Kumman ostaisit (3h+k) haluamaltasi asuinalueelta (alue, jossa arvo pysyy/nousee)?
Alkuperäiskuntoisen asunnon 60-luvulta hintaan X vai viimeisen päälle remontoidun asunnon 60-luvulta hintaan X + 50 000e? Tässä remontin hinta olisi 780e/m2, siitä tuo summa.
Kommentit (79)
Sisältääkö tämä 780e/m2 mahdolliset asbestipurut myös?
Vierailija kirjoitti:
Ei sisällä, mutta tiedän, että tässä taloyhtiössä niitä ei ole.
Ap
Siis oletko sama, joka huutelee tuolla kiinteistövälittäjän mielipidettä asunnon remontoinnista ennen myyntiä? Eli puhutaanko nyt samasta asunnosta, johon mietit, että teetkö remontin vai et?
En myöskään ihan ymmärtänyt, putkiremppa tehty mutta kylppärin pinnat silti 60-luvun kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole asbestia? Mistä tiedät? Tuon ikäisessä tulee joka tapauksessa tehdä asbestikartoitus, sen määrää laki.
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Remontoidun tottakai.
Ton kokoisessa kerrostalokämpässä jo pelkkä LVIS remontti maksaa sen 50 tonnia.
Julkisivuremontti 25 tonnia.
Keittiöremontti 15 tonnia.
Muut sisäremontit 10 tonnia.Kerrostaloasunnossa ei tarvitse tehdä julkisivuremonttia. Toki taloyhtiö on voinut sen tehdä, mutta sanotaan, että muut kulut ovat asunnossa tiedossa, eli isot remontit on tehty (nimenomaan putket ja julkisivu), ja ne ovat nähtävillä ostohetkellä (ja samat molemmissa tapauksissa).
ApMissä sijaitsee tämä rakennustekninen ihme, vanha kerrostalo johon ei tarvitse tehdä julkisivuremonttia?
Tätä peliä on ihan turha pelata, kun muutat joka viestissä sääntöjä.
Aloituksessa puhutaan remontoidusta asunnosta, ei remontoidusta tai remontoivasta kiinteistöstä.
Ap
Niinkuin aiemmin sanoin, tätä on turha pelata kun itse koko ajan muutat sääntöjä.
Joka viestissä tulee joku uus knoppitieto, minkä nojalla pääset tyrmäämään toisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi ole asbestia? Mistä tiedät? Tuon ikäisessä tulee joka tapauksessa tehdä asbestikartoitus, sen määrää laki.
No tiedän, koska olen teettänyt kph-remontin samassa talossa.
Ap
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Remontoidun tottakai.
Ton kokoisessa kerrostalokämpässä jo pelkkä LVIS remontti maksaa sen 50 tonnia.
Julkisivuremontti 25 tonnia.
Keittiöremontti 15 tonnia.
Muut sisäremontit 10 tonnia.Kerrostaloasunnossa ei tarvitse tehdä julkisivuremonttia. Toki taloyhtiö on voinut sen tehdä, mutta sanotaan, että muut kulut ovat asunnossa tiedossa, eli isot remontit on tehty (nimenomaan putket ja julkisivu), ja ne ovat nähtävillä ostohetkellä (ja samat molemmissa tapauksissa).
ApMissä sijaitsee tämä rakennustekninen ihme, vanha kerrostalo johon ei tarvitse tehdä julkisivuremonttia?
Tätä peliä on ihan turha pelata, kun muutat joka viestissä sääntöjä.
Aloituksessa puhutaan remontoidusta asunnosta, ei remontoidusta tai remontoivasta kiinteistöstä.
ApNiinkuin aiemmin sanoin, tätä on turha pelata kun itse koko ajan muutat sääntöjä.
Joka viestissä tulee joku uus knoppitieto, minkä nojalla pääset tyrmäämään toisen.
Mikään tieto ei ole muuttunut, jonkaolen antanut. En voi sille mitään, jos tapanasi on itse kuvitella asioita, joita ei ole sanottu. Kellään muulla ei näytä olevan samaa ongelmaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ihan ymmärtänyt, putkiremppa tehty mutta kylppärin pinnat silti 60-luvun kunnossa?
Jos putket sukitetaan, se menee noin. Käyttövesiputket uusittiin pintavetoina. Ilmeisesti yhtiössä osa oli tehnyt juuri kph:een, eivätkä halunneet maksaa niitä uudelleen. Plus se on järkyttävän kallis jos tehdään perinteiseen tapaan. En siis kehu sukitusta, mutta itselleni se oli ainakin tähän kohtaan parempi vaihtoehto.
Ap
Voisin ottaa valmiiksi rempatun, jos remppa on tehty oman maun mukaan. Ei tuo toinenkaan huono vaihtoehto ole, sillä itse remppaamalla saa mieleisen.
Eli rempanaikaiset asumisen, remontin etenemisen seuraamisen ja materiaalien valintaan menevä aika ei pelota ostajia? Ihan hyvä tietää :) Varmaan se aina viime kädessä on kiinni hinnasta, paras varmaan olisi se, että joku ihastuisi asuntoon valmiiksi remontoituna, koska
mietin, että ihastuvatko ihmiset remontoitaviin kohteisiin samalla lailla? Jos ostaja ei todella halua kämppää, hän alkaa miettiä hintaa liikaa :))
Ap
Remontoidun ottaisin, jos jälki olisi edes yhtään oman maun mukaista ja rahat riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi ole asbestia? Mistä tiedät? Tuon ikäisessä tulee joka tapauksessa tehdä asbestikartoitus, sen määrää laki.
Ap
Teettänyt minä vuonna? Että tehtiinkö tosissaan ihan asbestikartoitus vai mentiinkö vähän silmämääräisesti? Käytännössähän vuonna 2016 astui voimaan laki, joka hyvin pitkälti käsittääkseni tulkitaan siten, että ennen 1994 rakennetuissa on pakko teettää asbestikartoitus kaiken purkutyön yhteydessä. Ja luonnollisesti, jos ja tuon ikäisessä, kun sitä asbestia löytyy, purku toteutetaan asbestityönä. Eikä riitä siis se, että jos kph:sta ei ole löytynyt kartoituksesta asbestia, niin voit huolettaa samoilla tuloksilla lähteä purkamaan keittiötä.
En ottaisi kumpaakaan. Mihinkään 60-luvun kerrostaloon en rahojani tuhlaisi, ellen tietäisi tasan tarkkaan talon historiaa. Ainoa 60-luvun kerrostalo, josta uskaltaisin ostaa asunnon, on se, jossa mummoni asui. Isovanhempani ostivat siitä talosta kaupunkiasunnon talon rakennusvaiheessa ja tiedossa on siis 2010-luvulle asti, mitä talossa on tehty ja miten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi 60-luvulla rakennettua asuntoa edes ilmaiseksi.
Syystä?
Monista tänä päivänä itsestäänselvistä asioista ei oltu 60-luvulla vielä kuultukaan ja talon päivittäminen nykyaikaan on hiton kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTeettänyt minä vuonna? Että tehtiinkö tosissaan ihan asbestikartoitus vai mentiinkö vähän silmämääräisesti? Käytännössähän vuonna 2016 astui voimaan laki, joka hyvin pitkälti käsittääkseni tulkitaan siten, että ennen 1994 rakennetuissa on pakko teettää asbestikartoitus kaiken purkutyön yhteydessä. Ja luonnollisesti, jos ja tuon ikäisessä, kun sitä asbestia löytyy, purku toteutetaan asbestityönä. Eikä riitä siis se, että jos kph:sta ei ole löytynyt kartoituksesta asbestia, niin voit huolettaa samoilla tuloksilla lähteä purkamaan keittiötä.
Vuonna 2017. Tietenkin tehtiin ihan asbestikartoitus, kun kerran sanoin niin.
Ap
Älä vertaa asuntojen hintoja toisiinsa, vaan miten alueella ovat vastaavan kokoiset asuntokaupat syntyneet. Voit kysyä kauppahinnoista joko välittäjältä suoraan, jolloin hän voi kertoa vastaavan neliömäärän kokoisista (+ tai - 10 m2) ja lasket siitä ihan normaalisti pyytääkö joku liikaa tai kohtuudella. Tai millaisen tarjouksen teet asunnoista.
Lue myös isännöitsijän todistukset, joista näet miten taloyhtiö on alusta alkaen hoidettu ja onko sieltä tulossa muuta maksettavaa lähivuosina. Miten se vaikuttaa yhtiövastikkeeseen ja millaiset ovat yhtiövastikkeet molemmissa taloissa.
Usein vanhoissa taloissa on suurin ongelma asukkaat, jotka joko ymmärtävät huolehtia kiinteistöstä tai vastustavat kaikkea.
Se, että joku on käyttänyt 50 000 euroa pelkkään remppaan on hänen oma asiansa. Nyt merkitsee vain se onko asunto sinulle järkevä sijoituskohde ja saatko omasi takaisin, jos vaikkapa muutat sieltä viiden vuoden kuluttua pois. Vältä liian trendikkäitä remppoja, koska viiden vuoden kuluttua niistä ei tykkää kukaan.
Hyvä asuntosijoitus on usein lähellä kulkuyhteyksiä ja palveluja. Käy siis kävelemässä asuntojen lähikulmilla ja fiilistele onko sun kotipaikkasi. Se on tärkeää tehdä, sillä pelkkä asunto ei riitä vuoden kuluttua ja huomaat kaipaavasi sitä sun tätä lähellesi.
Koska minulle ei kelpaa edes täysin rempatut kämpät, niin ottaisin sen jonka remppaan itse. Riippuen tietysti siitä, että olen ensin selvittänyt kiinteistöön liittyvät asiat.
Vierailija kirjoitti:
Älä vertaa asuntojen hintoja toisiinsa, vaan miten alueella ovat vastaavan kokoiset asuntokaupat syntyneet. Voit kysyä kauppahinnoista joko välittäjältä suoraan, jolloin hän voi kertoa vastaavan neliömäärän kokoisista (+ tai - 10 m2) ja lasket siitä ihan normaalisti pyytääkö joku liikaa tai kohtuudella. Tai millaisen tarjouksen teet asunnoista.
Lue myös isännöitsijän todistukset, joista näet miten taloyhtiö on alusta alkaen hoidettu ja onko sieltä tulossa muuta maksettavaa lähivuosina. Miten se vaikuttaa yhtiövastikkeeseen ja millaiset ovat yhtiövastikkeet molemmissa taloissa.
Usein vanhoissa taloissa on suurin ongelma asukkaat, jotka joko ymmärtävät huolehtia kiinteistöstä tai vastustavat kaikkea.
Se, että joku on käyttänyt 50 000 euroa pelkkään remppaan on hänen oma asiansa. Nyt merkitsee vain se onko asunto sinulle järkevä sijoituskohde ja saatko omasi takaisin, jos vaikkapa muutat sieltä viiden vuoden kuluttua pois. Vältä liian trendikkäitä remppoja, koska viiden vuoden kuluttua niistä ei tykkää kukaan.
Hyvä asuntosijoitus on usein lähellä kulkuyhteyksiä ja palveluja. Käy siis kävelemässä asuntojen lähikulmilla ja fiilistele onko sun kotipaikkasi. Se on tärkeää tehdä, sillä pelkkä asunto ei riitä vuoden kuluttua ja huomaat kaipaavasi sitä sun tätä lähellesi.
Koska minulle ei kelpaa edes täysin rempatut kämpät, niin ottaisin sen jonka remppaan itse. Riippuen tietysti siitä, että olen ensin selvittänyt kiinteistöön liittyvät asiat.
Minkälaista hintaa maksat niistä? Ostatko, jos myyjä haluaa remppamattomasta hinnan, josta on miinustettu 780e/m2 verrattuna siihen, millä itse möisit vastaremontoidun asuntosi? Siis tarkoitan, että hinnasta, joksi sen itse arvioit täydellisenä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista hintaa maksat niistä? Ostatko, jos myyjä haluaa remppamattomasta hinnan, josta on miinustettu 780e/m2 verrattuna siihen, millä itse möisit vastaremontoidun asuntosi? Siis tarkoitan, että hinnasta, joksi sen itse arvioit täydellisenä?
Ap
Ja siis tässä yhtiössä kuluja ei tule yllätyksenä. Isot remontit (putket, julkisivu) on juuri tehty. Yhtiövastike on hieman alakanttinen, taloyhtiöllä on yksi liiketila ja yksi asunto vuokralla. Ei mitään hämärää missään.
Ap
Jos huoneistossa teetätetään remonttiliikkeellä täysremontti, hinta on noin 780e/m2. Siis sillä saa jo ihan hyvää tasoa, toki enemmänkin saa menemään. Ja myös vähemmän, jos asunto olisi menossa vain vuokralle.
Ap