Lapsi ei nuku yöllä, koska päiväkodin hoitajat haluavat laiskotella!
Ongelma on siis se, että olen sanonut päiväkotiin, ettei lapseni (täyttää pian 4v) tarvitsisi nukkua enää mitään kahden tunnin päiväunia, koska sitten se vaikuttaa jo hänen yöuniinsa. Myös neuvolassa sanottiin, että tämä ok. Päiväkodin hoitajat eivät kuitenkaan suostu rajoittamaan päiväunia selittäen, että koska lapseni nukahtaa päivällä niin hän myös tarvitsee nuo unet, vaikka tiedän kyllä, että oikea syy on se, että se on heidän ainut hengähdystaukonsa päivän aikana, että kaikki lapset nukkuvat eivätkä halua tietenkään luopua moisesta tauosta. Minä taas en pysty kuvitella, miten tulen jaksamaan itse töissä, kun yöt ovat yhtä h*lvettiä, kun lapsi ei nuku. Viikonloput menevät paremmin, en vie lasta päiväunille, mutta saa pitää lepotauon - nukahtaakin, jos siltä tuntuu. Yleensä hänelle riittää n. puoli tuntia pötköttelyä sohvalla ja öisin nukkuu sitten normaalisti ja putkeen 10 tuntia, kuten kuuluu. Päiväkoti koittaa selittää, että koska lapseni nukahtaa päivällä, niin hän selvästi tarvitsee ne unet. Ja kun hän on nukkunut yön huonosti ja sitten nukkunut päivällä tuntikausia, niin toki se synnyttää viikottaisen noidan kehän, että hän tarvitsee ne unet päiväkodissa vain koska yö on mennyt huonosti, koska hän on edellisenä päivänä nukkunut parin tunnin unet päivällä. Minä tosin tunnen lapseni paremmin ja tiedän, että hän kyllä nukahtaa ihan mihin tahansa aikaan päivästä, jos hänet vain laittaa nukkumaan ja hän voi nukkua vaikka 3 tuntia, jos antaa nukkua eikä herätä. Mutta tottakai tällainen vaikuttaa heti yöuniin. Miten saisin kommunikoitua päiväkotiin, ettei lapsen tarvitsisi nukkua päivällä vaikka hänellä onkin ominaisuutenaan kyky nukahtaa päivällä nukkumaanlaittaessa tarkoittamatta sitä, että hän nuo unet tarvitsisi? En tiedä, saako tästä sepustuksesta mitään selvää, mielenterveys kohta ihan riekaleina näiden yöriekkumisten takia.
Kommentit (282)
Minä olen hyväksynyt, että lapsi ei nuku yöllä. Hän menee nukkumaan noin klo 1 yöllä ja minä valvon kanssaan siihen asti. Herätys on aamulla klo 6.45, puen nukkuvan lapsen haalariin ja vien hoitoon, jossa hän kiukkuaa koko aamun ja vie käytännössä yhden hoitajan ajan kokonaan. Aamupalakaan ei väsyneenä maistu. Aamulla ulkoillessa hän on vaisu ja jo ennen lounasta valmis nukkumaan. Päiväunet hän nukkuu kunnolla ja hoidossa antavat nukkua pitkään. Niinpä lapsi jaksaa valvoa yöllä pitkään.
Päiväkodissa on moneen kertaan sanottu, että heillä ei ole aikaa olla yhden lapsen kanssa aamupäivää, unirytmiin täytyy tulla muutos. Olen ollut ihmeissäni ja kertonut, että viikonloppuna meillä sujuu hyvin: lapsi heräilee itsekseen noin 7.30 ja menee illalla nukkumaan noin klo 20. Mikä siinä mahtaa olla, että kotona rytmi on näin erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyväksynyt, että lapsi ei nuku yöllä. Hän menee nukkumaan noin klo 1 yöllä ja minä valvon kanssaan siihen asti. Herätys on aamulla klo 6.45, puen nukkuvan lapsen haalariin ja vien hoitoon, jossa hän kiukkuaa koko aamun ja vie käytännössä yhden hoitajan ajan kokonaan. Aamupalakaan ei väsyneenä maistu. Aamulla ulkoillessa hän on vaisu ja jo ennen lounasta valmis nukkumaan. Päiväunet hän nukkuu kunnolla ja hoidossa antavat nukkua pitkään. Niinpä lapsi jaksaa valvoa yöllä pitkään.
Päiväkodissa on moneen kertaan sanottu, että heillä ei ole aikaa olla yhden lapsen kanssa aamupäivää, unirytmiin täytyy tulla muutos. Olen ollut ihmeissäni ja kertonut, että viikonloppuna meillä sujuu hyvin: lapsi heräilee itsekseen noin 7.30 ja menee illalla nukkumaan noin klo 20. Mikä siinä mahtaa olla, että kotona rytmi on näin erilainen.
Olisiko sama noidankehä, eli nukkuu siellä päiväkodissa vähän liian hyvin ja sitten yö menee heräillessä/valvoessa. Monesti minullekin marmatettu, että väsynyt lapsi. Eipä se ihme ole, kun yö ei suju, niin päivällä väsyttää. Pitäisi saada käännettyä unirytmi yöpainotteiseksi.
Olin joskus sijaisena päiväkodissa. Siellä tehtiin niin, että yksi hoitajista oli lasten kanssa nukkarissa koko sen ajan kun lapset nukkui. Muut piti sillä aikaa kahvitauon ja kokousti tai suunnitteli tms. sen tauon jälkeen. Kun se nukkarissa ollut pääsi sieltä pois viimeisenkin lapsen herättyä, niin hän sai vuorostaan sitten yksin sen kahvitauon. Nukkarivuoro oli kiertävä. Lasten ei ollut pakko nukkua, levätä piti 30 min ja sen jälkeen sai hissuksiin nousta ja mennä lukemaan tms. jos halusi. Sillä järjestelyllä kaikki aikuiset kyllä sai sen vartin lakisääteisen kahvitaukonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa on moneen kertaan sanottu, että heillä ei ole aikaa olla yhden lapsen kanssa aamupäivää, unirytmiin täytyy tulla muutos. Olen ollut ihmeissäni ja kertonut, että viikonloppuna meillä sujuu hyvin: lapsi heräilee itsekseen noin 7.30 ja menee illalla nukkumaan noin klo 20. Mikä siinä mahtaa olla, että kotona rytmi on näin erilainen.Olisiko sama noidankehä, eli nukkuu siellä päiväkodissa vähän liian hyvin ja sitten yö menee heräillessä/valvoessa. Monesti minullekin marmatettu, että väsynyt lapsi. Eipä se ihme ole, kun yö ei suju, niin päivällä väsyttää. Pitäisi saada käännettyä unirytmi yöpainotteiseksi.
Sehän se on. Minusta vain on turha laittaa lapsi nukkumaan viimeistään klo 21, kun ei yhtään väsytä. Joka tapauksessa hän valvoisi hyvinkin 3 tuntia ja nukkumisesta tulisi "peikko". Viikonloppuna ei ole päiväunia, joten lapsi on illalla väsynyt ja nukahtaa klo 20. Päiväkoti ei suostu luopumaan päiväunipakosta, joten kärsikööt kaikessa rauhassa aamut väsyneen lapsen kanssa, hehän sen ovat aiheuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus sijaisena päiväkodissa. Siellä tehtiin niin, että yksi hoitajista oli lasten kanssa nukkarissa koko sen ajan kun lapset nukkui. Muut piti sillä aikaa kahvitauon ja kokousti tai suunnitteli tms. sen tauon jälkeen. Kun se nukkarissa ollut pääsi sieltä pois viimeisenkin lapsen herättyä, niin hän sai vuorostaan sitten yksin sen kahvitauon. Nukkarivuoro oli kiertävä. Lasten ei ollut pakko nukkua, levätä piti 30 min ja sen jälkeen sai hissuksiin nousta ja mennä lukemaan tms. jos halusi. Sillä järjestelyllä kaikki aikuiset kyllä sai sen vartin lakisääteisen kahvitaukonsa.
Ihan tiedoksi: ei ole olemassa mitään varin mittaista lakisääteistä kahvitaukoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tiedoksi: ei ole olemassa mitään varin mittaista lakisääteistä kahvitaukoa!
Riippuu työehtosopimuksesta, millainen tauko kuuluu. Käytin sanaa lakisääteinen, koska kirjoitin puhekielellä eikä tämä ap:n aloitus nyt liittynyt mihinkään laki- vs. tes-kiemuroihin vaan lapsen uneen. Kaikesta te jaksatte nillittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa on moneen kertaan sanottu, että heillä ei ole aikaa olla yhden lapsen kanssa aamupäivää, unirytmiin täytyy tulla muutos. Olen ollut ihmeissäni ja kertonut, että viikonloppuna meillä sujuu hyvin: lapsi heräilee itsekseen noin 7.30 ja menee illalla nukkumaan noin klo 20. Mikä siinä mahtaa olla, että kotona rytmi on näin erilainen.Olisiko sama noidankehä, eli nukkuu siellä päiväkodissa vähän liian hyvin ja sitten yö menee heräillessä/valvoessa. Monesti minullekin marmatettu, että väsynyt lapsi. Eipä se ihme ole, kun yö ei suju, niin päivällä väsyttää. Pitäisi saada käännettyä unirytmi yöpainotteiseksi.
Sehän se on. Minusta vain on turha laittaa lapsi nukkumaan viimeistään klo 21, kun ei yhtään väsytä. Joka tapauksessa hän valvoisi hyvinkin 3 tuntia ja nukkumisesta tulisi "peikko". Viikonloppuna ei ole päiväunia, joten lapsi on illalla väsynyt ja nukahtaa klo 20. Päiväkoti ei suostu luopumaan päiväunipakosta, joten kärsikööt kaikessa rauhassa aamut väsyneen lapsen kanssa, hehän sen ovat aiheuttaneet.
Näin on. Toki voisi kysyä heiltä, kumman ottavat mielummin; Heti aamulla kiukkuavan ja väsyneen lapsen tai lapsen, joka nukkunut yön hyvin ja touhuaisi rauhassa päiväuni-ajan omia juttujaan (vaikkei nuku). Saahan ne hoitajatkin siinä tauon, jos lapsi vaikka piirtelee tai askartelee. Itsekin miellän ne taukoina omassa arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis lapsi nukkuu arkisin aina 2h PÄIVÄSSÄ? Eli vuorokauden ajan vain 2h? Selitäpä uudestaan. Jos näin on niin heti lääkäriin
Päiväkodissa nukkuu 2 tuntia päivällä ja yö on pyörimistä ja hyörimistä. Rutiinit on kohdallaan. Kahdeksalta alkaa iltatoimet ja yhdeksältä nukkumaan. Neuvolassa sanottiin, että kahdeksalta pitäisi olla jo nukkumassa, mutta mietin miten ihmeessä voisin laittaa lapsen jo kahdeksalta nukkumaan, kun sitten heräisi varmaan jo neljältä aamuyöllä, koska päiväkodissa antavat nukkua 12-14.
Aika aikaisin menette nukkumaan. Meillä iltatoimet alkaa 21 ja nukkumaan 21.30-22. Lapset herää 7.15. 3 v nukkuu päikkärit päiväkodissa melkein aina. 5 vuotias ei melkein ikinä.
Toisaalta...kyllä unet on tarpeellisia lapsen hermoston kehitykselle. Keken unia en ainakaan ikinä suostuis herättään. Julmaa lasta kohtaan.
Olen kuulemma itse lopettanut nukkumasta päiväunia kun pikkusiskoni syntyi ollessani 1 v 10 kk. Sen jälkeen en suostunut nukahtamaan enää päivällä. Mitenhän ne tällaisen päiväkodissa pakottaisi uneen. Sain itse olla onneksi kotona viisivuotiaaksi, koska perheessä oli pienempiä, joita ei haluttu aikaisin päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis lapsi nukkuu arkisin aina 2h PÄIVÄSSÄ? Eli vuorokauden ajan vain 2h? Selitäpä uudestaan. Jos näin on niin heti lääkäriin
Päiväkodissa nukkuu 2 tuntia päivällä ja yö on pyörimistä ja hyörimistä. Rutiinit on kohdallaan. Kahdeksalta alkaa iltatoimet ja yhdeksältä nukkumaan. Neuvolassa sanottiin, että kahdeksalta pitäisi olla jo nukkumassa, mutta mietin miten ihmeessä voisin laittaa lapsen jo kahdeksalta nukkumaan, kun sitten heräisi varmaan jo neljältä aamuyöllä, koska päiväkodissa antavat nukkua 12-14.
Aika aikaisin menette nukkumaan. Meillä iltatoimet alkaa 21 ja nukkumaan 21.30-22. Lapset herää 7.15. 3 v nukkuu päikkärit päiväkodissa melkein aina. 5 vuotias ei melkein ikinä.
Lapset on erilaisia. Neuvolassa käskettiin, että klo 20.00 pitäisi olla jo nukkumassa. Tietenkään en ole moista rytmiä noudattanut.
Päiväkotiin kun valittaa, lapsi kärsii kun hoitajat purkaa kiukun valituksesta lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
26 § Kahvitauko
Viranhaltijalle/työntekijälle järjestetään päivittäin yksi 10 minuutin pituinen tauko (kahvitauko), joka luetaan työaikaan ja jonka aikana viranhaltija/työntekijä ei saa poistua työpaikalta. Tauko järjestetään tarvittaessa vuoroittain ja muutoinkin siten, ettei tauosta aiheudu häiriötä työn kululle tai suoritettaville palveluksille. Taukoa ei saa sijoittaa työvuoron/työpäivän alkuun tai loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun 5v nukkuu vähemmän kuin mun 12v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit nukkuu paljon enemmän kuin leikki-ikäiset. Siitä ei tarvitse mitään tilastotietoa, riittää tuhansien vanhempien kokemukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unen tarve on yksilöllistä. Mun puoltoistavuotias nukkuu noin 12h vuorokaudessa. Ikinä ei ole tarvinnut herättää ja on virkeä koko hereilläoloajan. Kaverin samanikäinen nukkuu melkein 3 tuntia enemmän vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Toki voisi kysyä heiltä, kumman ottavat mielummin; Heti aamulla kiukkuavan ja väsyneen lapsen tai lapsen, joka nukkunut yön hyvin ja touhuaisi rauhassa päiväuni-ajan omia juttujaan (vaikkei nuku). Saahan ne hoitajatkin siinä tauon, jos lapsi vaikka piirtelee tai askartelee. Itsekin miellän ne taukoina omassa arjessa.
Jep. 18 lasta niin kaikki varmasti piirtelee kokoajan rauhassa. Hieman eri tilanne kuin yhden oman kanssa tauko samalla. Eikä siinä, hoitajalla ainakin meillä on se tauko aina siinä lasten vieressä. Kerran viikossa pääsee kahvi tauolle pois ryhmästä. Mutta se, onko siinä1 vai 11 vai 21 on ihan eri asia. Olisi myös mukava että nämä ihmiset jättäisivät itae joskus kaikki taukonsa pitämättä. Söisivät ja kahvittelisiavat samalla kun tekevät töitä ja tietoakaan että ehtisi työkavereita kunnolla näkemään tai kuulumisia vaihtamaan koskaan. Ei se nyt niin juhlaa aina ole. Ja se tosiasia että siellä ryhmässä on se 22 äidin pikku kullanmurua eikä vain se sinun joka tuppaa aina vanhemmilta unohtumaan. Lapsi kun saattaa käyttäytyä aika erilailla ryhmässä kuin kotona yksikseen. Mutta mitä tulee aloitukseen, kyllä meillä ainakin on ihan lapsia jotka saavat nukkua vain sen puoliaen tuntia ja sitten herätetään jotta uni tulee yöllä. Jotkut nousevat hyvin ja jotkut taaa itksevät puolituntia herätyksen jälkeen väsyään.
Mun 6 vuotias poikani nukkuu myös tosi huonosti.
Joka toinen viikko äidillään tuijottaa padia iltapäivästä nukkumaan menoon asti.
Oma lapseni jätti päiväunet pois hiukan reilu 1v iässä, ei vain enää nukahtanut ennen iltaa vaikka mitä yritti. Päiväkodissa nykyään (lapsi 4v) laitetaan lepäämään, mutta sitten touhuaa omiaan kun muut nukkuvat, omani on ilmeisesti ainoa, jota ei saada nukkumaan.
Olen salaa kyllä tyytyväinen ettei ole saatu nukahtamaan, kovasti sitä sanottiin että täällä kyllä nukkuu, vaikkei kotona nuku. Varmasti vaikeuttaisi meidän iltojamme, jos nukkuisi päiväkodissa.
Monesti jäädään vielä päiväkodin jälkeen ulos touhuamaan, mutta ei siellä koko iltaa voi viettää, koska olen yh ja on myös kotitöitä hoidettavana! Esimerkiksi ruoanlaittoa ja muuta. Lisäksi olisi kai lapsella hyvä olla välillä kotonakin rauhallisesti, ainakin näin olen jostain lukenut.