Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko yhtään aatelisia?

Vierailija
20.02.2020 |

Eikä siis mitään oluiden aatelia tai tangokuninkaallisia vaan ihan oikeita aatelisia, siniverisiä.

Kommentit (785)

Vierailija
301/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Tunnen kyllä yhden Forsellin, mutta onko aatelissukua, kun tuolla lukee ensin Af Forselles ja kun sen avaa niin lukee Forsell.

Forsell kauppiasnimi vain.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Af_Forselles

Vierailija
302/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netissä "tunsin" homon eläinlääkärin, joka sukua sekä romanoveille että bernadotteille. Todella tyhmän ja kopean oloinen tyyppi, joka luennoi etiketin mukaisista (homo)häistään ja kun sai kuittalua, räyhäsi ihan yhtä rahvaanomaisesti kuin av:lla ikään. :D

Hah hah, onko suomalainen ja missä päin vaikuttaa ? Jaa-a, yleensä kun mieseläinlääkärit ovat niin reiluja ja kivoja. Harmi.

Oli nimestä päätellen tanskalainen tai ruotsalainen, ehkä hürri koska sanoi että häissä oli ruotsin kuningasperheen tuttavia. Ei vaikuttanut feikiltä eli kyllä mielestäni oli mitä väitti. Asiayhteys oli arkisesti YT:n video missä dynastian blake ja krystle pitivät häitään.

Eli luennoi piitkään häistään (en tiennyt että YT kommentteihin voi niin paljon merkkejä laittaakaan) japanilaisen poikkiksen kanssa ja miten "rasistinen" hääsuunnittelija toisensa jälkeen oli heitetty niskaperseellä ulos kun ei osannut tervehtiä sulhasta niinkuin jabsia kuuluisi tervehtiä tai kulduurisen omimisen takia kun ehdottanut häihin japanilaisia tarjottavia. Håmåfoobikin tais joku olla.. Täysin hohhoijaa tyypin kuuloinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meijän riparilla oli yks, mut en kyl tajuu et miks hän ylipäänsä oli siellä kun oli kerran aatelinen?

Vierailija
304/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aateliskomistus Niklas Natt och Dag on ainakin loistava kirjailija.

Natt och Dag taitaa olla Ruotsin vanhin elossaoleva aatelissuku.

Vierailija
305/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdessäni sukututkimusta löytyi mm. nimi af Gännas.

Vierailija
306/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 307 jatkaa:

Sukupuussa myös nimet Stubbe, till Gästerby ja Ekestubbe sekä piispa Maunu Tawastin sisar Ragnhild.

Vierailija
307/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut vaikka kuinka monta koska rahoitusalalla tapaa vanhoja sukuja. Osa näistä on varakkaita.

Myös entisessä talossa asui ennen vapaaherrallisen suvun vesa, mutta ei vapaaherra itse. Sillä oli suuria vaikeuksia maksaa vastike ajallaan.

Ja kreivin, koska kreivi Creutz itse esitteli Malmgårdin kartanoa (yksi niistä, sillä sukusäännön mukaan kaikki poikapuoliset Creutzit ovat kreivejä). Tekevät hyviä oluita Malmgårdissa.

Vierailija
308/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ole olemassa mitään aatelistoa. Sen vain tiettyjen sukujen itsensä ylläpitämä harrastus. Minkäänlaista erityisasemaa heillä ei ole.

Vierailija
309/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa ole olemassa mitään aatelistoa. Sen vain tiettyjen sukujen itsensä ylläpitämä harrastus. Minkäänlaista erityisasemaa heillä ei ole.

Totta kai aateluuden käytännön merkitykset ovat nykypäivänä (onneksi) vähäiset. Silti aateli on olemassa. Kenenkään on tosin turha pitää itseään tai jotakuta muuta siihen kuulumisen takia jotenkin parempana ihmisenä.

Vierailija
310/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 307 jatkaa:

Sukupuussa myös nimet Stubbe, till Gästerby ja Ekestubbe sekä piispa Maunu Tawastin sisar Ragnhild.

Samat nimet löytyvät meikäläisenkin sukupuusta, monen muun rälssi- ja aatelissuvun lisäksi. Huvittavaa ja aluksi uskomatontakin kun sen sai tietää, koska viimesukupolvet ovat olleet täysin rahvasta.

Vierailija
311/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan ja joissain maissa astelisilla on ollut oikeuksia. Italialainen kauniista madrigaaleistaan tunnettu keskiaikainen säveltäjä Carlo Gesualdo tappoi vaimonsa ja tämän poikkiksen sänkyyn....ja vahvistamattoman legendan mukaan saattoi tappaa jopa pienen jopa lapsensa jonka syntyperää epäili. Oikeudessa todettiin syylliseksi mutta ei voitu rangaista aatelisarvon takia. Suomessa ei välty edes kirjastosakoilta.

Vierailija
312/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko on joku 1/116 aatelinen. Tuli yllätyksenä tietoon joku aika sitten. 

Vierailija
313/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aatelinen. Netissä myytiin skotlannista maata 1 neliömetrin alue jota vastaan sai paperitositteen että kyseisen maan maapläntin omistajana olen saanut aatelisarvonimen. Satasen sai tuhlattua noinkin

Vierailija
314/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

It kirjoitti:

Ukko on joku 1/116 aatelinen. Tuli yllätyksenä tietoon joku aika sitten. 

Ei se noin mene :'D Sitä joko on aatelia tai ei. Eivät aateliset esivanhemmat sukupolvien päässä tee kenestäkään aatelista.

Vierailija
315/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aatelinen. Netissä myytiin skotlannista maata 1 neliömetrin alue jota vastaan sai paperitositteen että kyseisen maan maapläntin omistajana olen saanut aatelisarvonimen. Satasen sai tuhlattua noinkin

Mullekin mainostetaan tuota fb:ssa: "Tehkää itsestänne herrat", loistavasti käännettynä. En ole vielä tarttunut tarjoukseen :D

Vierailija
316/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden aatelisen. Oli melko yllätys kun kuulin asemasta ja omaisuudesta, todella hiljainen ja vaatimaton kaveri. Vaatteet melko rönttäisiä mutta sitten kun tarkemmin katsoo niin laadukkaita ja varmaan kalliita mutta kulahtaneita. Mutta eikös ne vanhan rahan ihmiset ole vähän sellaisia. Ei ole tarve pröystäillä niinkuin nousukkailla.

Vierailija
317/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsalaiset ovat usein saksalaisten jälkeläisiä. Saksalaiset muuttivat rannikolle, jossa puhuttiin ruotsia.

Jep, tai näin on ainakin meidän suvun tapauksessa. Ei tosin olla mitään aatelisia, saksalaiset esi-isät olivat jotain kauppiaita tai muita käsityöläisiä. Saksalaisia maahanmuuttajiahan oli aikoinaan Eurooppa pullollaan, aika monella ihmisellä on heitä esi-isinään tiesipä asiasta tai ei.

Vierailija
318/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sukupuussa on muutama aatelisnimi (vaikkakin polvissa 11-15) olen aina yrittänyt käyttäytyä ja pukeutua hyvin ja arvokkaasti 😂😂😂 Noblesse oblige ~ tulikohan tuo edes oikein kirjoitettua 🤔

Vierailija
319/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monia.  Yksi  suku on emigranteja  Venäjältä,   muut ovat  suomenruotsalaisia. En viitsi laita niniä tänne. Kreivi ja vapaaherroja,  siis miehet.

Vierailija
320/785 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän joitakin ja osalle sopisi varmasti oikein hyvin ja olisi luonteenomaista, jos eläisimme sääty-yhteiskunnassa edelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän