Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt en pysty rauhoittumaan, odotan isoa perintöä ja se piti tulla minulle 1.3. ja nyt siirtynee vaan

Vierailija
21.02.2020 |

vastapuolen eli lesken asianajajan typerään vitkutteluun. Kun asianajajani huomasi, ettei _lesken_ omaisuudessa olekaan tämän kuvittelemaa suojausta avio-oikeudelta, joten hänelle kaavailtu noin 50 000 euron tasinko pesästä on kuihtumassa nollaan. Niin nyt eivät sitten halua antaa minulle pesästä kiistatta tulevia osuuksia!!?? Aaaarrgght. Yksi asunto on tyhjänä ja sille pitäisi päästä tekemään jotain! Mutta ei pääse, koska se stanan akka. Vai voisiko asuntoa myydä vaikka se on vielä pesässä? Minulle se on kuitenkin tulossa, koska se ON avio-oikeudesta vapaata IHAN OIKEASTI. Nyt olen tavannut jo useamman välittäjän myydäkseni asunnon, ja yhden, joka remontoi huonokuntoisia asuntoja, joka tämä asunto on. Niin ei ois aikaa odottaa! Inhottaa, kun joku urpo, jolle omaisuus ei tule edes kuulumaan voi tavallaan sanella mulle milloin saan perintöni. Onkohan kade kun tajuaa, ettei saa mitään.

Kommentit (173)

Vierailija
61/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lamaannuin tästä nyt muutenkin elämässäni, en pysty keskittymään omiin asioihini, koska tämmöinen viive ahdistaa ja inhottaa. Haluan asiat omiin käsiini, koska sinne ne kuuluvat, kaikki ennen sitäon pelkkää kiusaamistani ja halveksuntaani.

Ap

Kuittaan! Ap.

Vierailija
62/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskellä on kylläkin aina se avio-oikeus... eli saa tasinkoa verottomana puolet, toinen puoli menee jakoon lapsille. Meillä kävi ihan kammottava homma kun oli miljoonaperintö äidin puolelta (jonka äiti peri omalta sukulaiseltaan) ja siitä menikin puolet isällemme, joka sitä vaati kun ahneena halusi rahat muilta pois. Me lapset jaoimme toisen puolen. Lastenlapsille ukki ei halunnut antaa euroakaan. Itse hän nyt tuhlailee rahoja ja ihmettelee, miksei kukaan halua pitää enää yhteyttä. Ei olisi edes rahoja tarvinnut, tuli toimeen enemmän kuin hyvin ja eläkkeensäkin on isompi kuin minun palkkani. Mutta tosiaan jos puolisoiden omaisuus on yhteensä vaikka 1 miljoona niin leski saa tasinkoa puolet (vaikka hänen omaa omaisuuttaan olisi ollut vain se 100 000) ja lapset/muut perijät jakavat vain toisen puolen. Yleensä leski toki haluaa antaa lapsilleen rahaa mutta meidän isämme ei.

Niin no mä en tajua miksei sun isä ollut sun mielestä oikeutettu saamaan mitään? Miksi sun lapset pitäisi olla etusijalla leskeen nähden..ihme itsekeskeistä ajattelua. Mielestäni lakia pitäisi muuttaa niin ettei lapset olisi oikeutettuja saamaan mitään ilman erillistä testamenttia. Ei vanhemmilla ole velvollisuutta sponssata enää aikuisia lapsia kun on ne aikuisiksi elättäneet. Yritä sinäkin elää omilla rahoilla ja älä jää itkemään äitisi perintöÄ. Haukut isääsi ahneeksi mutta itsehän olet pahempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisilta ongelmilta välttyisi, jos ihan itse tienaisi rahansa niin ei tartte ottaa kierroksia mistään perinnöstä. Plussaa jos perinnöksi jotain saan, mutta oma varallisuus on kerätty ihan töitä tekemällä, säästämällä ja sijoittamalla.

Todennäköisesti olen varakkaampi jo nyt kuin vanhempani yhteensä.

Vierailija
64/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi leskellä on AINA asumisoikeus puolisoiden yhteisessä kodissa, joten se turvaa "ahneelle" leskelle asumisrauhan sinun kaltaisiltasi ilkeiltä lapsilta/lapsipuolilta.

Voisinko lahjoittaa lesken hallinnoiman asunnon osuuteni lapsilleni? Olen miettinyt. Jos se pienentäisi lahjaveroa siinä. Se siitä hänen asumisrauhastaan. Ei se siis sitä tietenkään hetkauta, mutta anyway. Ja siis asumisoikeus ei ole ongelma, ihan kiva saada jotain vielä toiseenkin otteeseen.

Ap

Vierailija
65/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisilta ongelmilta välttyisi, jos ihan itse tienaisi rahansa niin ei tartte ottaa kierroksia mistään perinnöstä. Plussaa jos perinnöksi jotain saan, mutta oma varallisuus on kerätty ihan töitä tekemällä, säästämällä ja sijoittamalla.

Todennäköisesti olen varakkaampi jo nyt kuin vanhempani yhteensä.

Mun mielestä työnteko on typerää ja yök. Eri asia olisi, jos olisi aina ollut sen verran muitakin tuloja, että olisi voinut valita ammattinsa tai tekemisensä niin, että ei olisi siitä saatavien tulojen varassa. Niin itse eläisin mieluummin, kuin typeränä toisten orjana.

Ap

Vierailija
66/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei tajua että pesänjako tulee maksamaan kaikkine kuluineen kymmeniä tuhansia ja kestää vuosia ja kulut otetaan pesästä. Olen kokenut lesken riitauttaman perinnönjaon.

Vierailija
67/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös perintöverot tulevat maksuun vaikka pesänjako on kesken, joten siihen joutuu ottamaan velkaa.

Vierailija
68/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän voi venyttää pesän jakoa vaikka vuosia .. 

Zinc

Tietenkin voi, silloin haen tietenkin pesänjakajan. Mutta se olisi häneltä hullua, koska pesänjakajan ottaminen ei tuo tasinkoa (=hyötyä) hänelle, mutta veisi hänen rahaansa myös.

Ap

Ja sinun. Pesänjakajan kulut maksetaan perinnöstä. Mitä jäljelle jää, jaetaan. Voi mennä miinukselle.

Olen iloinen; saat mitä olet kerjännyt.

Vierailija
69/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä olisit vastapuolena, niin kyllä minäkin kettuilisin niin kauan kuin pystyisin. Ihan sama, vaikka jäisin miljoonia velkaa, hahaha!

Vierailija
70/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei tajua että pesänjako tulee maksamaan kaikkine kuluineen kymmeniä tuhansia ja kestää vuosia ja kulut otetaan pesästä. Olen kokenut lesken riitauttaman perinnönjaon.

No, parempi sekin, kuin että leski ei suostu allekirjoittamaan sopimusta siitä, että hän ei saa mitään ja estäisi minun perinnönsaantini. Maksan tietysti lesken himoitsemat, hänelle kuulumattomat rahat vaikka viemärirotille, kuin leskelle. Tuskinpa pesänjakaja voisi enempää kuin lesken kuvitteleman tasingon verran ottaa. Siis työ ei tule olemaan edes vaikea, pesänjakajaa tarvittaisiin vain pakottamaan leski luovuttamaan perintöni minulle. Ei ole mitään avoimia epäselviä kysymyksiä.

Ap

Vierailija
71/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, parempi sekin, kuin että leski ei suostu allekirjoittamaan sopimusta siitä, että hän ei saa mitään ja estäisi minun perinnönsaantini. Maksan tietysti lesken himoitsemat, hänelle kuulumattomat rahat vaikka viemärirotille, kuin leskelle. Tuskinpa pesänjakaja voisi enempää kuin lesken kuvitteleman tasingon verran ottaa. Siis työ ei tule olemaan edes vaikea, pesänjakajaa tarvittaisiin vain pakottamaan leski luovuttamaan perintöni minulle. Ei ole mitään avoimia epäselviä kysymyksiä.

Ap

Ja vuosia kuluu. Velkasi kasvaa.

Vierailija
72/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja vuosia kuluu. Velkasi kasvaa.

Miten niin kuluu? Ei pesänjakajan tultua enää riidellä asioita.

Ap

Vierailija
73/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä lakimiehen työtä maksaa noin kaksi tonnia. 50 000 eurolla saat siis ostettua reilun kuukauden lakimiehen (oman lakimiehesi + pesänjajajan) työtä. Pesänjakajan etu ei ole hoitaa asioita mahdollisimman nopeasti ja yksinkertaisesti, vaan nimenomaan käyttää tapaukseen mahdollisimman paljon aikaa, koska sitä suuremman palkkion hän voi laskuttaa. Pidän täysin mahdollisena, että pesänjakaja päättäisi esim. ennen osituksen tekemistä myydä osan niistä asunnoista, jotka sinun pitäisi periä isältäsi.

Vierailija
74/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein äitihuIIulle. Milloin olet tehnyt mitään lastesi hyväksi?

Onko tää äitihullu päässy taas vapaalle?

Vierailija
75/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä remonttia ja myyntiä vasta kun omistaa asunnon.

Isäni on kuollut, asunto on siis nyt mun. Jos joku pitkittää asian paperitöitä, on paha ihminen.

Ap

Mistä te olette nuo "asianajajanne" hommanneet?

Ei leski peri koskaan, jos ei ole testamenttia ja vainajalla on lapsia.

Hän ei myöskään saa tasinkona puolta pesästä. Koskaan.

Sinä et myöskään pääse käsiksi hänen omaisuuteensa. Koskaan. (Tuskin testamenttaa sitä sinulle).

Hänen ja vainajan omaisuus lasketaan yhteen. Jos vainaja oli varakkaampi niin tästä potista on 50% lesken. Eli oma omaisuus + mahdollinen tasinko vainajan omaisuudesta.

Jos leski oli varakkaampi, hän pitää oman omaisuutensa. Loput jää perillisille jaettavaksi.

Tämän lisäksi leskellä on halutessaan oikeus jäädä hamaan elämänsä loppuun asti asumaan heidän yhteistä kotiaan ja käyttämään normaali irtaimistoa. Silti sen omistus (ja mahdollinen perintövero siitä) menee perillisille.

En siis ymmärrä aloitustasi ja miksi riitelette?

Vierailija
76/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

75, millä perusteella leski ei saa koskaan tasinkoa puolta pesästä? Kyllä tasan tarkkaan saa, jos leski on varaton eikä ole avioehtoja tai testamentteja, joissa lesken avio-oikeus olisi suljettu pois.

Ap:n tapauksessa kuitenkin isän omaisuudesta suuri osa on saatu testamentilla, jossa nimenomaan isän puolison avio-oikeus on suljettu pois. Siitä ei siis tarvitse maksaa leskelle tasinkoa. Nyt on sitten riitaa siitä, mikä osa loppuomaisuudesta on avio-oikeuden alaista (myös lesken omaisuudesta osa on suljettu avio-oikeuden ulkopuolelle) ja mikä ei.

Vierailija
77/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivä lakimiehen työtä maksaa noin kaksi tonnia. 50 000 eurolla saat siis ostettua reilun kuukauden lakimiehen (oman lakimiehesi + pesänjajajan) työtä. Pesänjakajan etu ei ole hoitaa asioita mahdollisimman nopeasti ja yksinkertaisesti, vaan nimenomaan käyttää tapaukseen mahdollisimman paljon aikaa, koska sitä suuremman palkkion hän voi laskuttaa. Pidän täysin mahdollisena, että pesänjakaja päättäisi esim. ennen osituksen tekemistä myydä osan niistä asunnoista, jotka sinun pitäisi periä isältäsi.

Miksi hän möisi ne? Ja yksi on jokatapauksessa menossa myyntiin. Se ei tarkoita, ettenkö myisi toistakin. Koska se ei tuota mielestäni riittävästi.

Ja siis eihän pesänjakaja tarvitse kuukauden työtunteja jakaakseen selkeän pesän. Et taida oikein tajuta kuolinpesän rakennetta tässä? Silti kommentoit aika rohkeasti. Kuin tietäisit. Kerropa siis, miksi jakaja myisi aviovarallisuuden ulkopuolista omaisuutta?

Ap

Vierailija
78/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hän möisi ne? Ja yksi on jokatapauksessa menossa myyntiin. Se ei tarkoita, ettenkö myisi toistakin. Koska se ei tuota mielestäni riittävästi.

Ja siis eihän pesänjakaja tarvitse kuukauden työtunteja jakaakseen selkeän pesän. Et taida oikein tajuta kuolinpesän rakennetta tässä? Silti kommentoit aika rohkeasti. Kuin tietäisit. Kerropa siis, miksi jakaja myisi aviovarallisuuden ulkopuolista omaisuutta?

Ap

Varsinkin kun pesässäon yksi jaettava yhteisesti omistettu asunto.

Ap

Vierailija
79/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä remonttia ja myyntiä vasta kun omistaa asunnon.

Isäni on kuollut, asunto on siis nyt mun. Jos joku pitkittää asian paperitöitä, on paha ihminen.

Ap

Mistä te olette nuo "asianajajanne" hommanneet?

Ei leski peri koskaan, jos ei ole testamenttia ja vainajalla on lapsia.

Hän ei myöskään saa tasinkona puolta pesästä. Koskaan.

Sinä et myöskään pääse käsiksi hänen omaisuuteensa. Koskaan. (Tuskin testamenttaa sitä sinulle).

Hänen ja vainajan omaisuus lasketaan yhteen. Jos vainaja oli varakkaampi niin tästä potista on 50% lesken. Eli oma omaisuus + mahdollinen tasinko vainajan omaisuudesta.

Jos leski oli varakkaampi, hän pitää oman omaisuutensa. Loput jää perillisille jaettavaksi.

Tämän lisäksi leskellä on halutessaan oikeus jäädä hamaan elämänsä loppuun asti asumaan heidän yhteistä kotiaan ja käyttämään normaali irtaimistoa. Silti sen omistus (ja mahdollinen perintövero siitä) menee perillisille.

En siis ymmärrä aloitustasi ja miksi riitelette?

Leski tuli perunkirjoitukseen esittäen, että hänen oma asuntonsa on avio-oikeudelta suojattu. Hän esitti kauppakirjojen ketjun siitä uskotulle miehelle, joka laittoi lesken asunnon varallisuuden ulkopuolelle. Eli sitä katsotaan omaisuutta puolitettaesa niin kuin leski eiomistaisi sitä lainkaan, eli olisi köyhempi, ja saisi pesästä siksi ehkä rahaa.

Sitten pidettiin eka osituskokous. Minun AA:ni huomasi, että kauppakirjoissa näkyy, että aikoinaan yksi ostettu asunto onkin hankittu puoliksi lesken ex-miehen kanssa. Joten vaikka leski saikin asunnon avioeron osituksessa, vain sen puolikas(?) tulee lesken saamasta testamentista, jossa avio-oikeussuoja oli.

Se tekee leskestä ”niin rikkaan”, ettei pesästä jouduttane maksamaan hänelle tasinkoa yhtään.

Nyt hänen AA:nsa haluaa kuulla, mitä mieltä olemme kauppakirjoista ja asunnon kuulumisesta pesän varallisuuteen. Minäpelkään, että he eivät taas sitä ennen allekirjoita paperia, jolla minulle riidatta pesästä kuuluva omaisuus irrotetaan siitä ennen varsinaista ositusta. Ja me taas haluamme irrottaa sen siksi, koska se ei mene leskelle yhdessäkään tapauksessa ja haluan saada sen heti, enkä mahdollisten osituskoemuroiden jälkeen, tietenkin. Voidakseni alkaa hoitaa kyseistä omaisuutta.

Ap

Vierailija
80/173 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

75, millä perusteella leski ei saa koskaan tasinkoa puolta pesästä? Kyllä tasan tarkkaan saa, jos leski on varaton eikä ole avioehtoja tai testamentteja, joissa lesken avio-oikeus olisi suljettu pois.

Ap:n tapauksessa kuitenkin isän omaisuudesta suuri osa on saatu testamentilla, jossa nimenomaan isän puolison avio-oikeus on suljettu pois. Siitä ei siis tarvitse maksaa leskelle tasinkoa. Nyt on sitten riitaa siitä, mikä osa loppuomaisuudesta on avio-oikeuden alaista (myös lesken omaisuudesta osa on suljettu avio-oikeuden ulkopuolelle) ja mikä ei.

Juu sori. Oletin vähän lepsusti että sillä leskellä aina on myös jotain vähäistä omaa omaisuutta, esim eläke tilillä tms. Ja yritin vain korostaa sitä että tasinko katsotaan siitä yhteisen omaisuuden kokonaismäärästä - yllättävän moni näyttää kuvittelevan, että leski saa puolet perinnöstä tasinkona (+ tietenkin pitää oman omaisuutensa) ja perilliset sitten 50pinnaa keskenänsä.

Pahoittelut epäselvyydestä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän