Nyt en pysty rauhoittumaan, odotan isoa perintöä ja se piti tulla minulle 1.3. ja nyt siirtynee vaan
vastapuolen eli lesken asianajajan typerään vitkutteluun. Kun asianajajani huomasi, ettei _lesken_ omaisuudessa olekaan tämän kuvittelemaa suojausta avio-oikeudelta, joten hänelle kaavailtu noin 50 000 euron tasinko pesästä on kuihtumassa nollaan. Niin nyt eivät sitten halua antaa minulle pesästä kiistatta tulevia osuuksia!!?? Aaaarrgght. Yksi asunto on tyhjänä ja sille pitäisi päästä tekemään jotain! Mutta ei pääse, koska se stanan akka. Vai voisiko asuntoa myydä vaikka se on vielä pesässä? Minulle se on kuitenkin tulossa, koska se ON avio-oikeudesta vapaata IHAN OIKEASTI. Nyt olen tavannut jo useamman välittäjän myydäkseni asunnon, ja yhden, joka remontoi huonokuntoisia asuntoja, joka tämä asunto on. Niin ei ois aikaa odottaa! Inhottaa, kun joku urpo, jolle omaisuus ei tule edes kuulumaan voi tavallaan sanella mulle milloin saan perintöni. Onkohan kade kun tajuaa, ettei saa mitään.
Kommentit (173)
Riitele riitele ja polta rahoja!
Vierailija kirjoitti:
Ok kiitos teille... Lisäkysymys vielä kun sitten aikanaan tämä nainen kuolee hänen lapsensa (aikaisemmasta liitosta) perii siis tuon tasingon verran rahaa tai omaisuutta joka periaatteessa ei heille kuulu? Ja miehen lapset eivät tässä vaiheessa saa enää mitään?
Näin se menee. Harmittaa vanhemmat, joilla ei ole munaa ratkoa itse näitä omaisuusasioita, vaan jättävät asiat levälleen (jos ovat eronneet ja varsinkin uudestaan naimisissa). Koska siis vanhempi voisi lahjoittaa elinaikanaan lapsilleen ja vaikka pidättää hallintaoikeuden.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailij8a kirjoitti:
Päivä lakimiehen työtä maksaa noin kaksi tonnia. 50 000 eurolla saat siis ostettua reilun kuukauden lakimiehen (oman lakimiehesi + pesänjajajan) työtä. Pesänjakajan etu ei ole hoitaa asioita mahdollisimman nopeasti ja yksinkertaisesti, vaan nimenomaan käyttää tapaukseen mahdollisimman paljon aikaa, koska sitä suuremman palkkion hän voi laskuttaa. Pidän täysin mahdollisena, että pesänjakaja päättäisi esim. ennen osituksen tekemistä myydä osan niistä asunnoista, jotka sinun pitäisi periä isältäsi.
Miksi hän möisi ne? Ja yksi on jokatapauksessa menossa myyntiin. Se ei tarkoita, ettenkö myisi toistakin. Koska se ei tuota mielestäni riittävästi.
Ja siis eihän pesänjakaja tarvitse kuukauden työtunteja jakaakseen selkeän pesän. Et taida oikein tajuta kuolinpesän rakennetta tässä? Silti kommentoit aika rohkeasti. Kuin tietäisit. Kerropa siis, miksi jakaja myisi aviovarallisuuden ulkopuolista omaisuutta?
ApMiksikö pesänjakaja myisi ne? Ihan sen takia, että myynnin järjestelyihin hän saa kulumaan monta työtuntia, joista hän voi jokaisesta laskuttaa kuolinpesältä vähintään 250 euroa.
Omassa perheessäni on tapaus, jossa perintöasioihin erikoistunut lakimies-varatuomari onnistui käyttämään hyvin selkeän kuolinpesän perunkirjoitukseen, ositukseen ja perinnönjakoon työtunteja 7000 euron edestä, vaikka mistään ei ollut minkäänlaista riitaa ja lakimiehelle oli toimitettu kaikki tarpeelliset paperit (esim. sukuselvitykset ja tiliotteet) hyvässä järjestyksessä. Tässä ei siis ollut kysymyksessä oikeuden määräämä pesänjakaja, vaan kuolinpesän osakkaiden yhdessä palkkaama lakimies. Joo, oli virhe teettää homma hänellä, mutta sitä emme tajunneet etukäteen.
Tuo ei ole vielä edes kovin paljon. Ja saman verran työtäpesänjakajallamme suunnilleen olisi. Ja siis jos en saa perintöäni muuten, niin enhän mä sille mitään voi, jos pitäisi vaatia pesänjakajaa. Leski sen ratkaisee, haluaako toimia lain mukaan vai toimia lain mukaan pakotettuna.
Ap
muista myös se, että kun perintösi määrä on tarkistettu ja olet sen saanut, hieman viiveellä lähettää verottaja sinulle perintöverolaskun. älä siis tuhlaa perintörahojasi ennenkuin olet maksanut verot.
Vierailija kirjoitti:
Riitele riitele ja polta rahoja!
En minä tässä riitele, vaan leski. Häntä varmaan harmittaa, kun asuntonsa olikin osin vapaata riistaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
muista myös se, että kun perintösi määrä on tarkistettu ja olet sen saanut, hieman viiveellä lähettää verottaja sinulle perintöverolaskun. älä siis tuhlaa perintörahojasi ennenkuin olet maksanut verot.
No se asunto, jonka myyntiä olen tässä pohdiskellut ja kartoittanut menee myyntiin juurikin perintöverojen takia. Että jää sitten loppu omaisuus tuottamaan.
Ap
Mietinkin jo, jos sen olisi saanut myytyä keväällä, että minne jemmaan parisataatuhatta odottamaan verottajaa. Olisi kiva vielä silläkin tienata. Mutta jos sitten tapahtuukin jotain ja varat katoaisivat. Kulta kyllä kiinnostaa.
Ap
Aivan kuin leski ei ymmärtäisi, minkä arvon minulle toi se omaisuudella fiilistely ja sen haltuunoton ajattelukin. Kun nyt noin kummallisesti keksii asiaan viivytyksiä. Olisi niin nättiä ihan kuukauden alusta päästä niitä omistamaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailij8a kirjoitti:
Päivä lakimiehen työtä maksaa noin kaksi tonnia. 50 000 eurolla saat siis ostettua reilun kuukauden lakimiehen (oman lakimiehesi + pesänjajajan) työtä. Pesänjakajan etu ei ole hoitaa asioita mahdollisimman nopeasti ja yksinkertaisesti, vaan nimenomaan käyttää tapaukseen mahdollisimman paljon aikaa, koska sitä suuremman palkkion hän voi laskuttaa. Pidän täysin mahdollisena, että pesänjakaja päättäisi esim. ennen osituksen tekemistä myydä osan niistä asunnoista, jotka sinun pitäisi periä isältäsi.
Miksi hän möisi ne? Ja yksi on jokatapauksessa menossa myyntiin. Se ei tarkoita, ettenkö myisi toistakin. Koska se ei tuota mielestäni riittävästi.
Ja siis eihän pesänjakaja tarvitse kuukauden työtunteja jakaakseen selkeän pesän. Et taida oikein tajuta kuolinpesän rakennetta tässä? Silti kommentoit aika rohkeasti. Kuin tietäisit. Kerropa siis, miksi jakaja myisi aviovarallisuuden ulkopuolista omaisuutta?
ApMiksikö pesänjakaja myisi ne? Ihan sen takia, että myynnin järjestelyihin hän saa kulumaan monta työtuntia, joista hän voi jokaisesta laskuttaa kuolinpesältä vähintään 250 euroa.
Omassa perheessäni on tapaus, jossa perintöasioihin erikoistunut lakimies-varatuomari onnistui käyttämään hyvin selkeän kuolinpesän perunkirjoitukseen, ositukseen ja perinnönjakoon työtunteja 7000 euron edestä, vaikka mistään ei ollut minkäänlaista riitaa ja lakimiehelle oli toimitettu kaikki tarpeelliset paperit (esim. sukuselvitykset ja tiliotteet) hyvässä järjestyksessä. Tässä ei siis ollut kysymyksessä oikeuden määräämä pesänjakaja, vaan kuolinpesän osakkaiden yhdessä palkkaama lakimies. Joo, oli virhe teettää homma hänellä, mutta sitä emme tajunneet etukäteen.
Tuo ei ole vielä edes kovin paljon. Ja saman verran työtäpesänjakajallamme suunnilleen olisi. Ja siis jos en saa perintöäni muuten, niin enhän mä sille mitään voi, jos pitäisi vaatia pesänjakajaa. Leski sen ratkaisee, haluaako toimia lain mukaan vai toimia lain mukaan pakotettuna.
Ap
Kyllä 7000 täysin riidattomasta ja selvästä tapauksesta on paljon, varsinkin kun kaikki tarvittavat paperit toimitettiin lakimiehelle valmiina eikä hänen tarvinnut hankkia niitä.
Mutta teidän tapauksessanne työtunteja tulee helposti moninkertainen määrä, kun kerran on riitaa.
99
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailij8a kirjoitti:
ApKyllä 7000 täysin riidattomasta ja selvästä tapauksesta on paljon, varsinkin kun kaikki tarvittavat paperit toimitettiin lakimiehelle valmiina eikä hänen tarvinnut hankkia niitä.
Mutta teidän tapauksessanne työtunteja tulee helposti moninkertainen määrä, kun kerran on riitaa.
99
Eihän tule, etkö ymmärtänyt, että jos lakimies katsoo paperit, niin ei ole riitaa? Leski on ainoa, joka voi tässä estää osituksen. Ei riita tai mikään asia. Tiedätkö, jos haluaisi tehdä kiusaa. En saa pesästä mitään, ellei se akka allekirjoita mitä pitää, tajuatko? Ja siis hän voi olla sitä mieltä että minun pinnani venyttämisessä voittaa, eli että MÄ en halua pesänselvittäjää, ja annan hänelle sellaista, mitä hän haluaa, mitä pesänselvityksessäkään hän EI SAISI.
Ap
So sorry ap, mutta olet sekopää.
Onneksi ei ole ollut isoja perintöjä tulossa, joten on ihan itse pitänyt kouluttautua, hankkia hyvä ammatti ja työ ja tehdä omat taloudelliset ratkaisunsa miettimättä, että jostakin saisi "ilmaista rahaa". Hyvä tietysti on, että perintöjä jaetaan, mutta jos ne tuhoavat perillisen elämän, niin ei hyvä juttu. Aika useat isoja rahoja perivät alkavat hankkia elämän sisältöä päihteistä ja mopo karkaa käsistä... Ja nkyyhän noita uuninpankkopoikia ja -tyttöjä vähvaraisemmissakin perillispiireissä.
Jos leski ei allekirjoita sitä, ettei saa tasinkoa, minunkin perinnönsaamiseni venyy, minua ahdistaa, että jos leski haluaa, hän voi kiusata minun perinnön saamistani vaikka miten kauan! Se katkeaa siihen, jos pesänselvittäjä pakottaa lesken allekirjoittamaan tai siis jakaa ilman allekirjoituksia pesän(?), mutta se tulisi minulle myös aika kalliiksi. Ahdistaa, että aikooko leski pelata sillä. En usko, mutta ahdistaa se, etten saa omaisuutta omiin käsiini asap.
Ap
Vierailija kirjoitti:
So sorry ap, mutta olet sekopää.
Miten niin? Minua AHDISTAA se, etten saa asuntoja nimiini, vaikka ne tulevat isältäni ja joku kiusaaja-akka voi käyttää valtaa siihen. SE ahdistaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole ollut isoja perintöjä tulossa, joten on ihan itse pitänyt kouluttautua, hankkia hyvä ammatti ja työ ja tehdä omat taloudelliset ratkaisunsa miettimättä, että jostakin saisi "ilmaista rahaa". Hyvä tietysti on, että perintöjä jaetaan, mutta jos ne tuhoavat perillisen elämän, niin ei hyvä juttu. Aika useat isoja rahoja perivät alkavat hankkia elämän sisältöä päihteistä ja mopo karkaa käsistä... Ja nkyyhän noita uuninpankkopoikia ja -tyttöjä vähvaraisemmissakin perillispiireissä.
Minusta taas on ihana tilanne elämässä, kun tietää, ettei ole pakko puskea itseä ja rääkätä jossain paskatyössä koska mikään ei koskaan muutu ja muuta mahdollisuutta ei ole. Kivaa tietää, ettei ole syytä tai tarvetta säästää vanhuuden varalle, tai ottaa korkosuojauksia tai turvaa työttömyyden varalle lainoihin etc. Raha on varakkaalle aina halvempaa.
Ja tietää, että on vara kalliisiin hoitoihin AINA, jos itse tai lapsi sattuisi sairastumaan pahasti... ja että kasaamalla kaikki rahansa yhteen koriin olisi varaa kunnon kokoiseen jugendasuntoon Ullanlinnassakin. Tosin sitä en valitse, pitää olla jotain, mikä tuottaakin. Ja tietää myös, että jos harrastuksesta tulisi intohimo, ei tarvitse miettiä, ottaako siinä riskin jos hyppää pois työelämästä. En vaihtaisi köyhän mutterin virkaa toimittavaan työläisen osaan mitenkään. Tai vapaa-aikansa uhraavan ylemmän toimihenkilönkään osaan.
Ap
Plus että tietää, vaikkei omista tuloistaan, varsinkaan palkasta, säästäkään, että voi jättää lapsille kunnon kokoiset perinnöt.
Ap
En edes keksi mitään tekemistä, kun tämä lamaannuttaa ja ahdistaa nyt niin paljon! Olin unohtanut eväätkin purkaa eilen illalla kotiin tultuani jääkaappiin, koska ahdisti niin paljon! 😤 Olivat aamulla keittiön lattialla pussissa. Tällaiseksi se elämäni siinä menee, kun joku alkaa häiritä minua :,( En vain pysty keskittymään enää omiin asioihini mitenkään. Näkisin, että tämäkin ilmiö on äitini syytä. Hän ei ikinä ole rauhoitellut ja kannustanut koska on yhtä kade kaikesta mitä saan, kuin tekin täällä.
Ap
Normaali äiti tukisi ja kannustaisi ja olisi saamisissa lapsensa puolella, äitini samaistuu ahneisiin pyrkyreihin ja siksiei ole herunut sympatiaa minun tarpeilleni ikinä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Vierailij8a kirjoitti:
ApKyllä 7000 täysin riidattomasta ja selvästä tapauksesta on paljon, varsinkin kun kaikki tarvittavat paperit toimitettiin lakimiehelle valmiina eikä hänen tarvinnut hankkia niitä.
99
Eihän tule, etkö ymmärtänyt, että jos lakimies katsoo paperit, niin ei ole riitaa? Leski on ainoa, joka voi tässä estää osituksen. Ei riita tai mikään asia. Tiedätkö, jos haluaisi tehdä kiusaa. En saa pesästä mitään, ellei se akka allekirjoita mitä pitää, tajuatko? Ja siis hän voi olla sitä mieltä että minun pinnani venyttämisessä voittaa, eli että MÄ en halua pesänselvittäjää, ja annan hänelle sellaista, mitä hän haluaa, mitä pesänselvityksessäkään hän EI SAISI.
Ap
Kyllä minä mielestäni ymmärrän tilanteen oikein hyvin. Mutta tajuan myös, että mahdollinen pesänselvittäjä ei välttämättä hoida hommia niin nopeasti ja yksinkertaisesti kuin olisi mahdollista, koska hän saa sitä enemmän rahaa, mitä enenmän asia pitkittyy ja monimutkaistuu.
99
Etkös äitihullu ole sen verran kuuluisa miljonääri perijätär ellet peräti kreivitär että mitä sinä nyt tuollaisia pikkusummia itket!
Aikuisten oikeasti, sinuna minä panostaisin lapsiin, tajuatko että olet omille lapsillesi vielä kamalampi ihminen kun oma äitisi on ollut sinulle!