Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökit eivät enää mene nuorille kaupaksi (linkki)

Vierailija
22.02.2020 |

Siis mitä ihmettä on tapahtunut nykyajan nuorille? Eikö kukaan enää kaipaa kauniina kesäsuvena mökille rentoutumaan viikonlopuksi, tai esimerkiksi viikoksi kesälomalla?

Mökki on aina ollut hyvä sijoitus, mutta eipä enää näytä siltä.

Mitä oikein on tapahtunut??

https://yle.fi/uutiset/3-11207231

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas ei olisi vuokramökkeilijäksi, koska minusta on nimenomaan kivaa mennä samaan tuttuun paikkaan, jossa tietää miten toimia eikä tarvitse säätää mitään ylimääräistä. Omalle mökille voi mennä silloin kun huvittaa ja kun on hyvä ilma, vuokramökille pitää mennä silloin kun on sen vuokrannut. Omalla mökillä voi myös säilyttää vaatteita ja tavaroita, joten sinne voi lähteä spontaanistikin. Ymmärrän toki, jos monia ei mökkeily kiinnosta, mutta minulle tutun rantamaiseman katselu ja luonnonrauha on tärkeä irtiotto arjesta ja verenpaineen laskija työviikon jälkeen.

Vierailija
82/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuossa oli myös että "Rantamökkejä myytiin viime vuonna ennätysmäärä 30 vuoteen". Joku niitä ainakin ostelee. Mitä enemmän hinnat laskee, niin sitä enemmän tulee ostajia. Nuoriakin saattaa alkaa kiinnostamaan. Kukaan ei halua pikku tönöstä maksaa satojatuhansia, kun samalla hintaa saa melkein talon. Vieläkin hinnat kalliita hinnanlaskun jälkeenkin.

Pyynnit ovat poskettomia. Nuohan on aikoinaan rakennettu ilmaiseksi saadulle perintötontille ihan mitättömillä kustannuksilla ilman mukavuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvitse mökkiä ostaa, kun niitä tulee perintönä ovista ja ikkunoista. Olen ainoa lapsi, vanhemmat ovat eronneet, ja molemmat ovat hankkineet eron jälkeen omat mökit. Molemmilta isovanhemmilta on jo mökit jaettu perintönä, ja kohta on sitten noiden vanhempieni mökkien aika. Minulle kuitenkin on vain se yksi oikea, eli isäni vanhempien mökki, ja sen mielelläni pidänkin, mutta nuo muut ovat itselleni lähinnä riesa. Vanhempani ovat 75+ joten eivät jaksa itse entiseen malliin mökkejään hoitaa, kun omakotitaloissakin on huollettavaa. Näiden minun suvun mökkien lisäksi tyrkyllä on myös mieheni isovanhemmilta jäänyt mökki sekä hänen vanhempiensa mökki. Veikkaan että moni ikätoverini on enemmän tai vähemmän ei-toivottujen mökkien loukussa, eikä siinä sitten uusia osteta, kun entisistäkin pitäisi päästä eroon.

Vierailija
84/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun olisi mahdollisuus periä osa sukumökistä. Kieltäydyin, koska en halua sitä vaivoikseni. Se on niin kaukana, että pystyisin käymään siellä ainoastaan kesälomalla. Ei mitään järkeä maksella sen kuluja siksi, että pääsee kerran kesässä viikoksi työleirille hyttysten syötäväksi.

Vuokraan mökin vaikka viikonlopuksi, jos sellaisella haluan käydä.

Vierailija
85/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani kuuluvat suuriin ikäluokkiin. Lainan saanti oli noihin aikoihin vaikeaa, mutta jos sen onnistui saamaan, laina-aika oli 10 vuotta. Tiukkaa oli alkuun, mutta inflaatio ja palkkojen nousu sen mukana auttoi. Korkeakoulututkinto oli paljon harvemmalla, eli täyspäiväisiin töihin pääsi aiemmin, joten asuntolaina oli tyypillisellä lapsiperheellä maksettu nelikymppisinä.

Omat vanhempani osti mökin tuossa vaiheessa, kun piti keksiä jotain käyttöä "ylimääräiselle" rahalle.  (Tämä siis 80-luvun loppuvuosina, kun lainaa yhtäkkiä saikin helposti. Silloin ei vielä arvattu kuinka hankalat lamavuodet olisivat edessä.) Jotkut sukulaiset hankkivat hienon asuntovaunun tai uuden auton.

Me lapset olemme nyt saman ikäisiä ja meillä on vielä isot asuntolainat (alunperin 25 vuoden laina-aika) Olemme ostaneet saman kokoisen perheasunnon kuin vanhemmillamme oli. Rakennusvuosi on melkein sama: Eli vanhemmillani oli uusi talo, mutta meillä pian peruskorjausikäinen asunto, joten kalliisiin remontteihin pitää varautua sen sijaan, että katselisimme mökkiä. Meidän asuntomme on toki ns. arvokkaammalla sijainnilla, mutta se on työelämän sanelema asia, missä voimme asua.

Eli uskon, että yksi iso syy on pidentyneet laina-ajat, kovemmat asuntojen hinnat ja epävarmempi työelämä.

Vierailija
86/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pitää pystyssä vanhempiensa mökin, minä ja sisko meidän suvun mummolan.

Poika perii joskus isänsä, mutta myyn oman osani sukumökistäni, niin että vanhemmalle lapselleni jää oikeus käyttää sitä jos haluaa.

Ostakoon siitä itse itselleen jonkun osuuden jos tahtoo omistaa.

Pääsee vähemmällä.

Siinä kun on hoidettavaa pihaa, perunamaata, ulkorakennuksia, lämmitystä, tietä, puustoa, veroja ja laskuja. Sinne on matkaa ja jos ei omista autoa, pitää olla kuski.

Vierailija
87/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskutaitoinen. Oman mökin kustannuksilla saa todella hulppeita mökkejä vuokralle ja edelleen tulee edullisemmaksi.

Vierailija
88/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mökeille on kysyntää, jos tietyt asiat kohdallaan: puhdas järvi, ilmansuunta ilta-aurinkoon, sijainti etelä-tai keski-Suomessa, palveluihin kohtuullinen matka, ja mökin kunto myös kohtuullinen. Ja hinta tietysti ratkaisee.

Vierailija
89/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on mökki, minne voin mennä aina halutessani, miksi ihmeessä ostaisin oman? Suunnilleen kaikilla kavereilla sama juttu. Meidän nykyisten nuorten perinnöiksi ja vaivoiksi ne mökit varmaan parinkymmenen vuoden päästä sitten jää.

Vierailija
90/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että, on se suurilla ikäluokilla nyt rankkaa kun ei saa kesämökkejään myytyä. Aikoinaan vaan kävelivät töihin ja niillä rahoilla ostivat sitten omakotitalot, autot ja kesämökit. Nykynuorilla ei ole näistä mihinkään varaa

Nykynuorilla ei ole näihin rahaa, mutta on varaa matkustella jatkuvasti ympäri maailmaa.

Matkailu vie 500 - 2000 euroa matkalta. Mökki maksaa yli 50 teur. Vain hyvätuloisilla on varaa mökkiin ja nuoret aniharvoin ovat hyvätuloisia. Mökki on lähes mahdotonta yhdistää nykyajan työelämään. Pätkätyöläisillä ei ole lomia, ei vapaa-aikaa, eikä mitään varmuutta tulevasta. Perjantaisin töistä ei voi lähteä klo 15 kuten aikoinaan. Vain hölmö ostaisi tällöin mökin ylimääräiseksi stressiksi.

Vierailija
91/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään nuori, mutta mökin omistajiin nähden kai nuori. Kyllä minullakaan ei mökki ole ollut koskaan haaveissa. Paljon helpompi vain vuokrata silloin sellainen kuin haluaa. Eikä tarvitse maksaa ylläpidosta yms. Tulee halvemmaksi kun ei siellä kuitenkaan oltaisi kuin satunnaisesti.

Ennemmin hankin auton, moottoripyörän, isomman asunnon jne..

M37

Vierailija
92/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nykynuoret osaa mitään. Kaikki pitää saada valmiina. Jos niiltä vietäisiin mikroaaltouuni pois niin nälkää näkisivät.

Ikäsi? Kokintaitosi? Mökkiosuutesi?

37. Hyvät. Oma mökki kokonaan maksettu.

Kuivan maan mummonmökkiä, jonka hinta oli muttotappiopaikkakunnalla 30 000€, ei lasketa mökiksu vaan murjuksi vaikka siellä itse nikkaroit epätoivoisesti.

Vierailija
93/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö maksoin yksiöstäni 320000 euroa. Eikä ole mikään luksus. Ei tässä kertakaikkiaan voi edes unelmoida mistään mökeistä ja veneistä ikinä, autoilustakin luovuin kun liian kallista.

Kannattiko sitten idioottina ostaa liian kallis asunto??

No kun se perusyksiö täällä nyt vaan maksaa tuon verran. Töitä ei periferiassa minulle ole, en halua käyttää vähäistä vapaa-aikaani junassa/autossa istumiseen vaan haluan suoriutua työmatkasta alle puolessa tunnissa ja kimppakämppä/kommuuni on ei kiitos.

Valintoja valintoja! Nuorena opintoihin hakiessa se että pystyykö ostamaan kesämökin joskus ei ollut millään tavalla tärkeää. Jos tekisin perusduunia 40h/vko jossain missä edulliset asumiskustannukset (esim. kotikunnastani saa 10v vanhoja talopakettitaloja alle sadalla tonnilla ja kerrostalokolmion n. 45000 eurolla) ja olisi ehkä joku siippa siinä myös pyörimässä ja tuomassa rahaa taloon niin mikäs siinä, mökki olisi jees. Mutta ei mitenkään mahdollinen nyt. Enkä itseasiassa ole koskaan vuokrannutkaan, mutta nautin suunnattomasti kyllä jos/kun kutsutaan jonnekin kaverin mökille käymään.

Vierailija
94/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki olisi mulle pelkkä pallo jalassa, vääjäämättä rapistuva ja homehtuva tönö, jota pitäisi muistaa ravata hoitamassa ja korjaamassa. Riskeinä vielä terveyshaitat, kuten homeongelma, myyräkuume ja ties mitkä punkit, lutikat ja muut syöpäläiset? Toisi vain turhia lisäkuluja elämään ja ahdistusta. Lapsetkin todennäköisesti varsinkin varttuessaan vain valittaisivat sitä, kun olisi pakko käydä mökillä. Toivottavasti en ikinä joudu perimään mökkiä keneltäkään.

Vierailija
95/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua työleiriä itselleni. Välillä on vuokrattu mökki, se on sopiva tapa mökkeillä meille.

En ole nuori, mutta näin myös meillä. Eikä tarvitse aina olla samassa paikassa, vaan voi vaihdella paikkaa. On miehen kanssa harrastettu tätä nuorena ja edelleen nyt kun lähestytään eläkeikää. Mökki rajoittaa ja sitoo liikaa. Vuokramökki 1-2 viikkoa / kesässä on ollut sopiva. Välillä on samalle kesälle oltu kahdessakin eri paikassa. Kun kuuntelee noita mökinomistajia, niin ei se rentoutumiselta kuulosta. Pitää nostaa vene vesille, pitää maalata laituri, mökin piha pitää kunnostaa...ei kiitos. 

Vene vesille 3 minuuttia. Rankkaa on.

Vierailija
96/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyvät vain nopeasti ottamassa laiturin päässä peppukuvan instaan ja sitten takasin kaupunkiin latten ääreen. Ei tätä varten mökkiä omistaa tarvitse.

Vierailija
97/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, miksi jokaisella suomalaisella pitäisi olla mökki keskellä ei mitään. Sinne vääntäydytään väkisin viikonloppuisin, vaikka sataisi räntää, ja juhannuksena on pakko raahata koko perhe ja sukukin saunomaan ja ryyppäämään. Sitten tapellaan ja hukutaan. Sääliksi käy niitä lapsia ja teinejä, jotka pakotetaan mukaan, vaikka nämä olisivat mieluummin kavereiden kanssa kaupungissa. Mökki ei ole millloinkaan ollut hyvä sijoitus, ja onneksi nykynuoret ovat tajunneet asian. Minulla on omakotitalo lähellä ison kaupungin keskustaa. En todellakaan kaipaa toista huushollia kaukana ihmisistä ja palveluista. Juhannukset vietetään omalla pihalla grillaten ja pihasaunassa löylyjä viskoen.

Mä vihaan mökkeilyä. Lapsuuden juhannukset piti poikkeuksetta viettää mökillä ja katsoa aikuisten kännitappelua. Mökkiä en hankkisi, vaikka olisin miljonääri. Siihen liittyy mulla paljon kurjia muistoja.

Vierailija
98/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on helppo vastata.

Asuntolaina pk-seudulla vie rahat. Ei ole rahaa ostaa mökkiä, eikä ylläpitää sitä.

Ei ole autoa millä sinne ajaa.

Ei ole niin paljon lomaa että siellä ehtisi olla. Ainakaan samaan aikaan puolison kanssa. Kuka siellä leikkaisi esim. Ruohon kesällä?

Tykkään mökkeilyä, mutta ei järkeä.

Vanhemmillani asiat olivat toisin. Oli vakityöt ja palkka jolla sai ostettua jotain. Oli auto ja koko yhtäaikaa lomat.

Vierailija
99/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies pitää pystyssä vanhempiensa mökin, minä ja sisko meidän suvun mummolan.

Poika perii joskus isänsä, mutta myyn oman osani sukumökistäni, niin että vanhemmalle lapselleni jää oikeus käyttää sitä jos haluaa.

Ostakoon siitä itse itselleen jonkun osuuden jos tahtoo omistaa.

Pääsee vähemmällä.

Siinä kun on hoidettavaa pihaa, perunamaata, ulkorakennuksia, lämmitystä, tietä, puustoa, veroja ja laskuja. Sinne on matkaa ja jos ei omista autoa, pitää olla kuski.

Joo, jokuk varmaan kiljuen tyrkyttää sinulle rahaa siitä että ostaa osuuden jota vielä rasittaa jonku mökkeilyoikeus. Hyvä suunnitelma, mutta toista sopimusosapuolta ei löydy koskaan.

Vierailija
100/102 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeilen lähinnä siksi että metästysreisuilla pitää majouttua jotenkin. En näe mitään järkeä mökkeillä tai omistaa mökkiä pelkstään siksi että pääsee kodin mukavuuksista kotia huonompiiin oloihin lomailemaan. Sehän olisi täysin järjetöntä. Mökissä on järkeä jos se mahdollistaa edullisen majoituksen harrastustoimintaan, kuten metsästys tai kalastus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme