Tunnetko yhtään aatelisia?
Eikä siis mitään oluiden aatelia tai tangokuninkaallisia vaan ihan oikeita aatelisia, siniverisiä.
Kommentit (785)
Tunnen vain taatelisia, t. taatelintalloja Kamel sheikki uh ah Multapulla ill Fatwa umm Kurdi oh Fellah ill Haram
Tunnen kolme, joiden suvuilla on Ritarihuoneen seinällä vaakuna. Yksi oli työkaverini. Mukava kaveri. Ei koskaan tuonut esiin aatelista taustaansa. Luimme eräästä lehdestä asiasta. Yhden kanssa seurustelin monia vuosia sitten. Tuttavapiirissäni on myös yksi henkilö, jonka toinen vanhempi on aatelinen.
Kaikki ihan tavallisia tallaajia, paitsi ehkä rahaa hieman keskivertoa enemmän.
Onneksi en. Ne suvut on pahimpia orjuuttajia ja ryöstäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Työkavereissa oli monta aatelissäätyyn kuuluvaa, kaikkista en tiennytkään. Nytkin luen kirjaa josta selvisi että tämähän oli balttian aatelia.
Itsellänikin on sekä äidin että isän puolelta aatelisverta vaikka kumpikaan ei sitä tuntunut tietävän. Mummo oli oman tulkintani mukaan ilmitulleena aateliskalenteriin kelpaava.
Tiedoksesi, että emme elä enää sääty-yhteiskunnassa eli ketään "aatelissäätyyn" kuuluvaa et tunne.
Jokainen aatelinen tietää tasan varmasti olevansa aatelinen, ei sitä tarvitse päätellä eikä arvailla ;) Siitä pitää Ritarihuone huolen.
Tunnen yhden perheen. Hyvät koulutukset ja asemat yhteiskunnassa. Parisuhteensa täysin epäonnistunut. Ihmisinä keskenkasvuisia ja itsekkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vanhaa Saksalaista aatelissukua. Aatelisuus olisi juuri katkennut minun kohdallani koska äidin lapset eivät ole enää aatelisia.
Jännä että aatelisetkaan eivät näytä osaavan alkeellisia oikeiskirjoitussääntöjä - saksalaista pienellä kirjaimella 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vanhaa Saksalaista aatelissukua. Aatelisuus olisi juuri katkennut minun kohdallani koska äidin lapset eivät ole enää aatelisia.
Jännä että aatelisetkaan eivät näytä osaavan alkeellisia oikeiskirjoitussääntöjä - saksalaista pienellä kirjaimella 😅
Eipä niitä näytä osaavan rahvaskaan "oikeiskirjoitus"-sääntöineen... 🤭
Blåfieldejä tunsin, näkyykin olevan Suomen vanhin suomalainen aatelissuku. Ihan savoa puhuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on sama peruskoulu kaikille, niin aatelisille kuin muillekin. Äidinkielen opettajana olen pannut merkille, että tämä virhe on yleisimpiä kaikille nuorille, kansan ja kielen merkitsemisen ero.
Tötterman. Edelleen linna suvulla, mutta jälkeläiset asuu tavallisessa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuntenut yhden. Ihan tavallisen duunariperheen lapsi. Isoisä oli kuulemma puliukkona.
Moni entisaikojen kartanonherrakin olisi ollut puliukko jos ei olisi ollut kaartia piikoja ja renkejä juoppoa passaamassa. Alkkiksiahan niistä on ollut suurin osa.
Mistä olet tämän lukenut?
Itse on päätellyt. Tai katsonut liikaa leffoja, joissa aatelisherrat kuvataan rietastelevina juoppoina jotka ahdistelevat palvelustyttöjä. Eipä sillä, onhan niitäkin ollut :D
Ainakin keskiajalla ja uuden ajan alussa rälssimiehet linnoissa kittasivat aikamoisia päiväannoksia vahvaa herrainolutta.
Keskiajalla lähes kaikki joivat olutta veden tilalla, koska se oli turvallisempaa, tietysti myös auttoi kestämään vaikeita oloja.
Lähi-Idän prinssejä ja muita taatelisia on katukuva täynnä.
Tunnen moniakin, koska seurustelen yhden sellaisen kanssa. Eikä mitään näitä suomalaisia "sata vuotta sitten isoisäni kaima oli ritari", vaan henkilöä, jolla on aatelinen titteli ja aatelisia velvoitteita sukurasitteena.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen moniakin, koska seurustelen yhden sellaisen kanssa. Eikä mitään näitä suomalaisia "sata vuotta sitten isoisäni kaima oli ritari", vaan henkilöä, jolla on aatelinen titteli ja aatelisia velvoitteita sukurasitteena.
Suomessa aatelisia ”titteleitä” on vain kreivillisillä ja vapaaherrallisilla suvuilla, eli kreivi/kreivitär ja vapaaherra/vaoaaherratar.. Muut aateliset ovat herroja/rouvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa aatelisia ”titteleitä” on vain kreivillisillä ja vapaaherrallisilla suvuilla, eli kreivi/kreivitär ja vapaaherra/vaoaaherratar.. Muut aateliset ovat herroja/rouvia.
suomalaisillakin on sukujuuria muissa maissa, joten täällä voi olla monenlaisia aatelisia. Oma kumppanini on ulkomailta, joskin euroopasta kuitenkin. Etelämmässä euroopassa on paljon aatelisia...
Vierailija kirjoitti:
Yhdelläkään tuntemallani aatelisella ei ole aatelisia velvoitteita sukurasitteena. Ne velvoitteet kohdistuivat aikoinaan hallitsijoihin.
Joissain heidän suvuissaan pidetään kiinni vanhoista tavoista ja perinteistä, mutta enää ei ole vuosikausiin ollut velvoitetta löytää rinnalleen toista aatelista puolisoa. Kun nyt oikein mietin, kaikki heistä ovat solmineet seka-avioliiton aatelittoman kanssa. Aatelittomasta naisesta on tullut aatelinen, samoin pariskunnan lapsista. Aatelittomasta miehestä ei ole tullut aatelista, eikä sitten tietenkään pariskunnan lapsista.
Tämä aika usein kuultu väittämä ”olen äitini puolelta aatelinen ” ei siis voi pitää paikkaansa.
Yksi tutuistani otti jopa aatelittoman miehensä sukunimen virallisesti käyttöönsä.
Uusi aateliskalenteri ilmestyy muuten ensi vuonna 2022.
Vierailija kirjoitti:
Siis Suomessahan on näitä suomenruotsalaisia sukuja joihin erääseen itsekin kuulun.
Luuletko olevasi sen perusteella aatelinen, että kuulut suomenruotsalaiseen sukuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdelläkään tuntemallani aatelisella ei ole aatelisia velvoitteita sukurasitteena. Ne velvoitteet kohdistuivat aikoinaan hallitsijoihin.
Joissain heidän suvuissaan pidetään kiinni vanhoista tavoista ja perinteistä, mutta enää ei ole vuosikausiin ollut velvoitetta löytää rinnalleen toista aatelista puolisoa. Kun nyt oikein mietin, kaikki heistä ovat solmineet seka-avioliiton aatelittoman kanssa. Aatelittomasta naisesta on tullut aatelinen, samoin pariskunnan lapsista. Aatelittomasta miehestä ei ole tullut aatelista, eikä sitten tietenkään pariskunnan lapsista.
Tämä aika usein kuultu väittämä ”olen äitini puolelta aatelinen ” ei siis voi pitää paikkaansa.
Yksi tutuistani otti jopa aatelittoman miehensä sukunimen virallisesti käyttöönsä.
Uusi aateliskalenteri ilmestyy muuten ensi vuonna 2022.
miehelläni kyllä on pakollisia menoja vuosittain, juhlia ja kissanristiäisiä. joihin pitää ns. viran puolesta mennä pönöttämään. Lisäksi erilaisten yhdistysten tukijan roolissa pitää osallistua niiden toimintaan tai tialisuuksiin - nämä ovat sellaisia, joiden kanssa heidän sukunsa on tehnyt töitä sukupolvien ajan.
Huvittava tämä otsikon kysymys därför att frågan är på fel språk.
Tunnen yhden siniverisen. En tiedä onko aatelinen, mutta jostakin on aatelisverta saanut.