Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (436)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummoni mummo oli aatelinen. Siihen aikaan aiheutti suvulleen hirveän häpeän kun hankkiutui raskaaksi ilman miestä. (Olen miettinyt että hyvin saattoi olla ra#skaus)

Suku periaatteessa hylkäsi, mutta löysi viljelijän joka adoptoi tämän lapsen. Saivat myöhemmin yhteisiä lapsia (esim mummoni äiti) ja pidänkin itseäni enemmän talonpoikaisena.

No hyvä, ettet aatelisena koska sille ei mitään perusteita olisi.

Eikä aatelisen biologinen lapsenlapsenlapsen lapsi ole aatelinen? Pitääkö siitä maksaa? - eri

Ei ole. Lue ketju tai googlaa, miten aateluus periytyy. Aatelisia olisikin sika paljon, jos jokainen kenen esivanhemmista heitä löytyy, luettaisiin sellaiseksi.

En jaksa. Laita tiivistelmä.

Aatelinen on aatelisten vanhempien avioliitosta syntynyt jälkeläinen. Aatelismiehen aviottomat lapset tai aatelisnaisen lapset eivät sitä ole (paitsi tietenkin, jos naisen puolisokin on aatelinen). Aateluus periytyy vain miesten kautta.

Onpa vanhanaikaista.
Näköjään Ritarihuone järjestää näille vielä tanssiaisia 😁

Jos selviäisi, että isäni isoisän isä olisi ollut aatelinen, olisinko minäkin?

Jos avioliitosta syntyneitä laillisia miespuolisia jälkeläisiä. Saalilainen laki.

Tätä hain takaa.
Jos on suku, jonka jäsenet eivät ole aateliudestaan kiinnostuneita, ja sitten tulee Pirkko joka selvittää asian, isälinja avioliittoineen selkeä niin eikö aatelisuus ole olemassa?

Kyllä, tietenkin. Veikkaan, että aniharva aatelinen ei tiedä olevansa sellainen.

En myöskään oikein usko, ettei joku tietäisi. Kyllä joku sukuintoilija olisi sen tuonut esiin, ehkä Ritarihuoneeltakin lähestytään heitä jotenkin? En tiedä. Aateliset kertokoon :D

Totta kai kaikki aateliset tietävät sitä olevansa! Ritarihuone on säännöllisesti kaikkiin yhteydessä aina kun uusi painos aateliskalenterista painetaan. Ne painetaan olikos joka neljäs vuosi. Jokainen aatelinen saa kirjeen kotiin jossa on oman tiedot ko kirjaa varten ja jos on jotain korjattavaa esim työpaikka, tutkinto, asuinmaa, lapsia tms.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta sen näkee kuinka suomalaiset edelleen palvovat itseään "paremmaksi" ylennettyjä :D Voisitte vihdoin ottaa nuo vääristyneet ajattelumallinne käsittelyyn.

Jaa, minusta ketjussa etupäässä todetaan kuinka tavallisia ihmisiä suurin osa aateliin kuuluvista nykypäivänä on ja oikaistaan väärinkäsityksiä esim. tuohon periytymiseen liittyen jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä olen. Isovanhempani vielä menivät naimisiin siten et molemmat olivat aatelissukuja. Itselläni ei mitään merkitystä sillä, että olen siniverinen. Lapseni eivät ole kun äidin kautta tämä ei periydy. Veljieni lapset on toki ”punaisessa kirjassa”. Minun lapset eivät. Avioliittoni mieheni kanssa toki sinne vielä kelpuutettiin.

Miten tuo voi olla mahdollista tasa-arvoisen lain kanssa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummoni mummo oli aatelinen. Siihen aikaan aiheutti suvulleen hirveän häpeän kun hankkiutui raskaaksi ilman miestä. (Olen miettinyt että hyvin saattoi olla ra#skaus)

Suku periaatteessa hylkäsi, mutta löysi viljelijän joka adoptoi tämän lapsen. Saivat myöhemmin yhteisiä lapsia (esim mummoni äiti) ja pidänkin itseäni enemmän talonpoikaisena.

No hyvä, ettet aatelisena koska sille ei mitään perusteita olisi.

Eikä aatelisen biologinen lapsenlapsenlapsen lapsi ole aatelinen? Pitääkö siitä maksaa? - eri

Ei ole. Lue ketju tai googlaa, miten aateluus periytyy. Aatelisia olisikin sika paljon, jos jokainen kenen esivanhemmista heitä löytyy, luettaisiin sellaiseksi.

En jaksa. Laita tiivistelmä.

Aatelinen on aatelisten vanhempien avioliitosta syntynyt jälkeläinen. Aatelismiehen aviottomat lapset tai aatelisnaisen lapset eivät sitä ole (paitsi tietenkin, jos naisen puolisokin on aatelinen). Aateluus periytyy vain miesten kautta.

Onpa vanhanaikaista.
Näköjään Ritarihuone järjestää näille vielä tanssiaisia 😁

Jos selviäisi, että isäni isoisän isä olisi ollut aatelinen, olisinko minäkin?

Jos avioliitosta syntyneitä laillisia miespuolisia jälkeläisiä. Saalilainen laki.

Tätä hain takaa.
Jos on suku, jonka jäsenet eivät ole aateliudestaan kiinnostuneita, ja sitten tulee Pirkko joka selvittää asian, isälinja avioliittoineen selkeä niin eikö aatelisuus ole olemassa?

Kyllä, tietenkin. Veikkaan, että aniharva aatelinen ei tiedä olevansa sellainen.

En myöskään oikein usko, ettei joku tietäisi. Kyllä joku sukuintoilija olisi sen tuonut esiin, ehkä Ritarihuoneeltakin lähestytään heitä jotenkin? En tiedä. Aateliset kertokoon :D

Totta kai kaikki aateliset tietävät sitä olevansa! Ritarihuone on säännöllisesti kaikkiin yhteydessä aina kun uusi painos aateliskalenterista painetaan. Ne painetaan olikos joka neljäs vuosi. Jokainen aatelinen saa kirjeen kotiin jossa on oman tiedot ko kirjaa varten ja jos on jotain korjattavaa esim työpaikka, tutkinto, asuinmaa, lapsia tms.

Kiitos. Jotain tällaista arvelinkin :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen. Isovanhempani vielä menivät naimisiin siten et molemmat olivat aatelissukuja. Itselläni ei mitään merkitystä sillä, että olen siniverinen. Lapseni eivät ole kun äidin kautta tämä ei periydy. Veljieni lapset on toki ”punaisessa kirjassa”. Minun lapset eivät. Avioliittoni mieheni kanssa toki sinne vielä kelpuutettiin.

No eihän aatelisuudella ole paljoakaan tekemistä tasa-arvon kanssa ☺️

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En ole lainaamasi, mutta mitä merkittäviä oikeuksia luulet heiltä jäävän puuttumaan, joita ei sinne kirjata? Eivät pääse tanssahtelemaan Ritarihuoneelle? Byhyy.

Vierailija

Utrion jossain kirjassa neito on onnesta soikeana kun pääsee seuralaisensa kanssa aatelisten tanssiasiin, eikä tarvitse mennä Seurahuoneelle 🧡🤗

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En ole lainaamasi, mutta mitä merkittäviä oikeuksia luulet heiltä jäävän puuttumaan, joita ei sinne kirjata? Eivät pääse tanssahtelemaan Ritarihuoneelle? Byhyy.

Eihän Suomen laissa ole käsittääkseni enää mitään etuoikeuksia aatelisille paitsi joku jäänne menneiltä ajoilta, että jos aatelinen joutuu putkaan, niin saa vaatia olkia lattialle. Todella toivon, että tätä merkittävää oikeutta on joku joskus käyttänyt. Heh. Voi tosin olla, että tämä pykälä on viimeisten vuosien aikana jo poistettu. Oli yhä voimassa muutama vuosikymmen sitten.

Vierailija

Olen mennyt naimisiin ja sitä kautta kuulun sukunimeni perusteella aatelisiin, myös poikani ja miehen tyttö tietenkin kuuluvat.

Mieheni on ollut vaitonainen suvustaan. Miehen vanhemmilla on metsää ja rantatontteja, ovat myyneetkin tontteja. Edelleen mökkitontteja ja metsää. He eivät puhu rahasta muuten.

En ole edes aiemmin ajatellut sukunimeäni aatelisena, vasta nyt ymmärrän työpaikalla käydyt aateliskeskustelut ja suomenruotsalaisuus sketsit (eli hienovaraiset vittuilu-vihjailut).

Pidän nykyisestä sukunimestäni muutenkin ja olen ylpeä siitä. Toivon, että saamme perheemme kanssa jotakin hyvää aikaan tässä maailmassa jättäen tänne positiivisen jäljen ja olemmekin olleet jo monessa mukana! Paljon vielä ideoita tulevaisuudelle. Jotenkin koen että jo omassa sukunimessäni on ”voimaa ja asennetta”, ehkä se on sitä puhkua satojen vuosien takaa ;)

Vierailija

Mielenkiintoista. Tunnen kyllä yhden Forsellin, mutta onko aatelissukua, kun tuolla lukee ensin Af Forselles ja kun sen avaa niin lukee Forsell.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen mennyt naimisiin ja sitä kautta kuulun sukunimeni perusteella aatelisiin, myös poikani ja miehen tyttö tietenkin kuuluvat.

Mieheni on ollut vaitonainen suvustaan. Miehen vanhemmilla on metsää ja rantatontteja, ovat myyneetkin tontteja. Edelleen mökkitontteja ja metsää. He eivät puhu rahasta muuten.

En ole edes aiemmin ajatellut sukunimeäni aatelisena, vasta nyt ymmärrän työpaikalla käydyt aateliskeskustelut ja suomenruotsalaisuus sketsit (eli hienovaraiset vittuilu-vihjailut).

Pidän nykyisestä sukunimestäni muutenkin ja olen ylpeä siitä. Toivon, että saamme perheemme kanssa jotakin hyvää aikaan tässä maailmassa jättäen tänne positiivisen jäljen ja olemmekin olleet jo monessa mukana! Paljon vielä ideoita tulevaisuudelle. Jotenkin koen että jo omassa sukunimessäni on ”voimaa ja asennetta”, ehkä se on sitä puhkua satojen vuosien takaa ;)

"Vasta nyt ymmärrät"? Kuinkahan on mahdollista, ettei aatelissukuun kuuluva sitä tiedä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

:'D Mitä "voimaa ja asennetta" piilee siinä, että joku miehesi esi-isä on muinoin saanut itselleen etuoikeudet ja aseman, jotka ansiotta ovat periytyneet jälkipolville?

Vierailija

Netissä "tunsin" homon eläinlääkärin, joka sukua sekä romanoveille että bernadotteille. Todella tyhmän ja kopean oloinen tyyppi, joka luennoi etiketin mukaisista (homo)häistään ja kun sai kuittalua, räyhäsi ihan yhtä rahvaanomaisesti kuin av:lla ikään. :D

Vierailija kirjoitti:
Netissä "tunsin" homon eläinlääkärin, joka sukua sekä romanoveille että bernadotteille. Todella tyhmän ja kopean oloinen tyyppi, joka luennoi etiketin mukaisista (homo)häistään ja kun sai kuittalua, räyhäsi ihan yhtä rahvaanomaisesti kuin av:lla ikään. :D

Hah hah, onko suomalainen ja missä päin vaikuttaa ? Jaa-a, yleensä kun mieseläinlääkärit ovat niin reiluja ja kivoja. Harmi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valaiskaa tyhmää. Miksi siellä on niin vähän suomenkielisiä sukunimejä? Yrjö-Koskinen taisi olla ainoa lukuisten saksan- ja ruotsinkielisten jälkeen.

Ruotsi on ollut aika rasististinen suomalaisia kohtaan.

Olisi varmaan kivaa ollut sinusta jos alkukantaiset suomalaisheimot olisivat sulautuneet jälkiä jättämättä slaavilaisiin heimoihin. Sivistys tuli Turusta.

Miksi ajattelet, että suomenheimot olisivat olleet alkukantaisia?! Nämä esigermaaniset heimothan (vanait, jäämit, vesi/gootit, jätit, simot ym. protoarjalaisesi-isineen loivat kaiken tunnetun sivistyksen, korkeakulttuurit ja tieteet. Nykyisillä "suomalaisilla" siperianmongoloideilla tai muillakaan vieraskansoilla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen suomalaisuuden ja suomenheimojen kanssa.

Nykyaatelisetkin ovat joitain roomalaiskatolisen kirkon valtaannostamia pyrkyreitä, jotka sopertavat finnoarjalaisista "indoarjalaisina", ikäänkuin IE olisi ollut sivistyksen tae.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat