Kuinka tarpeellista on mennä lääkäriin? Yölliset kouristuskohtaukset
Saan epileptisiä tmv. kohtauksia noin kerran kuukaudessa yöllä. Tulee sellainen "nyt se alkaa" tunne ja vartalo jäykistyy, voi tulla myös pakkoliikkeitä (toinen käsi kouristuu ja lyö tyynyyn pari kertaa). Herään täysin pirteänä ja nukahdan uudelleen. Joskus tämä tapahtuu monta kertaa, ja herään ja nukahdan aina välillä. Joskus kohtaus, tai mikä onkaan, tuntuu tosi rajulta, toisinaan vähän lievemmältä.
Kommentit (27)
Se mitä ounastelen, että lääkäriin menosta seuraa : lääkäri ei usko ja neuvoo tyyliin juo lämmintä maitoa, että nukut rauhallisemmin, koska kaikki me sätkitään unissamme enemmän ja vähemmän. TAI saan tutkimuksen jonnekin nukkumislaboratorioon ja juuri sinä yönä ei tapahdu aivoissa yhtään mitään. Ap
Olen huomannut, että tää tapahtuu yleensä silloin, jos olen valvonut paljon, on psykologista stressiä tai olen juonut alkoholia. En halua kumminkaan lääkärissä mainita alkoholin juomisesta. Ap
Yhdellä kaverilla migreeni ilmenee vähän tuolla tavoin. Lääkäriin.
Aikuisena alkanut oireilu voi kertoa aivokasvaimesta. Ehdottomasti tulee tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että tää tapahtuu yleensä silloin, jos olen valvonut paljon, on psykologista stressiä tai olen juonut alkoholia. En halua kumminkaan lääkärissä mainita alkoholin juomisesta. Ap
Pitää mainita, alkoholi voi aiheuttaa "viinakramppeja".
Menetät ajokorttisi, jos sinulla on sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä kaverilla migreeni ilmenee vähän tuolla tavoin. Lääkäriin.
Mutta ei mulla ole mitään päänsärkyä, eikö se kuulu migreeniin?
Lääkäriin heti. Epileptikon ei myöskään pidä juoda yhtään alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nekö on siis ihan "normaaleja"? Ei varmaan hyvä toki. Mutta jos onkin noista, niin turha sitä on tutkia. En kyllä joka kerta ole ollut kännissä, ehkä 50%. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo haluttomuus mainita alkoholista kielinee siitä, että ap on alkkis.
Kysymyksessä on selkeä epileptinen oire. Kaikki nuo havaitsemasi tekijät altistavat epilepsiakohtaukselle. Sen aiheuttaja voi olla esim. aivokasvain tai tulehdus mutta on täysin mahdollista että sinulle on puhjennut epilepsia ilman selkeää syytä.
Koska noita kohtauksia tulee noinkin säännöllisesti, sinulla on luultavasti jatkuvaa sähköpurkausta aivoissasi. Tämä täytyy saada loppumaan lääkityksellä, sillä pitkään jatkuessaan sähköpurkaus leviää lopulta hallitsemattomaksi, koko aivojen sähkötoiminnan häiriöksi. Se vaurioittaa aivoja vakavasti jos ei sitä saada ajoissa poikki.
Ilmeisesti asut yksin? Riskinä on, että kohtauksesi ei menekään ohi vaan kouristelet tuntikausia, mahansisältö nousee suuhun ja vedät sen henkeesi, tukehdut tai saat keuhkokuumeen.
Eli nyt mars lääkäriin N-Y-T. Heti. Oireesi on niin selkeä ettei kenellekään lääkärille tule mieleenkään ehdotella mitään maidonjuonteja ja unilaboratorioita vaan aivosähkökäyrää ja magneettikuvausta.
T: sh neurolta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viinakrampit tulee vasta silloin kun juomista lopettaa pitkän käytön jälkeen. Jos kouristuskohtaus tulee kun on ottanut jonkin verran alkoholia, kyse on epileptisestä kohtauksesta, koska alkoholi laskee aivojen kouristuskynnystä (eli sitä kohtaa jossa ärsyke aiheuttaa kouristuskohtauksen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viinakrampit tulee vasta silloin kun juomista lopettaa pitkän käytön jälkeen. Jos kouristuskohtaus tulee kun on ottanut jonkin verran alkoholia, kyse on epileptisestä kohtauksesta, koska alkoholi laskee aivojen kouristuskynnystä (eli sitä kohtaa jossa ärsyke aiheuttaa kouristuskohtauksen).
Kiitos tästä tiedosta. En koskaan juo kuin yhden tai kaksi iltaa peräkkäin, joten mun kohdalla ei kai pitäisi olla kysymys siitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nekö on siis ihan "normaaleja"? Ei varmaan hyvä toki. Mutta jos onkin noista, niin turha sitä on tutkia. En kyllä joka kerta ole ollut kännissä, ehkä 50%. Ap
Ei todellakaan ole normaali tuo. Lue nuo kaksi edellistä vastaustani.
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksessä on selkeä epileptinen oire. Kaikki nuo havaitsemasi tekijät altistavat epilepsiakohtaukselle. Sen aiheuttaja voi olla esim. aivokasvain tai tulehdus mutta on täysin mahdollista että sinulle on puhjennut epilepsia ilman selkeää syytä.
Koska noita kohtauksia tulee noinkin säännöllisesti, sinulla on luultavasti jatkuvaa sähköpurkausta aivoissasi. Tämä täytyy saada loppumaan lääkityksellä, sillä pitkään jatkuessaan sähköpurkaus leviää lopulta hallitsemattomaksi, koko aivojen sähkötoiminnan häiriöksi. Se vaurioittaa aivoja vakavasti jos ei sitä saada ajoissa poikki.
Ilmeisesti asut yksin? Riskinä on, että kohtauksesi ei menekään ohi vaan kouristelet tuntikausia, mahansisältö nousee suuhun ja vedät sen henkeesi, tukehdut tai saat keuhkokuumeen.
Eli nyt mars lääkäriin N-Y-T. Heti. Oireesi on niin selkeä ettei kenellekään lääkärille tule mieleenkään ehdotella mitään maidonjuonteja ja unilaboratorioita vaan aivosähkökäyrää ja magneettikuvausta.
Luulin että ilman muuta joudun unilaboratorioon ja epäillään myös uniapneaa näidän oireiden takia. Aivosähkökäyrän takiaei kai edes tarvi olla yötä pois kotoa? Olen myös tosi väsynyt usein ja sekin on kai vähän huolestuttava oire. Siis saatan nukkua yöllä 8 h mutta päivällä vielä monta tuntia lisää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo haluttomuus mainita alkoholista kielinee siitä, että ap on alkkis.
Juon kyllä kerralla joskus ihan reippaasti, mutta vain parina viikonloppuna kuussa ja joskus olen kuukausia ilman. Määrien kanssa menee joskus överiksi, mutta akoholi ei hallitse elämää (sotke sovittuja juttuja tms.) Se, mitä enemmän pelkään on alkoholistiksi leimaaminen, jos jotain sanoo. Sama kuin masennusdiagnoosi, sen jälkeen kaikki on sen masennuksen syytä. Ap
Onko neuro sh vielä paikalla?! Paheneeko epilepsia ajan kanssa, eli voiko aivot mennä pilalle hoidosta huolimatta? Nyt alkoi jännittää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin että ilman muuta joudun unilaboratorioon ja epäillään myös uniapneaa näidän oireiden takia. Aivosähkökäyrän takiaei kai edes tarvi olla yötä pois kotoa? Olen myös tosi väsynyt usein ja sekin on kai vähän huolestuttava oire. Siis saatan nukkua yöllä 8 h mutta päivällä vielä monta tuntia lisää. Ap
Aivosähkökäyrä kestää 1-2 tuntia ja tehdään sairaalan labrassa. Ei tarvitse olla yötä pois kotoa. Tuo väsymys on tyypillistä kohtauksen jälkeen, vaikka olisit muka nukkunut hyvin niin aamulla on tokkurainen olo.
Alkoholinkäyttöä ei tarvitse mitenkään hävetä, moni ihminen ottaa kännit kerran kuussa. Lääkärille tärkein on tieto siitä mitkä tekijät oireesi laukaisevat.
Se mitä yritän sulle sanoa, on että sulla on sairaus joka vaatii hoitoa pikaisesti. Ennen kuin pahenee niin että aiheuttaa pysyviä vaurioita. Epilepsiaan on hyvät lääkkeet nykyään.
Mene lääkäriin. Soitat jo tänään omaan terveyskeskukseen ja varaat ajan.
Lääkäriin! T. Hoitsu