Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoala kaipaisi töiden uusjakoa

Vierailija
18.02.2020 |

Olen entinen insinööri ja vaihdoin sairaanhoitajaksi. Palkka putosi tonnin, mutta työn mielekkyys korvaa. Nyt pari vuotta erikoissairaanhoidossa työskenneltyäni on kuitenkin käynyt selväksi, että alan työnjako on järjetön. Sairaanhoitajista alkaa olla helkutillinen pula, vakitoimiin ei riitä hakijoita. Silti sairaanhoitajan työajasta iso osa menee sellaiseen työhön, johon sairaanhoitajaa ei tarvittaisi.

Vielä vuosi sitten meilläkin yksi sh käytti jokaisena arkipäivänä n. tunnin työajastaan tyhjien sänkyjen petaamiseen seuraavan päivän potilaille. Käytännön loppuminen vaati, että ylilääkäri käveli katastrofipäivänä ohi ja näki osaston kokeneimman sh:n aulassa pelaamassa sänkyjä, kun osastolla ei riittänyt hänelle avustajaa toimenpiteeseen ja iv-lääkkeet olivat tunnin myöhässä. Sen jälkeen kyseinen työ saatiin siirrettyä laitoshuoltajille.

Edelleen sairaanhoitajat petaavat päivittäin useita sänkyjä osastolla jo oleville potilaille.

Meillä vähemmän, mutta monin paikoin sh saattaa käyttää tunninkin päivässä syöttämiseen.

Itse tein eilen illalla lähes tunnin hommia lähettääkseni pseudo-faksin, koska meiltä puuttui sihteeri ja toisen osaston sihteeri totesi, että hoitajien pitää lähettää itse, jos oma sihteeri ei ole paikalla. Etsin siis oikeaa kaavaketta, sen täyttöohjetta, skanneria, skannerihuoneen avainta, skannerin salasanaa, salatun sähköpostin lähetyskonetta, ohjeita salatun sähköpostin lähettämisestä faksiin jne. Sihteeriltä olisi koko hommaan mennyt ehkä kolme minuuttia.

Jatkuu

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreiden koulutukseen ei taida kuulua johtaminen tai prosessisuunnittelu? Eli sama kuin näitä tehtäviä hoitaisi "reipas poika" ;)

Varmaan monissa paikoissa yritetään säästää sihteereistä, laitoshuoltajista ym. vaikka ovat tärkeitä kokonaisuuden kannalta. Usein tulee halvemmaksi säästää vähemmän.

Eikö lääkäreidenkin pitäisi päästä keskittymään heidän varsinaiseen työhönsä? Ei ole lääkäreitäkään ylenmäärin täällä. Johtaminen sopisi paremmin osastonhoitajille. Heillä on muutenkin parempi kokonaiskuva osaston toiminnasta.

Ei heidänkään koulutukseen kuulu siinä määrin johtamista saati prosessisuunnittelua. Kun puhutaan monimutkaisista systeemeistä niin valitettavasti "maalaisjärjellä" ei pärjää. Olen liian monta amatöörien suunnittelemaa prosessia joutunut korjaamaan.

Toisaalta se työn ydin pitäisi tuntea tai päädytään siihen, mihin monissa uusissa sairaaloissa. Potilashissistä ei pääse potilassängyn kanssa ulos, koska tolppa on edessä, kuvitellaan, että logistiikka toimisi yötä päivää niin hyvin, että varastoja ei tarvita, joten niitä ei rakenneta. Tavarat muka ilmestyvät maagisesti liikuteltaviin kärryihin. Ainoa vain, että se magiikka on logistikko, joka on töissä virka-aikaan ja sairaala taas pyörii 24/7. Siellä sitten käytävät ovat tukkeessa erilaisista liikuteltavista varastohyllyistä, koska niitä tavaroita pitäisi olla riittävästi viikonlopun yli. Tietojärjestelmien tuki toimii niin, että jos soitat virka-ajan ulkopuolella, saat puhelimeen jonkun kesäpojan, joka ei asialle pysty mitään tekemään. Viikonpäästä soitetaan johonkin puhelimeen, joka ei enää siinä vaiheessa ole alkuperäisellä ongelmanhaltijalla ja kysytään lisätietoja, kun vastaaja ei tiedä, lähetetään sähköposti, jossa kerrotaan, että ongelmasi lienee ratkennut, suljemme tukipyynnön, jos et vastaa tähän viestiin just nyt heti. Ikinä millekään asialle ei it-tuessa tehdä mitään, vaan viikon välein tulee tosiaan tuo "ongelmasi lienee jo maagisesti ratkennut/olet ratkaissut sen itse"-viesti. Itse olen nyt pelannut tätä bingoa 2 kuukautta koskien erästä ohjelmaa, olen toki jo keksinyt kiertotien, jolla voin työni tehdä, mutta mielenkiinnosta odotan, koska tukipyyntöni mahdollisesti johtaa johonkin muuhunkin kuin viikottaisiin "kai se nyt jo toimii?", "kyllä sen pitäisi toimia, toimi se minun siellä käydessäni vuosi sitten", "kukaan muu ei ole valittanut", "nyt se jo varmasti toimii"-viesteihin.

Vierailija
82/85 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusissa sairaaloissa myös toitotetaan yksityisyydestä, on yhden hengen huoneet, jotka lisäävät hoitajien tarvetta kovasti jne. mutta samalla tehdään hekilökunnan työpisteet avokonttorimallilla keskelle käytäviä, jolloin kaikki siellä puhuttu kuuluu jokaiselle ohikulkijalle. Ja vastoin yleistä oletusta, siellä ei niinkään juoruta vaan puhutaan töistä eli syvästi potilaiden yksityisyyteen kuuluvista asioista. Joko työnteko kärsii tai potilaiden loppukin yksityisyys voidaan heittää romukoppaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreiden koulutukseen ei taida kuulua johtaminen tai prosessisuunnittelu? Eli sama kuin näitä tehtäviä hoitaisi "reipas poika" ;)

Varmaan monissa paikoissa yritetään säästää sihteereistä, laitoshuoltajista ym. vaikka ovat tärkeitä kokonaisuuden kannalta. Usein tulee halvemmaksi säästää vähemmän.

Niin ja sitten meitä sihteereitä ja muita toimistotyöntekijöitä on nykyään pilvin pimein kortistossa kun muillakin aloilla laitetaan sihteerit pihalle. Itse olen saanut kenkää eräästä valtionvirastosta jossa meidän työt tekevät nyt esimiehet itse tai muut asiantuntijatyössä olevat tai joku harjoittelupaikassaan oleva opiskelija. Kun ne työthän voi kuka tahansa tehdä siinä sivussa.

Vierailija
84/85 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tosiaan tunnutaan kuvittelevan, että tehtävien siirtäminen jo töissä oleville ei ole mistään pois, että siinähän sen sivussa tekee, ei vie kuin muutaman minuutin. Ja tottahan se tavallaan on, mutta sotealalla sitä sälää on kasaantunut jo nyt niin paljon sekä lähi- ja sairaanhoitajille että lääkäreille, että omaan työhön alkavat resurssit olla vähissä. Ja se sälä myös uuvuttaa, koska mihinkään ei saa otetta ja jatkuvasti pitää etsiä, että mitenkäköhän tämäkin taas tehdään. Ei jonkun mustekasetin tilaus osu yksittäisen lääkärin tai hoitajan kohdalle edes kerran vuodessa, joten edellisen kerran jälkeen mustekasetti, tulostin, tilauskaavake ja tilauskanava on ehtinyt jo muuttua.

Vierailija
85/85 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetä tämä juttu Hesarille tai Ylelle!

Hyvä aihe esim. M.O.T .lle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi