En ymmärrä miksi kouluttautuneet ihmiset uskovat chakroihin
Kommentit (119)
Itse en usko chakroihin tai vyöhyketerapiaan tai akupunktioon. Luonnontieteellinen koulutus paljolti karsii uskon huuhaaseen. (tai sen pitäisi!)
Minua kuitenkin kiehtoo se, miten ihmiset eri kulttuureissa ovat, kulloinkin saatavana olevan tiedon ja vallitsevan maailmankuvan avulla yrittäneet ymmärtää ja selittää maailmaa ja miten asiat toimivat.
On huomattu, että tärkeitä paikkoja ihmisessä on esim. sydän ja suolisto ja pyritty vaikuttamaan näihin oletettuihin ongelmakohtiin.
Nykyään tiedämme, miten suuri vaikutus on placebolla. Ei pidä ollenkaan väheksyä sitä, miten ymmärtäväinen, ajan kanssa tehty tutkimus ja hoito, ihmisen kuunteleminen ja hoitaminen kokonaisuutena, voi toimia. Tässä vaihtoehtoiset hoidot usein päihittävät koululääketieteen mennen tullen.
Erityisesti nykyään kun monesta suunnasta päällekaatuva stressi: kiire, yksinäisyys, tarkoituksen puute jne. ovat osallisena lukuisiin sairauksiin (on aika hurjaa miten krooninen stressi pistää elimistön koville), näkisin tämän kokonaisvaltaisuuden hyvin kaivattuna ja hyödyllisenä, vaikka se sitten tulisi huuhaan muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Kristittynä kierrän kaukaa kaikki muut uskonnot ja uskomushoidot, koska niissä vaikuttavat pahat henget. Raamatussa näistä varoitetaan.
Myöskään enkeleihin ei tule uskoa eikä heitä rukoilla. On hyviä Herran enkeleitä, mutta on myös pahoja.
Tiedätkö, että Raamatusta on poistettu kirjoja, jotka kertovat chakroista tarkemmin. Poistettu siksi, että kirkko haluaa valtaa, eivätkä halua ihmisten löytävän heidän 'true self', koska tällöin kirkko menettää kontrollin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikka kokemusta miten olo on parantunut niitä viksaamalla? Vaikea olla uskomatta kun se omalla kohdalla toimii.
Onhan sitä itsesuggestiota monenlaista, kalkkitablettikin auttaa jos sitä luulee lääkkeeksi...
No jos tarkoituksena on parempi olo ja olo paranee niin sehän on toiminut, eikös? Et voi silloin Sanoa ettei se Toimi.
Plasebo-ilmiö ei ole todiste chakrojen olemassaolosta.
Jos se toimii niin silloin se on toiminut.
Toimii, mutta se ei ole chakra joka toimii. Yhtä hyvin toimii esim. esi-isän henki, alienin näkymätön säde, tontun jalkahiki, yksisarvisen pieru tai Donald Trumpin maagisen siemennesteen juominen, jos joku uskoo vain sen toimivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus. Meditoin aikanaan ja jonkun ajan sitä harjoitettuani tuli ensin värillisiä pilviä jotka on just sen värisiä kuin chakrakuvissa. Sitten ne rupes pyörimään. Mitään näistä en odottanut vaan jälkeenpäin rupesin katsomaan että mitä hittoa tuo oli. Jotain meditoidessa tapahtuu joka vastaa sitä mitä chakrakuvauksissa kerrotaan.
Sama juttu mulla, oma kokemus. Kun aloitin joogan ja meditoinnin mulla ei ollut juurikaan käsitystä siitä mitä mitä chakrat ovat, mutta mitä kauemmin meditointia harrastaa sitä tutummaksi chakrat tulee ja pystyt tuntemaan jos jokin chakra on tukossa. Samoin just noi värit on on totta. Esim kruunuchakraan keskittyessä saattaa silmät suljettuina nähdä kaikkialla silti violettia valoa.
Joo. Minä en näe säännöllisesti ja voimakkaana muita värejä kuin violetin. Tumman violetin ja sitten sen kirkkaan vaaleanpunaisen violetin joka tuntuu TODELLA hyvältä kun se tulee. Olen tuota tummempaa violettia nähnyt myös silmät auki. Olin kirkossa urkukonsertissa joten ei voi sensorisen deprivaationkaan piikkiin oikein laittaa.
Tässä on aika hyvin nämä pään värit niin kuin ne koen.
https://c4.wallpaperflare.com/wallpaper/527/1007/817/color-range-medita…
Ei hitsi on pakko aloittaa taas meditaatio. Minulta puuttuu kärsivällisyys. Kaipaan sitä tilaa jossa kirkas pinkki ilmenee ja pyörivä liike ja turhaudun kun se vaatii kärsivällisyyttä.
Mä en kanssa hirveen usein näihin tiloihin vielä pääse, mutta on kyllä todella voimakas tunne kun onnistuu. Hengitysharjoitukset auttaa tässä hyvin. Mulla kanssa tuo pyörivä Vortex tunne kropassa tällöin.
Mulla ei kropassa vaan niissä väreissä. Ensin tuli siis violetit väripilvet. Sitten niiden lisäksi kirkkaat lilat pilvet. Sitten pilvet rupes pyörimään hitaasti.
Näette noita chakrapilviä, koska olette kuulleet chakroista ja alitajunta ja mielikuvitus rakentaa mielikuvia sille pohjalle.
Ei kun se meni täysin päinvastoin. Rupesin ensin ihan rentoutumisen takia meditoimaan, tieteelliseltä pohjalta kun sitä niin kehuttiin. Olen koko ajan jälkijunassa tullut enkä suoraan sanoen ole yhtään viitsinyt edes selvittää. Kun mua ei kiinnosta itämaiset uskonnot jne. Nyt ekaa kertaa elämässäni googletin tuosta chakran pyörivästä liikeestä ja opin että niitä chakroja voi tietoisesti "pyörittää". Sitäkään en tiennyt kun mulla ne väripilvet rupes itsestään pyörimään ilman että tiedostin sellaisen vaihtoehdon mahdollisuutta.
Miten voit olla varma, että et koskaan olisi kuullut pyörivistä chakroista? Joskus on voinut olla vaikka TV tai radio taustalla päällä, ja jonnekin mieleen on rekisteröinyt pyörivät chakrat, vaikka et ole tietoisesti painanut mieleesi tai huomannut asiaa. Informaatiota on tarjolla koko ajan valtavat määrät - osa pysyy tietoisessa muistissa, osa on piilossa ja osa häviää.
En edes tiennyt että tuo väripilvi on chakra, jos on. Onko se? Mitä muuta chakra on? Miten ihmiset yleensä kokee chakrat? En ole jaksanut selvittää. Kun värien pyöriminen alkoi en edes olettanut tiedostavani chakroja enkä vieläkään tiedä että onko se väri chakra vai mikä on värin merkitys. Voiko chakran kokea jollain muulla tavalla. Aikanaan vain googletin jotain tyyliin meditointi + väri ja sain eteeni läjän imeliä ihme tekstejä ja chakrakuvia joihin ei kiinnostanut perehtyä yhtään. Eli totesin että väri ja chakrat liittyy jotenkin yhteen, mutta ei kiinnostanut selvittää enempää miten. Ehkä joku paremmin tietävä vois selittää? Joten miten olen voinut kehitellä chakran pyörimisen kun koko ajan oletin etten edes kykene havaitsemaan koko chakraa. Edelleen oletan niin. Tuskin väripilvi ON se chakra. En halua edes mennä selvittämään juuri siksi etten saa netistä päähäni jotain hömppää koska hömppää asian ympärillä tuntuu riittävän. Mieluimmin otan tosiaan itse selvää käytännössä jos vielä meditoimista jatkan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ei ymmärrä jotain asiaa, se ei tarkoita etteikö sitä asiaa ole olemassa.
Se, että johonkin asiaan uskovat väittävät sen olevan olemassa, ei todista asiaa millään lailla.
Esim. sähköstä on tieteellisiä todisteita vaikka millä mitalla, chakroista ei.
Vierailija kirjoitti:
Chakrojen tasapainottaminen ja hoito on ihan yleistä idän uskonnoissa, hindulaisuudessa, taolaisuudessa jne. tuhansien vuosien vanhaa tietoa ja tietoutta. Ihminen on kokonaisuus, on henki, keho ja sielu.
Länsimainen materiaan ja rahaan keskittyvä kulttuuri on ajanut meidät kauas juuriltamme, liian kauas luonnosta. Siksi olemmekin niin sairaita henkisesti ja fyysisestikin.
Materia ohjaa pois hengestä. Henki ohjaa kohti totuutta.
Tämä on totta. Siksi meillä länsimaissa on niin paljon masennusta, stressiä ja ahdistusta. Ihminen on luotu hengelliseksi olennoksi, mutta etenkin me länsimaiset olemme vieraantuneet luonnosta ja alkuenergiasta. Monet nauravat alkuperäiskansoille ja heidän rituaaleilleen, mutta esim natiiviamerikkalaiset tietävät paljon enemmän elämän alkuperästä ja tarkoitukseta kuin me.
Koko kokemusmaailmamme on riippuvainen omasta tietoisuuden tasostamme. Ihmisen tietoisuus on aina vajaa ja olemme täällä oppimassa jotain itsestämme.
Vierailija kirjoitti:
Koko kokemusmaailmamme on riippuvainen omasta tietoisuuden tasostamme. Ihmisen tietoisuus on aina vajaa ja olemme täällä oppimassa jotain itsestämme.
Esitä todisteet väitteellesi.
Itse en ole nähnyt mitään värejä chakrojen "avautuessa" vaan enemmänkin tunnen ja tiedostan sitten uusia, voimakkaampia tunteita, ymmärrys kasvaa. Esim. Sydänchakran avaamista voin suositella kaikille, se avaa myötätuntoisen rakkauden ihan uusiin taajuuksiin.
Uskomaton aloitus ;D Voiko joku oikeasti ajatella noin??? Huoh....
Tieteellisen todistuksen heikkous on se, että meidän tietomme maailmasta on erittäin rajallinen. Pystymme näyttämään vain sen minkä olemme tähäksi asteeksi todenneet todennäköiseksi ja tämäkään ei ole absoluuttinen totuus ja monet aikoinaan vallitut käsitykset on kumottu ajan myötä useaan otteeseen. On todella naiivia luulla, että ainoastaan tieteelliset tutkitut asiat voivat olla mahdollisia.
Vierailija kirjoitti:
Itse en usko chakroihin tai vyöhyketerapiaan tai akupunktioon. Luonnontieteellinen koulutus paljolti karsii uskon huuhaaseen. (tai sen pitäisi!)
Minua kuitenkin kiehtoo se, miten ihmiset eri kulttuureissa ovat, kulloinkin saatavana olevan tiedon ja vallitsevan maailmankuvan avulla yrittäneet ymmärtää ja selittää maailmaa ja miten asiat toimivat.
On huomattu, että tärkeitä paikkoja ihmisessä on esim. sydän ja suolisto ja pyritty vaikuttamaan näihin oletettuihin ongelmakohtiin.Nykyään tiedämme, miten suuri vaikutus on placebolla. Ei pidä ollenkaan väheksyä sitä, miten ymmärtäväinen, ajan kanssa tehty tutkimus ja hoito, ihmisen kuunteleminen ja hoitaminen kokonaisuutena, voi toimia. Tässä vaihtoehtoiset hoidot usein päihittävät koululääketieteen mennen tullen.
Erityisesti nykyään kun monesta suunnasta päällekaatuva stressi: kiire, yksinäisyys, tarkoituksen puute jne. ovat osallisena lukuisiin sairauksiin (on aika hurjaa miten krooninen stressi pistää elimistön koville), näkisin tämän kokonaisvaltaisuuden hyvin kaivattuna ja hyödyllisenä, vaikka se sitten tulisi huuhaan muodossa.
Uskotko käypähoito - suosituksiin? Siellä kun suositellaan akupunktiota
https://www.kaypahoito.fi/nak00082
Ei siihen uskomuksia tarvita kun on kehon toiminnasta kysymys. "Uskotko" siihen, että hieromalla ja venyttelemällä saa lihasjumin auki? Ei se ole mitään placeboa ja samoin toimii myös vyöhyketerapia ja akupunktio. Otetaan joku keskeinen kohta, joka on jumissa ja avataan se. Kyllähän sinä saat myös sellaisessa "energiahoidossa" toisen ihmisen läheisyyttä vaikka se ei koskettaisikaan. Eli energia kyllä välittyy aivan samoin kuin 2 ihmistä kohtaa missä ja milloin vain ja heidän energiansa kohtaavat. Maailmankaikkeus on syntynyt energiasta. Riippuu nyt sitten miten haluamme käsittää energian, ruokana, raaka-aikeena, silleen, että olet "energinen" vai niin, että liki kaikessa on energiaa. Energia on ihan todistettu juttu https://fi.wikipedia.org/wiki/Energia
Sitten voidaan puhua seksuaalienergiasta jne. mitä chakroja on ja ne ovat edelleen ihan tosiasioita. En nyt tiedä sitten kuinka pitkälle chakrahurut ovat kehitelleet teorioitaan, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan ilman mitään värinäkyjä ihminen voi käsitellä seksuaalienergiaansa kuntoon jos siinä jotain vikaa on. Joogassa lähdetään avaamaan solmukohtia liikkeen kautta kun terapiassa samaa solmukohtaa avataan puheen kautta. Molemmissa on kuitenkin sama tavoite, eli saada seksuaalinen puoli toimimaan jos siinä jotain ongelmaa on. Perusajatus on hyvin yksinkertainen, mutta toki asioitten ympärille tahtoo kasautua vaikka mitä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chakrojen tasapainottaminen ja hoito on ihan yleistä idän uskonnoissa, hindulaisuudessa, taolaisuudessa jne. tuhansien vuosien vanhaa tietoa ja tietoutta. Ihminen on kokonaisuus, on henki, keho ja sielu.
Länsimainen materiaan ja rahaan keskittyvä kulttuuri on ajanut meidät kauas juuriltamme, liian kauas luonnosta. Siksi olemmekin niin sairaita henkisesti ja fyysisestikin.
Tämä on totta. Siksi meillä länsimaissa on niin paljon masennusta, stressiä ja ahdistusta. Ihminen on luotu hengelliseksi olennoksi, mutta etenkin me länsimaiset olemme vieraantuneet luonnosta ja alkuenergiasta. Monet nauravat alkuperäiskansoille ja heidän rituaaleilleen, mutta esim natiiviamerikkalaiset tietävät paljon enemmän elämän alkuperästä ja tarkoitukseta kuin me.
Kuule kyllä niissä alkuperäiskansojen uskomuksissa on myös ihan terveydelle vaarallisia (juodaan ruumiin nesteitä) ja hölmöjä (syödään silmäripsiä) juttuja. Amerikan intiaaneilla säilyi luonnossa selviytymistaidot pidempään, mutta kyllä heilläkin on paljon huuhaauskomuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikka kokemusta miten olo on parantunut niitä viksaamalla? Vaikea olla uskomatta kun se omalla kohdalla toimii.
Onhan sitä itsesuggestiota monenlaista, kalkkitablettikin auttaa jos sitä luulee lääkkeeksi...
No jos tarkoituksena on parempi olo ja olo paranee niin sehän on toiminut, eikös? Et voi silloin Sanoa ettei se Toimi.
Plasebo-ilmiö ei ole todiste chakrojen olemassaolosta.
Jos se toimii niin silloin se on toiminut.
Toimii, mutta se ei ole chakra joka toimii. Yhtä hyvin toimii esim. esi-isän henki, alienin näkymätön säde, tontun jalkahiki, yksisarvisen pieru tai Donald Trumpin maagisen siemennesteen juominen, jos joku uskoo vain sen toimivan.
Tämäpä. Se on sama mekanismi mikä kaikissa noissa "hengellisissä" menetelmissä sen "toimimisen" aiheuttaa. Eikä siinä ole mitään pahaa ole että harrastaa näitä, itsekin teininä olin hyvin kiinnostunut itämaisista filosofioista sekä ehkä vähän enemmän hömpästäkin. Niistä vuosista viisastuneena koen, että on aika paksua jos väittää jonkin näistä menetelmistä olevan _oikeasti_ olemassa, nyt esimerkiksi chakrat. Hyvä väline, huono herra. Kuten niin moni asia.
Ja kyllä, itse käytän samoja mekanismeja mutta vähän maallisemmissa sfääreissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kyllä niissä alkuperäiskansojen uskomuksissa on myös ihan terveydelle vaarallisia (juodaan ruumiin nesteitä) ja hölmöjä (syCdään silmäripsiä) juttuja. Amerikan intiaaneilla säilyi luonnossa selviytymistaidot pidempään, mutta kyllä heilläkin on paljon huuhaauskomuksia.
Ei varmaan mikään uskonto/kulttuuri ole oikeassa kaikessa suhteessa. Itse olen kokeillut mm. shamaanirumpujen musiikkiin tehtyä meditointia ja tämä on saanut itseni syvään transsitilaan. Etelä-Amerikasta kotoisin olevaa Auahuasca seremonian on todettu auttavan mm. syvien traumojan hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kyllä niissä alkuperäiskansojen uskomuksissa on myös ihan terveydelle vaarallisia (juodaan ruumiin nesteitä) ja hölmöjä (syCdään silmäripsiä) juttuja. Amerikan intiaaneilla säilyi luonnossa selviytymistaidot pidempään, mutta kyllä heilläkin on paljon huuhaauskomuksia.
Ei varmaan mikään uskonto/kulttuuri ole oikeassa kaikessa suhteessa. Itse olen kokeillut mm. shamaanirumpujen musiikkiin tehtyä meditointia ja tämä on saanut itseni syvään transsitilaan. Etelä-Amerikasta kotoisin olevaa Auahuasca seremonian on todettu auttavan mm. syvien traumojan hoidossa.
Jaaha
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/psykedeelisia-ayahuasca-rituaaleja-…
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä ole nähnyt koulutettujen juurikaan noista puhuvan, vaan enemmän ns elämänkoululaisten / matalasti koulutettujen. Usein ovat mielenterveyspotilaita, ja tämmöisiin hurahtaminen pahentaa heidän ongelmiaan. Jos ette usko, niin katsokaa vaikka Facebookissa olevia henkisiä ryhmiä ja niiden aktiivijäseniä. Eivät ihan täysillä käy. Todella harhaista juttua on näissä piireissä. Itse kuulun näihin ryhmiin, koska niissä on hyvä viihdearvo, kun tyypit keskustelee henkisistä asioista ja kaikki luulee tietävänsä jotain ja olevansa oikeassa.
Mistä syystä ”elämänkoululaisiksi” kutsutaan vain matalasti koulutettuja? Eivätkö kaikki ihmiset käy elämänkoulua riippumatta koulutustasosta. Olen itse korkeastikoulutettu ja kyllä elämä on heitellyt. On sairastuttu vakavasti ja koettu parisuhdeväkivaltaa...Kaikki joutuvat enemmän tai vähemmän oppimaan asioita myös kantapään kautta. Kaikkea kun ei yliopistokursseilta voi oppia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä ole nähnyt koulutettujen juurikaan noista puhuvan, vaan enemmän ns elämänkoululaisten / matalasti koulutettujen. Usein ovat mielenterveyspotilaita, ja tämmöisiin hurahtaminen pahentaa heidän ongelmiaan. Jos ette usko, niin katsokaa vaikka Facebookissa olevia henkisiä ryhmiä ja niiden aktiivijäseniä. Eivät ihan täysillä käy. Todella harhaista juttua on näissä piireissä. Itse kuulun näihin ryhmiin, koska niissä on hyvä viihdearvo, kun tyypit keskustelee henkisistä asioista ja kaikki luulee tietävänsä jotain ja olevansa oikeassa.
Mistä syystä ”elämänkoululaisiksi” kutsutaan vain matalasti koulutettuja? Eivätkö kaikki ihmiset käy elämänkoulua riippumatta koulutustasosta. Olen itse korkeastikoulutettu ja kyllä elämä on heitellyt. On sairastuttu vakavasti ja koettu parisuhdeväkivaltaa...Kaikki joutuvat enemmän tai vähemmän oppimaan asioita myös kantapään kautta. Kaikkea kun ei yliopistokursseilta voi oppia
Av.llä oli joskus ketju aiheesta. Kouluttamattomat mielellään puhuvat kohdallaan elämäm koulusta, koska yrittävät paikkailla sillä koulutuksen puutettaan tajuamatta, että elämä koulii ja kouluttaa tasapuolisesti kaikkia.
Jos jotain kiinnostaa kokeilla chakrojen avausta niin tässä video
Jos ap ei ymmärrä jotain asiaa, se ei tarkoita etteikö sitä asiaa ole olemassa.