Unilääkkeet eivät auta!
Olen saanut lääkäriltä reseptin väliaikaiseen unettomuuden hoitoon. Piti olla lääkärin ja apteekkarin mukaan niin varovainen niin varovainen, kun vie kertakaikkiaan tajun kun on niin tehokas lääke. Toimin kuten pakkausselosteessa sanottiin ja vetäydyin sänkyyni. Kaksi tuntia lääkkeen oton jälkeen vielä pyörin ja katsoin kelloa. Sitten avasin netflixin. Väsytti kyllä, mutta unesta ei tietoakaan. Pakkausseloste kielsi ehdottomasti toisen napin ottamisen, ettei tule hengityslamaa.. jep, kunhan nyt ensin pääsisi siihen uneen asti!
Mitä ihmeen mynthoneita nämä nykyiset lääkkeet ovat?
Kommentit (65)
Menkää terapiaan jos ette saa nukutuksi.
Unettomuus on mielenterveyden häiriö
Vierailija kirjoitti:
Imovane on ihan hyvä
Tekee vaan ihan hirveän maun suuhun. Vettä kun juo aamulla, niin on sellanen metallinen maku suussa. Itseasiassa maku jää koko ajaksi, jos pidempään Imovanea käyttää.
Mulla on Levozin 50mg unettomuuteen ollut jo vuosia. Pilkon yhden tabletin n. 4 osaan ja se pikku murunen (12,5mg) onneksi auttaa nukahtamaan. Nyt tosin keski-ikäisenä on alkanut aamuyön heräilyt, liittyvät ehkä alkaviin esivaihdevuosiin/vaihdevuosiin, koska myös välillä on yöhikoilua.
On mulla myös reseptillä saatavaa melatoniinia 2mg, mutta en nyt tiedä auttaako se, vai kuvittelenko sen auttavan. En edes joka yöksi ota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä rupea ainakaan syömään Mirtazapinia. Mene ennemmin vaikka yksityiselle ja pyydä kunnon bentsolääke, esim. Tenox tai Xanor. Kaikkein vähiten sivuvaikutuksia.
Mitä kauheaa tuosta Mirtsasta seuraa?
Unettomuuteen otetaan ihan murunen, neljäsosa tabl.
Itse asiassa neljäsosakin Mirtazapinista voi olla turhan iso annos, itse rikon tabletin ja otan vähän sitä jauhetta kielelle ja toimii. Lääkäri vinkkasi, että pienempi annos voi toimia paremmin, siis niin pienen murun kun saa vaan siitä purastua. Yllättävää, mutta toimii eikä tule sivuvaikutuksia! :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ihottumaa, sain siihen tabletteja, otin niitä yhden illalla ja nukuin 22.00-8.30.
Oli hyvät unet. En sinällään kärsi unettomuudesta, mutta normisti nukun vain n.7h.
Atarax?
Vierailija kirjoitti:
Saan unta kaikilla lääkkeillä, mutta Stillnoct vaikuttaa vain hetken. Eipä tosin yli kymmeneen vuoteen ole lääkärit noita vanhoja lääkkeitä määränneetkään, nykyään vain Ketipinoria, kun ei siihen muka totu.
Ketipinori täysi myrkky. Menin aivan sekaisin siitä. Muisti hävisi ja psykiatri määräsi ottamaan enemmän ja enemmän. Onneksi tajusin ja lopetin koko lääkkeen ja käynnin sen psykiatrin luona. Hienoa 200 euroa kerta.
Vierailija kirjoitti:
Älä rupea ainakaan syömään Mirtazapinia. Mene ennemmin vaikka yksityiselle ja pyydä kunnon bentsolääke, esim. Tenox tai Xanor. Kaikkein vähiten sivuvaikutuksia.
Ei kannata syödä kyseisiä lääkkeitä pitkään, saatttaa tulla aika hirveitä viekkareita, toleranssi(=ei toimi enää pienemmällä annoksella vaan lääkettä tarvii lisää saadakseen sama vaikutus) ja riippuvuus. Xanor on niin lyhytvaikutteinen että tulee helposti jos koukku tulee niin annosten välisiä vieroitusoireita ja tällöin jotkut saattaa alkaa napsia niitä enemmänkin. Suositusaika on korkeintaan viikkoja yhtäjaksoista käyttöä mutta turvallisimmin niitä käyttää vain satunnaisesti. On yksilöllistä missä ajassa riippuvuus tulee. Riippuvuus tarkoittaa että kun lääkkeen yrittää lopettaa voi tulla vieroitusoireita ja esim.unettomuus ja ahdistus saattaa hetkellisesti pahentua (rebound-oireet). Monien unilääkkeiden käyttö saattaa lopetusoireena tehdä unettomuutta ja pahentaa sitä
Mirtatsapiinia suositellaan hoitosuosituksissa siksi unettomuuteen pieninä annoksina koska se ei supista syvää unen tärkeää jaksoa kuten bentsot mitä Xanor ja Tenox on. Syvä uni on erittäin tärkeää aivojen terveydelle koska silloin puhdistuu aivoista kuona-aineet. Jos aivoihin alkaa kertyä niitä se voi olla yhteydessä esim alzheimerin tautiin. Lääkeuni ei ole aina luomu- unen veroista ja voi tuoda haittavaikutukset unettomuuden päälle . Kun on koukussa unipillereihin, voi olla että mikään ei toimi enää ja tarvii vaan järeämpää tavaraa
Ketipinorin käyttö unettomuudessa on vähän kyseenalaista, ja liian vähän tutkittua. Toki joskus voi hyödyt voittaa haitat.
Paras keino hoitaa unettomuutta on pureutua syihin, ei oireeseen. Terapia, rentoutusharjoitukset, elintavat (liikunta, ruokavalio, alkoholin käytön vähennys, kofeiinin karttelu jne), elämänrytmit,
unihygienia, stressin ja ylikierrosten hallinta jne.. itseään voi virkistää monin tavoin ennen nukkumaanmenoa tietämättään mitä on esim sininen valo mitä puhelimen tai tv:n näytöissä on tai liian aktivoiva tekeminen. Yksi "hellävaraisempi" vaihtoehto on myös luontaistuotteiden kokeilu kuten melatoniini, valeriaana, kamomilla tai teaniini jne
Itse käytin unilääkkeitä ja niitä oli hankala lopettaa. Minulla elämäntapakeinot on olleet paras hoitokeino. En ennen edes tajunnut miten paljon ne voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Terapiaa suositellaan unettomuuden hoidossa ja ylipäätään lääkkeettömiä unettomuuden hoitokeinoja. Monessa tapauksessa vaikka moni sitä ei myönnä, kyseessä voi olla psyykeeseen tai elämäntapoihin tai haastaviin elämäntilanteisiin liittyvä asia(ellei se johdu jostain fyys. syystä tai sairaudesta). En nyt sitä mielenterveyshäiriöksi sanoisi läheskään aina koska unettomuus on aika normaalia. Mt-häiriö siitä monesti tulee kyllä mt-palveluissa koska saadakseen esim terapiaa korvattuna tai apua tarvii diagnoosin. Liian helposti unettomuus kuitataan vaan pillereillä. Toki ne joskus voi auttaa vaikka jos on stressissä ja ylikierroksilla mutta toisaalta ne voi vaan edesauttaa sitä että ei tee muutoksia elämäänsä jotka voisi ratkaista unettomuuden.
Mitä psyykeeseen liittyviä syitä miksi ihmisillä on unetromuutta voi olla monia... liika vaativuus itseä kohtaan, stressi, murheet, huolet, masennus, ahdistus jne Liian mielen ja kropan ylirasitus voi oireilla ylikierroksina jossa mieli ja kroppa käy kierroksilla silloin kun pitäisi nukkua. Elämä voi olla niin kuormittavaa että se kuormittavuus ja stressi näkyy unen häiriöinä
Terapiassa voidaan myös miettiä ihan tarkkaan sitä mikä sitä unettomuutta ylläpitää. Ihan elintavoissa, elämänrytmeissä tai elämäntilanteessa tai tunne-elämässä. Ja kokeilla tehdä muutoksia. Joskus jo se auttaa kun oppii oikeasti relaamaan ja ottamaan itselle aikaa huolehtia itsestä. Uni ei tule jos ei osaa rentoutua kunnolla
Ja huom en tällä tarkoita että se kaikille sopii ja joskus pillerit voi olla avuksi, ainakin hetkellisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata syödä kyseisiä lääkkeitä pitkään, saatttaa tulla aika hirveitä viekkareita, toleranssi(=ei toimi enää pienemmällä annoksella vaan lääkettä tarvii lisää saadakseen sama vaikutus) ja riippuvuus. Xanor on niin lyhytvaikutteinen että tulee helposti jos koukku tulee niin annosten välisiä vieroitusoireita ja tällöin jotkut saattaa alkaa napsia niitä enemmänkin. Suositusaika on korkeintaan viikkoja yhtäjaksoista käyttöä mutta turvallisimmin niitä käyttää vain satunnaisesti. On yksilöllistä missä ajassa riippuvuus tulee. Riippuvuus tarkoittaa että kun lääkkeen yrittää lopettaa voi tulla vieroitusoireita ja esim.unettomuus ja ahdistus saattaa hetkellisesti pahentua (rebound-oireet). Monien unilääkkeiden käyttö saattaa lopetusoireena tehdä unettomuutta ja pahentaa sitä
Mirtatsapiinia suositellaan hoitosuosituksissa siksi unettomuuteen pieninä annoksina koska se ei supista syvää unen tärkeää jaksoa kuten bentsot mitä Xanor ja Tenox on. Syvä uni on erittäin tärkeää aivojen terveydelle koska silloin puhdistuu aivoista kuona-aineet. Jos aivoihin alkaa kertyä niitä se voi olla yhteydessä esim alzheimerin tautiin. Lääkeuni ei ole aina luomu- unen veroista ja voi tuoda haittavaikutukset unettomuuden päälle . Kun on koukussa unipillereihin, voi olla että mikään ei toimi enää ja tarvii vaan järeämpää tavaraa
Ketipinorin käyttö unettomuudessa on vähän kyseenalaista, ja liian vähän tutkittua. Toki joskus voi hyödyt voittaa haitat.
Paras keino hoitaa unettomuutta on pureutua syihin, ei oireeseen. Terapia, rentoutusharjoitukset, elintavat (liikunta, ruokavalio, alkoholin käytön vähennys, kofeiinin karttelu jne), elämänrytmit,
unihygienia, stressin ja ylikierrosten hallinta jne.. itseään voi virkistää monin tavoin ennen nukkumaanmenoa tietämättään mitä on esim sininen valo mitä puhelimen tai tv:n näytöissä on tai liian aktivoiva tekeminen. Yksi "hellävaraisempi" vaihtoehto on myös luontaistuotteiden kokeilu kuten melatoniini, valeriaana, kamomilla tai teaniini jneItse käytin unilääkkeitä ja niitä oli hankala lopettaa. Minulla elämäntapakeinot on olleet paras hoitokeino. En ennen edes tajunnut miten paljon ne voi auttaa.
Liikun aktiivisesti, syön terveellisesti, en käytä alkoholia, kahvia 2 kuppia päivällä, ei sinistä valoa illalla, joogaan ja rentoudun. Luontaistuotteet kokeiltu, eivät auta. Työpäivät ovat niin hektisiä ja työtä liian paljon, niin kroppa on toisinaan ylikuormittunut. Hermostoni on myös hyvin herkkä. Ei ole mahdollisuutta saada lisää työntekijöitä ja työtä en pysty vaihtamaan (vaatisi uudelleenkouluttautumisen, mihin ei rahaa). Ei siis auta kuin koittaa saada edes välillä unta mirtalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
unihygienia, stressin ja ylikierrosten hallinta jne.. itseään voi virkistää monin tavoin ennen nukkumaanmenoa tietämättään mitä on esim sininen valo mitä puhelimen tai tv:n näytöissä on tai liian aktivoiva tekeminen. Yksi "hellävaraisempi" vaihtoehto on myös luontaistuotteiden kokeilu kuten melatoniini, valeriaana, kamomilla tai teaniini jneItse käytin unilääkkeitä ja niitä oli hankala lopettaa. Minulla elämäntapakeinot on olleet paras hoitokeino. En ennen edes tajunnut miten paljon ne voi auttaa.
Liikun aktiivisesti, syön terveellisesti, en käytä alkoholia, kahvia 2 kuppia päivällä, ei sinistä valoa illalla, joogaan ja rentoudun. Luontaistuotteet kokeiltu, eivät auta. Työpäivät ovat niin hektisiä ja työtä liian paljon, niin kroppa on toisinaan ylikuormittunut. Hermostoni on myös hyvin herkkä. Ei ole mahdollisuutta saada lisää työntekijöitä ja työtä en pysty vaihtamaan (vaatisi uudelleenkouluttautumisen, mihin ei rahaa). Ei siis auta kuin koittaa saada edes välillä unta mirtalla.
Ja Kelan tukema kolmen vuoden terapia juuri loppui, joten olen omillani näiden asioiden kanssa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oliko mikä lääke? Stilnock, Ketipinor, Imovane, Tenox, Xanor ????
Tenox on ainakin todella tehokas.
Ketipinor ei ole unilääke.
Ketipinoria käyttään laajassa mittakaavassa unettomuuden hoitoon, etenkin kroonisen tai pitkäkestoisen unettomuden, vaikka se onkin psykoosilääke.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ennen Doxalia, mutta sitä ei enää saa pikkutabletteina.
Tilalle tuli mirtaa. Neljäsosa 15 mg tabletista pilkkomistarkkuudella.
Eniten on auttanut työstressin väheneminen.
Doxalista voi pyytää Ex tempore reseptin, jolloin apteekki valmistaa lääkkeen. Ainakin Yliopiston apteekissa onnistuu.
Mirtatsapiini toimii jopa 1 mg annoksella. Aamyyön heräilyyn Stilnoctista 1/4 tabl. tarv.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ennen Doxalia, mutta sitä ei enää saa pikkutabletteina.
Tilalle tuli mirtaa. Neljäsosa 15 mg tabletista pilkkomistarkkuudella.
Eniten on auttanut työstressin väheneminen.
Töysän apteekki tekee doksepiini 3 mg ja 5 mg tabletteja sekä mirtatsapiini 4,5 mg tabletteja, pyytää vain lääkäriltä reseptin ja pyytää omaa apteekkia tilaamaan. YA:lta saa vain 3 mg kapselia, joka on paljon kalliimpi kuin tabletti.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Olen kärsinyt univaikeuksista koko ikäni, yli 50 vuotta, oli elämäntilanne mikä hyvänsä. En ole koskaan ollut stressaajatyyppi, en kelaile asioita enkä huolehdi enkä panikoi. Minulla ei ole mitään huolia, mutta siitä huolimatta en saa iltaisin unta.
Jos unettomuus on äitynyt tarpeeksi pahaan pisteeseen, mikään ei välttämättä auta.
Minulla oli vuoden 2018 kesällä sellainen tilanne. Minulla oli kotona unettomuuden varalle aiemmin saamiani Ataraxia ja Triptyliä, mutta nekään eivät auttaneet.
Menin lopulta lääkärin vastaanotolle, ja sain reseptin Mirtazapinille pienellä annoksella. Olin netistä lukenut sen olevan erittäin vahva lääke unettomuuteen nimenomaan sillä annoksella. Mutta sekään ei saanut minua nukkumaan (nukahtamaan tai pysymään unessa 1-2 tuntia kauempaa)! Olin todella pettynyt.
Ainoa jäljelle jäänyt vaihtoehto oli pieniannoksinen Ketipinor, mutta sitä en suostunut edes kokeilemaan, koska se on neurolepti.
Kerran aiemmin, parikymppisenä, minulla oli ollut tilapäisestä stressistä johtuva unettomuusjakso, ja sain silloin kaveriltani testiin Imovane-tabletin, mutta sillä ei ollut minulle mitään vaikutusta. Oli juuri kuin olisin ottanut mynthonin. Imovane on bentsodiatsepiinireseptorien kautta vaikuttava lääke, joten en sen sortin lääkkeitä enää uudestaan edes vaivaudu kokeilemaan, vaikka monet niitä ovat tässä ketjussakin hehkuttaneet. Eivät näköjään toimi minulla.
Hyvä uutinen on, että ajan mittaan (n. kuukauden kuluessa) unettomuus lähti itsestään parantumaan. Otin varmuuden vuoksi Mirtazapinia ohjeen mukaan ja toivoin, että se jotenkin tukisi unen palautumista. Kun uni palautui, en enää ottanut sitä. En tiedä olisiko uni palautunut ilman Mirtazapinia. Ehkä olisi.
Tuon kesän 2018 unettomuusjakson jälkeen olen nukkunut taas hyvin ilman mitään lääkettä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mulla ei auta Mirtazapin, ketopinor, imovane, Escitalopram. Joistain noista auttoi niin että nukahdin nopeammin mutta mikään ei auta että nukkuisin tuntia pidempään. Melatonin vitabalans ja diapam on kuin vitamiinipilleri, piristää vain.
Miksi olen näin immuuni? Perusterve, normaali vuorotyössä käyvä ihminen joka ei päihteile. Vaikka tolla arsenaalilla joku voisi päästä viikonlopun makuun 😄
Lienee yksilöllistä. Mulla Stillnoct on ainoa, mikä auttaa, ja se auttaa jopa todella pienenä annoksena eli 1/4 tablettina.
Sen sijaan mikään muu ei ole koskaan auttanut yhtään, ei Tenox lainkaan, eikä se väsyttävä antihistamiini, eikä melatoniini, eikä Remeron, eikä Imovane, josta tuli lähinnä hallusinaatioita. Ainoastaan Stillnoct.
Betasalpaaja muuten voi auttaa myös pienenä annoksena. Se tasaa elimistöä, jos on ylikierroksilla.
Toisin kuin joku tuossa väittää, unettomuus ei ole mikään mielenterveydenhäiriö. Se voi olla periytyvääkin, joillain on sellainen hermosto, että se ei vaihda helposti sympaattiselta hermostolta parasympaattiselle puolelle.
Mielenterveyden sairauksissa ei ole oireena unettomuus, vaan liika nukkuminen. Eli jos kärsii unettomuudesta, se on käytännössä varma merkki siitä, ettei ole ainakaan mielisairas...
Myös etsrogeeni auttaa nukkumaan, kun vaihdevuodet lähenevät. Se voi olla iso tekijä unettomuudessa.
Johtuu siitä, että Imovane on lyhytvaikutteisempi kuin Tekoa. Imovane puoliintuu n 4 h aikana. Tenoxin puoliintumisaika voi olla jopa 20h. Etenkin naisilla on pitempi.