IL: Jopa 800 euroa kuussa tekemättä mitään? Rajusti puolueita jakava perustulo pöydällä, sosiaaliturvan jättiuudistus käyntiin
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/bd2eb8a7-1043-498c-9fb7-b026ed73a…
"Vasemmistoliitto on esitellyt perustulomallin, jossa 800 euron perustulon päälle voisi saada esimerkiksi toimeentulotukea ja asumistukea. Hyvätuloisilta suomalaisilta perustulo verotettaisiin pois. Vihreiden tavoitteena on kaikille maksettava 600 euron perustulo."
---
Ei hyvää päivää taas. Ajatuksia?
Kommentit (179)
En usko tätä itsekään, mutta olen Vihreiden kanssa samaa mieltä!
600€ kuukaudessa eikä asumistukea. Ei myöskään yleistä toimeentulotukea, mutta harkinnanvarainen tulisi säilyttää.
Kyseinen raha verotettaisiin työssäkäyviä sillä, että verotus aloitettaisiin heti ensimmäisestä tienatusta eurosta. Myös korotuksia pienimpien tulojen veroihin, eli aloitusprosentti voisi olla jotain 35 luokkaa, ehkä jopa yli 40%. Tuokin olisi huomattava parannus käteen jääviin tuloihin, sillä tuet eivät vähenisi. Hengissä selviytyminen olisi turvattu jo perustulolla, kaikki palkkatulot olisi vain ylimääräistä plussaa!
Tietenkin sekin jo helpottaisi huomattavasti pätkätöiden vastaanottoa että ei enää tarvitsisi odotella niitä palkkakuitteja ja niiden käsittelyä.
Lapsilisä korotus saattaisi olla myös tarpeellinen tuossa kohtaa. Ei ole tarkoitus että lapset vain säilyisi hengissä, vaan heidän pitäisi myös saada elää. Tuossahan kun poistuisi se toimeentulotuen lapsikorotuskin.
Eläkkeitä tuo ei poistaisi, mutta tietenkin tiputtaisi niiden tasoa mikäli ne maksettaisiin perustulon päälle.
Iso kasa muitakin syyperustaisia tukia jäisi jäljelle. Vammaisille, sairaille jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin rehellisesti sanoa, etten halua, että toisilla olisi nyt helpompaa...
Olethan pyrkimässä kansanedustajaksi? Siinä hommassa saat haalia itsellesi kaikenlaisia etuja ja kurittaa muita.
Ihmisyys sen sijaan on sitä, että osataan ajatella asioita muidenkin kannalta.
En ole hakemassa kansanedustajaksi, koska minua ei kiinnosta kansa. Joskus välitin ihmisistä, mutta ajan myötä olen huomannut ihmisten olevan surkeita paskoja. Eivät hekään välitä toisista, joten miksi minun pitäisi välittää heistä?
Juuri siksi, että olisit se parempi paska :D
Mä olen jo tällaisena välinpitämättömänäkin paskana parempi kuin moni muu. Ei minun mikään Jeesus tarvitse olla. :)
Vierailija kirjoitti:
Tuo 800 euroa on tosi asiassa nykyaikana pieni määrä. Useimpien ihmisten vuokra on jo yli 500 euroa. Eipä siitä paljon käteen jää vuokran jälkeen. Jos perustulo tulee, niin totta kai sen pitää olla sellainen että sillä voi oikeasti elää, eikä joku 300 euroa ja olkaa köyhät nöyriä, vaikka joutuisitte kadulle.
Suostuisitko itse siihen, että palkkasi olisi 800 euroa? Pystyisitkö elämään sillä palkalla?
Pitäisikö kotona makaamisesta maksaa sama summa kuin työssä käymisestä? Mitä järkeä siinä olisi? Kuka viitsisi enää käydä töissä?
Se minimi työttämyyskorvaus on joku 550 e ja siihen päälle mahdollinen asumistuki, niin sehän on yli 800 e tai saman verran.
Itse kannatan mallia jossa perustulo on vaikka noin 900€ ja se maksetaan kaikille ja palkkatuloista tasavero noin 50%. Ei erikseen asumistukea tai toimeentulotukea muuten kuin harkinnanvaraisena lääke- yms. kuluihin. Tässä mallissa kaikki tuloluokat säilyttäisivät nettotulonsa ja kaikki tuloloukut ja pyrogratia poistuisivat.
Vierailija kirjoitti:
Alkaisin tekemään töitä 20 tuntia viikossa, jos saisin puolet käteen jäävästä palkasta töitä tekemättä. Ei taitaisi riittää valtion kassassa rahat, jos moni tulisi samaan päätelmään.
Niin tekisin minäkin ja joku nyt työtön saisi mun työstäni toiset 20 tuntia viikossa. Mulla tuo 800 € ei ole kuin 1/3 nettopalkastani, mutta ihan riittävästi, jotta asuntolainani maksettuani ja lapseni aikuisiksi kasvattaneena voisin alkaa tehdä osa-aikaduunia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 800 euroa on tosi asiassa nykyaikana pieni määrä. Useimpien ihmisten vuokra on jo yli 500 euroa. Eipä siitä paljon käteen jää vuokran jälkeen. Jos perustulo tulee, niin totta kai sen pitää olla sellainen että sillä voi oikeasti elää, eikä joku 300 euroa ja olkaa köyhät nöyriä, vaikka joutuisitte kadulle.
Suostuisitko itse siihen, että palkkasi olisi 800 euroa? Pystyisitkö elämään sillä palkalla?
Nimenomaan perustulolla ei ole tarkoitus elää, vaan ainoastaan selviytyä hengissä! Sen lisäksi tehdään sitten vaikka pikkukeikka töitä, että saa sitä rahaa elämiseenkin. Tuolla tavoin kaikesta palkasta jäisi aina jotain käteenkin.
Minulle riittäisi jopa tuo 600e/kk..en menisi enää koskaan töihin..
En menisi enää töihin, kun muutenkin palkasta jää käteen 1200,- ja siitä vielä lähtee työmatkat 100,-/kk.
Vierailija kirjoitti:
Se minimi työttämyyskorvaus on joku 550 e ja siihen päälle mahdollinen asumistuki, niin sehän on yli 800 e tai saman verran.
Aivan. Perustulo olisi nykyinen tukitaso yksinkertaistettuna ilman paperisotaa.
No entäs vanhempainrahat? Kai ne säilyisi? Ei paljon kannusta työssäkäyviä hankkimaan lapsia, jos vanhempainvapaalla saa saman kuin työttömät eikä raha perustuisi aiempiin palkkatuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Li Andersson ei ole tehnyt koskaan oikeita töitä päivääkään niin helppohan sen on huudella näitä aivottomuuksia :D
Kun taas Petteri Orpo tai vaikka Katri Kulmuni on?
Oon työtön, mutta vastustan koko ideaa. Mistäköhän neki aikoo rahat repiä moiseen? Laskisivat nyt edes kunnolla verotusta niin moista ei tarvita!
Ne tappelee tuosta koko hallituskauden. Vaikka saisivat jotain alulle, niin eivät saa valmiiksi. Turhaan taivastelette.
Vierailija kirjoitti:
En menisi enää töihin, kun muutenkin palkasta jää käteen 1200,- ja siitä vielä lähtee työmatkat 100,-/kk.
800 on kuitenkin 400 vähemmän kuin 1200.
Miksi olet nyt töissä kun nykysysteemissäkin saisit tuon 800€ menemättä töihin?
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa kannatan perustuloa, koska byrokratiaa pitäisi saada vähennettyä. Toisaalta en kannata, koska opiskelin jo kaikki opintotukikuukauteni käyttäneenä ja minun piti samalla käydä osa-aikatöissä, joista sain juuri tuon 800 euroa kuukaudessa. Ei olisi kiinnostanut mikään surkea paskatyö, joka haittaisi opintojani. Voin rehellisesti sanoa, etten halua, että toisilla olisi nyt helpompaa...
No nythän opiskelijat saa jopa 200€/kk enemmän asumistukea joten toisilla on jo helpompaa.
Voidaan olla 100% varmoja, että tästä ei tule koskaan valmista sen jälkeen, kunhan Li Andersson on taas kerran esiintynyt jossain ajankohtaisohjelmassa se iänikuinen ylimielinen hymy naamallaan.
Palkkojahan voidaan sitten tiputtaa sen perustulon verran kun sen saa siihen päälle, pihit firmat voisivat palkata enemmän porukkaa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Voidaan olla 100% varmoja, että tästä ei tule koskaan valmista sen jälkeen, kunhan Li Andersson on taas kerran esiintynyt jossain ajankohtaisohjelmassa se iänikuinen ylimielinen hymy naamallaan.
Skitprat!
Sehän olisi hyvä juttu, jos mahdollisimman moni matalapalkka-aloilla työskentelevä tekisi saman ratkaisun. Osa-aikatyötä riittäisi useammalle, ja olisi vähemmän täysin vailla työtä olevia.