Rahastaminen ryhtymällä sijaisperheeksi
Väitetään että mahdotonta, itse epäilen suuresti naapurin miehen ja rouvan asian tiimoilta. Kumpikaan ei käy töissä kodin ulkopuolella- 4 sijoitettua lasta ja ulkomaillakin käyvät 2-3 x vuodessa, iso tila auto pihassa ja kaupunki teki remontin heille sijaislapsia varten.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sijari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi sijoitettu lapsi ja rahatilanne tosi heikko. Jos sijoitettuja olisi neljä, palkkio olisi tietenkin jo aika hyvä. Siihen ei meillä ole mahdollisuutta ja kulutkin toisaalta kasvaisivat. Itse pitää maksaa harrastusmenot, lääkekulut, terapiakuljetukset. Mitään taloudellista apua emme palkkion ja kulukorvauksen lisäksi saa.
Joku ihmetteli miksi bioperheitä ei tueta rahallisesti. Kyllähän he saavat esim. lapsilisät, kodinhoitotuet, asumistuet. Raha tai sen puute ei se asia, joka vaikuttaa lapsen mahdollisuuksiin asua kotona."Itse pitää maksaa harrastusmenot, lääkekulut, terapiakuljetukset. Mitään taloudellista apua emme palkkion ja kulukorvauksen lisäksi saa."
Taas yritetään sumuttaa ja vääristellä. Kyllä ne juurikin maksetaan ruhtinaallisesta kulukorvauksesta, eikä niitä mistään omista rahoista tai palkkioista maksella. Kyllä ne yhteiskunta maksaa 100% ja ylikin.
Ei maksa. Minä kai sen paremmin tiedän kuin sinä.
Satavarmana maksaa. Jos muuta väität, niin sulla on mennyt ns. omat ja lapseen osoitetut rahat sekaisin ja kuvittelet, että niistäkin osa kuuluu sulle :)
423,31 euroa kulukorvausta kuukaudessa. Mitään muuta emme saa ylimääräisiin menoihin. Ole toki kateellinen.
Vero tietenkin menee tuosta ruhtinaallisesta summasta.
Kulukorvauksen saa vähentää verotettavista tuloista eli käytännössä kulukorvauksesta ei mene veroa, vaikka kunta voikin tehdä siitä ennakonpidätyksen. Vaihtoehtoisesti sijaisvanhempi saa vähentää todelliset kulut, mutta silloin pitää olla kuitit ja erittelyt kaikista sijoitetusta lapsesta aiheutuneista kuluista.
En sinänsä pidä kulukorvausta mitenkään suurena, mutta tämän verotusjutun halusin oikaista, koska monella sijaisvanhemmallakin näyttää olevan siitä väärä käsitys.
Kyllä siitä vero menee joka kuukausi. Se, että veronpalautus tulee loppuvuodesta, ei vaikuta rahallisesti muun vuoden aikana
Voi hakea sellaisen verokortin, jossa kulukorvauksen vähennys on jo otettu ennakonpidätysprosentissa huomioon. Verottajan veroprosenttilaskurissa on ihan oma paikkansa perhehoitajan kulukorvaukselle. Tällöin vähennys jakautuu tasaisesti koko vuodelle eikä tarvitse odottaa veronpalautuksia.
Ei onnistu, kun palkkio ja korvaus maksetaan könttinä.
Höpö, höpö. Et nyt vain selvästikään ymmärrä, miten verotus toimii. Ennakonpidätys voi mennä sekä palkkiosta että kulukorvauksesta, mutta ennakonpidätysprosentti on pienempi kuin se olisi silloin, jos koko maksettu summa olisi palkkiota.
Otan tähän nyt käytännön esimerkin. Veroprosentit on laskettu kirkkoon kuuluvalle espoolaiselle. Palkkioiden ja kulukorvausten määrää olen tässä yksinkertaisuuden vuoksi pyöristänyt, mutta periaatteessa verotus menee seuraavasti. Oletetaan perhehoitaja, jolla on sijoitettuna kaksi lasta, joista kummastakin maksetaan palkkiota 800 eur / kk ja kulukorvausta 400 eur / kk. Yhteensä siis palkkiot ovat 19200 eur / vuosi ja kulukorvaukset 9600 eur / vuosi. Tästä 28 800 euron summasta espoolainen perhehoitaja maksaa veroa 4 %, yhteensä 1152 euroa (jos hänellä ei ole muita tuloja eikä kulukorvausten lisäksi muita vähennyksiä). Jos kulukorvaukset eivät olisi verottomia, sama hoitaja maksaisi 28 800 eurosta veroja 13,5 %, siis yhteensä 3747 euroa.
Nämä voi kuka tahansa tarkistaa verottajan veroprosenttilaskurilla.
Minulla on täsmälleen sama prosenttii palkkaan ja palkkioon+ korvaukseen.
Joo, mutta se sama prosentti olisi selvästi isompi, jos kulukorvauksia ei vähennettäisi verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanpas, jos on neljä lasta, joista yksi on alle 2 vuotias, kaksi alle 12 ja yksi alle 17, jos on perhehoitaja eikä käy muualla töissä.
Kk:
Palkkio: 4160Kulukorvaus: 1794
Lisäksi:
Lapsen tai nuoren harrastuksia max 400 €/vuodessa = 1200 € = 100 €/kk
Kilometrikorvaukset (lapsen, nuoren kuljettaminen asiakassuunnitelma- tai vanhempien tapaamisissa, sijaisvanhempien osallistuminen vertaisryhmään tai koulutukseen, jne.) - oletetaan että kaksi kertaa viikossa 60 km) 2500 € vuosi, 208 €/kk.
Lapsilisät: Keskiarvo 5760 € vuosi, 480 €/kk
Terveydenhuollon menot, jos niitä ei muuten korvata.
Veroa maksetaan tuosta 4160 €/summasta, kulukorvaus laitetaan tulonhankkimiskuluksi. Veroprosentti jää alle 20% vain perusvähennyksillä, joten rahaa jää käteen 60K - ja noita muita korvauksia ei ole edes tähän laskettu.
En väitä, etteikö neljän lapsen hoitamiseen menisi rahaa tai että työ ei olisi vaativaa tai arvokasta. Mutta lähes kaikki kulut maksetaan muualta, paitsi ruoka ja asuminen. Vaikka laskettaisiin, että hoitajalle jää ihan omaa rahaa palkkana käteen tuo 2K/€, taitaa olla jonkin sortin keskiarvoliksa Suomessa, jää per lapsi vielä 400 €/kk. Ja päälle lapsilisät, kilometrikorvaukset ja muut korvaukset. Ja muut vähennykset verotuksessa.
Jos toinen käy vielä töissä, niin kyllä tällä ihan hyville tuloille pääsee.
MISSÄ IHMEESSÄ MAKSETAAN NOIN?
Meille maksetaan kulukorvaus millä pitää saada AIVAN kaikki lapselle. Oli sitten miten vammainen ja tarvitseva tahansa.
380e/kk mihinkään muuhun et saa ylimääräistä.
Palkka 720/ kk kilometrikorvaus maksetaan VAIN JA AINOASTAAN kun viet lspsen biovsnhempien tapaamiseen. Silloinkin vain kun lapsi on kyydissä. Katsokaas auto kulkee ilmaiseksi sen välin, kun tulet takaisin kotiin ja kun haet lapsen pois. Kun lapsi on kyydissä, SE VAIN MAKSETAAN.
TÄSSÄ TAAS TIETOA TEILLE JOTKA NIIN HYVIN MUKA TIEDÄTTE, vaikka ette ole päivääkään tätä hommaa tehneet.
Täyttä paskaa<br />
SIIS MISTÄ IHMEESTÄ SINÄ PUHUT?!<br />
SIIS OIKEASTI. MISTÄ IHMEESTÄ SAAT TUOLLAISIA LUKUJA. SELVITÄ NYT ENSIN PÄÄSI ENNENKUN ALAT NEUVOMAAN.<br />
MINULLA ON TÄÄLLÄ KUULE KAIKKI TIEDOT JA LASKELMAT. TUOLLAISIA SUMMUA EN OLE KOSKAAN NÄHNYTKÄÄN.[/quote kirjoitti:Kuten seuraavassa viestissä korjasinkin, olin vahingossa merkinnyt yhteissummiin summa / kk, kun piti olla summa / vuosi. Muuten en ymmärrä, mikä laskelmissani oli muka väärin. Olin laskenut palkkioksi 800 euroa lasta kohti kuukaudessa (mikä on tietääkseni nykyisin minimi) ja kulukorvaukseksi 400 euroa lasta kohti kuukaudessa (mikä on tietääkseni vähän pienempi kuin minimikulukorvaus oikeasti on). Veroprosentit olin laskenut verottajan veroprosenttilaskurilla. Kertoisitko, mikä meni väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sijari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi sijoitettu lapsi ja rahatilanne tosi heikko. Jos sijoitettuja olisi neljä, palkkio olisi tietenkin jo aika hyvä. Siihen ei meillä ole mahdollisuutta ja kulutkin toisaalta kasvaisivat. Itse pitää maksaa harrastusmenot, lääkekulut, terapiakuljetukset. Mitään taloudellista apua emme palkkion ja kulukorvauksen lisäksi saa.
Joku ihmetteli miksi bioperheitä ei tueta rahallisesti. Kyllähän he saavat esim. lapsilisät, kodinhoitotuet, asumistuet. Raha tai sen puute ei se asia, joka vaikuttaa lapsen mahdollisuuksiin asua kotona."Itse pitää maksaa harrastusmenot, lääkekulut, terapiakuljetukset. Mitään taloudellista apua emme palkkion ja kulukorvauksen lisäksi saa."
Taas yritetään sumuttaa ja vääristellä. Kyllä ne juurikin maksetaan ruhtinaallisesta kulukorvauksesta, eikä niitä mistään omista rahoista tai palkkioista maksella. Kyllä ne yhteiskunta maksaa 100% ja ylikin.
Satavarmana maksaa. Jos muuta väität, niin sulla on mennyt ns. omat ja lapseen osoitetut rahat sekaisin ja kuvittelet, että niistäkin osa kuuluu sulle :)
423,31 euroa kulukorvausta kuukaudessa. Mitään muuta emme saa ylimääräisiin menoihin. Ole toki kateellinen.
Kulukorvauksen saa vähentää verotettavista tuloista eli käytännössä kulukorvauksesta ei mene veroa, vaikka kunta voikin tehdä siitä ennakonpidätyksen. Vaihtoehtoisesti sijaisvanhempi saa vähentää todelliset kulut, mutta silloin pitää olla kuitit ja erittelyt kaikista sijoitetusta lapsesta aiheutuneista kuluista.
En sinänsä pidä kulukorvausta mitenkään suurena, mutta tämän verotusjutun halusin oikaista, koska monella sijaisvanhemmallakin näyttää olevan siitä väärä käsitys.
Kyllä siitä vero menee joka kuukausi. Se, että veronpalautus tulee loppuvuodesta, ei vaikuta rahallisesti muun vuoden aikana
Voi hakea sellaisen verokortin, jossa kulukorvauksen vähennys on jo otettu ennakonpidätysprosentissa huomioon. Verottajan veroprosenttilaskurissa on ihan oma paikkansa perhehoitajan kulukorvaukselle. Tällöin vähennys jakautuu tasaisesti koko vuodelle eikä tarvitse odottaa veronpalautuksia.
Höpö, höpö. Et nyt vain selvästikään ymmärrä, miten verotus toimii. Ennakonpidätys voi mennä sekä palkkiosta että kulukorvauksesta, mutta ennakonpidätysprosentti on pienempi kuin se olisi silloin, jos koko maksettu summa olisi palkkiota.
Otan tähän nyt käytännön esimerkin. Veroprosentit on laskettu kirkkoon kuuluvalle espoolaiselle. Palkkioiden ja kulukorvausten määrää olen tässä yksinkertaisuuden vuoksi pyöristänyt, mutta periaatteessa verotus menee seuraavasti. Oletetaan perhehoitaja, jolla on sijoitettuna kaksi lasta, joista kummastakin maksetaan palkkiota 800 eur / kk ja kulukorvausta 400 eur / kk. Yhteensä siis palkkiot ovat 19200 eur / kk ja kulukorvaukset 9600 eur / kk. Tästä 28 800 euron summasta espoolainen perhehoitaja maksaa veroa 4 %, yhteensä 1152 euroa (jos hänellä ei ole muita tuloja eikä kulukorvausten lisäksi muita vähennyksiä). Jos kulukorvaukset eivät olisi verottomia, sama hoitaja maksaisi 28 800 eurosta veroja 13,5 %, siis yhteensä 3747 euroa.
Ei se verotus nyt ole niin vaikeaa. Palkkiosta ja kulukorvauksesta maksetaan vero, mutta kulukorvauksen saa vähentää TÄYTENÄ tulonhankkimisvähennyksenä.
Yksinkertaiset summat: Palkkio 20000 €, kulukorvaukset 5000 €. Liikevaihto on siis 25 000 €. Verot lasketaan seuraavasti:
Koko vuoden tulo: 25000 €.
Verotuksen alaisena oleva tulo on tuo 25000 €, MUTTA:
Tästä vähennetään: Tulonhankkimismenot 5K, TyEl-maksut 1430, sairausvakuutus 236, ansiotulovähennys 3300, perusvähennys 1471,08, työtulovähennys 1770.
Maksat veroa ja kuluja 25000 € yhteensä 1171,60 €. Tästä puuttuu siis kaikki muut mahdolliset vähennykset vielä. Veroprosenttisi on alle 5 ilman kirkollisveroa.
Jos ette osaa laskea verotustanne oikein, niin soittakaa hyvät ihmiset sinne verotoimistoon tai opiskelkaa vähän. Ei se ole mitään mielivaltaista rakettitiedettä :D
Itse teen kaikki vähennykset jo etukäteen ja ilmoitan arviot pääomatuloista heti vuoden alusta. Tarkistan verotukseni myös loka/marraskuussa ja rukkaan veroprosentin joko korkeammaksi tai matalammaksi, että verotus menee lähelle oikeaa, en siis ota palautuksia enkä jäännösveroa.
Mieluiten maksan palkastani tasaisesti kaikki tarvittavat verot joka kuukausi, enkä odota vuotta että saan takaisin tahi maksan jäännöksen.
Tässä 84 uudelleen, kun lainaukset menivät vahingossa väärin.
Täyttä paskaa kirjoitti:
SIIS MISTÄ IHMEESTÄ SINÄ PUHUT?!
SIIS OIKEASTI. MISTÄ IHMEESTÄ SAAT TUOLLAISIA LUKUJA. SELVITÄ NYT ENSIN PÄÄSI ENNENKUN ALAT NEUVOMAAN.
MINULLA ON TÄÄLLÄ KUULE KAIKKI TIEDOT JA LASKELMAT. TUOLLAISIA SUMMUA EN OLE KOSKAAN NÄHNYTKÄÄN.
Kuten seuraavassa viestissä korjasinkin, olin vahingossa merkinnyt yhteissummiin summa / kk, kun piti olla summa / vuosi. Muuten en ymmärrä, mikä laskelmissani oli muka väärin. Olin laskenut palkkioksi 800 euroa lasta kohti kuukaudessa (mikä on tietääkseni nykyisin minimi) ja kulukorvaukseksi 400 euroa lasta kohti kuukaudessa (mikä on tietääkseni vähän pienempi kuin minimikulukorvaus oikeasti on). Veroprosentit olin laskenut verottajan veroprosenttilaskurilla. Kertoisitko, mikä meni väärin?
Jo 80-luvulla kaveri, joka asui siis itse sijaisperheessä sanoi, että tämä sijaisperhe tekee sitä vain ja ainoastaan rahasta. Tämä perheen isä oli itse sen kertonut näille monille sijaislapsille. Häntä ei kuulema kiinnosta mikään muu kuin raha ja tekee tätä hommaa vain rahasta... Kaveria kiusattiin rankasti koulussa.
Eiköhän summat mitä tuosta sijaisperhetouhusta nämä aikuiset ansaitsee on varmasti kasvanut lähes 40 vuodessa. Tiedän siis, että jotkut sitä tekee rahasta. Ei tietenkään kaikki.
Miettikää omalle kohdalle, että millä hinnalla löisitte oman kodin rauhan?
Jos on vaativia sijaislapsia, niin voi olla omien lasten elämä vaakalaudalla siinä sivussa ja kotona on aina "vieraita.
Lisäksi useimmat käy terapioissa ym eli harva sijoitettu on se vaalea sinisilmäinen kiltti tyttö joka ei riitele.
Perhekoti ja sijoituskorvaukset ovat täysin erilaisia ja niihin sijoitettavat lapsetkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sijari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan tähän nyt käytännön esimerkin. Veroprosentit on laskettu kirkkoon kuuluvalle espoolaiselle. Palkkioiden ja kulukorvausten määrää olen tässä yksinkertaisuuden vuoksi pyöristänyt, mutta periaatteessa verotus menee seuraavasti. Oletetaan perhehoitaja, jolla on sijoitettuna kaksi lasta, joista kummastakin maksetaan palkkiota 800 eur / kk ja kulukorvausta 400 eur / kk. Yhteensä siis palkkiot ovat 19200 eur / vuosi ja kulukorvaukset 9600 eur / vuosi. Tästä 28 800 euron summasta espoolainen perhehoitaja maksaa veroa 4 %, yhteensä 1152 euroa (jos hänellä ei ole muita tuloja eikä kulukorvausten lisäksi muita vähennyksiä). Jos kulukorvaukset eivät olisi verottomia, sama hoitaja maksaisi 28 800 eurosta veroja 13,5 %, siis yhteensä 3747 euroa.
Joo, mutta se sama prosentti olisi selvästi isompi, jos kulukorvauksia ei vähennettäisi verotuksessa.
En palkkaani sisälly korvauksia.
Totta kai siellä on myös rahastajia, jotka vain rahasta tekee tuota.
Aika kovia summia saavat yhdestä lapsesta, jos perheessä on monta sijaislasta tulot nousee tuhansiin kuukaudessa. Aika tyhmää väittää, ettei tätä tehtäisi myös rahasta. Osa tekee sydämellä, osa rahasta.
http://www.kittila.fi/perhehoidon-palkkiot-ja-korvaukset-112019-alkaen
Vierailija kirjoitti:
Aika kovia summia saavat yhdestä lapsesta, jos perheessä on monta sijaislasta tulot nousee tuhansiin kuukaudessa. Aika tyhmää väittää, ettei tätä tehtäisi myös rahasta. Osa tekee sydämellä, osa rahasta.
Tämä!
Lastensuojelun sijoittamat lapset ovat lähes aina traumatisoituneita lapsia, jotka vaativat erityistä tukea. Monen kanssa joudutaan tekemään hyvin läheistä yhteistyötä psykiatrian poliklinikan kanssa, käydä erilaisissa terapioissa jne. Lisäksi päälle mahdolliset hyvinkin vaikeat, jopa uhkaavat biovanhemmat. Ei todellakaan mitään helppoa työtä. Itse en jaksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sijari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En palkkaani sisälly korvauksia.
Verottaja tasoittaa eri tuloista maksettavat verot niin, että ennakonpidätysveroprosentti on sama. Yritän tässä nyt vielä selvittää tätä yhdellä esimerkillä, jotta lopulta ymmärtäisit, mistä on kysymys. Oletetaan, että saat palkkaa päivätyöstä 24 000 euroa vuodessa, perhehoitajan palkkiota 9600 euroa vuodessa ja perhehoitajan kulukorvauksia 5170 euroa. Oletetaan edelleen, että veroprosenttisi palkasta ja palkkiostasi on 15 % ja kulukorvaukset ovat verottomia. Maksat siis veroja 5040 euroa vuodessa.
Ennakonpidätys menee kuitenkin niin, että sekä palkasta, palkkiosta että kulukorvauksista pidätetään ennakonpidätystä samalla prosentilla. Ennakonpidätysprosenttisi on nyt kuitenkin 13, koska kulukorvaukset vähennetään verotuksessa. Maksat siis veroja tuon saman 5040 euroa vuodessa. Käytännössä siis kulukorvauksista ei mene veroja, vaikka niistä maksetaankin ennakonpidätys.
Tuttuni ei ota kuin erityislapsia, koska heistä saa isomman summan. Ei tietenkään mitään vaikeavammaisia, vaan ihan peruskoulussa kulkevia, mutta joilla esim FAS tms vamma, mikä nostaa hintaluokitusta.
Lisäksi näissä on se hyvä puoli, että kotona käy kuntoutusohjaajat ja fyssarit ja moni muu taho hoitamassa lapsia ja heidän asioitaan. Sijaisäidin ei tarvitse näihin puuttua. Lisäksi vammaispuolelta saa heille aina sijoituspaikan silloin tällöin, että saa vapaata ja lomaa.
Lisäksi tietenkin se hyvän ihmisen maine, kun huokaa surusilmin, että on sijaisäiti, kenellä on "niitä vammaisia lapsia". Ihmisenä on oikeasti todella kylmä ja tyly ihminen. Lämpöä ei tässä ihmisessä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis jotkut suostuvat vapaaehtoisesti sijoittamaan omaan perheeseensä useamman mahdollisesti moniongelmaisen lapsen (sen sijaan että lapsia palloteltaisiin lastensuojelun kanssa eestaas) ja antavat heille mahdollisuuden kasvaa kotiympäristössä laitoksen sijaan, niin joku on sitä meiltä, että tätä pitäisi tehdä jotenkin ilman korvausta ihan vaan oman sädekehän kiillottamiseksi? Että pitäisi ajaa vähintään jollain ruppaisella autolla eikä lomailla ikinä missään, koska sullakaan ei oo hienoo autoa tai lomamatkoja?
Voi herran tähden suomalaisen kateuden määrää.
Kuka vaatii ilman korvausta työskentelemistä tai ruppaisella autolla ajamista? Se, että joillakin sijaisperheillä on varaa elää kuin pankinjohtajaperheellä, on kummallista. Toimenkuvaan nähden korvaus on ruhtinaallinen, mikä sosiaalialalla on hyvin epätavallista.
Suomessa ei muuten olla sen kateellisempia kuin muuallakaan maailmassa, vaikka siitä niin mieluusti vitsejä väännetäänkin.
No jos laskee tuntipalkka 24/7 työskentelemässä (mukana totta kai ylityökorvaukset ja lisätä), niin ei siitä montaa euroa tuntipalkaksi jää. Millä tavoin tuo on hyvä palkka?
Vierailija kirjoitti:
No eikö työtä nyt tehdä rahasta yleensä??
Sijaislapset ovat kuin käenpoikasia pesässä.
Samanlaista idettä kuin omiin biologisiin lapsiin ei edes voi syntyä, joten vain rahalla on merkitystä.
Ellei korvaus ole kunnollinen, hoitoa olisi tarjolla vain laitoksissa. Eivätkä nekään takaa mitään. Muistamme Muhoksen taannoisen tapauksen. Lapsia ja nuoria oli käsitelty siellä mielivaltaisesti.
Kunnalliset suljetut laitokset takaisin! Niissä olisi halpaa ja kätevää säilös sijoitettuja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Mun pointti ei ole tässä ketjussa se, etteivätkö sijaisvanhemmat olisivat ansainneet työstään korvauksia. Ja vielä vähemmän se, että huostaanotetun lapsen kuuluisi kärsiä köyhyyttä vielä huostaanoton jälkeenkin.
Vaan pointtini on se, että biologisia vanhempia pitäisi tukea samalla tavalla rahallisesti, mikäli he lastensuojelun tarpeessa ovat. Niin moni ongelma johtuu köyhyydestä ja se asia pitäisi olla rahalla ratkaistavissa. Ei ole minkäänlaista järkeä ja kohtuullisuutta siinä, että sijaisperheeseen maksetaan autot ja remontit ja biologisessa perheessä syödään viikkokaupalla makaronia, kun ei vain ole rahaa mihinkään muuhun. Ja kävellään kauppaan. Miten moni lapsi jäisi kokonaan sijoittamatta, jos rahoja kohdennettaisiin myös oikeille vanhemmille? Perheen yhdessä pysyminen on ymmärtääkseni lastensuojelulaissakin kuitenkin se lähtökohta ja perheen hajottaminen on todella traumatisoivaa ihan jokaiselle osapuolelle.
BIologisilla vanhemmilla on myös monesti sellaisia ongelmia, ettei niistä rahalla parannuta. Lapsen sijoittaminen ei tosiaankaan ole yleensä ensisijainen ratkaisu. Useasti lapsilla on tuen tarpeita, mihin vanhempien taidot eivät riitä tai ollaan aivan uuvuksissa. Vanhemmilla voi olla masennusta ym. tai he itsekin ovat ns. "erikoisia". Monesti näissä lastensuojelutapauksissa on vanhemmuuden taidoissa puutteita ja niitä yritetään ensisijaisesti parantaa. Toki vähemmistö joukossa on niitä ns. hyvän perheen lapsia, jotka syystä tai toisesta haluavat kapinoida ja käyttäytyä holtittomasti. Mutta edelleenkään se raha ei ratkaise, saat sillä ehkä parempaa ruokaa pöytään tai kalliimpia harrastuksia, mutta se siitä.. Jos rahat on niin tiukilla ettei ruokaan ole varaa, niin silloin sossun asiakkaaksi, halvempaan asuntoon jne..
Eräs tuttavani kertoi arjestaan kipeästi ja avoimesti. Etenkin biovanhempien suhtautuminen on jotain ihan käsittämätöntä. Uusiin vanhempiin suhtaudutaan kuin vihamiehiin ja -naisiin, kilpailijoihin silleen sairaalla tavalla.
Jostain syystä eivät halua nähdä sitä kaikkein kipeintä asiaa itsessään - sitä, miksi eivät kykene kasvattamaan itse omia lapsiaan.
Paha olo puretaan sitten niihin, jotka osaavat ja tekevät.
Koet tarpeettomana eri tahojen kanssa työskentelyn? Lasten terapiat, sairaanhoidot? Eikö nuo ole nimenomaisesti lapsille annettua aikaa?