Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei nuku yöllä, koska päiväkodin hoitajat haluavat laiskotella!

Vierailija
20.02.2020 |

Ongelma on siis se, että olen sanonut päiväkotiin, ettei lapseni (täyttää pian 4v) tarvitsisi nukkua enää mitään kahden tunnin päiväunia, koska sitten se vaikuttaa jo hänen yöuniinsa. Myös neuvolassa sanottiin, että tämä ok. Päiväkodin hoitajat eivät kuitenkaan suostu rajoittamaan päiväunia selittäen, että koska lapseni nukahtaa päivällä niin hän myös tarvitsee nuo unet, vaikka tiedän kyllä, että oikea syy on se, että se on heidän ainut hengähdystaukonsa päivän aikana, että kaikki lapset nukkuvat eivätkä halua tietenkään luopua moisesta tauosta. Minä taas en pysty kuvitella, miten tulen jaksamaan itse töissä, kun yöt ovat yhtä h*lvettiä, kun lapsi ei nuku. Viikonloput menevät paremmin, en vie lasta päiväunille, mutta saa pitää lepotauon - nukahtaakin, jos siltä tuntuu. Yleensä hänelle riittää n. puoli tuntia pötköttelyä sohvalla ja öisin nukkuu sitten normaalisti ja putkeen 10 tuntia, kuten kuuluu. Päiväkoti koittaa selittää, että koska lapseni nukahtaa päivällä, niin hän selvästi tarvitsee ne unet. Ja kun hän on nukkunut yön huonosti ja sitten nukkunut päivällä tuntikausia, niin toki se synnyttää viikottaisen noidan kehän, että hän tarvitsee ne unet päiväkodissa vain koska yö on mennyt huonosti, koska hän on edellisenä päivänä nukkunut parin tunnin unet päivällä. Minä tosin tunnen lapseni paremmin ja tiedän, että hän kyllä nukahtaa ihan mihin tahansa aikaan päivästä, jos hänet vain laittaa nukkumaan ja hän voi nukkua vaikka 3 tuntia, jos antaa nukkua eikä herätä. Mutta tottakai tällainen vaikuttaa heti yöuniin. Miten saisin kommunikoitua päiväkotiin, ettei lapsen tarvitsisi nukkua päivällä vaikka hänellä onkin ominaisuutenaan kyky nukahtaa päivällä nukkumaanlaittaessa tarkoittamatta sitä, että hän nuo unet tarvitsisi? En tiedä, saako tästä sepustuksesta mitään selvää, mielenterveys kohta ihan riekaleina näiden yöriekkumisten takia.

Kommentit (282)

Vierailija
181/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aikuisten kahvitauko on 10 min. ainoa tauko pois ryhmästä koko päivänä, meillähän ei ole ruokataukoa."

Anteeksi ohis. Miten ihmeessä te (ja nimenomaan aina naiset, ei näitä miesvaltaisilla aloilla taida olla?) suostutte tällaiseen, onko teillä niin lyhyt työpäivä? Eli ette saa edes kahta taukoa päivässä tai pysty juomaan/syömään mitään muuta ryhmän ollessa läsnä? 10 minuuttia on todella lyhyt aika.

Mä en pidä kahvitaukoja ollenkaan, kun en juo kahvia. Eipä meillä sitten miehetkään juo, kai siksi, kun joutuisvat itse keittämään. Syön jonkun hedelmän ja venyttelelen pari minuuttia. Insinööritoimisto, ainoa nainen. 

Vierailija
182/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hyväksynyt, että lapsi ei nuku yöllä. Hän menee nukkumaan noin klo 1 yöllä ja minä valvon kanssaan siihen asti. Herätys on aamulla klo 6.45, puen nukkuvan lapsen haalariin ja vien hoitoon, jossa hän kiukkuaa koko aamun ja vie käytännössä yhden hoitajan ajan kokonaan. Aamupalakaan ei väsyneenä maistu. Aamulla ulkoillessa hän on vaisu ja jo ennen lounasta valmis nukkumaan. Päiväunet hän nukkuu kunnolla ja hoidossa antavat nukkua pitkään. Niinpä lapsi jaksaa valvoa yöllä pitkään.

Päiväkodissa on moneen kertaan sanottu, että heillä ei ole aikaa olla yhden lapsen kanssa aamupäivää, unirytmiin täytyy tulla muutos. Olen ollut ihmeissäni ja kertonut, että viikonloppuna meillä sujuu hyvin: lapsi heräilee itsekseen noin 7.30 ja menee illalla nukkumaan noin klo 20. Mikä siinä mahtaa olla, että kotona rytmi on näin erilainen.

Olisiko sama noidankehä, eli nukkuu siellä päiväkodissa vähän liian hyvin ja sitten yö menee heräillessä/valvoessa. Monesti minullekin marmatettu, että väsynyt lapsi. Eipä se ihme ole, kun yö ei suju, niin päivällä väsyttää. Pitäisi saada käännettyä unirytmi yöpainotteiseksi.

Sehän se on. Minusta vain on turha laittaa lapsi nukkumaan viimeistään klo 21, kun ei yhtään väsytä. Joka tapauksessa hän valvoisi hyvinkin 3 tuntia ja nukkumisesta tulisi "peikko". Viikonloppuna ei ole päiväunia, joten lapsi on illalla väsynyt ja nukahtaa klo 20. Päiväkoti ei suostu luopumaan päiväunipakosta, joten kärsikööt kaikessa rauhassa aamut väsyneen lapsen kanssa, hehän sen ovat aiheuttaneet.

Näin on. Toki voisi kysyä heiltä, kumman ottavat mielummin; Heti aamulla kiukkuavan ja väsyneen lapsen tai lapsen, joka nukkunut yön hyvin ja touhuaisi rauhassa päiväuni-ajan omia juttujaan (vaikkei nuku). Saahan ne hoitajatkin siinä tauon, jos lapsi vaikka piirtelee tai askartelee. Itsekin miellän ne taukoina omassa arjessa.

En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta ei se ole mikään tauko hoitajalle, jos hän vahtii sinun rauhallisesti piirtelevää lastasi. Sinun lapsesi ei ole läsnä silloin kun päiväkodin työntekijät pitävät taukonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hyväksynyt, että lapsi ei nuku yöllä. Hän menee nukkumaan noin klo 1 yöllä ja minä valvon kanssaan siihen asti. Herätys on aamulla klo 6.45, puen nukkuvan lapsen haalariin ja vien hoitoon, jossa hän kiukkuaa koko aamun ja vie käytännössä yhden hoitajan ajan kokonaan. Aamupalakaan ei väsyneenä maistu. Aamulla ulkoillessa hän on vaisu ja jo ennen lounasta valmis nukkumaan. Päiväunet hän nukkuu kunnolla ja hoidossa antavat nukkua pitkään. Niinpä lapsi jaksaa valvoa yöllä pitkään.

Päiväkodissa on moneen kertaan sanottu, että heillä ei ole aikaa olla yhden lapsen kanssa aamupäivää, unirytmiin täytyy tulla muutos. Olen ollut ihmeissäni ja kertonut, että viikonloppuna meillä sujuu hyvin: lapsi heräilee itsekseen noin 7.30 ja menee illalla nukkumaan noin klo 20. Mikä siinä mahtaa olla, että kotona rytmi on näin erilainen.

Olisiko sama noidankehä, eli nukkuu siellä päiväkodissa vähän liian hyvin ja sitten yö menee heräillessä/valvoessa. Monesti minullekin marmatettu, että väsynyt lapsi. Eipä se ihme ole, kun yö ei suju, niin päivällä väsyttää. Pitäisi saada käännettyä unirytmi yöpainotteiseksi.

Sehän se on. Minusta vain on turha laittaa lapsi nukkumaan viimeistään klo 21, kun ei yhtään väsytä. Joka tapauksessa hän valvoisi hyvinkin 3 tuntia ja nukkumisesta tulisi "peikko". Viikonloppuna ei ole päiväunia, joten lapsi on illalla väsynyt ja nukahtaa klo 20. Päiväkoti ei suostu luopumaan päiväunipakosta, joten kärsikööt kaikessa rauhassa aamut väsyneen lapsen kanssa, hehän sen ovat aiheuttaneet.

Näin on. Toki voisi kysyä heiltä, kumman ottavat mielummin; Heti aamulla kiukkuavan ja väsyneen lapsen tai lapsen, joka nukkunut yön hyvin ja touhuaisi rauhassa päiväuni-ajan omia juttujaan (vaikkei nuku). Saahan ne hoitajatkin siinä tauon, jos lapsi vaikka piirtelee tai askartelee. Itsekin miellän ne taukoina omassa arjessa.

En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta ei se ole mikään tauko hoitajalle, jos hän vahtii sinun rauhallisesti piirtelevää lastasi. Sinun lapsesi ei ole läsnä silloin kun päiväkodin työntekijät pitävät taukonsa.

Ohis.,Mutta eihän sekään siis ole taukoa, vaikka kaikki lapset nukkuisivat, jos aikuinen joutuu olemaan heidän seurassaan. Eli sikäli ei väliä, nukkuuko lapsi vai ei.

Vierailija
184/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on aina nää tietyt vanhemmat,kun valittaa päiväunista!

Lapsi on umpiväsynyt ja nukahtaa kun pää osuu tyynyyn.Pidä nyt siinä sitten väkisin hereillä.

Mutta onhan se tietty hirveää,kun lapsi nukkuu päikkärit.Sitähän joutuu sitten illalla viettämään sen kanssa ihan aikaa,eikä saakkaan tuupattua heti yöunille.

Ja lapsenhan pitää myös syödä joka ateria pväkodissa,autossa ootellaan että ruoka aika ohi,jos sattuu hiukka aiemmin pväkodilla olemaan.

Ja parin tunnin ulkoilu tietty oltava hoidettuna,ettei vaan itse joudu menemään ulos!

Täyshoitoa!siitähän sitä maksetaan.vai mitä?

Sun mielestä on siis ihan ok, että lapsi valvoo ja pyörii sängyssä puolilleöin? Onko nyt sitten ihmekään, jos väsyttää päikyssä?[/

Ei sekään ole tietenkään ok,mutta on sekin kamala lapsen olla umpiväsyneenä pitkän päivän päiväkodissa.Päiväkodissa on raskasta pienen olla ja vastaa työpäivää.Hirveää on myös repiä ylös kesken unien.

Näköjään joillekin asia joutuu vääntää ratakiskosta; se lapsi on umpiväsynyt SEN TAKIA, KOSKA se ei ole nukkunut yöllä kunnolla KOSKA se on nukkunut päiväkodissa tunti tolkulla keskellä päivää. Tajusitko jo?

Hoida kuule ipanas sitten kotona!!Ei tarvitse valittaa!

Vierailija
185/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on tällaisesta kokemusta ajalta, jolloin olin kaksivuorotyötä tekevä yh.

Herätys oli aina klo 6, jotta kerkesin töihin klo seitsemäksi. Iltavuoropäivinä toki myöhemmin, ja toki lapsi meni hoitoonkin myöhemmin.

Ilman muuta oli myös ok, että lapsi nukkui päikkärit.

Mutta lapsi nukkui oikeasti 2-3 tuntia päiväunia. Viisivuotias lapsi. Joten vaikka kuinka touhuttiin illat pihalla ja erilaisten aktiviteettien parissa, nukahtaminen oli yhtä helvettiä.

Kun otin asian puheeksi, päiväkodista todettiin juurikin, että kun lapsi on niin väsynyt...

Aha, okei - no, niin olin itsekin, kun lapsi nukkui sen 3h tuntia päiväunia, illalla saattoi nukahtaa klo 23.30 ja taas aamulla klo 6 ylös joten kyllähän lasta taas väsytti ja taas päiväkodissa nukutettiin.

Jouduin sanoa asiasta tosi voimakkaasti, ennen kuin meni perille.

Kun nukkumisaika oli korkeintaan tunnin, homma alkoi sujua :)

Vierailija
186/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis.,Mutta eihän sekään siis ole taukoa, vaikka kaikki lapset nukkuisivat, jos aikuinen joutuu olemaan heidän seurassaan. Eli sikäli ei väliä, nukkuuko lapsi vai ei.

Huoh. Eihän se olekaan sen tauko joka on nukkarissa vahtimassa kersoja. Hän käy sitten sen jälkeen tai tehdään vaihto jossain välissä. Ei todellakaan ole tauko jos joku Napero siinä piirtää ja pitää vahtia. Kotielämä on aivan toista.

Vierailija
187/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päiväkodin väkikin tarvitsee niiltä pikku mussukoilta hetken tauon!Taukoa ei ole se,että jani-petterisi rakentaa vieressä legoilla.

Ette tekään ole sorvinne vieressä koko 8 tuntia!ja niitä jani-pettereitä on 20,ja jokaisen vanhempi haluaa eri asioita!

Vierailija
188/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päikyssä onnistui valvominen kun muut nukkui ja toisella lapsella lyhennettiin unta.

Esikoinen lopetti päiväunet jo vuoden iässä. Jos torkahti vaikka autoon pariksi minuutiksi, yöunet myöhästyi monta tuntia.

En tiedä miksei koskaan nukkunut paremmin, yöt nukuin hyvin kuitenkin. Myöhemmin todettiin Ad/HD joten sillä voi olla osuutta asiaan.

Vierailija
189/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu!Meillä 0-3 vuotiaiden ryhmässä päikkäriaika on 12-14.Aika nukkujille on kovin risainen,koska monet pienet saattaa itkeä tai höpötellä ja muiden unensaanti viivästyy.

Maksimissaan 1,5 tunnin päästä heräilevät itsekseen ja ne jotka nukkuvat pitkään,herätetään viim.välipalalle ennen kahta.eli päiväunet ihan max 2h ja kyse tosiaan pienten ryhmästä.

Ei lapset nuku tuntikausia:D ja varmaan sama aika useimmissa päiväkodeissa.

Vierailija
190/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei nuku öisin, kun sä et saa kulutettua lapsesi energiaa päiväkodin jälkeen. Ulkoilua ja liikuntaa, virikkeitä. Ja ihan varmasti nukkuu yönsäkin.

Nelivuotias tarvitsee vielä päikkärinsä, sanottiin neuvolassakin ihan mitä tahansa.

Lapset ovat yksilöitä. Jos meidän 4v nukkuisi päikkäreitä, ei meillä kuluttaisi ikinä öisin. 3-vuotiaana ne jäi itsestään pois. Itse asiassa en kyllä tiedä kuin yhden 4- vuotiaan, joka satunnaisesti nukkuu päivisin ja hänenkin nukahtamisensa on vaikeaa sellaisina päivinä. Harmi, että monissa päiväkodeissa on niin vähän henkilökuntaa, että kaikki joudutaan niputtaa samaan muottiin. Meillä kävi hyvä tuuri hoitopaikan suhteen, eikä siellä yksikään 4-vuotias enää nuku. Ainoastaan lepäilee hetken.

Vierailija
191/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pyritään kuuntelemaan vanhempien toiveita, mutta kyllä se on kamalaa pitää hereillä lasta joka on superväsynyt. Nuokkuu ja kiukuttelee loppupäivän, koska vanhempien mielestä hän ei tarvitse unta päivällä, koska ei nuku päikkäreitä kotonakaan. 

Eikö teille ole kukaan kertonut, että ehkä se lapsi tarvitsee päivälevon aikaisemmin? Ehkä hän on se, jonka kotiväki joutuu heräämään töihin jo kuudelta, ja lapsi myös. Siispä hän on teidän laitoksen päiväuniaikaan liian väsynyt, nukkuu liian pitkään ja sitten ei saa illalla unta. 

Kierteen voi katkaista järjestämällä lepohetken myös aamupäivällä ennen lounasta. Ei ole edes vaikeaa, mutta naisvaltaisen alan tapaan ei voi kuvitella muutosta vaan vängätään vastaan " mutta kun ..." ja keksitään selityksiä vanhalle käytännölle.

teoriassa ei ole vaikeaa, mutta tällä hoitajamäärällä (ja tiloilla) mahdoton tehtävä järjestää jokaiselle lapselle uniikki lepoaika.  Ei siellä ole hoitajia jokaiselle lapselle yksitellen. Jos yksi lapsi lepää, se vie myös yhden hoitajan, koska lapsia ei jätetä nukkumaan yksin.

Vierailija
192/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä aina herätetty ne jotka tarvitsee herättää. Syynä on juuri tämä, koska pikku Pena ei illalla millään meinaa nukahtaa ja valvoo myöhään. No kävikö mielessänne, että se pikku Pena saattaa olla yliväsynyt! Jolloin nukahtaminen illalla on hyvin hankalaa. Lisätään tähän vielä nekin perheet, jotka laittavat lapsensa yöunille "nukkumaan" klo 18, koska oma-aika vanhemmille! Lisätään vielä sekin, että valitettavasti suuri osa nykyajan vanhemmista ovat aivan pulassa oman vanhemmuutensa kanssa ja juuri silloin kaikki syylliset ovat siellä päiväkodissa töissä. Minun omat viisi aikuista lasta ovat varmasti epänormaaleja, kun ovat nukkuneet päiväkodissa päiväunet ja menneet yöunille klo 21. On muuten hirveetä nostaa 3-vuotiaita 30 min tai muun vanhempien määräämän uniajan jälkeen ylös. Ihan silkkaa lapsen kidutusta.

Täällä yksi uraäiti, joka arvosti päiväkodin päiväunia ja näki sen antavan lapselle hyvinvointia. Muutaman vuoden sitä omaa aikaa ei ollut, mutta sen mä olin ihan valinnut raskautuessani.

Minä ja lapsi mennään molemmat yhdeksältä nukkumaan, koska mun täytyy herätä viideltä töihin. (Lapsi menee päiväkotiin isänsä kanssa). Mitään omaa aikaa ei ole, enkä sitä erityisemmin edes kaipaa. Mutta jos lapsi päiväkodin päikkärien takia vielä kahdeltatoista huutelee äitiä, niin kyllä siinä pinna kiristyy, kun oma uni jää aivan liian lyhyeksi. Onneksi koululaisilla ei ole pakkopäikkäreitä, joten nykyään saan itsekin riittävästi unta :).

Vierailija
193/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä herätetään lapsia vanhempien toiveiden mukaisesti.Mutta....kellon kanssa kyttäät et nyt nukahti tuo herätettävä puolentunnin päästä, nyt nukahti tuo herätetään tunnin päästä, jaa nyt nukahti tuo herätetään 45min päästä,nyt tuo nukkuu herätetään tunnin päästä jne....no sitten alkaa herätys rumba samalla huomaat että jaa tuo joka tarviis unta havahtuu kun obi käy vähän väliä tsi joku protestoi kun tarvii herätä...Et juu ei oo kovin rauhallinen lepohetki.Nukkari aikaan opet suunnittelee ja on palavereita tai joku on naapuri ryhmässä auttamassa että siellä voidaan palaveerata.Sit mietitään miten hoidetaan paletti kun se nukkarissa olia onkin yksin ja lapsia pitäs herätellä ylös.Et vaatii välillä aikamoista sumplimista että saadaan 23 lapsen ryhmässä kaikki oikeeseen aikaan hereille.Välillä miettii et onko tässä järkeä 🙈

Vierailija
194/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pyritään kuuntelemaan vanhempien toiveita, mutta kyllä se on kamalaa pitää hereillä lasta joka on superväsynyt. Nuokkuu ja kiukuttelee loppupäivän, koska vanhempien mielestä hän ei tarvitse unta päivällä, koska ei nuku päikkäreitä kotonakaan. 

Eikö teille ole kukaan kertonut, että ehkä se lapsi tarvitsee päivälevon aikaisemmin? Ehkä hän on se, jonka kotiväki joutuu heräämään töihin jo kuudelta, ja lapsi myös. Siispä hän on teidän laitoksen päiväuniaikaan liian väsynyt, nukkuu liian pitkään ja sitten ei saa illalla unta. 

Kierteen voi katkaista järjestämällä lepohetken myös aamupäivällä ennen lounasta. Ei ole edes vaikeaa, mutta naisvaltaisen alan tapaan ei voi kuvitella muutosta vaan vängätään vastaan " mutta kun ..." ja keksitään selityksiä vanhalle käytännölle.

teoriassa ei ole vaikeaa, mutta tällä hoitajamäärällä (ja tiloilla) mahdoton tehtävä järjestää jokaiselle lapselle uniikki lepoaika.  Ei siellä ole hoitajia jokaiselle lapselle yksitellen. Jos yksi lapsi lepää, se vie myös yhden hoitajan, koska lapsia ei jätetä nukkumaan yksin.

siinä vaiheessa kun ruvetaan vaatimaan noinkin yksilöllistä hoitoa on ehkä parempi vanhempien palkata lapselle oma hoitaja kotiin. 

Vierailija
195/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse mitään omaa aikaa. Haluan vain ja ainoastaan saada nukuttua yöllä. Näyttää olevan liikaa vaadittu täällä monen mielestä. Kokeilkaapa itse luopua yöunistanne. -Ap

Vierailija
196/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä otsikosta ymmärtää,miksi hoitajat on aliarvostettuja ja palkka huono.

Itse en todellakaan laiskottele.Kaikki aika menee työntekoon,myös nukkariaikana.

Ne pari kuppia kahvia,jotka juon työpäivän aikana,juon lasten kanssa pöydän ääressä.

Taukoja ei ehdi pitää.

Mietinkin uutta koulutusta ja alanvaihtoa.on käsittämätöntä,että vanhemmat,joiden lapsia hoidetaan päivät pitkät,eivät arvosta yhtään.

Otsikko oli tarkoituksellisen provosoiva (Näin oletan, en ole ap). Kyllä työtänne arvostetaan. Mutta moni vanhempi ymmärrettävästi kokee, että päiväkodin päivärytmi menee ihan muiden asioiden kuin lasten ehdoilla. Se ei ole hoitajien syy eikä opettajienkaan. Mutta hyvä olisi pystyä keskustelemaan, missä määrin näitä rutiineja voitaisiin keventää sen sijaan että ne tuntuvat vain käyvän raskaammiksi.

Onko jokainen tiimipalaveri välttämätön, voitaisiinko ilmoitusasiat kertoa jotenkin joustavammin? Kai vasukeskustelujen paperityöt tehdään samalla siinä keskustelun ohessa (ainakin meidän päiväkodissa näin)? Ovatko äitienpäivän aamiaiset ja isänpäivän puuhatuokiot ym. ylitöitä kerryttävät ekstrat välttämättömiä? Itse koen päiväkodilla iltaisin ja viikonloppuisin pidettävät tapahtumat kuormittavina, vaikka en joudu niitä edes järjestelemään.

Kyllä viikottaiset tiimipalaverit ovat tärkeitä. Ne ovat ainoa hetki puhua niin, että lapset eivät ole kuulolla. Mutta oudolta kuulostaa ap:n päiväkodin toiminta. Meillä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää ja vanhemmat ovat lapsensa parhaita asiantuntijoita. Lepohetkestä olen sitä mieltä, että päiväkodissa se on tarpeellinen. Pakkonukutus sen sijaan ei, eikä lapsen herättämättömyyttä voida perustella kahvitauoilla, suunnittelulla tms. Ilmeisesti itse työskentelen poikkeuksellisen mahtavassa päiväkodissa, sillä meillä kaikki pääsevät tauolle, suunnitteluille ym on oma aikansa vaikka kaikki lapset eivät nukahda, eivätkä välttämättä mene edes nukkariin. Työvuorosuunnittelu ja hyvä esimiestyö taitaa olla tässä avain asemassa. Sekä se, että meillä on tahto tehdä vanhempien kanssa yhteistyötä.

Vierailija
197/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin päiväkodissa työharjoittelussa. Nukkua ei tarvinnut, mutta levätä piti puoli tuntia satua kuunnellen ja sitten sai siirtyä leikkimään. Osa lapsista nukahti heti.

Kolme lasta oli vanhempien pyynnön mukaan herätettäviä. Kaikki joutui repimään ylös sängystä. Yksi jatkoi uniaan kylmällä lattialla vaikka meteli olisi kuinka kova leikkihuoneessa. Kaksi itki vähintään puoli tuntia. Tämä toistui päivittäin. Minusta oli järkyttävä pakottaa ne lapset ylös.

Pitikö ne lapset sitten laittaa sinne unille ylipäätään?

Ihan lain mukaan lapsia ei voi laittaa toiseen huoneeseen ilman, että heitä valvotaan. En olisi pystynyt jakamaan itseäni kahdeksi -sorry.

Vierailija
198/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä otsikosta ymmärtää,miksi hoitajat on aliarvostettuja ja palkka huono.

Itse en todellakaan laiskottele.Kaikki aika menee työntekoon,myös nukkariaikana.

Ne pari kuppia kahvia,jotka juon työpäivän aikana,juon lasten kanssa pöydän ääressä.

Taukoja ei ehdi pitää.

Mietinkin uutta koulutusta ja alanvaihtoa.on käsittämätöntä,että vanhemmat,joiden lapsia hoidetaan päivät pitkät,eivät arvosta yhtään.

Otsikko oli tarkoituksellisen provosoiva (Näin oletan, en ole ap). Kyllä työtänne arvostetaan. Mutta moni vanhempi ymmärrettävästi kokee, että päiväkodin päivärytmi menee ihan muiden asioiden kuin lasten ehdoilla. Se ei ole hoitajien syy eikä opettajienkaan. Mutta hyvä olisi pystyä keskustelemaan, missä määrin näitä rutiineja voitaisiin keventää sen sijaan että ne tuntuvat vain käyvän raskaammiksi.

Onko jokainen tiimipalaveri välttämätön, voitaisiinko ilmoitusasiat kertoa jotenkin joustavammin? Kai vasukeskustelujen paperityöt tehdään samalla siinä keskustelun ohessa (ainakin meidän päiväkodissa näin)? Ovatko äitienpäivän aamiaiset ja isänpäivän puuhatuokiot ym. ylitöitä kerryttävät ekstrat välttämättömiä? Itse koen päiväkodilla iltaisin ja viikonloppuisin pidettävät tapahtumat kuormittavina, vaikka en joudu niitä edes järjestelemään.

Kyllä viikottaiset tiimipalaverit ovat tärkeitä. Ne ovat ainoa hetki puhua niin, että lapset eivät ole kuulolla. Mutta oudolta kuulostaa ap:n päiväkodin toiminta. Meillä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää ja vanhemmat ovat lapsensa parhaita asiantuntijoita. Lepohetkestä olen sitä mieltä, että päiväkodissa se on tarpeellinen. Pakkonukutus sen sijaan ei, eikä lapsen herättämättömyyttä voida perustella kahvitauoilla, suunnittelulla tms. Ilmeisesti itse työskentelen poikkeuksellisen mahtavassa päiväkodissa, sillä meillä kaikki pääsevät tauolle, suunnitteluille ym on oma aikansa vaikka kaikki lapset eivät nukahda, eivätkä välttämättä mene edes nukkariin. Työvuorosuunnittelu ja hyvä esimiestyö taitaa olla tässä avain asemassa. Sekä se, että meillä on tahto tehdä vanhempien kanssa yhteistyötä.

Ja vaikka näennäisesti näyttäisi siltä, että vasujen paperityöt tehdään keskustelussa niin ei se kovin hyödyllinen keskustelu ole, mikäli siihen ei ole etukäteen työntekijöiden taholta valmistauduttu. Meillä ei myöskään ole mitään päiväkodin aukioloaikojen ulkopuolella tapahtuvaa toimintaa vaan kaikki kahvittelut ja juhlat ovat päiväkodin aukioloaikojen puitteissa. Myös henkilökunnan kehhittämisiltapäivät pidetään normaaliin työaikaan ja tässä ovat vanhemmat aivan ihanasti tulleet vastaan.

Vierailija
199/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsenlapsia, toinen oli kanssani pienempänä usein arkisin ja nukuimme yhdessä pitkät päikkärit. Saattoi mennä parikin tuntia, ja lapsi voi oikein hyvin. Kyllä lapsi itse tietää, ja osaa nukkua kun nukuttaa. Ei meillä vaikuttanut yöuniin ainakaan. Aivot kehittyy nukkuessa. Jos et sitä tiennyt.   

Vierailija
200/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun lähdet repimään lapsia kesken päiväunien ylös,ovat he usein kiukkuisia ja itkevät väsymystään,herättäen taas ne lapset,jotka saavat ja joiden on tärkeä nukkua pidempään.

Juuri yksi päivä eräs äiti tykkäsi kyttyrää,kun kerroimme että herätettävä/kiukutteleva lapsi herätti hänen mussukkansa kesken unien.

Pitäisikö jokaisella olla oma nukkari?

Kyllä vain niin on,että nämä vanhemmat,joilla on kosolti toiveita,eikä päiväkodin rytmi sovi,voivat hoitaa lapsensa kotona tai hommata hoitajan kotiin.

Loppuu marina.