Helsinkiläiset loukkaantuivat kahvilan mainoskyltin tekstistä. Onko huumorintajuttomuus uusi normaali?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006411050.html
OCD - Obsessive coffee disorder. Eikä mennyt kauankaan, että loukkaantuneet ihmiset kävivät huomauttamassa vakavasta asiasta.
Ei kyllä yhtään ihmetytä, että ihmisillä on niin paljon mt-ongelmia. Kyky ymmärtää huumoria ja loukkaantua kaikesta on nykyään valitettavan yleistä.
Mikä ihmisiä oikein vaivaa?
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Uusi seurustelujuoma ”Arton Pullo” sisältää muumilimua, rauhoittavia ja lihasrelaksantteja sopivana pitoisuutena 30-40 kiloisen saattamiseksi ”juhlatuulelle”. Etiketissä tietysti kokoelma Frozen hahmoja.
Fantastinen idea! Mikä virvoitusjuomavalmistaja ehtii ottamaan tuosta kopin?
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni sairastaa vakavaa masennusta ja on kolmatta kertaa laitoshoidossa sairautensa vuoksi. Minusta olisi hyvä jos masennuksesta keksittäisiin joku kiva mainoslause joka piristäisi noita sairastuneitakin. Stop turhalle tiukkapipoisuudelle.
Harmi että Mentalwear katosi johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en yleensä loukkaannu tälläsestä, mutta kun on kärsinyt OCD:stä laps uiesta asti, tämmöset vitsit ei oikeen naurata. Ei silloin kun on lapsesta asti saanut pelätä satuttavansa jotakuta muuta tai itseensä. Sen nimi on Harm OCD ja sen kanssa eläminen on yhtä helvettiä. Joka ilta kun mä meen nukkumaan, mä näen hirveitä skenaarioita mielessäni, enkä mä edes aina saa nukuttua. Siinä ei vitsit paljoa auta.
Ei se vitsi ollut tähdätty juuri sinuun, eikä siinä ivattu ilkeästi ketään. Kunhan läppäiltiin yleisellä tasolla.
Mielestäni asioita käsitellään huumorilla mukavammin kuin ennen. Silloin oltiin tarkoituksella häijyjä ja herkälle tiuskittiin, jos paha olo näkyi.Minulla on hiv. Ja arvaa kuinka paljon törmään vitseihin? Niistä näkyy tietämättömyys ja asenteellisuus. Kyllä se saa minut edelleen huokailemaan. Miksi minun pitää ne niellä ja olla hiljaa? Siksikö, koska minulla on sairaus, joka toisille on hyvä vitsi? En muistaakseni koskaan ole loukkaantunut vitseistä, joissa toinen osapuoli tietää mistä ja miten vitsailee. Koskien siis omaa sairauttani.
Toisen sairaus ei tarvitse olla toisen vitsi.Hetkinen. Eli et loukkaannu vitseistä, jotka koskee sairauttasi, mutta loukkaannut kumminkin?
Hiv-aiheinen vitsi, joka loukkaa sinua, ei välttämättä loukkaa toista hiv:ta sairastavaa ja päinvastoin. Ihmisten huumorintaju on erilainen. Tämä on hyvä muistaa.
Sama näkyy tässä ketjussa. Osa ocd:ta sairastavista piti mainosta loukkaavana ja osa ei. loukkaantuivat tästä olisivat voineet äänestää jaloillaan mainoksen poistamisen sijaan.
Minä olen yksi noista ocd:ta potevista, joka ei pitänyt mainosta loukkaavana, tosin minusta se ei ollut hauskakaan.
Jaloilla äänestäminen on toki yksi mahdollisuus, mutta palautteen antaminen on ihan sallittua ja monesti ihan aiheellistakin. Tässä tapauksessahan kahvila myönsi itsekin epäonnistuneensa. Mainos oli kertakaikkisen epäonnistunut, monestakin syystä.
pyöristyin kun join siellä pullakahvit
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti monikaan kommentoija ei omakohtaisesti tiedä mikä oireyhtymä on. Helppo se on toisille nauraa.
Kyllä minä loukkaannut joka kerta, kun minun vakavasta sairaudestani (eri) heitetään tietämätöntä läppää. Erilaisia, jos toinen edes tietää asiasta, ja siksi osaa heittää siitä oikeasti osuvaa läppää.
Mielestäni mainos on juuri tuollainen ulkoapäin sairautta vähättelevät ja vähintäänkin sen ohittavat "läppä".
Itseäni nätisti sanottuna ketuttaa, ettei omasta (neurologisesta) sairaudestani kukaan heitä edes paskaa läppää (paitsi ehkä minä itse).
Kaikki vain varovat puheitaan, etteivät loukkaisi minua mitenkään kun eivät tiedä sairaudesta mitään ja itse suurin piirtein huudan sisäisesti: "se on vain pitkäaikaissairaus, ei kuolemantuomio, kyllä siitä saa vitsailla!!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, minulla on oikeasti ocd ja onhan tuo tavallaan hauska. Tavallaan.
Mutta kuinka monen mielestä olisi oikein mainostaa kahvilaa vaikkapa lyhenteellä AIDS tai ALS???
Kuolemaan johtavat sairaudet ovat hieman tabumpi yleinen vitsin kohde, eikö niin?
Aids on nykyään takuulla vähemmän kuolemana johtava kuin OCD:
Persons with OCD had double the risk of premature death compared with the general population. Around 40% of all deaths among persons with OCD were attributed to unnatural causes, with increased mortality rates observed for both suicides and accidents among persons with OCD.
Ei OCD ole kuolemaan johtava sairaus. Kyllä aikuinen ihminen ymmärtää mitä eroa on korrelaatiolla ja kausaliteetilla. HIV ei ehkä nykyään usein johda aidsiin, mutta aids itsessään kyllä tappaa edelleen. Se on etenevä, kuolemaan johtava sairaus. OCD ei ole. Ymmärrätkö eron?
Tämä on nyt just sitä vähättelyä mihin tämän tapauksen kaltainen vitsailu johtaa. OCD:n takia itsensä tttppaneen ihmisen omaisia ei lohduta tippaakaan se tieto ettei OCD ole kuolemaan johtava sairaus.
Useimmilla OCD:ta sairastavilla on oheisdiagnoosina masennus tai muuta ahdistusoireilua. OCD on niin huonosti tunnettu, että useimpien sairautta potevien läheiset eivät välttämättä tiedä asiasta tai eivät osaa yhdistää näkyvää oireilua mihinkään diagnoosiin. Minunkaan läheiseni eivät luultavasti tiedä, vaikka olen oirehtinut suurimman osan elämästäni. Jos jostain syystä tappaisin itseni (mitä en aio tehdä), läheiseni ajattelisivat sen johtuvan masennuksesta.
Mainos ei ollut minusta erityisen loukkaava (tosin ei hauskakaan). En usko, että kukaan OCD-henkilö tappaisi itseään yksinomaan tuollaisen kyltin takia.
No itselläni on myös ibs ja todella vaikea. Pahimpina päivinä tekee lähes mieli hirttäytyä. Silti, jos joku kahvila mainostaisi itseään ibs:llä, en siitä loukkaantuisi. Ei se ole henkilökohtaista! Ja itsekin välillä väännän omasta sairaudestani vitsiä ja tähän asti en ole loukkaantunut jos joku siitä heittää läppää. Pakkoko on joka asiasta loukkaantua
BlaBlaBla... taas joku persulainen mukamas pöyristyminen, kuten tv-ohjelmien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en yleensä loukkaannu tälläsestä, mutta kun on kärsinyt OCD:stä laps uiesta asti, tämmöset vitsit ei oikeen naurata. Ei silloin kun on lapsesta asti saanut pelätä satuttavansa jotakuta muuta tai itseensä. Sen nimi on Harm OCD ja sen kanssa eläminen on yhtä helvettiä. Joka ilta kun mä meen nukkumaan, mä näen hirveitä skenaarioita mielessäni, enkä mä edes aina saa nukuttua. Siinä ei vitsit paljoa auta.
Ei se vitsi ollut tähdätty juuri sinuun, eikä siinä ivattu ilkeästi ketään. Kunhan läppäiltiin yleisellä tasolla.
Mielestäni asioita käsitellään huumorilla mukavammin kuin ennen. Silloin oltiin tarkoituksella häijyjä ja herkälle tiuskittiin, jos paha olo näkyi.Minulla on hiv. Ja arvaa kuinka paljon törmään vitseihin? Niistä näkyy tietämättömyys ja asenteellisuus. Kyllä se saa minut edelleen huokailemaan. Miksi minun pitää ne niellä ja olla hiljaa? Siksikö, koska minulla on sairaus, joka toisille on hyvä vitsi? En muistaakseni koskaan ole loukkaantunut vitseistä, joissa toinen osapuoli tietää mistä ja miten vitsailee. Koskien siis omaa sairauttani.
Toisen sairaus ei tarvitse olla toisen vitsi.Hetkinen. Eli et loukkaannu vitseistä, jotka koskee sairauttasi, mutta loukkaannut kumminkin?
Hiv-aiheinen vitsi, joka loukkaa sinua, ei välttämättä loukkaa toista hiv:ta sairastavaa ja päinvastoin. Ihmisten huumorintaju on erilainen. Tämä on hyvä muistaa.
Sama näkyy tässä ketjussa. Osa ocd:ta sairastavista piti mainosta loukkaavana ja osa ei. loukkaantuivat tästä olisivat voineet äänestää jaloillaan mainoksen poistamisen sijaan.
Jos mainos tai vitsi koetaan loukkaavana, niin on luonnollista että se poistetaan. Oli loukkaantuminen oikein tai joidenkin mielestä väärin. Ja mielestäni ketjussa kritisoidaan sitä, että jotkut sanovat ettei tuollaisesta saa loukkaantua.
Jokainen varoo loukkaamista toista. Varsinkaan tahallisesti. Paitsi tällä palstalla asia on toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei vajakeille ja hulluille saa naureskella?
Jostain syystä Perussuomalaisia saa haukkua ja pilkata mutta jos pilkkaa muita puolueita niin heti sensuroidaan ja viestit katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos sun syövästä laskettaisiin leikkiä ja sanottaisiin että sun kyky ymmärtää huumoria on *aska ja loukkaannut kaikesta ja se on sulla nykyään valitettavan yleistä.
Tuo sairaus OCD on jollekin todellista ja vakavaa. Se täyttää 24/7 elämästä.
Oletko tampio AP.
Sun käsityskyvyssä ja ymmärryskyvyssä on vajetta ja paljon. Sinuna en lähtisi arvostelemaan muiden ymmärryskykyä.
Mä joudun kuuntelemaan ylipainoisena läskivitsejä jatkuvasti. Iso osa niistä on oikeasti hauskoja. Katsos, kun kaikkea ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti. Ei niissä vitseissä JUURI MINUSTA puhuta. En ole maailman napa.
Ehkä ne läskivitsit on osuvia ja käsittelee asiaa totuuden mukaisesti. Itse en jaksa aina samoja vitsejä, jotka perustuvat ihmisten luuloille. Niille luileville ihmisille ne on hauskoja, mutta meille asiasta tietäville ne ei ole. Ja yksi menee ja toinenkin ehkä, mutta sitten kun joku vakava asia valjastetaan ihan muuhun, ei se naurata enää .
Nauretaanhan myös Simpsoneissa mm. paniikkihäiriölle ja ssri-lääkkeille. Itse nauran myös noille vaikka itse olen kärsinyt ihan samasta sairaudesta ja samoja mömmöjä vetänyt. Eräs ystäväni oli järkyttynyt noista vitseistä ja kysyi miten itse kestän tuollaista!
Eniten loukkaantuvat ne joilla ei ole minkäänlaista kosketuspintaa asiaan.
Kyse ei ole huumorintajuttomuudesta.
Kyse on siitä, että ihmiset eivät ymmärrä, että "OCD - obsessive coffee disorder" kuulostaa oikeasti pahalta. Yhtä pahalta kuin esim. joku"syöpä-läisille kahvia" tai jostain muusta vakavasta sairaudesta vitsailu.
Hesarin kommenteissa moni oli sitä mieltä, että ihan-hauska-vitsi, hauskoja mielleyhtymiä. Ja että mun-on-pakko-juoda-kahvia-enkä-osaa-lopettaa joten ocd-rinnastus sopii hyvin.
Nämä ihmiset vähättelevät ocd:ta.
Se on väärin, sillä pakko-oireyhtymää sairastaviin suhtaudutaan juuri niin kuin ihmisten mielikuvat määrää. Pakko-oireiset eivät saa tarvitsemaansa ymmärrystä, apua ja joustoa jos heidän oireitaan vähätellään.
Ocd ei ole millään tavoin vitsikäs oireyhtymä.
Ocd ei tarkoita sellaista, että vain jumittaisi vartin lukkoja tarkistellen ja toistelisi numeroita astuessaan bussiin ja muuten pystyisi toimimaan normaalisti. Se on sairaus joka rajoittaa jopa enemmän kuin moni näkyvä vamma. Ocd on myös fyysinen, mutta hermostossa ja aivojen sisällä jolloin se ei näy ulospäin kuten raajarikot.
Ocd aiheuttaa järjetöntä ahdistusta ja pakonomaista ahdistuksen vähentämistä yrittävää toimintaa mitä ei voi lopettaa. Pakkotoiminnan lopettaminen voi tuntua vaikeammalta kuin kuolema.
Ocd ei tarkoita vain huolestumista vaikkapa hellan levyistä.
Ocd:ta sairastava voi joutua lopettamaan ihmisten tapaamisen, koska ei pääse ulos saakka kun joutuu esim. pesemään kätensä aina uudestaan kun on juuri päässyt ulko-ovelle ja on vahingossa koskenut johonkin "likaiseen". Vaikeinta on jos kaikki ympärillä on "saastunutta" jolloin mikään pakkotoimintokaan ei auta, sillä saastuminen tapahtuu heti uudelleen vaikka koittaisi hyppiä yhdellä jalalla ulko-ovelle hengityssuojain päässä ja kumihanskat kädessä juostakseen sairauttaan karkuun.
Ahdistus voi silloin kasvaa niin suureksi, että ihminen juoksee junan alle.
Moni ocd-potilas saattaa koittaa lievittää tuskaa turruttamalla itsensä päihteillä, sillä mikä vaan saattaa tuntua paremmalta vaihtoehdolta kuin ahdistuksessa eläminen ja loputon pakoon juokseminen labyrintista missä ei ole ulospääsyä.
Tätä sairautta ei kukaan halua! Tämä on yksi vaikeimpia mielen sisäisiä sairauksia.
Voitte kuvitella sitä niin, että labyrintissa tulee joka kulman takaa uusi hirviö joka alistaa sinut väkivalloin toistamaan tiettyä lausetta satoja kertoja tai muuten se hirviö tappaa sinut. Labyrintti ei lopu koskaan, mutta pääset välillä seuraavalle kulmalle saakka, kunnes uusi hirviö taas alistaa sinut valtaansa.
Toivottavasti tästä kirjoituksesta on apua ymmärtämään ocd:n vakavuutta.
Ocd:n vaikeusaste vaihtelee ja kaikki eivät koe samanlailla asioita. "Saastumisen" pelon tilalla voi olla sairastumisen pelko tai vaikka pahojen ja traumaattisten muistojen uudelleen elettäväksi joutuminen.
Ocd-ihmiset tarvitsevat kaiken avun ja hoidon mitä on saatavilla ja sitä ei ikävä kyllä helposti ole ja moni invalidisoituu eli ei pysty enää jatkamaan normaalia arkielämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuinka monen mielestä olisi oikein mainostaa kahvilaa vaikkapa lyhenteellä AIDS tai ALS???
Kuolemaan johtavat sairaudet ovat hieman tabumpi yleinen vitsin kohde, eikö niin?
Aids on nykyään takuulla vähemmän kuolemana johtava kuin OCD:
Persons with OCD had double the risk of premature death compared with the general population. Around 40% of all deaths among persons with OCD were attributed to unnatural causes, with increased mortality rates observed for both suicides and accidents among persons with OCD.
Ei OCD ole kuolemaan johtava sairaus. Kyllä aikuinen ihminen ymmärtää mitä eroa on korrelaatiolla ja kausaliteetilla. HIV ei ehkä nykyään usein johda aidsiin, mutta aids itsessään kyllä tappaa edelleen. Se on etenevä, kuolemaan johtava sairaus. OCD ei ole. Ymmärrätkö eron?
Tämä on nyt just sitä vähättelyä mihin tämän tapauksen kaltainen vitsailu johtaa. OCD:n takia itsensä tttppaneen ihmisen omaisia ei lohduta tippaakaan se tieto ettei OCD ole kuolemaan johtava sairaus.
Useimmilla OCD:ta sairastavilla on oheisdiagnoosina masennus tai muuta ahdistusoireilua. OCD on niin huonosti tunnettu, että useimpien sairautta potevien läheiset eivät välttämättä tiedä asiasta tai eivät osaa yhdistää näkyvää oireilua mihinkään diagnoosiin. Minunkaan läheiseni eivät luultavasti tiedä, vaikka olen oirehtinut suurimman osan elämästäni. Jos jostain syystä tappaisin itseni (mitä en aio tehdä), läheiseni ajattelisivat sen johtuvan masennuksesta.
Mainos ei ollut minusta erityisen loukkaava (tosin ei hauskakaan). En usko, että kukaan OCD-henkilö tappaisi itseään yksinomaan tuollaisen kyltin takia.
No ei varmasti kukaan ocd-henkilö tuon mainoksen loukkaavuuden takia tee itselleen mitään, mutta ne jotka eivät tiedä ocd:sta suhtautuvat siihen kepeämmin kun siitä vitsaillaan.
(Se kai on se ongelma.)
Ocd on niin vaikea tauti, että sitä sairastavilla on pahempiakin syitä kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yksi noista ocd:ta potevista, joka ei pitänyt mainosta loukkaavana, tosin minusta se ei ollut hauskakaan.
Jaloilla äänestäminen on toki yksi mahdollisuus, mutta palautteen antaminen on ihan sallittua ja monesti ihan aiheellistakin. Tässä tapauksessahan kahvila myönsi itsekin epäonnistuneensa. Mainos oli kertakaikkisen epäonnistunut, monestakin syystä.
Minullakin on ocd ja minusta tuo mainos on täysin harmiton, melkein ihan hauska, ei haittaa minua yhtään
Vierailija kirjoitti:
No OCD nyt ei taida olla kuolemaan johtava sairaus..
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan, miksi jotkut diagnoosit tuntuu sopivan joidenkin ihmisten mielestä vähän niinkuin läpällä heitetyksi esim just vaikka kahvilan nimeksi mutta toiset ei. Miten olisi vaikka kuppila nimeltään Alkoholismi tai vaikka Riippuvuus? Ravintola Keliakia? Kuntosali Anoreksia? Hampurilaisbaari Bulimia? Mielestäni tuo OCD -nimipelleily osoittaa ainoastaan huonoa makua, ehkä myös harkitsemattomuutta, mutta en nyt siitä kumminkaan mieltäni pahoita. En vaan ymmärrä miksei voi valita jotain parempaa nimeä.
Taas yksi pässi joka ei edes lukenut koko juttua.
Kahvilan nimenä ei ollut OCD!
Tirsk!