*ELOTÄHKÄT* ma - ke
Aloitan pinon jos sopii:D
Kommentit (108)
sitähän ei tiiä vaikka me synnytetään samaan aikaan, toi laskettuaikakin sattuu olemaan juuri samana päivänä ja sullakin tuota lähtöön viittavaa on.Itellä on kipuja ja kivut vaan pahenee, välillä tulee viiltävää kipua mahan pintaan...kattoo mitä ens yö näyttää, vai näyttääkö muuta kuin unia...:)
jos yhdessä tähdätään siihen sunnuntaihin..:)niin puhkutaan yhdessä sielä synnärin käytävillä..:)
miijo 38+1
Olipa ihan Kohevelin vauvakuva. Tuleekohan sitä todella ikävä raskausaikaa....saas nähdä, onhan tässä kyllä paljon mielekästä puuhattavaa. Ja ihmiset aina kiinnostuneita voinnista.
Tästä päivästä tulikin taas tällainen supisteleva, eli vointi on melkein samaa luokkaa kuin viikko sitten kun hyppäsin synnärillä näytillä. Mutta nytpä en aio mennä halpaan, vaan nautin tästä valmistelusta aivan rauhassa.
Minulle kyllä maistuu vesi tosi hyvin. Eli jano on suorastaan vaikka sormet ja nilkat turvottavatkin. Olen huomannut myös, että liikunta turvottaa sormiani ennestään, mutta ajattelen sen olevan kuitenkin pitkän päälle hyväksi (kun ei ole protskuja virtsassa tms).
Toivottavasti enis yöstä tulee rauhaista. Voikaa hyvin!
ELO rv 36+2
Kohveli - ihana vauvakuva, tuota odotellessa :)
Mä leikkasin koko meidän valtavan nurmikon ja nyt vatsakin jo hiukan reagoi huhkimiseen. Vauva poukkoilee ihan villinä ja kovia vihlaisuja ainakin sain aikaiseksi tuonne alakertaan. Vatsa on nyt omastakin mielestä jo ihan järkyttävän suuri - hirvittää, minkä kokoinen kaveri tuolta sitten joskus ulos rynnistää. Kaksi viikkoa sitten painoarvio oli sen 3,1 kg, paljonkos se vauvan paino keskimäärin nousee viikossa?
Tällaista - toivottavasti herään ensi yönä synnytyssupistuksiin!
anna ja rv 39+0
Viime viikon keskiviikkona rv.37+1 vauva mitattiin 3.7kg kokoiseksi, eli 4.5kg:n pintaan olisi laskettuna aikana. Nyt perjantain aika laitettu kymmenen päivän päähän edellisestä jotta saadaan realistiset uudet arviot vauvan kasvusta, kun ei tule liian tiuhaan tuo ultra...
Edellinen vauvahan mulla oli jo 4.4kg eli tiedän kyllä että sellainen mahtuu tulemaan, mutta tein kyllä viimeksi selväksi etten sellaiseen halua uudelleen ryhtyä vaikka viimeksi kaikki meni hyvin....ja jos en siis käynnistystä saa niin aion kyllä kovaan ääneen kysellä millä perusteilla mut laitetaan taas synnyttämään tuollainen reilusti yli 4kg vauva...
On tämäkin kaveri selvästi viime viikolta kasvanut koska nyt muutamana iltana on tuo mahassa myllääminen tehnyt ihan kipeää joten mielenkiinnolla odotetaan perjantain ultraa....
Huominen neuvola tuntuu vähän turhalta kun tuskinpa siellä taas mitään erikoista ilmenee...ja kun mulla on aika nuori ja vastavalmistunut terkkari joka tietää mun opiskelut niin eipä sieltä ole koko raskautena oikein tullut muuta tukea kun juttuseuraa ja nuo peruskontrollit, en mä sieltä saa kokemusta tai tietoja sen enempää mitä ei itseltäkin jo löydy....
Nyt on saunottu, ja olipas ihanan rentouttavaa...ainoa että jalat turposi niin paljon lämmössä että varpaita kiristää...toivotaan että laskee vielä tässä illalla liikkuessa edes osittain pois niin ei tarvitse varpaat kipeänä nukkua....
Mammeli 38+1
Täällä päivä menny siivouksen parissa ja mun sisäreidet huutaa nyt taas vuorostaan hoosiannaa - kävelen, ko ois joku tunkki perssiissä :p
Noista peräruiskeista - täällä sen saa synnärillä ja meinaan sen ottaa eli ite en ala kotona tehtaileen vesiruiskuja etukäteen ;) Tarjosivat mulle sitä mulle viime vklp:na, mutta sanoin ottavani sen vasta sitten, ko alkaa rytiseen eli supparit painaa päälle.
*Anna* Vauvan kasvu viikossa on apaut 200 grammaa, mutta sekin on niin yksilöllistä, että toiset saattaa ottaa puolikin kiloa massaa viikossa. Mulle tai siis vauvalle viimeksi arvioitiin syntymäpainoksi 3,5 kiloa ja neiti oli syntyessään 3,770 kiloa ja tää arviointi tehtiin viikolla 36+6, jolloin arvio vauvan painosta sillä hetkellä oli apaut 3 kiloa. Ton mukaan ois kahessa viimeisessä viikossa patvinut sen vajaat 800 grammaa.
Mutta nyt taas mentävä...
noista peräruiskeista piti sen verran mainita että esikoisen kanssa sain ihan ison vesiperäruiskeen synnärillä, mutta toisen kanssa synnytettiin ihan ilman mitään suolentyhjennystä (ja ilman ikäviä ponnistus ylläreitä)....ja siis se suolentyhjennyshän ei nykyoppien mukaan pitäisi olla rutiinitoimenpide synnytyksessä....itse lähinnä mietin että jos tuntuu että vatsa ei ole kunnolla toiminut niin voi olla mukavampi se suoli tyhjentää etukäteen....
no juu, onpahan aihe tämäkin....=P
Mammeli
Jotain piti vielä naputella...
*77* Synnärille kannattaa lähteä, jos lapsivedet menee, tulee veristä vuotoa tai sitten, ko supistukset tulee säännöllisesti, esmes 10-15 välein ja niissä on jo potkua. Ja kuten moni sanoo, nii kyllä sen tietää milloin pitää lähteä (vaikkakin kuulostaa melko kliseeltä, mutta totta se on), on ne sen verran erilaisia ne synnytyssupparit verrattuna harkkareihin. Niitä vois kuvailla vaikka sellasiksi erittäin repiviksi ja riipiviksi (mitä muistelen ennen kivunlievitystä kärsineeni).
*SF* Mulla sitä vettä on tullut silleen, että ko käyn pissalla ja lopetan pissaamisen, nii neste on vaan jatkanut tulemista eli sitä ei pysty pidätteleen eikä esteleen.
Ja mie juon vettä aivan mahottomasti - menee litratolkulla joka päivä. Oon aikoinaan aktiivisesti treenatessani opettanut itteni juomaan päivässä paljon vettä ja se on sitten jäänyt tavaksi. Ja varsinkin lämpimillä ilmoilla vettä menee enemmän. Ja paljon saan ravata kyllä veskissäkin - en omista mitään seurapiirirakkoa, johon mahtuis litratolkulla ;)
Suunnittelin tossa aiemmin siivotessani, josko huomenna sais laitettua vauvantavarat paikoilleen, vihdoinkin! Vaikka onhan tässä vielä aikaa la:aan, mutta toi viime vklp:n sairaalakeikka sai mut aatteleen, että vois varmaan olla viisasta laittaa valmiiksi, ettei tartte sitten alkaa töihin, ko kotiutuu laitokselta.
Jahans, mies kotiutu - menen :) Öiöi ja natti natti!
Mulla on microlaxia, sehän monesti käynnistääkin synnytyksen kun on sisätutkimus ja perään peräruiske niin voi olla että synnytys lähtee hyvin käyntiin niille konsteilla. Kyllähän ne synnärilläkin laittaa klyx:iä mut jotenkin ällöttää se suuri nestemäärä peräsuoleen (kaikkia se minäkin mietin vaikka "pahin" on vielä edessä=) )..joten jos kotona teen tyhjennyksen niin sitä ei sitten tarvi tehdä enää laitokselle =)
Voisi tietenkin jo aikaisemmin laittaa sen ruiskeen jos se edes auttaisi supistuksia ;)
Mikä sulla mammeli on koko arvio vauvalle nyt?