Vierailija

Olen entinen insinööri ja vaihdoin sairaanhoitajaksi. Palkka putosi tonnin, mutta työn mielekkyys korvaa. Nyt pari vuotta erikoissairaanhoidossa työskenneltyäni on kuitenkin käynyt selväksi, että alan työnjako on järjetön. Sairaanhoitajista alkaa olla helkutillinen pula, vakitoimiin ei riitä hakijoita. Silti sairaanhoitajan työajasta iso osa menee sellaiseen työhön, johon sairaanhoitajaa ei tarvittaisi.

Vielä vuosi sitten meilläkin yksi sh käytti jokaisena arkipäivänä n. tunnin työajastaan tyhjien sänkyjen petaamiseen seuraavan päivän potilaille. Käytännön loppuminen vaati, että ylilääkäri käveli katastrofipäivänä ohi ja näki osaston kokeneimman sh:n aulassa pelaamassa sänkyjä, kun osastolla ei riittänyt hänelle avustajaa toimenpiteeseen ja iv-lääkkeet olivat tunnin myöhässä. Sen jälkeen kyseinen työ saatiin siirrettyä laitoshuoltajille.

Edelleen sairaanhoitajat petaavat päivittäin useita sänkyjä osastolla jo oleville potilaille.

Meillä vähemmän, mutta monin paikoin sh saattaa käyttää tunninkin päivässä syöttämiseen.

Itse tein eilen illalla lähes tunnin hommia lähettääkseni pseudo-faksin, koska meiltä puuttui sihteeri ja toisen osaston sihteeri totesi, että hoitajien pitää lähettää itse, jos oma sihteeri ei ole paikalla. Etsin siis oikeaa kaavaketta, sen täyttöohjetta, skanneria, skannerihuoneen avainta, skannerin salasanaa, salatun sähköpostin lähetyskonetta, ohjeita salatun sähköpostin lähettämisestä faksiin jne. Sihteeriltä olisi koko hommaan mennyt ehkä kolme minuuttia.

Jatkuu

  • ylös 125
  • alas 9

Sivut

Kommentit (85)

Vierailija

Yleensäkin perinne on, että jos sairaalassa joku työ ei kuulu kenellekään, se kuuluu sairaanhoitajalle ja siinähän sitä sitten pyyhitään oksennusta katosta, vaikka lääkepumput huutavat, potilaat makaavat kivuissaan jne. Tai pidetään kahden tunnin soittokierroksia etsien potilaalle hoitavaa lääkäriä palaten lopulta siihen ensimmäiseen, joka ilmoitti, että ei kuulu mulle.

Sinänsä potilaan hoidon koordinointi on sairaanhoitajan työn ydintä, mutta sairaalamaailmassa se on naurettavan byrokraattista ja hierarkista. Esimerkiksi aamulla todetaan lääkärikierrolla, että potilas tarvitsee toisen erikoisalan poliajan samalle päivälle. Siitä sairaalalääkäri tekee määräyksen. Tässä vaiheessa on turha soittaa ko. polille ja kysyä aikaa. Ehei, ensin lääkärin pitää kirjoittaa konsultaatiopyyntö ja vielä soittaa kyseisen polin juuri oikealle lääkärille. Tämän jälkeen hoitaja saa soittaa hoitajalle ja alkaa järjestämään asiaa. Itse työskentelen kirurgialla joten tähän välivaiheeksi tulee useita soittoja kirurgille konsultaatiopyynnön ja kohteliaisuussoiton hoputtamiseksi, joista puolessa kommunikoidaan niin, että salihoitaja pitää puhelinta kirurgin korvalla, koska tämä on leikkaamassa. Ja jos leikkaus on pitkä saan ohjeen etsiä "jonkun muun" tekemään pyynnön ja soiton, josta seuraa puolen tunnin soittorumba, jossa keskeytän useita poliklinisiä asiakaskäyntejä ja ties mitä muita töitä. Hyvällä tuurilla saadaan se viiden minuutin poliaika potilaalle samaksi päiväksi ja potilas ei jää turhaan vuorokaudeksi erikoissairaanhoidon osastolle.

Eikä edes puhuta huonoista potilasjärjestelmistä, jotka eivät keskustele keskenään. Mutta esimerkkinä: vuodenvaihteessa meille tuli onni ja autuus ja verensiirtojen byrokratia helpottui, entisen nelinkertaisen kirjaamisen sijaan kirjaan verensiirron määränneen lääkärin, omat, toisen sairaanhoitajan, potilaan ja veripussin tunnistetiedot sekä potilaan vitaalit enää kolmeen paikkaan omin pikku kätösin (copy-pasten käyttö estetty.)

Hoitoalalla vallitsee väärä tasa-arvoisuuden kulttuuri, jossa kaikki työt kuuluvat kaikille. Hyvän sairaanhoitajan oletetaan mukisematta siivoavan, jos siivoustarve tulee laitoshuoltajien tavanomaisen työjärjestyksen ulkopuolella. Laitoshuoltajat eivät tee mitään "päivystyksellistä" oli kyse sitten myöhästetystä lounaasta potilaalle tai lattialle kaatuneesta mehulasillisesta ja lasinsirpaleista. Sama juttu sihteereiden kohdalla. Nämä kaikki kaatuvat viime kädessä sairaanhoitajille, sillä sellaista asiaa ei ole, joka ei olisi sairaanhoitajan hommaa.

Hyvällä prosessi-insinöörin työllä sairaalamaailmassa voitaisiin tehdä valtavia säästöjä, hoitoaikoja lyhentää, hoitoa parantaa ja saada lääkäri- ja hoitajaresurssit riittämään. Valitettavasti kulttuuriin eivät kuulu ulkopuoliset johtajat, vaan johtajan pitää aina olla lääkäri, jota kiinnostaa johtamisessa pelkkä status ja oikeasti haluaa tehdä - ja tekee - lähinnä kliinistä työtä ja pyörittää pakollista johtobyrokratiaa kuten aina ennenkin.

  • ylös 147
  • alas 6
Vierailija

Naulan kantaan. Prosessit tulisi todellakin miettiä uudestaan.

Äkkiäkös tuonne jonkun "lentävän laikkarin" toimen pystyttäisi. Se tulis hätiin yllättävien sotkujen ilmaantuessa. Ja voisko saada virka-apua toisen osaston sihteeriltä? 

Itsekin olen työskennellyt lääkärien kanssa, ja ainakin vanhemmat jäärät ovat sellaisia, että heidän pitää "itse keksiä" ratkaisut ongelmiin, eivätkä suostu uskomaan, että muutkin ihmiset osaavat olla loogisia ja ymmärtää syy-seuraus-suhteita.

  • ylös 85
  • alas 5
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Osastosihteerit takaisin naputtelemaan tietokoneita, ettei lääkärien ( tai hoitajien) aika mene siihen, mikä ei ole heidän ydinosaamistaan.

  • ylös 69
  • alas 3
Vierailija

Olet täysin oikeassa. Metsään mentiin 90-luvulla jolloin muotiin ja käyttöön tuli ns. yksilövastuisen hoitotyön malli jossa kaikki alkoivat tehdä kaikkea. Sitä ennen työnjakoa olikin enemmän ja sh oli hoitotyön koordinoija ja asiantuntija, nykyään juurikin yleismies Jantunen joka petaapetejä ja tyhjentää alusasioita. Sille koordinoinnille ja todellisen osaamisen käyttämiselle jää avallisilla vuodeosastoilla vain murto-osa työaikaa ja sekin juosten kustuna.

  • ylös 54
  • alas 5
Vierailija

Yksi järjettömän turhauttava esimerkki tuosta byrokratiasta: Me kerran saattohoidimme yhden potilaan neljän hengen potilashuoneessa pelkästään naurettavan byrokratian takia.

Eräänä perjantaiaamuna tehtiin saattohoitopäätös ja saatiin vielä tuurilla samana päivänä paikka saattohoitokodista, mutta tarvittiin anestesialääkärin toimenpide ennen siirtoa. Siihen tehtiin määräys ja konsultaatiopyyntö, varaus toimenpideyksikköön ja kaikki muut asiaankuuluvat asiat. Iltapäivällä alettiin kysellä, miksi aikaa ei ole vielä tullut, että pitäisi saada potilas illalla sinne saattohoitokotiin. Tulikin snestesialääkäriltä korvantäydeltä haukkuja hoitajalle, koska lääkäri oli unohtanut sen kohteliaisuussoiton. Anestesialääkäri oli kertomansa mukaan koko päivän ihmetellyt, että mikä tämä toimenpide muka on, kun lääkäri ei ole soittanut ja kertonut tehneensä lähetettä ja tieto on tullut vain kirjallisena. Päivystysaikaan klo 15.05 ei enää suostunut toimenpidettä tekemään, vaikka soiton unohtanut lääkäri hätisteltiin se pukuhuoneesta matkalla kotiin se tekemään.

Potilas menetti saattokotipaikan ja seuraavana keskiviikkona kun olisi uuden saanut oli jo niin heikkona, ettei siirretty.

Meillä ei ollut tarjota omaa huonetta tai edes pienempää huonetta ja omaisillekin kertyi 70 kilometriä ylimääräistä matkaa suuntaansa, kun saattohoitokoti olisi taas ollut lähes naapurissa.

Mutta joo, uusi erikoistuva tosiaan syyllistyi kuolemsnsyntiin ja unohti sen soiton, että tein tällaisen lähetteen, voitteko ystävällisesti tehdä...

  • ylös 99
  • alas 3
Vierailija

Myös sairaalabyrokratiasta esimerkki.

Osastolle palkattiin kolme uutta sairaanhoitajaa. Yksi tuli hoitovapaalta, yksi oli vastavalmistunut ja heillä ei ollut lääkelupia. Kolmas tuli eri sairaalasta, jossa hänellä voimassa olevat iv-luvat. Kaksi luvatonta tarvitsi tietysti tentit ja näytöt, mutta myös muualta tulleen tarvitsi antaa näytöt. Kaikki kolme hoitivat tentit ja näytöt kuntoon kuukauden kuluessa, joten kolme uutta iv-luvallista hoitajaa, eikö? No eipä tietenkään. Lomake suoritetuista testeistä ja osastonhoitajan saatekirje suoritetuista näytöistä lähtivät ylilääkäri ole, jonka, jos halusi huolellista työtä tehdä, piti lukea nuo kaksi paperia, tarkistaa julkiterhikistä oikeudet, kirjoittaa nimikirjoitus ja lyödä leima, oikeasti todennäköisesti vain allekirjoitti ja leimasi. Huolellisesti tehtynä siis viiden minuutin työ.

Tässä viiden minuutin työssä per hoitaja kesti neljä kuukautta. Ja ei edes ollut kesä. Tällä välillä osastolla teetettiin satoja tunteja ylitöitä iv-luvallisilla, koska heistä oli suuri puute.

  • ylös 85
  • alas 4
Vierailija

Tämä on täysin totta. Työskentelen psykiatrisessa sairaalassa, ja työaikaani kuluu mm. pyykkisäkkien kantamiseen ulko-ovelta osastolle, näiden pyykkisäkkien purkamiseen, erilaisten tavaroiden ja pesuaineiden tilaamiseen (missä iso osa ajasta kuluu siihen, että yritän selvittää edes sitä että mikä suihkusaippuapurkki on tarkoitettu pesuhuoneiden seinätelineisiin), erinäisten eritetahrojen siivoamisiin, lakanoiden vaihtoon, pesuhuoneiden kaappien täydentämiseen jne. Samaan aikaan tekee tiukkaa, että ehdin toteuttaa hoitosuhteet ja ryhmät suunnitelmien mukaan.

  • ylös 73
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin totta. Työskentelen psykiatrisessa sairaalassa, ja työaikaani kuluu mm. pyykkisäkkien kantamiseen ulko-ovelta osastolle, näiden pyykkisäkkien purkamiseen, erilaisten tavaroiden ja pesuaineiden tilaamiseen (missä iso osa ajasta kuluu siihen, että yritän selvittää edes sitä että mikä suihkusaippuapurkki on tarkoitettu pesuhuoneiden seinätelineisiin), erinäisten eritetahrojen siivoamisiin, lakanoiden vaihtoon, pesuhuoneiden kaappien täydentämiseen jne. Samaan aikaan tekee tiukkaa, että ehdin toteuttaa hoitosuhteet ja ryhmät suunnitelmien mukaan.

Juuri tämä. Muistan yhden harjoittelun polilla, jossa eräs hoitaja käytti ehkä viisi tuntia ja eräs lääkärikin pari tuntia työaikaa erään tulostimen mustekasettiin. Etsittiin kissojen ja koirien kanssa oikeaa tilauskoodia. Kun lopulta löytyi, tuli parin päivän päästä logistiikasta tieto, että kyseistä tulostinta ei tueta. Sitten käytettiin pari tuntia lisää hoitajan ja tunti lääkärin työaikaa, kun selvitettiin ja anottiin uutta tulostinta...

Naurattaisi, jos ei itkettäisi näin veronmaksajana.

  • ylös 82
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin totta. Työskentelen psykiatrisessa sairaalassa, ja työaikaani kuluu mm. pyykkisäkkien kantamiseen ulko-ovelta osastolle, näiden pyykkisäkkien purkamiseen, erilaisten tavaroiden ja pesuaineiden tilaamiseen (missä iso osa ajasta kuluu siihen, että yritän selvittää edes sitä että mikä suihkusaippuapurkki on tarkoitettu pesuhuoneiden seinätelineisiin), erinäisten eritetahrojen siivoamisiin, lakanoiden vaihtoon, pesuhuoneiden kaappien täydentämiseen jne. Samaan aikaan tekee tiukkaa, että ehdin toteuttaa hoitosuhteet ja ryhmät suunnitelmien mukaan.

Juuri tämä. Muistan yhden harjoittelun polilla, jossa eräs hoitaja käytti ehkä viisi tuntia ja eräs lääkärikin pari tuntia työaikaa erään tulostimen mustekasettiin. Etsittiin kissojen ja koirien kanssa oikeaa tilauskoodia. Kun lopulta löytyi, tuli parin päivän päästä logistiikasta tieto, että kyseistä tulostinta ei tueta. Sitten käytettiin pari tuntia lisää hoitajan ja tunti lääkärin työaikaa, kun selvitettiin ja anottiin uutta tulostinta...

Naurattaisi, jos ei itkettäisi näin veronmaksajana.

Tämä oli muuten vielä psykiatrian poli, johon törkeät jonot. Sihteeri oli lomalla ja toisen polin sihteeri teki vain ajanvarauksen. Tuohon tulostimeen käytetyllä ajalla hoitaja olisi tehnyt viiden ihmisen tukikeskustelut ja lääkäri hoitanut joko kolmen potilaan asiat kasvokkain tai kuuden konsultaatiovastaukset.

Mutta kun tulostin oli poissa pelistä, niin pitihän sille jotain tehdä, koska sen ollessa pois käytöstä, piti juosta muualle tulostamaan jokainen lippulappu.

  • ylös 48
  • alas 4
Vierailija

Onko nää jutut totta? Jos ovat, miksi tästä ei puhuta? Aivan järjetöntä! Kyse kuitenkin yhteiskunnan rahoista.

  • ylös 80
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko nää jutut totta? Jos ovat, miksi tästä ei puhuta? Aivan järjetöntä! Kyse kuitenkin yhteiskunnan rahoista.

En ole alalla, mutta puoliso on, tällä hetkellä erikoistumassa eräässä keskussairaalassa ja hänen jutuistaan olen ymmärtänyt, että ihan totta nuo varmasti ovat. Järjettömän byrokraattinen ja hierarkinen yhteisö ja avainhenkilöiden aikaa kuluu ihan hukkaan.

Julkisuudessa ja politiikassa vielä puhutaan käsipareista, kun oikeasti on kyse sairaanhoitajienkin kohdalla korkeakoulutetuista ihmisistä, joiden koulutus vie paljon voimavaroja, koska paljon on kädestä pitäen opetettavaa ja jotka etikoissairaanhoidossa ovat vielä perehtyneet pitkälti pohjakoulutuksen yli. Ja heidän sekä erikoistuvien lääkäreiden aikaa menee valtavasti kaikkeen byrokratian pyörittämiseen ja ties mihin. Esimerkiksi nuo aloittajan faksailussa varmaankin tarkoittamat radiologian päivystykselliset pyynnöt yliopistosairaaloista ovat kuulemma painajaismaisia byrokratiahässäköitä, jotka vievät hirveästi hoitajien ja lääkäreiden aikaa. Samoin soittelu jokaisen konsultaatiopyynnön ja muun sähköisesti välitettävän tiedon perään.

Ja kuulemma jos yliopistosairaala haluaa lähettää potilaan keskussairaalaan, se menee niin, että ensin yliopistosairaalan erikoistuva lääkäri soittaa keskussairaalan erikoistuvalle ja kysyy jonkun erikoisalan erikoislääkärin numeron, jonka jälkeen yliopistosairaalan erikoislääkäri soittaa tälle erikoislääkärille, joka soittaa joko erikoistuvalle tai ollessaan oikein reipas suoraan oman osastonsa hoitajalle , joka kertoo, onko potilaalle tilaa. Tämän jälkeen erikoislääkäri soittaa yliopistosairaalan erikoislääkärille takaisin ja kertoo tilanteen. Jos tilaa on, kertoo yliopistosairaalan erikoislääkäri hoitajille, että saavat soittaa keskussairaalan hoitajille ja järjestää asian. Ja tosiaan osa erikoislääkäreistä ei suostu kommunikoimaan suoraan hoitajille, vaan erikoistuva lääkäri saa molemmissa päissä toimia viestinviejänä hoitajien ja senioreidensa välillä.

Puoliso aika usein näitä purnaa kotona.

  • ylös 60
  • alas 3
Vierailija

onko 90-luvulla sitten yritetty vähentää hierarkiaa?

en ole alalla, mutta kuulostaa näin sivusta kuultuna kyllä siltä, että nuo sähköiset kirjaukset ym. vie kyllä aikaa, vaikka tarkoitus olisi säästää aikaa. onkohan kyse siitä, ettei sairaanhoitajan perustyötä ei oikein täysmittaisesti arvosteta, vaan tärkeämpää vaikuttaa olevan projektit yms. 

  • ylös 29
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ala sairaalainsinööriksi ja suunnittele prosessit uusiksi.

Muuten hyvä, mutta mitä niillä suunnitelmilla tekee, jollei niitä saa toteutettua. Pitäis kai alkaa nuolla ylilääkärin persettä oikein urakalla. Kuten aloittaja totesi:

Lainaus:
Valitettavasti kulttuuriin eivät kuulu ulkopuoliset johtajat, vaan johtajan pitää aina olla lääkäri

Tuo lääkärien jumalointi on yksi ongelman ydin. Osastonhoitajat ja ylihoitajat etenkin vanhemmasta päästä toinen ryhmä. Kaikki pitää tehdä kuten aina ennenkin on tehty, ja tosiaan joku vuoteiden sijaaminen voi olla se kaikkein tärkein työtehtävä hoidettavaksi, muuten rouva ylihoitaja suuttuu ja siitä ei hyvää seuraa.

  • ylös 55
  • alas 4
Vierailija

Hieno kirjoitus ap:lta! Suosittelen, että lähettäisit tämän vaikka Hesariin tai johonkin toiseen isoon lehteen. Entinen miesvaltaisen alan osaaminen varmasti lisää painoarvoa. Jos tämä tulisi pelkästään hoitajan suusta, ei ihmisiä kiinnosta.

Tästähän Tehykin koko ajan huomauttaa. Suuri osa hoitajien työajasta kuuluu sihteerien, laitoshuoltajien yms. työtä tehdessä. Menee koulutus, kalliimpi työntekijä ja työntekijän aika hukkaan.

  • ylös 91
  • alas 5
Vierailija

Lääkäreiden koulutukseen ei taida kuulua johtaminen tai prosessisuunnittelu? Eli sama kuin näitä tehtäviä hoitaisi "reipas poika" ;)

Varmaan monissa paikoissa yritetään säästää sihteereistä, laitoshuoltajista ym. vaikka ovat tärkeitä kokonaisuuden kannalta. Usein tulee halvemmaksi säästää vähemmän.

  • ylös 45
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lääkäreiden koulutukseen ei taida kuulua johtaminen tai prosessisuunnittelu? Eli sama kuin näitä tehtäviä hoitaisi "reipas poika" ;)

Varmaan monissa paikoissa yritetään säästää sihteereistä, laitoshuoltajista ym. vaikka ovat tärkeitä kokonaisuuden kannalta. Usein tulee halvemmaksi säästää vähemmän.


Eikö lääkäreidenkin pitäisi päästä keskittymään heidän varsinaiseen työhönsä? Ei ole lääkäreitäkään ylenmäärin täällä. Johtaminen sopisi paremmin osastonhoitajille. Heillä on muutenkin parempi kokonaiskuva osaston toiminnasta.

  • ylös 38
  • alas 4
Vierailija

Nämä jutut ovat valitettavan totta. Itsekin jouduin aloittamaan nollasta työpaikkaa vaihteessani, koska edellisen paikan luvat eikä edes lovet (=lääkeosaamisen verkkotentit) kelvanneet uudessa yksikössä. Ylilääkärin pöydälle suorituspaperini sentään lojuivat vain pari viikkoa.

Meilläkin huutava pula i.v luvallisista hoitajista, mutta niin vain minunkin tehtäviksi tulivat roskien ja pyykkien viennit ja kuormien tyhjennykset.... älytöntä.

  • ylös 49
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
onko 90-luvulla sitten yritetty vähentää hierarkiaa?

en ole alalla, mutta kuulostaa näin sivusta kuultuna kyllä siltä, että nuo sähköiset kirjaukset ym. vie kyllä aikaa, vaikka tarkoitus olisi säästää aikaa. onkohan kyse siitä, ettei sairaanhoitajan perustyötä ei oikein täysmittaisesti arvosteta, vaan tärkeämpää vaikuttaa olevan projektit yms. 

Sähköiset järjestelmät eivät sinänsä vie aikaa ja kyse ei ole projekteista, vaan siitä, että sähköisiä järjestelmiä ei oikeasti käytetä hyväksi.

Sanotaan nyt, että juuri nyt kirurgian erikoislääkäri tulisi katsomaan potilasta, jolla on nyt vaikkapa sappirakon tulehdus. Potilaan voinnin ja labrojen vuoksi hän tulee siihen tulokseen, että aiemmasta konservatiivisesta hoitolinjasta siirrytään operatiiviseen linjaan. Potilas ei ole perusterve, joten ylimääräistä luvassa.

Hän tekee asiasta määräyksen. Minä kyseisen potilaan hoitajana soitan kyseisen erikoislääkärin erikoistuvalle lääkärille, jos hän olisi vielä töissä. Jos on, pyydän häntä tekemään määräyksestä jonokortin leikkaushoitoa varten. Jos ei ole töissä tai on leikkaamassa, soitan seuraavalle, jota asia saattaisi koskea.

Kun jonokortti on tehty, tarkistan onko sihteeri vielä töissä, jos on, pyydän häntä tekemään laikkaushoidon varauksen ja soittamaan leikkaussaliin. Jos sihteeriä ei ole, teen sen itse. Mutta sitä ennen teen tietojärjestelmän kautta pyynnön leikkauslabroista ja verivarauksen. Tieto menee suoraan labraan kännyköihin, mutta tämä ei suinkaan riitä, vaan minun pitää soittaa labraan ja kertoa, että olen tilauksen tehnyt.

Tämän jälkeen täytän potilasta koskevan esitietokaavakkeen, kunhan joko sihteeri tai minä olen saanut potilaan päivystysleikkauslistalle kahteen eri tietokonejärjestelmä ja varmistamalla asia soittamalla perään. Kohta minulle soittaa leikkaussalin koordinoiva hoitaja ja kertoo, että anestesialääkäri haluaa vielä thorax-röntgenin ennen leikkausta. Soitan erikoistuvalle lääkärille ja pyydän häntä tekemään röntgenpyynnön. Röntgenpyyntö menee automaattisesti röntgeniin, mutta asialle ei tehdä mitään, ellen minä soita ja kerro, että pyyntö on tehty ja se röntgenkuva niin kuin oikeasti halutaan. Tässä välissä tosin ehdin muutaman kerran tarkistaa, onko pyyntö jo tehty ja voinko jo soittaa.

Tämän lisäksi toki valmistelen potilaan leikkaukseen, ilmoitan tarvittaessa omaisille jne. mikä onkin ihan sitä sairaanhoitajan perustyötä.

Aika valmis olisin siihen, että en käyttäisi merkittävää osaa työajastani siihen, että soitan ihmisille, että tällainen sähköinen pyyntö on lähetetty ja vilkkuu siinä nenäsi edessä näytöllä. Tekisitkö asialle jotain?

  • ylös 64
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko 90-luvulla sitten yritetty vähentää hierarkiaa?

en ole alalla, mutta kuulostaa näin sivusta kuultuna kyllä siltä, että nuo sähköiset kirjaukset ym. vie kyllä aikaa, vaikka tarkoitus olisi säästää aikaa. onkohan kyse siitä, ettei sairaanhoitajan perustyötä ei oikein täysmittaisesti arvosteta, vaan tärkeämpää vaikuttaa olevan projektit yms. 

Sähköiset järjestelmät eivät sinänsä vie aikaa ja kyse ei ole projekteista, vaan siitä, että sähköisiä järjestelmiä ei oikeasti käytetä hyväksi.

Sanotaan nyt, että juuri nyt kirurgian erikoislääkäri tulisi katsomaan potilasta, jolla on nyt vaikkapa sappirakon tulehdus. Potilaan voinnin ja labrojen vuoksi hän tulee siihen tulokseen, että aiemmasta konservatiivisesta hoitolinjasta siirrytään operatiiviseen linjaan. Potilas ei ole perusterve, joten ylimääräistä luvassa.

Hän tekee asiasta määräyksen. Minä kyseisen potilaan hoitajana soitan kyseisen erikoislääkärin erikoistuvalle lääkärille, jos hän olisi vielä töissä. Jos on, pyydän häntä tekemään määräyksestä jonokortin leikkaushoitoa varten. Jos ei ole töissä tai on leikkaamassa, soitan seuraavalle, jota asia saattaisi koskea.

Kun jonokortti on tehty, tarkistan onko sihteeri vielä töissä, jos on, pyydän häntä tekemään laikkaushoidon varauksen ja soittamaan leikkaussaliin. Jos sihteeriä ei ole, teen sen itse. Mutta sitä ennen teen tietojärjestelmän kautta pyynnön leikkauslabroista ja verivarauksen. Tieto menee suoraan labraan kännyköihin, mutta tämä ei suinkaan riitä, vaan minun pitää soittaa labraan ja kertoa, että olen tilauksen tehnyt.

Tämän jälkeen täytän potilasta koskevan esitietokaavakkeen, kunhan joko sihteeri tai minä olen saanut potilaan päivystysleikkauslistalle kahteen eri tietokonejärjestelmä ja varmistamalla asia soittamalla perään. Kohta minulle soittaa leikkaussalin koordinoiva hoitaja ja kertoo, että anestesialääkäri haluaa vielä thorax-röntgenin ennen leikkausta. Soitan erikoistuvalle lääkärille ja pyydän häntä tekemään röntgenpyynnön. Röntgenpyyntö menee automaattisesti röntgeniin, mutta asialle ei tehdä mitään, ellen minä soita ja kerro, että pyyntö on tehty ja se röntgenkuva niin kuin oikeasti halutaan. Tässä välissä tosin ehdin muutaman kerran tarkistaa, onko pyyntö jo tehty ja voinko jo soittaa.

Tämän lisäksi toki valmistelen potilaan leikkaukseen, ilmoitan tarvittaessa omaisille jne. mikä onkin ihan sitä sairaanhoitajan perustyötä.

Aika valmis olisin siihen, että en käyttäisi merkittävää osaa työajastani siihen, että soitan ihmisille, että tällainen sähköinen pyyntö on lähetetty ja vilkkuu siinä nenäsi edessä näytöllä. Tekisitkö asialle jotain?


Toi röntgenongelma on teidän osastolla. Röntgenissä tosiaan nähdään, että Pertti Potilas osastolta O4 on saanut lähetteen thoraxiin, mutta ei se mitään auta. On teidän osaston tehtävänä järjestää potilas sinne röntgenosastolle, eli pistää hänet valmiiksi ja laittaa kuljetuspyyntö kuljetusjärjestelmään. Röntgeniin soittaminene ei auta siinä.

  • ylös 8
  • alas 15

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla