Miksei kukaan varoittanut, että raskaus tuhoaa terveyden? Enkä nyt puhu repeämistä
Koska repeämistä varoitetaan ja tiesin, että niistä saattaa jäädä loppuelämäksi tiettyjä ongelmia. Mutta kukaan ei varoittanut (siis edes raskausoppaissa eikä vastaavissa varoitettu), että voi tulla muutakin. Päivittäinen jatkuva selkäkipu vatsalihasten erkauman takia, ja lääkäri sanoi, että erkauma on sellainen, että sen voi korjata vain kirurgisesti eikä leikkausta tehdä ennen kuin lapsiluku on täynnä. Karpaalitunnelisyndrooma molemmissa käsissä, ja sen vuoksi päivittäinen kipu ja puutuneisuus ja nekin voi korjata vain kirurgisesti. Ja noudatin kaikkia raskausajan ohjeita, olin normaalipainoinen ja hyväkuntoinen ennen raskautta.
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurjaa, että ap:lle kävi kuten kävi, mutta en nyt oikein ymmärrä, mitä tässä pitäisi tehdä? Jakaa jo yläkoulussa jokaiselle tytölle satasivuinen pumaska, jossa lukee kaikki mahdolliset ja lähes mahdottomat riskit? Elämässä nyt vaan on riskejä, joka asiassa. Siinäkin kai on jotkut terveydelliset riskinsä, jos ei tee lapsia. Ja kuoleman riski vieläpä toteutuu jossain vaiheessa väistämättä. Omat lapseni ovat jo teinejä ja esikoista odottaessani luin jotain 90-luvunkin vauvalehtiä. Sitten kun kuopus syntyi v. 2007, olin ihan järkyttynyt sen aikaisista lehdistä (enkä todellakaan edes tiedä, mitä ne ovat nykyisin). Ja onneksi ei ollut mitään näitä vauvapalstoja! Toki on hyvä, että nykyisin voi puhua vaikkapa juuri näistä synnytysvammoista, mutta minusta on liikaa jäänyt pimentoon se, että lapset ovat ILO; ilo, josta usein saa maksaa vammoina, univaikeuksina ja ties minä, mutta joka tapauksessa niin iso ilo, että se kaikki kannattaa. Ennen niissä lehdissä hehkutettiin äitiyden onnea ja minusta se on ihan oikein! Voihan siinä ohessa kertoa vaikeuksistakin, tietysti, mutta nykyisin tuntuu kuin koko vanhemmuus on joku iloton suoritus, ei tavallista, onnellista perhe-elämää. Ei kaikkeen voi elämässä varautua, eikä mikään taho ole velvollinen korvaamaan esim. sellaisia vammoja, joita kukaan ei olisi voinut estää. Jokainen raskaaksi haluava nainen ottaa riskin, samaten kuin tien ylittävä jalankulkija.
Samaa mieltä!
Lapset ovat valtava ilo ja lahja!
Mahdollisia komplikaatioita on niin paljon, ettei ole edes mitään järkeä pelotella nuoria naisia niillä kaikilla.
Useimmat ymmärtävät muutenkin, että jos synnytyksestä selviää hengissä ja lapsi on terve, niin siinä on jo vahvasti voiton puolella.
Miksi pilata hyvin menevä odotus peloitteluilla? Suurin osa kuitenkin selviää riittävän hyvin nykyisin.
Aivan.
Laitan tähän vähän näitä kauhujuttuja. Eräs tuttava odotti kaksisia, mutta toinen tuli kesken pois. Tämä nainen pääsi viimetingassa sairaalaan ja saatiin äiti ja yksi lapsi pelastettu.
Olin viimeisilläni raskaana ja näin onnellisen naisen työntämässä kaksostenrattaita. Nainen oli kaksosten mummi. Hän kertoi, että synnytys oli ollut vaikea. Äitiä oli jouduttu elvyttämään. Hän meinasi kuolla. Kaksoset kunnossa.
Haluatteko kuulla lisää? Sittemmin vielä se kätkyt-kuolema. Itse vahdin lapsieni hengitystä neuroottisesti siihen saakka kun täyttivät vuoden.
Työkaverin vaiva kuoli 7 viikkoisena kätkyt-kuoleman.
Eihän näistäkään kerrota neuvolassa...pitäisikö?
Erittäin kovan hinnan olen terveydelläni maksanut lapsistani. En olisi voinut mitenkään tietää etukäteen niitä sairauksia, joita synnytyksen jälkeen puhkesi.
Nykyään näkee pariskuntia, joissa mies on laiha ja nainen xxxxxxl.
Ei ihme, että tulee vaivoja. Ei se kroppa kestä,
Vierailija kirjoitti:
Erittäin kovan hinnan olen terveydelläni maksanut lapsistani. En olisi voinut mitenkään tietää etukäteen niitä sairauksia, joita synnytyksen jälkeen puhkesi.
Laihduta.
Vierailija kirjoitti:
He sentään ovat saanet vauvan toisin kuin sinä. anorektikko jäävät usein lapsettomaksi ja se on ihan hyvä asia taudin perinnöllisyyden vuoksi.
Raskaus on todellakin aivan järkyttävä rasitus naisen keholle. Varsinkin näin loppuraskaudesta koko ajan joka paikkaan sattuu. Asentoa makuulla ja istuen pitää vaihtaa 5-15min välein (myös yöllä) kun paikat puutuu ja sattuu! Selkä varsinkin tuntuu että on koko ajan tulessa tai puutunut.. En myöskään saa itse sukkia tai housuja jalkaan kipujen takia ja kaikki tekeminen ihan pienikin väsyttää. Tätä ihan kaikkein pahinta on jatkunut nyt 1,5kk. Onneksi ensi viikolla pääsee sektioon ja pääsee edes jollakin tavalla taas kontrolloimaan omaa kehoa ja edes teoriassa aloittaa parantumisen..
N30
Nuori äiti selviää vähimmin vaurioin synnytyksistä, näin se on sekä eläimillä että ihmisillä.
Mulle ei ekasta tullut mitään, vaikka siitä peloteltiin että en voi tyyliin ikinä tehdä enää mitään ja olen mennyttä naista koska minulle tehtiin kiireellinen sektio. Kaikki meni paremmin kuin hyvin, vauva oli terve, maito nousi, minulle ei tullut mitään vaivoja.
Mutta sitten toisen jälkeen, minulle iski sama karpaalitunnelisyndrooma, edelleenkään en voi aivastaa ilman että pissaa lirahtaa housuihin ja erkaumakin on kuulemma "ihan ok" ettei tartte mitään leikkauksia. Apua ei ole saanut mihinkään, epätoivoisena olen käynyt vaikka ja missä, mutta sanotaan vaan että odottele odottele. Ei ole jumpat ja alapäätreenit auttaneet. Se viimeisinkin vauva on jo melkein 2.
Mulla kans ongelma synnytyksen jälkeen. Ohimolta hiukset ohentuneet...
V”tuttaa. Miksei kukaan kertonut.
Mutta! Kohta tulee kotiin 190 cm pitkä ja komea lukiolaispoika!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa treenata niitä lihaksia sekä ennen raskautta, raskauden aikana että raskauden jälkeenkin. Etenkin raskauden jälkeen tehtävä fyysinen työ oman kropan ylläpitoa varten on erittäin tärkeä vaihe ja tätä monesti laiminlyödään milloin minkäkin tekosyyn varjolla! Hyvässä kunnossa oleva äiti on myös jaksavampi vanhempi eikä arkikaan tunnu silloin niin kuormittavalta. Vatsalihasten erkauma saadaan ainakin osittain kurottua umpeen ilman leikkaustakin, mutta siihen pitää käyttää aikaa ja nähdä vaivaa, eli treenata keskivartaloa ja vatsalihaksia. Onhan se nyt selvä, että lapsen saaminen aiheuttaa muutoksia kehossa eikä niiltä todennäköisesti välty yksikään lapsen maailmaan saattanut. Kehon huolto on avain toimivaan arkeen!
Kun synnytin ensimmäisen lapseni Naistenklinikalla 1991, oli päivä, pari synnytyksen jälkeen lääkintävoimistelijan luento tuosta kuinka treenata kuntoon lantiopohjan ja vatsan lihaksia, myös paljon muita hyviä neuvoja. Ja kysyä sai kaikesta mieltä askarruttavasta. Joko siitäkin nykyään säästetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko raskaudesta ja äitiydestä olemassa jotain luotettavaa ja faktapohjaista kirjallisuutta? Ihan näin muutenkin kiinnostaa, kun mulla ei ole hajuakaan mikä kaikki muuten normaali toiminta on raskaana kiellettyä tai miten raskaus täytyy ottaa huomioon ruokavaliossa. Lisäksi en tunne yhtäkään ihmistä, jolla olisi pikkulapsi. Ei ole kokemuksia pikkosiskoista yms., joten vauvan hoito on mulle täysi mysteeri. Olis kiva tietää nää asiat, kun on kuitenkin lisääntyminen haaveissa viiden vuoden sisällä.
Naistalo.fi (terveyskylän palvelu), siellä on odotuksesta ja synnytyksestä jne tietoa. Myös HUS vauvamatkalla on muutakin, siellä linkki myös tuonne, voi googlata.
Kiitos
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lihava ja sokerit korkealla niin saat ison lapsen. Tästä varmasti puhuttiin neuvolassa!
Itsellä yli nelikiloisia vauvoja ja olen normaalipainoinen.
Ei pidä paikkaansa, ei ole aina yksi yhteen. Itse olen todella ylipainoinen 165/90kg ja lapseni painoi syntyessään täysiaikaisena 2,9 kg, enkä sairastunut raskausdiabetekseen. Neuvola piti kyllä huolen, että joka käynnillä asiasta silti puhuttiin ja jo ihan ensimmäisillä käynneillä annettiin ohjeet siitä miten syntymän jälkeen hoidetaan sokerivauvoja..
N35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa treenata niitä lihaksia sekä ennen raskautta, raskauden aikana että raskauden jälkeenkin. Etenkin raskauden jälkeen tehtävä fyysinen työ oman kropan ylläpitoa varten on erittäin tärkeä vaihe ja tätä monesti laiminlyödään milloin minkäkin tekosyyn varjolla! Hyvässä kunnossa oleva äiti on myös jaksavampi vanhempi eikä arkikaan tunnu silloin niin kuormittavalta. Vatsalihasten erkauma saadaan ainakin osittain kurottua umpeen ilman leikkaustakin, mutta siihen pitää käyttää aikaa ja nähdä vaivaa, eli treenata keskivartaloa ja vatsalihaksia. Onhan se nyt selvä, että lapsen saaminen aiheuttaa muutoksia kehossa eikä niiltä todennäköisesti välty yksikään lapsen maailmaan saattanut. Kehon huolto on avain toimivaan arkeen!
Olin hyvässä kunnossa ennen raskautta. Raskauden aikana sain raskaus-selkäjumppa- ja fysioterapiaohjeet, joita noudatin. Ja myös raskauden jälkeen. Minulle erkauman aiheutti suurikokoinen sikiö ja normaalia suurempi lapsiveden määrä. Ei sitä voinut jumpalla estää. Olen käynyt selvittämässä asiaa kolmella eri lääkärillä ja kaikkien kanta on tuo sama. Ap
Minkä ikäinen olet? Ikähän lisää riskiä paitsi sikiön myös äidin terveysongelmille. Sain esikoisen 24-vuotiaana eikä raskaudesta jäänyt terveyshaittoja. En tosin tiedä liittyikö ikään vai säästyinkö muuten vain.
Vierailija kirjoitti:
Ai hitto. Mä painan edelleen 50kg, kuten ennenkin lapsia. Yksikään vaiva ei johtunut ylipainosta...
T. Se jolla mm kroonistuneet liitoskivut ja virtsahädättömyys
Miksi? Laihduin synnytyksen jälkeen liian nopeasti ja painoin 52 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta.
On mun miehelläkin hampaita hajonnut vaikkei se ole ollut raskaana. Tukkakin ohentunut ja muutakin vaivaa on.
Vaikka ette synnyttäisi yhtäkään lasta, niin varmaa on, että vaivoja tulee joka tapauksessa.
Jos ei synnytys laukaise reumaa, joku flunssa/influenssa voi tehdä sen. Pukamat ja virtsanpidätysvaikeudet voi tulla ilman synnytystäkin.
Elämän varrella on mahdollista loukata itsensä monin tavoin.
Se kannattaa muistaa ja vähän suhteuttaa asioita.
Minustakin näistä pitäisi keskustella avoimemmin. Ihmisellä pitää olla riittävästi tietoa siitä mihin on ryhtymässä. Eikä pelkästään naisilla, vaan miehillä myös. Itse hankin tietoa tällaisista aiheista, mutta fakta on että iso osa ihmisistä luottaa yleisten tiedotusvälineiden ja terveydenhuollon jakamaan tietoon. Minusta riittävästi tietoa pitäisi tulla näiden ja aiheen kirjallisuuden kautta.
Lisäksi minusta naisten massiivista palvelusta yhteiskunnan hyväksi pitäisi jollain tavalla kunnioittaa. Jokainen ihminen on kuitenkin elämänsä velkaa naiselle. Lisääntymiseen liittyvää taakkaa on lakaistu maton alle hyvin paljon naisten kontrolloimiseksi. Olisi vihdoin aika kohdata tämä aihe rehellisesti sellaisena kuin se todellisuudessa on, ottaa naisten ongelmat ja elämänlaatu vihdoin vakavasti, ja tehdä enemmän niiden korjaamiseksi. Paitsi naisiin itseensä, naisten kokema kärsimys vaikuttaa myös lapsiin ja koko perheeseen.
Olen kyllästynyt siihen, että raskautta ja mitä tahansa sen aiheuttamia ongelmia kohdellaan yksilön henkilökohtaisena ongelmana. Eivät ne ole vain sitä, kun yhteiskunnan olemassaolo kuitenkin edellyttää tätä palvelusta naisilta, ja kyse siitä miten koko ihmiskunta tulee maailmaan. Aihe on naisten oikeuksien ja kunnioittamisen ytimessä.
Tuo että mies maksaisi korjausleikkaukset ei muuten olisi yhtään huono idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lihava ja sokerit korkealla niin saat ison lapsen. Tästä varmasti puhuttiin neuvolassa!
Itsellä yli nelikiloisia vauvoja ja olen normaalipainoinen.
Ei pidä paikkaansa, ei ole aina yksi yhteen. Itse olen todella ylipainoinen 165/90kg ja lapseni painoi syntyessään täysiaikaisena 2,9 kg, enkä sairastunut raskausdiabetekseen. Neuvola piti kyllä huolen, että joka käynnillä asiasta silti puhuttiin ja jo ihan ensimmäisillä käynneillä annettiin ohjeet siitä miten syntymän jälkeen hoidetaan sokerivauvoja..
N35
No mä sain yli nelikiloisia vauvoja.
Ja mun lähtöpaino oli 52kg
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska halutaan saada naiset synnyttämään.
Tämä on valitettava totuus, naisten "selkänahasta" revitään uusi sukupolvi.
Luulen, että rehellinen ja kaiken kattava tieto auttaisi enemmän naisia suunnittelemaan lasten tekoa kuin puskaradiosta tai vasta kokemuksen kautta saatu tieto.
Ylipainoisilla on jo vaivoja ilman raskautumista, saati sen aikana ja jälkeen.
Tuo paino suorastaan räjähtänyt käsiin nyt.