Onko muita joilla on IBS johon ei auta mikään
Olen välillä niin poikki ja masentunut tämän sairauden takia. Jokainen päivä on älytöntä taistelua tämän asian kanssa.
Olen kokeillut kaiken mahdollisen; fodmap, gluteeniton, viljaton, about tuhat eri maitohappobakteerivalmistetta, piigeeli, librax, jooga, liikunta jne. jne. Mikään ei j**malauta auta tähän vaivaan. Librax sentään hieman rauhoittaa.
Nyt kysynkin miten te muut vaikeasta IBS:stä kärsivät oikein selviätte? Ja oletteko esim. käyneet allergiatesteissä tai onko taustalta löytynytkin jotain muuta mikä selittää vatsavaivat? Mitkä konstit ovat auttaneet eniten?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat pääasialliset oireet? Onko stressinlähteet eliminoitu? Sokeri, vehnä ja gluteeni pois? Oletko käyttänyt Havitallia?
Oma ibs on tällä hetkellä hallinassa, mutta esim sokeri ja vehnä ripuloittavat välittömästi.
Minä en ainakaan voi eliminoida stressinlähteitä.
Ehkä et sitten pysty eliminoimaan ibs:kään? Opettele hallitsemaan stressi, jos et pysty poistamaan lähdettä. Jos taas et pysty suhtautumaan asiaan neutraalisti ja sinun on pakko pitää se elämässäsi, varaudu ennenaikaiseen kuolemaan ja huonoon elämänlaatuun.
No kun töissä on pakko käydä että saa rahaa. Jos taas ei ole rahaa, on se yhtä stressaavaa kuin töissä käynti.
Siis ihan kaikki työ stressaa noin pahasti? Ja sairaslomakin stressaa? Ehkä joku stressinhallinta olisi ratkaisu?
Oletko kokeillut täysin maidotonta ruokavaliota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nämä sairaudet ovat? En ikinä kuullutkaan.
Ei ole sairaus, on oireyhtymä.
No voi ny jeesus, jos jostain tulee kipeäksi, voi kai sitä sanoa sairaudeksi...
Oletko kokeillut eliminaatio-ruokavaliota? Jätä aluksi pois kaikki viljat (myös gluteenittomat), maitotuotteet, kananmuna, sokeri, palkokasvit, nightshades (en tiedä mikä tämä on suomeksi, mutta niihin kuuluu mm. peruna, paprika, tomaatti, munakoiso), pähkinät, siemenet, kahvi, kaikki mausteet paitsi tuoreet yrtit ja suola ja mahdollisesti myös FODMAPIT. Rajoita myös hedelmien ja marjojen määrää yhteen annokseen päivässä.
Sitten kun olo toivottavasti paranee, ala lisäämään ruokia yksi kerrallaan ja seuraa oireita kolme päivää ja lisää ruokavalioosi ne ruoat, jotka eivät aiheuta oireita. Ruokavalio on toooodella rajoittunut aluksi, mutta ainoa asia joka omalla kohdallani auttoi.
Oletko kokeillut suolahappolisää? Jos ruonsulatusjärjestelmäsi ei jostain syystä tuota riittävästi suolahappoa, siitä voi olla suurta apua, mutta kaikille se ei tietysti sovi. On selvää, että jos ruoka ei sula kunnolla mahalaukussa, aiheuttaa sen ongelmia myöhemmin suolistossakin.
Itsellä on aina ollut "herkkä vatsa" jota nykyään kutsuttaisiin IBS nimikkeellä. Laktoosiintoleranssia epäiltiin lapsena, mutta testien mukaan ei ole kyse siitä. Keliakiakin on poissuljettu. Olen koko ikäni kärsinyt järkyttävistä vatsakivuista, yh'äkkisestä ripulista ja muusta mukavasta.
En ole täysin vielä päässyt sairaudestani selville, mutta joitain huomioita olen tehnyt: liian rasvainen ruoka aiheuttaa kohtauksen; liika hiiva ruoassa samoin; hankalasti sulava ruoka myöskin; jne jne... Olen kokeillut tilapäisesti todella rajoittunutta fodmap-ruokavaliota jossa jätin pois kaikki vähänkään epäilyttävät fodmap-ainesosat, sekä ne ruoat jotka tiedän ärsyttävän vatsaani. Vaikkei tämä ratkaissut täysin ongelmiani, vähenivät ongelmat tähän astisesti pienimmilleen. Ravitsemusterapeuttini on myös kehottanut syömään useammin, mutta pienempiä annoksia, jottei vatsa ärsyynny.
Ap, oletko ollut tähystyksessä? Sillä suljetaan pois mahdolliset muut tekijät. Suosittelen myös käyntiä hyvällä ravitsemusterapeutilla, vaikkei se olekaan ihan halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teille muille järkyttäviä kouristuskipukohtauksia paksusuoleen? Jokseenkin synnytyspolttojen oloista kipua.
Voinko päätellä yläpeukuista että tämä on ns. normaalia tässä taudissa? Oikeasti en ole kuullut tästä koskaan muilta. Kramppi kestää 5-30 minuuttia ja on niin voimakas että kieriskelen maassa tuskissani. Kipu on ihan paksusuolen päässä tai jopa peräsuolessa.
Kiitos jos joku kommentoi.
Minulla on ollut 8 vuotta vaikea IBS ja päivät joskus ihan hirveitä. Minulle alkoi heti auttaa kun vaihdoin gluteenittomaan ruokavalioon, sit join vähän aikaan noin 1-3 kk nestemäistä pii happoa. Pii yksi tärkeinmistä solun rakennus aineista. Tällöin ärtynyt suoli alkoi oirehtimaan paljon vähemmän ja parantumaan. Sit ruuan kanssa syön visiplin että saan riittävästi kuitoa ja. Luontaistuote kaupasta haen monizym x10 tabletteja. Nämä ovat ruuansulatus pillereitä ja auttavat vatsan toimintaa, pillkkovat ruuan, tällöin suoli ei ärty. Ja elämä on 100 kertaa helpompaa ja tuntuu hyvältä, ei enään kouristus kipuja. Minulle tämä on auttanut hurjasti
Kiitos paljon kaikille vastanneille. Arvostan todella paljon, että tästä aiheesta syntyi keskustelua.
Tällä hetkellä käytössä on molkosan, librax, alflorex sekä viljaton ruokavalio. Uutena aloitin pari päivää siten diplomag-kokeilun. Että huh huh kyllä rahaa palaa tämän vaivan hoitoon.
En ole uskaltanut käydä tähystyksessä. :( Olen nyt kuitenkin yli viisi vuotta kärsinyt tästä vaivasta enkä ole vielä kuollut, niin mietin että mitä lisätietoa sieltä tähystyksestä sitten voisi löytyä? Keliakia on kuitenkin suljettu pois. Allergioita ei ole testattu.
En ole kokeillut eliminaatioruokavaliota, eli mitäs siinä sitten saa syödä alussa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teille muille järkyttäviä kouristuskipukohtauksia paksusuoleen? Jokseenkin synnytyspolttojen oloista kipua.
Voinko päätellä yläpeukuista että tämä on ns. normaalia tässä taudissa? Oikeasti en ole kuullut tästä koskaan muilta. Kramppi kestää 5-30 minuuttia ja on niin voimakas että kieriskelen maassa tuskissani. Kipu on ihan paksusuolen päässä tai jopa peräsuolessa.
Joo kyllä minullekin tulee toisinaan suolen kouristuksia, mutta ne kestävät onneksi vain vähän aikaa. Mutta ovat kyllä tuskallisia! Joskus tulee sellainen kipu kuin olisi joku hiton keppi poikittain suolessa. Puhumattakaan peräaukon kivuista jatkuvasta vessassa istumisesta...
Minulla auttoi Ayurveda. Vaikket ehkä uskokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä minullekin tulee toisinaan suolen kouristuksia, mutta ne kestävät onneksi vain vähän aikaa. Mutta ovat kyllä tuskallisia! Joskus tulee sellainen kipu kuin olisi joku hiton keppi poikittain suolessa. Puhumattakaan peräaukon kivuista jatkuvasta vessassa istumisesta...
Tämä siis ap:n kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi Ayurveda. Vaikket ehkä uskokaan.
Okei, mihin sen vaikutus perustuu? Ihan uusi asia minulle.
Ap
Mullon ibs ja vielä katarri. Jippii.
Tutustukaa Dr Morse:n oppeihin. Monet IBS:ää potevat, ovat saaneet avun ja vapautuneet vaivoistaan kokonaan. Mikään muu ei tule auttamaan!
Vierailija kirjoitti:
”Sairaus”..onko tuo muka sairaus? Tajuatko, miten paljon tuo loukkaa mm. IBD:stä kärsiviä?
On. Se voi olla jopa hankalampi,kun ibd. T. Ibd potilas
Täälä kans yksi jolla vaikuttaa ibs oireet + muut vaivat päivittäin. Alavatsakipuja, kylkikipuja, navan seudun kipua, vaihtelee paikkaa, selkäkipuja, myös siellä vaihtaa paikkaa, Kurkkuvaivat, röyhtäily (refluksi). En voi ymmärtää miten nämä vatsa / suolistovaivat voi vaivata päivittäin, ihan uskomatonta. Olen tämän takia lievästi masentunut, mietin näitä päivittäin, mikään ei oikein auta.
Googlaa "vuotava suoli" ja "leaky gut". Voipi olla hyvinkin syynä. Suomessa ei näistä asioista tiedetä mitään, lätkitään vaan ibs-diagnooseja. Vuotava suoli aiheuttaa monenlaisia ongelmia, ympäri kehoa. Tiukka ruokavalio voi auttaa ja l-glutamiini on kuulemma hyväksi.
Itse en käytä mitään ylimääräisiä valmisteita. Kun IBS päällä, syön pelkkää kaurapuuroa ja -leipää, fodmapittomia kasviksia, riisiä, kanaa ja laktoosittomia maitotuotteita. Jatkan kunnes kivut loppuu ja vähintään viikon ajan sen jälkeen.
Onnee. Tiiän mitä ne kivut on.
En minäkään, koska se on TYÖ.