ei ollu rauhottanu. Just nukahtanu hetki ennen ku tultiin takas. Sillo oli kyllä huono äiti fiilis. Mut myöhemmin sit omat fiilikset tasottu ja täytyyhän toisen joskus olla ilman äiskääki..

TIPU on se ihanaa ku lapsukaiset tykkää leikkiä ruualla =) Hyvää viikonloppua teille ja kohtahan jo nähdäänki.

Jaahas nopsaa piti vaan jotain pientä kirjoittaa mut tais tullaki taas enempi tekstiä..

Mut tosiaan hyvää viikonloppua enskoille ja penskoille!!!

S&S

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ookaan pariin päivään käyny täälä ja onkin ihanan paljon luettavaa ilmestyny!

Sara-Maria oli pääsy hepan selkään! Vitsi kun sais itestäänkin irti ja menis takas tallille... On se vaan niin mukavaa :) Aamupuuroiluun, mä annoin eka maitoo heti kun heräs ja sit vasta hetken päästä puuron.

Lidlin vaipoista oli juttua, mahdatteko tietää saako niitä housuversioina? Meillä muuten myös alotettu potalla istuskelu. Vielä ei saavutuksia, mutta jos sinne joku päivä vahingossa jotain tulis.

Tipu, meillä kans pötkö itkee jos herää kesken unien. Ehkäpä teilläkin johtuu siitä? Ja känkkäränkkä on ehtiny tännekin

Fiiulle onnea pojasta ja tervetuloa

Saagalle, Laurille ja Leeville onnea uusista mitoista

Justukselle onnittelut uudesta liikkeestä

Piiperölle myöhästyneet 7 kk onnittelut!

Kiialle onnea 10 kk!

Ihana töyhtö Nooralla!

Yksis kyseli kiinteistä, meillä alotettiin 4 kk maissivellillä ja siitä vissiin parin kolmen viikon päästä kasvissoseilla. Siitä pikkuhiljaa puurot ja lihat kehiin, pötkö oli vissiin alle 6 kk kun söi jo kaikkee. Meillä lähti muutenkin tosi hyvin kiinteiden syönti käyntiin, ei tullu mitään reaktioita ja rupes heti alkuunsa syömään kunnolla eli meillä ei ollu tietoakaan makuannoksista vaan heti piti saada kunnon satsi.

Meillä onkin ens yönä eessä mahdollisesti huutokonsertti. En anna enää tissiä vaan annankin pullosta. Muutenkin tosta maidon juomisesta on muodostunu meille aikamoinen päänvaiva. Pötkö on ennen suostunu juomaan korviketta pullosta, mutta nyt en saa maitoo sille meneen yhtään. Oon yrittäny korviketta, velliä ja pumpattua omaa maitoo ja oon yrittäny kaikista mahdollisista erilaisista pulloista, nokkamukista, lusikalla ja hörpyttämällä, tissi ei oo huolinu moneen aikaan päivällä. Yritetty on myös eri juottajat mä, isi, mummi ja mun kaveri. Viimeksi sunnuntaina illalla suostunu juomaan 100 ml, sen jälkeen uponnu kaikkina päivinä yhteensä ehkä 150 ml. Että auttakaahan nyt kanssaeläjät tätä enskamammaa hädässä!! Mitä voin vielä yrittää?? Voisko tää palstakirous auttaa toisinkin päin? Eli pötkö rupeis kun taikaiskusta juomaan maitonsa kiltisti... Odottelijalta pitikin kysyä että miten sait Eemilin loppujen lopuks hyväksyyn korvikkeen? Tarjositko vaan sitkeesti, vai piditkö taukoo tai jotain?

Nyt tarvii ruveta kattoon C.S.I:tä, ihan mun suosikkisarja!

Pia ja Pötkö 7 kk (edelleen kodittomina...)

Vierailija
44/55 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä viime viikoina sadatellut itsekseni, että pitikin ilmoittautua mukaan näin aktiiviseen porukkaan:) Ei vaan, ihanaahan se on, kun väki jaksaa kertoa kuulumisistaan. Myös minä pidän isojen ja pienempien enskojen yhteisestä pinosta -on kiva lueskella vähän vanhempien vauvojen sekä vanhempiensa kokemuksia ja sattumuksia. Samalla saa tuntumaan, mitä edessä onkaan parin kuukauden kuluttua. Niin moni asia tässä vauva-ajassa on kuitenkin tullut yllätyksenä ainakin meikäläiselle.

Päivärytmi ja nimenomaan päiväunet on muuten yksi niistä asioista, joka yllätti -useammallakin tavalla. Yllätys oli toisaalta se, että Sanni alkoi jo 1,5 viikon ikäisenä nukkua pitkiä yöunia yhdellä syötöllä, mutta toisaalta myös se, että kaikki vauvat eivät nukukaan 3-4 tunnin päikkäreitä. Sanni on osoittautunut päivällä torkkunukkujaksi: tyttö ottaa syöttöjen välillä nokoset, jotka kestävät yleensä puolesta reiluun tuntiin. Alkuun yritin vimmatusti nukuttaa lasta vielä puolen tunnin unien jälkeenkin, vaikka näin jälkikäteen ajateltuna tyttöhän oli ihan virkeä ja levänneen oloinen. Kun tajusin päiväunien luonteen, niin samalla ymmärsin, että meillähän on sittenkin selkeä päivärytmi: illalla ysiltä nukkumaan, viiden aikoihin tankkaus, kahdeksan jälkeen ylös ja syömään (joo, täälläkin tulossa kaksikielinen vauva, kun aamut menevät Serranoja syrjäsilmällä seuraten) ja siitä eteenpäin tankkausta, seurustelua ja päikkäreitä kolmen tunnin sykleissä, kunnes taas on aika käydä yöpuulle.

Meillä nautiskellaan siis tällä hetkellä pitkistä yöunista, mutta päivä meneekin sitten vastavuoroisesti tiiviisti vauvan hoidossa ja viihdytyksessä. Onneksi pikkuhiljaa Sanni on alkanut viihtyä yhä enemmän lattialla itsekseen ja sitterissä seurailemassa äidin puuhasteluja, niin saan jotain kotitöitä tehtyä päivälläkin eikä kaikki jää iltamyöhään. Kaiken kaikkiaan helpolla Sannikin vanhempansa on tähän asti päästänyt -täältä palstalta saa onneksi esimakua ja ennakkovaroituksen, mitä kaikkea voi olla luvassa, kun ikää ja taitoja aikanaan karttuu...:)

Sanni kävi juuri neuvolassa, strategiset lukemat olivat 10 vkoa, 5775 g ja 61 cm. Terve ja normaalisti kehittynyt vauva, jaksoi flirttailla neuvolatädin kanssa, vaikka vähän väsyttikin, kun päiväunet siirtyi reissun takia myöhäisemmäksi. Ekat rokotukset on vuorossa parin viikon kuluttua.

Yritän nyt varovaisesti kommentoida, tosin ymmärrettävästi enemmänkin näiden kanssasisarten eli pikkuenskojen mammojen kirjoituksia. Kiva, että muitakin parikuisten nyyttien äitejä löytyy.

NORPPIS, hyvältä kuulostaa päivärytmi teilläkin ja ihanan reiluja päiväunia poitsu nukkuu (loivasti kade...). Ja kääntyminen on jo ihan nurkan takana. Täällä ollaan vähän maltillisempia tuossa suhteessa, vaikka kovasti selällään ollessa raajat vispaa suuntaan jos toiseenkin. Sanni myös viihtyy yleensä kivasti vaunuissa, vaikka heräisikin uniltaan kesken lenkin. Mäkin olen yrittänyt kesän mittaan päästä eroon viimeisestä parista ylimääräisestä raskauskilosta ja juuri vaunuilemalla reippaita lenkkejä päivittäin, mutta tiukassa tuntuu nämä viimeiset sinnikkäät olevan. Kesän herkuilla on varmaan oma vaikutuksensa asiaan... Ei mulla muuten mitään stressiä olemuksestani ole, mutta haluaisin mahtua syksyn tullen loppuihinkin vanhoihin vaatteisiin, kun en uusiakaan tahtoisi hankkia.

WEERA, sielläkään ei harrasteta maratonpäikkäreitä. Mutta totta on, että jonkinmoiset pitäisi saada nukutuksi, ettei ihan käninäksi menisi iltaa kohden. Oletko kokeillut kantoliinaa nukuttamiseen? Meillä toimii kuin junan vessa, jos ei malta esimerkiksi rattaisiin tai kehtoon nukahtaa ja mopo on niin sanotusti hirttämässä kiinni. Kunnon yöunet kyllä auttaa kummasti jaksamaan vilkkaammankin päivän. Matkustaminen asuntoautossa kuulostaa luksukselta: meillä on loppukuusta luvassa Lapin reissu ja vaikka matkalla yövytäänkin, niin kyllähän sitä saa pitkään autossa istua. Lennettäisiin, jos ei olisi matkan varrella niin monta paikkaa missä pitää poiketa. Vuokrattiin neuvolasta sellainen turvaverkkosysteemi, jolla vaunukopan saa kiinni turvavöihin ja siinä olisi tarkoitus nukuttaa ainakin osa matkasta, osa matkustetaan sitten turvakaukalossa. Onko kellään kokemusta näin pitkistä automatkoista vauvan kanssa ja mahdollisesti vinkkejä matkaa varten?

Vierailija
45/55 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun kirjoitin muka liian pitkästi, pah!

FIIU, tervetuloa mukaan ja onnittelut poikavauvasta! Haikeudella muistelen noita ekoja viikkoja, siitäkin tuntuu olevan jo ikuisuus...

YKSIS, siellä ihan tosissaan mietitään pikkusisarusta Mialle, ihanaa! Tosi toimivalta näyttää tuo uusi hankintasi. Itse olen tykännyt Hug-a-bubin kantoliinasta, on sopivan vilpoisa näin kesälläkin. Mies käyttää perinteistä BabyBjörn-rintareppua, mutta juuri tänää totesi, ettei se ole erityisen miellyttävä päällä. Mistä se muuten johtuu, että miehet, jotka ovat olevinaan niin teknisiä ja loogisesti ajattelevia, vierastavat kaikkea ylimääräistä "räpläämistä" (kantoliinaa, kestovaippoja jne.) näissä vauva-asioissa? Meidän neuvolassa tämän hetkinen suositus kiinteiden aloittamisesta on 4 kk. Eli tuolloin voisi aloitella kiinteiden maistelun, mutta täysimetystä suositellaan kuitenkin sinne 6 kk:n ikään. Vielä pari kuukautta sitten suositus oli vähän toisenlainen, joten saa nähdä mitä syksyllä sitten neuvotaan.

Hoitopöytä-galluppiin: meillä yläkerrassa Sannin huoneessa käytössä hoitopöytä ja alakerrassa kodinhoitohuoneessa toinen hoitopiste. Olen tykännyt, kun saa hoitotoimet tehdä selkä suorana eikä tämänikäinen vielä mahdottomasti pöydällä meuhkaakaan. Tällä hetkellä Sannilta lisäksi irtoaa parhaat jokeltelut juuri hoitopöydällä, joten sen ääressä tulee seurustelua pidemmätkin tovit.

Vakuutusta emme ottaneet. Myönnettäköön, että kyseessä on lähinnä periaatteellinen päätös, ei niinkään kustannuskysymys: maksan mielestäni aika hemmetisti veroja ja jotain vastinetta odotan yhteiskunnalta saavani. Lapsilisät ja lahjarahat laitetaan sivuun, ja yksityislääkärikäynnit kustannetaan niistä tarvittaessa. Mutta toivottavasti jokainen enskavauva kuitenkin tarvitsisi niin yksityisen kuin julkisenkin puolen lääkäripalveluita mahdollisimman vähän. Aika terveeltä joukko ainakin näin kesäaikaan vaikuttaakin, onneksi.

Kestovaipoistakin oli puhetta: itse olen tykännyt sisävaippa&kuorivaippa-yhdistelmistä eniten. Sanni pissaa reilusti ja kun maitokakkakin on löysää, imutehoa tosiaan tarvitaan. Sisävaipoissa erilaiset bambu- ja hamppukankaiden yhdistelmät ovat toimineet hyvin ja taskullisena vaipat ja lisäimut kuivuvat puolestaan nopeammin. Hahtuvia kokeilin, mutta PUL-kuoret piti meillä kosteuden paremmin. Olen yrittänyt huovuttaa hahtuvia lisää kesän mittaan, jotta kosteudenpito paranisi, ja ajattelinkin kokeilla niitä syksyllä uudelleen. Yöllä ja niin halutessamme muulloinkin meillä on siis käytössä kertakäyttövaipat.

Kuukautiset ovat pysyneet poissa (ihanaa!), nyt siis Sannilla ikää reilut 2 kk ja täysimetyksellä mennään. Pikkukakkosistakin on ollut pinossa puhetta; me olemme päättäneet porskuttaa ilman ehkäisyä, ja tämä päätös tehtiin ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissa ja tietoisina raskautumisen mahdollisuudesta. Emme me toista lasta nimenomaisesti yritä, mutta kun taustalla on pari vuotta lapsettomuutta ja hedelmöityshoitoja, niin todennäköisyys vaan tuntuu niin pieneltä, että saapi tulla jos on tullakseen. Mutta toisaalta jos ei pikkukakkosta aikanaan kuulu, niin tähän yhteenkin ollaan ainakin vielä niin tyytyväisiä, ettei välttämättä hoitoihin enää lähdettäisikään. No, aika näyttää muuttuko mieli.

Meillä on käynyt paljon vieraita viime viikkoina, huomennakin saadaan reilu puolivuotias vesseli yökylään. Ihanaa päästä seuraamaan vähän isomman vauvan puuhastelua, tässä iässä se pari kuukauttakin tekee paljon.

No tulihan tätä tekstiä! Pitäisi kirjoitella useammin, niin vaivaisin kerralla teitä vähemmän aikaa. Eikä mulla mitään asiaakaan ollut... Nyt vihdoin nukkumaan.

t. H&S (10+ vkoa)

Vierailija
46/55 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Pia_Maria: Joko olette ehtineet vuokrakämppää katella? Ihana varmasti päästä sitten joulun jälkeen omaan.

-Gaiolella ja kenelläkähän muulla oli puhetta vauvavakuutuksesta. Oletteko ottaneet Rota-rokotteen ja oletteko saaneet sen menemään vakuutukseen? Meillä apteekissa sanottiin, että kannattaa kokeilla, mutta ei olla vielä haettu (omavastuu täytyy maksaa vain kerran jos hakee kaikki vuoden korvaukset kerralla).

-Susannan Saagalla on ollut poikaseuraa lautalla : )

-Sara-Maria: Kiva että oli onnistunut reissu takana! Mekin on vähän mietitty tuota Riikaa syksyksi... Minkälaisia neuvoja antaisit sinne lapsen kanssa? Minkäs ikäinen teidän poitsu jo onkaan? Harmi että hampaat vaivaa, mutta onnittelut niistä kuitenkin.

-Vilkutukset myös Buuffalle ja Nealle!

-Heltsy: Osaatko neuloa tai osaako joku teidän suvussa? Minä en osaa yhtään, siis en saanut edes sitä pakollista villasukkaa joskus yläasteella valmiiksi, mutta meidän äiti neuloo innoissaan hahtuvia Justukselle. Aloitti mun siskon lapselle aikoinaan monta villatakin virkkausta sun muuta jotka oli sitten pieniä kun valmistuivat... Nuo vaippahousut valmistuu niin nopeasti, että niitä on kiva tehdä. Kiva kun Kiia viihtyy jo hiekkiksellä! Ja kiva kun saatte olla koko perhe kotona! Oletkos sinä jo hoitovapaalla?

-Dajm: Kiva kun muistatte, mitä on aikaisemmin ollut puhetta : ) Tosiaan Justus itkeskeli kyläilyjä yms. etenkin 1-2 kk ikäisenä. Kolmen kuukauden iästä lähtien alkoi vähitellen helpottaa ja nyt viimeisimmän kuukauden ajan on ollutkin oikein hurmuri. Tosin mieluiten edelleen istuu äidin sylissä ja sieltä keimailee : ) Ihana kyllä kun uskaltaa vihdoin liikkua ihmisten ilmoilla ilman, että pelkää koko ajan vauvan heräävän! Hauskaa parisuhdeaikaa teillä : )

-Gaiole: Tuo on kyllä niin tuttua, että just kun itse menee nukkumaan ja melkein nukahtaa, alkaa pikkuinen hyöriä ja pyöriä, ärsyttävää.

-Hermione: Mukavaa mökkeilyä, viestitellään ensi viikolla.

-Odottelija: Tuosta Justuksen kyläilyitkeskelystä kirjoittelinkin jo Dajmille, sama vastaus sinulle : ) Kiva, että teillä on jo parempia öitä! Hoitoon jättämisestä kirjoittelit. Mä oon huomannut, että on sitä vaikeampi jättää mitä enemmän poju kasvaa... Ekojen kuukausien aikana Justus oli melko helppo esim. nukuttaa tiettyjen ohjeiden mukaan, mutta nyt kun hän selvästi osaa vaatia äitiä nukuttamaan, niin en raaski antaa muille nukutettavaksi. Ja nyt viime viikkoina, kun Justus on ollut isän kanssa pari tuntia ja minä tulen kotiin, niin on niin leveä hymy toisella, että tulee ihan huono omatunto, kun on ollut poissa.. Onnittelut vielä tukea vasten kävelystä teidän 'isolle miehelle'!

-Butterfly: Nuo viime viikonlopun häät oli aika rennot. Huomenna olisi sitten virallisemmat ja etenkin kirkko jännittää, miten onnistuu Justuksen kanssa.. Lähdetään sillä asenteella, että jompikumpi voi lähteä kesken kirkon tai kesken juhlien pihalle työntelemään (ja jossain vaiheessa täytyykin nukuttaa) ja vaikka autolla kesken pois, jos kova huuto tulee. Ne on miehen serkun häät, joten minua ei kauheasti haittaa, vaikka menisi osa juhlallisuuksista ohi. Kirjoittelit että teillä on ensi kesänä kavereiden häät tulossa. Mun kummipoika oli meidän häissä puolitoistavuotias ja viihtyi hyvin, kun työnteli syöttötuoliaan milloin mihinkin pöytään : ) Hienosti on pojat teillä kasvaneet.

-Weera: Sanopa muuta, miten nopeasti aika meneekään. Käytätkö muuten mitä sähköpostia nykyisin? Mulla on edelleen työposti (vähän noloa kun olen varmaan neljä kertaa soittanut atk-tukeen ja pyytänyt uutta salasanaa vanhentuneen tilalle) ja sitten toinen, jonka voisin ilmoittaa sulle maililla tai tekstarilla. Olis kiva vaikka vaihtaa pari kuvaa ja semmosta. Kävin muuten töissä tässä yhtenä päivänä, siellä oli TR, TP ja SH ainoina töissä, aika rennoissa tunnelmissa : ) Meillä muuten auttaa päikkäreihin (välillä...) se, että kun poju alkaa heräillä (nukkuu paikoillaan olevissa vaunuissa jos ei olla lenkillä), hytkyttelen rytmikkäästi ja aika voimakkaasti edestakaisin. Auttaa siis paremmin kuin eteenpäin liikkuvat vaunut, myös lenkille lähtiessä pitää ensin hytkytellä pihalla uneen. Hauskoja juhlia teille! Ihana juttu kyllä tuo, kun Ainokin saa tavata 100-vuotta itseään vanhemman isomummunsa, aika jännää : )

-Mainio kuva Poreen Noorasta! : )

-Tipu, Odottelija ja ketkäs muut käytti Lidlin vaippoja: Meilläkin ne on kestojen rinnalla käytössä, ehdottomasti paras ja vielä halpakin kertakäyttövaippa. Meillä saattaa olla yövaippa hyvinkin 13 tuntia päällä (varsinaisen nukkumisen lisäksi iltayötön ja nukutuksen ajan jne.), eikä ole montaa kertaa falskannut.

-Mä en muuten saa kaikkia kuvia auki : (

Vierailija
47/55 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleepa tästä romaani, piti jo pätkästä... Jos vielä laittais vähän omia kuulumisia: Justus on alkanut tänään kiljumaan, kiljuu niin ilosta kuin harmituksestakin, ja täytyy tunnustaa, että välillä olen tunkenut tuttia suuhun, että olisi hetken hiljaa... Tietysti se on jännää testailla ja kuunnella, kun on oppinut tekemään uusia ääniä. Mulla on nyt tällä viikolla useamman kerran loppunut maito illan viimeisellä syötöllä ja onkin annettu pari desiä korviketta illan viimeistä syöttöä edeltävällä syötöllä, että saisi sitten nukkumaan mennessä rauhoittua rinnalle. Sunnuntaina aletaan kyllä maistelemaan soseita (tänään tai huomenna ei uskalla kun mennään huomenna häihin). Mies jäi tänään kolmen viikon lomalle, jee. Ensi viikko ollaan kotosalla ja sitten lähdetään Etelä-Suomeen mökkeilemään.

No niin, tuo yllä oleva oli kirjoitettu perjantaina ja nyt onkin jo lauantai. En sitten saanut eilen viestiä laitettua pinoon, keskustelut hetkellisesti pois käytöstä, taas. Mutta jatkanpa vielä kommentointia, kun oli tullut lisää viestejä..

Yksis: Onko se teidän uusi kantoreppu/liina minkä ikäisille tarkoitettu? Meillä on nyt käytössä rinnakkain rintareppu ja rengasliina, mutta ainakaan tuossa rintarepussa en jaksa enää pitkään kantaa, jotain uutta voisi miettiä, tai sitten ainakin uusia sidontoja tuolle rengasliinalle. Kiinteistä kyselit. Kirjoittelinkin jo tuolla ylempänä, että me aloitellaan huomenna, Justus täyttää silloin 5 kk. Ajattelin 4 kk kohdalla, että katsellaan, kuinka pitkään maidolla pärjää, ja nyt ei taida enää pärjätä. Hänellä on myös selvästi nyt kiinnostusta ruokaa kohtaan, katsoo tarkkaan kun me syödään ja aukoo omaa suutaan, yrittää viedä käsiruuat käsistä yms.

Pia: Miten meni yö?

Susanna: tsemppiä pottailutreeneihin!

Hellikki: Hienosti on sujunut Sannin neuvolareissu! Sanni onkin kaunis nimi. Meillä Justus nukkui talvella max 2 tunnin päikkäreitä ja koko kesä on menty puolen tunnin - tunnin pätkillä (parhaana päivänä neljäkin semmoista). Eli ei täälläkään ole päästy nauttimaan 3-4 tunnin omasta ajasta, mutta toisaalta meilläkin jo noin kuukauden iästä on ollut selkeä yö- ja päivärytmi eli yöllä on nukuttu enemmän ja pidempään. Kestoista vielä, että itse olen tykännyt laittaa hahtuviin vielä samasta langasta neulotun palasen haarakiilan kohdalle, jolloin pitää kosteuden paremmin. Mutta nämä kestojutut on kyllä sellaisia, että mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

No niin, nyt yritän saada tän lähtemään... Aurinkoista viikonloppua! M & J huomenna 5 kk

Ps. Onnittelut kaikille, joilla on ollut/on pian kk-päivä, oon tosi huono muistamaan näitä..

Vierailija
48/55 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengissä täälläkin ollaan, vaikkei minkäänlaista viestiä olekaan ilmaantunut. Aika ei yksinkertaisesti riitä. Jotenkin sitä kuvitteli, että vauvan nukkuessa ehtii itse elämään "vanhaa" elämäänsä ilman sen suurempia kiireitä. Mutta eipä se(kään) mennyt ihan niin.

Jätän suosiolla kommentoinnit toiseen kertaan, joka toivottavasti tulee lähiaikoina. :) Ihanaa, kun tämä enskapino on näin vilkas. Vaikkei itse ehtisikään kirjoittelemaan voi ainakin pikaisesti lukaista kuulumiset läpi.

Ristiäiset vietettiin pari viikkoa sitten huutokonsertin säestyksellä. Poika sai kutsumanimekseen Johannes (vilkutuksia vaan kaikille tutuille...). Vaikka juhlat ovat aina kivoja, oli järjestelyt kyllä melkoinen rasite kaiken muun kiireen keskellä. Onneksi on sentään innokkaita mummoja auttelemassa.

Hoitopöytäratkaisuista olitte jutskailleet. Meillä on sellainen Ikean halpisversio, jota käytetään ahkerasti, oikeastaan jokaisen vaipanvaihdon yhteydessä. Tiedä sitten kuinka kauan ko. pöytää/tasoa voidaan jatkossa käyttää. Poika on vilkas liikkeisään ja tilaa tarvitaan piakkoin lisää. Nyt jo kantapäät kolisevat alareunaan ja kädet laitoihin. Ehkäpä me siirrytään seuraavaksi turvallisuussyistä lattiatasoon.

Olipas helpottavaa lukea Hellikin Sannin päiväunista. Meillä Johannes nukkuu hyvin samalla tyylillä. Yöt menevät yhdellä tai kahdella syötöllä ja yöuni kestää noin 10-12 tuntia. Päiväunet ovatkin sitten se kinkkinen homma. Joskus poika nukkuu parin kolmen tunnin unet ilman sen suurempia toimenpiteitä, mutta joskus koko päivän unisaldo jää tuntiin, ja sekin on nukuttu pätkissä. Poikaa ei tällainen rytmi tunnu häiritsevän eikä väsyttävän, äitiä joskus senkin edestä. Tässä perheessä ei siis voi toteuttaa sitä kuuluisaa ohjetta, että nuku päivisin aina silloin kun vauvakin nukkuu.

Nyt täytyy taas rientää. Poika huutelee alakerrasta. On ilmeisesti isän kanssa leikkiminen vienyt voimat ja nyt kaivataan murua rinnan alle.

Aurinkoista viikonlopun jatkoa!

~dese ja Johannes 10 vkoa

Vierailija
49/55 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihanan rauhaisa lauantaiaamu pikkuneidin kuorsatessa keinussa tuossa vieressä :)

Mama, Mei Tai menee isommallakin lapsella, tuossa mun Mei Taissa on kantoraja 40 paunaa eli n.18kg ja siinä voi kantaa edessä molempiin suuntiin, selässä ja myös sivulla. Mulla tuli myös rintarepussa Mian paino vastaan eli koska lapsen paino tuli pääasiassa hartioille oli kantaminen yhtä tuskaa ja siksi hankin tämän, kun Mia oli kuitenkin Ergoon vielä vähän pieni.

Helli, täällä nukutaan myös lyhyitä päikkäreitä ja jo tunnin unet on täällä ihan loistavat. Se on mun mielestä ollut pieni hinta siitä, että yöt on menneet kohtuu hyvin yleensä yhdellä, joskus harvoin kahdella syötöllä ja on ollut niitäkin öitä, kun Mia on nukkunut koko yön. Mä nukutan Mian päivisin yleensä kiikkuun tai kantoreppuun tai sitten auton takapenkille kaukaloon... joskus harvoin otetaan yhdessä päikkärit meidän sängyssä ja silloin neiti saattaa joskus vetäistä reilun tunnin tissi suussa.

Pialle ja Pötkölle onnea väliaikaisen kodin metsästykseen!

Deselle ja Johannekselle vilkutukset (ihana nimi!) Täällä kun on myös pätkänukkuja niin koneella hengailu ja siten tänne kirjoittelu tahtoo jäädä kohtuu vähäseen... ne päikkärihetket kun menee pyykkäämiseen ja suihkussakäyntiin tai sitten ollaan jossakin kylillä liehumassa.

Kiitos kaikille vinkeistä kiinteiden aloittamiseen... kovasti tuo lusikka alkaa jo poltella kädessä ja taidanpa hyvinkin rikkoa tätä paikallista kohtuullisen ehdotonta 6kk rajaa. Josko sitä vaikka muutaman viikon päästä lomalla aloiteltaisiin, kun mun äiti eli Mian momi on täällä :)

Hyvää viikonloppua toivotellen

Yksis ja Mia

Vierailija
50/55 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitin puoli tuntia viestiä ja sit se hävis!!! perhana!

olin kirjoitellut toooosi paljon kuulumisia kaikille.

Nyt vaan sanon että vituttaa ja halauksia kaikille!

Vierailija
51/55 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantai-ilta ja poitsu nukkuu. Saunassa tuli käytyä hetken rentoutumassa ja pian sitten kömmin kyllä sängyn pohjalle, mutta ensin tietenkin pitää lukea kuulumiset ja kommentoida jotakin. Päivällä olin estekisoissa hetken töissä ja mies sai viettää laatuaikaa poitsun kanssa. Oli tosi kivaa tulla kotia kun keittiö oli siivottu ja astianpesukone tyhjennetty :)

Weera: mites sukujuhlat meni? Meillä on kanssa poitsu nukkunut tosi lyhyitä päikkäreitä nyt aurinkoisten päivien aikana, tänään tosin nukkui paremmin kun oli viileempi keli, josko tuo lämpö hiukan kiusais. Hyvä, jos yöt kuitenkin menee hyvin.

Pore: jokos omat "rallit" tuli keksittyä? Nooralle 7 kk onnittelut toivottelen jo nyt kun en tiedä ehtiikö huomenna koneelle.

Susanna: Varmasti on mukavaa kateltavaa kun lapset kommunikoi keskenään :) toivottavasti kasvojen punoitus alkaa helpottamaan.

Tipu: Siellä oli sitten kunnon ukkonenkin iskenyt, vaikuttiko siennan uniin? Olis kyllä voinut tännekkin se ukkonen tulla, ilma olis raikastunut. Jossain tuossa lähistöllä se kyllä kävi, mutta päälle ei tullut.

Odottelija: Onneks teillä ei eemilille sattunut mitään vaikka matkiksista liusui pois. Ite mielellään antaa poitsun hoitoon, vaikka toisaalta tekee mieli hoitaa kaiken yksin. Meillä on kanssa se tilanne ettei oo noita hoitajia samalla paikkakunnalla, joten silloin pitää yrittää käyttää tilaisuus hyväkseen kun on mahdollista jättää poitsu hetkeks hoitoon. Täällä jos halutaan päästä jonnekkin ilman poitsua niin aina saa kauempaa pyytää hoitajaa, harvemmin siis tulee pyydettyä. Siellä on jo päästy kävelemisen makuun, hienoa.

Pia: mites teidän yö meni? Tuliko kunnon huutokonsertti järjestettyä? Ootko koittanut eri korvikemerkkejä, mahtaako niiden mauissa olla eroja? En ikävä kyllä osaa antaa vinkkiä sen kummemmin koska meillä on poitsulle tuo pullo ja korvike kelvannut hyvin tarvittaessa.

Hellikki: Kivaa, että sanni nukkuu siellä yöt hyvin ja hienot mitat oli neuvolastakin saatu.

Mama: Mitähän vinkkejä sitä tuonne riikaan antais? Meillähän poitsu oli 5 kk kun siellä käytiin, ikää nyt siis pari viikkoa enemmän. Lentomatka on lyhyt joten se varmasti sujuu hyvin, meillä ainakin noi lentomatkat sujui hyvin. Lentokentillä poitsu kulki liinassa, laitettiin rattaat jo lähtöselvityksessä menemään ruumaan, eikä purettu niitä kuljetuskassista ennen kuin hotellissa. Meillä oli mukana matkikset ja liina ja rintareppu. Vanhassa kaupungissa on mukulakivikadut, joten rattaat ei siellä ollut mitkään mukavimmat menopelit, siellä poika kulki meillä liinassa tai repussa pääsääntöisesti. Kauheesti ei sinne toiselle puolelle keritty ku oltiin vaan niin vähän aikaa siellä. Lastenhoitotasoja en kyllä missään nähny, joten ei niitä varmaan pahemmin siis ollu. Vaipanvaihto tehtiin liikkeellä ollesssa rattaissa tai jos käytiin hotellilla kesken päivää niin siellä. Ei nyt äkkiseltään mitään suurempaa vinkkiä osaa sanoa. Toivottavasti sait jotain vinkkiä ja selvää tuosta sepustuksesta. Onnittelut 5 kk iän saavuttamisesta.

Yksis: Meillä alotettiin kiinteiden maistelu poitsun ollessa 4 kk ikäinen. Tosin ei tainnu mun maito enää poitsulle sellasenaan riittää kun paino ei noussut niin päädyttiin alottamaan kiinteät. Maistelut jäi lyhyeks, koska meillä alko heti kyllä ruoka maistumaan. Alotettiin porkkanalla, perunalla ja maissilla, hedelmäsoseista ensimmäisenä maistettiin luumua ja persikkaa.

Dese: hyvä, että teillä ristiäiset meni hyvin ja kivan nimen oli johannes saanut

Meillä on tänään nukuttu päikkäreitä paremmin tai oikeestaan pitempiä päikkäreitä. Taitaa meillä noi lämpimät päivät lyhentää unia. Yökin meni aika kivasti yhdellä syötöllä. Eilen illalla annettiin ensimmäisen kerran puuroa illalla, tosin muutamia kertoja joutui yöllä nostaa tutin että rauhottui, oisko hiukan vatsa vaivannu. No tänään sai illalla taas puuroa, joten nyt näkee miten yö taas sujuu, varsinkin kun on nukkunut noita pitempiä päikkäreitä.

Ikävä kyllä en tälläkään kerralla pääse enskatreffeille kun mun veli perheineen tulee meille kyläileen ens viikolla. Toivon mukaan seuraavalla kerralla onnistais ja pääsis mukaan.

Taidan itse kömpiä kanssa tuonne sängyn puolelle ja jättää nämä löpinät sikseen tältä päivältä.

-Sara-Maria ja poitsu-

Vierailija
52/55 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, mikä väsy... Viime yönä töissä ja pötkö tietty herätteli aamulla. Onneks mies sentään sai nukkua... ***kele!! Pikkasen kypsyttää.

Mutta hyviäkin uutisia, päästään luultavasti jo jouluksi uuteen kotiin! Jee!! Vuokrakämppää on nyt tuskassa etsitty, mutta vähissä on... Ei kuitenkaan sais olla kauheen kallis, kun on noi lainanlyhennykset sun muut. Eikä asuntojen omistajat oikein innostu noin lyhyestä vuokra-ajasta.

Sitten kuulumisia meijän maito-sodasta. Edellisyönä sitä varsinaista yösyöttöö ei sitten kaivattu ollenkaan. Pötkö heräs ekan kerran seittemän aikaan, eikä olis millään enää jaksanu olla selällään. Sain pönkitettyä pojan ettei pääse kääntyyn ja vetikin sitten koko 2 desiä pumpatun ja korvikkeen yhdistelmää! Päivällä ei edelleenkään mene maitoo sitten ollenkaan. Illalla sain puolen tunnin aikana huijattua juomaan velliä ehkä 40 ml. Viime yönä kun olin töissä, pötkö oli heränny kahen aikaan, eikä suostunu pumpattua juomaan ollenkaan. Korviketta oli menny jonkin verran. Miksköhän? Oonkohan mä pilaantunu ? :)

Mama mainitsi Rota-rokotteen, me otettiin, mutta en kyllä tajunnu ees yrittää laittaa vakuutukseen...

Desen Johannekselle onnea uudesta nimestä! Vai oli teillä konsertti ristiäisissä :)

Yksikselle kiinteiden alottamisesta, jos siltä tuntuu niin anna mennä vaan! Tuskin kovin haitallistakaan on, eikä kai kukaan meistä kovin orjallisesti kaiken maailman suosituksia noudata. Itse tunnet kuitenkin oman lapsesi parhaiten, joten tiedät ihan varmasti koska hän on valmis mihinkin. Tsemppiä syöminkeihin kun päätät ne aloittaa :)

Nyt on pää jäässä, ei pysty keskittyyn. Siis palailen taas kun on vähän tuoreempi olo

Pötkö 7 kk ja sen vanhentunu äippä

Vierailija
53/55 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Hyvä juttu Pia, että pääsette jouluksi omaan kotiin! Ja varmasti rankkaa käydä yötöissä ja sitten alkaakin jo aamuvuoro kotosalla.. Hyvä jos korvike uppoaa pötkölle. Meillä ei uppoa vieläkään. Kamala huuto ja loukkaantuminen, kun edes yrittää korviketta. Ei uppoa mieheltäkään annettuna.

Yksis: tosiaan komppaan muita siinä, että anna vaan soseita Mialle kun vaan itsestäsi siltä tuntuu ja Mia on kiinnostunut. Piiperö aloitti porkkanalla 5 kk iässä, sitten tuli peruna, päärynä, kukkakaali jne. Ensimmäiset noin 3 viikkoa oli aika takkuisaa, piiperö ei hokannut syömisen ideaa ja alas meni lusikallinen pari. Sitten alkoi maistua, ja nykyään menee mikä vaan. Paitsi maissi. Alkuun pidin useamman päivän väliä uusissa mauissa, mutta sitten jossain vaiheessa enää pari päivää. Välillä on saattanut hupsahtaa samana päivänä kaksikin uutta makua kerralla. Piiperö ei ole onneksi oireillut allergialla toistaiseksi mihinkään.

Hermione, voi ketutus kun pitkä viesti katoaa! Tulehan taas linjoille, kun jaksat naputella taas :)

Sara-Maria: piiperökin nukkuu helteillä huonommin. Nyt on parina päivänä nukkunut ihanat 2,5h päikkärit ulkona, kelikin on viilentynyt kyllä huomattavasti. Harmi, ettet pääse tärskyille mukaan.

Mama: miten maistui Justukselle sose? Mitä annoit? Ja me meinataan kanssa yrittää tuo rota-rokote vapaaehtoiseen vakuutukseen. Tuskin menee läpi, mutta otin kuitit silti talteen. Kannattaa yrittää kaikki :) Tosin meillä laitetaan kerran vuodessa kaikki kuitit kerralla, että saa odotella vielä vuodenvaihteeseen. Muuten joutuu maksamaan omavastuuosuuden moneen kertaan.

Nyt pakko käydä taas lunttaamassa, kun unohdin mitä piti kommentoida...

Vierailija
54/55 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä sivut on kyllä suhteellisen kökössä kunnossa! Heitti minut pellolle, kun sain äskeisen viestini laitettua. Ärh! No jatkoa sen verta, kun muisti pelittää..

Niin Maman Justukselle iloiset 5 kk onnittelut!

Ja Desen Johannes oli saanut hienon nimen. Ja makeita unia siellä vedellään yöaikaan!

Jokos Tipun vieraat ovat palanneet kotiinsa, oliko kiva viikonloppu?

Pore oli viettänyt railakkaan illaan :) Tekeekö mieli lonkeroa? ;D

Ja Susanna sai palovammoja. No nyt on kelit viilenneet, niin ei ole sitä ongelmaa. Ihana tuo Saagan jutustelu poika"kamun" kanssa :)

Me käytiin kaverin synttäreillä viikonloppuna, Piiperö jaksoi olla hienosti ja seurustella, vaikka yöunille meno venähti jonkin verran. Lähdettiin pois, kun meno alkoi mennä boolin vahvetessa hurjemmaksi. Se tosin ei piiperöä tuntunut haittaavan, jammasi vaan musatv-kanavan tahdissa ja tavoitteli pöydiltä laseja :) Keneen lie tullut...? :)

On tosiaan vetäny hyviä päikkäreitä, kun kelit viileni. Vaihdoin myös pikakaurahiutaleista tehdyn puuron Muksun valmispuuroon, ja johan rupesi maistumaan. Sen verta monta päivää takkusi sekä aamu- että iltapuuro, että mennään nyt äidin hermoja lepuuttaen näin eteenpäin tovi. Pitää kokeilla tavallista puuroa taas pian. Sitä kun piiperö alkuun söi ihan mielissään, sitten tuli stoppi.

Yöt menee ihan suht ok, nukkumaanmeno on helpottunut, mutta yöllä tissitellään se 2 kertaa... En tajua miten näin päin, vaikka ruokaakin on alkanut mennä nyt paremmalla tahdilla. Vielä kuukausi sitten saattoi nukkua koko yön ilman tissiä. No, ainakin maito kelpaa :)

Nyt puuhailemaan hommia. Moi kaikille!

Gaiole ja piiperö 7kk

Vierailija
55/55 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin sitten päikkärit ja nyt on turha mennä sänkyyn pyöriin..

Viime viestissä kerroin kuinka poitsu nukkuu 2-3 tunnin päikkäreitä, niin siitä lähtien ne on ollu historiaa. Nyt on nukuttu 15 min-puol tuntia jopa kolme varttia kerralla. Hyvin näyttää kuitenki pärjäävän. Ittee vaan ärsyttää, kun poika on reilun tunnin hereillä, sit väsy huutokonsertti ennen nukahtamista ja sit toinen herää vartin päästä. Tätä on nyt jatkunu neljä päivää. Klo 20 on sitten jo sammunu yöunille.

D-vitamiinitipat alotettiin taas. Oli nyt neljäs kerta.. Poika on aina huutanu älyttömästi noin kolmen tunnin kuluttua tipan antamisesta ja tähän asti oon lopettanu antamisen aina parin päivän jälkeen. Nyt toissa päivänä annoin taas yhen tipan, tuloksena kahen tunnin huutokonsertti, eilen annoin yhen tipan, reilun tunnin huuto ja tänään taas yhen tipan, enää 15 minsaa huutoo. Nyt en enää lopeta, jospa maha nyt tottus niihin. Tolla yhellä tipalla ajattelin jatkaa pari päivää viä ja sit nostaa kahteen. Kauhee kattoo pientä, kun huutaa suoraa huutoo, jalat suorana ja välillä vetää kippuraan mahan päälle ja mikään ei auta, ei mikään. Mut toivottavasti nyt ois huudot huudettu. Pakko itku johtua tipasta, kun sillon ku ei anneta, ei tollasia konsertteja oo.

Hellikki oli saanu Sannille hyvät mitat neuvolassa. Ja nyt on meidänkin päikkärit siis lyhentyny kummasti.. Ei ees vaunulenkillä nuku kun vajaa puol tuntia, vaik tehään 1 ja puolen tunnin ajeluja.. On tää maailma niin mielenkiintonen paikka, et se varmaan katois, jos pitempään nukkuu. Onneks yöt nukkuu kuitenki hyvin..

Maman Justukselle onnea 5 kuukauden rajapyykistä!

Dese: kiva lukee kuulumisia samanikäsen poitsun elämäntaipaleelta. Ja onnea nimestä! Aikaa ei juu kauheesti oo. Tälleen iltasella kerkee koneella oleen, kun poitsu nukkuu ja saa ensin huushollin jonkinlaiseen kuntoon päivän jäljiltä. Pitäs vaan mennä nukkuun itekin, kun tietää, et herätys voi olla jo puol settemältä tai vasta ysiltä. Mut omaakin aikaa on otettava jostaki, kun ei päivällä taho onnistua.

Sitten kyselisin: miten ja millä ootte alotellu kiinteitä? Osa alottanu vellillä, osa perunalla, oma äitini kehu, et on meille alottanu ruusunmarjasoseella. Ja miten käytännössä ootte alottanu? Mä oon niin älyttömän huono näissä ruokajutuissa. Eli joku velli, tehäänkö korvikkeeseen ja paljonko kerralla voi antaa aluks. Auttakaa!! Kolmikuisena meinasin jo alotella, kun korviketta menee jo nyt melki puol toista litraa päiväs, poika on kova syömään.. Tai jos alottaa perunalla/porkkanalla, kuinka löysäks tehään. Hölmö taidan olla, mut ei oo aikasempaa kokemusta ja kaikkien neuvot tuntuu olevan niin erilaisia, joten antakaa nyt muutama neuvo lisää:)

Semmosta, nyt lähen hipsiin tonne ukkokullan kainaloon. Huomenna on pojan 2 kk neuvolalääkäri ja mun jälkitarkastus. Tuun sit ilmotteleen uusimmat kuulumiset illalla, jos kerkeen ja jaksan.

Hyvää uutta viikkoo joka mammalle!

Norppis ja poitsu 9 ja puol viikkoo