Minkä vuoksi polkupyörä pitäisi taluttaa suojatien yli?
En kyllä tajua. Ihan samalla tavalla katson vasemmalle ja oikealle ylittäessäni suojatietä oli allani sitten jalat tai fillari. Miksi ihmeessä se pitää taluttaa kun nopeammin pääsee yli pyöräilemällä.
Kommentit (287)
Koska se autoilija ei ehdi välttis nähdä mitään pyöräilijää joka singahtaa suojatielle. Ja ei, sä et ole jokin ihmeellinen luonnonoikku joka kerkiää ja pystyy fillaroidessa nähdä kaiken liikenteen.
Olin bussissa, joka joutui pysähtymään äkillisesti, kun kaheli maantiekiitäjä pyöräili viime hetkessä bussin edestä. Useampi matkustaja loukkaaantui äkkijarrutuksen vuoksi ja eräältä hajosivat silmälasit.
Mm. siksi suojatien yli kannattaa taluttaa pyörä, jos ei hahmota omaa nopeuttaan.
Samaa olen ajatellut. Tilanteessa aina katson tuleeko autoja. En vain singahda yli. Mutta olisin nopeammin turvassa pyöräillessäni tien yli.
Eihän sitä pakko ole taluttaa. Jos pyöräilet suojatien yli, niin sitten olet vain itse vastuussa siitä, jos joku ajaa sinun ylitsesi (ellei sitten suojatie ole pyörätien jatke). Pyöräilijöillä on välillä hirveän kova vauhti ja äkkinäisiä käännöksiä, niin ei voida olettaa että autoilijat ehtii ne kaikki ennakoida ja nähdä.
Tämä oli sääntönä joskus vuonna miekka ja kivi. Käytännössä kaikissa suojateissä on nykyään pyörätienjatke, siis jos ei puhuta jalkakäytävästä.
Toki tilanne muuttuu väistämisvelvollisuuden osalta, jos pyöräilijä taluttaa fillarin. Silloin autoilijan on annettava tilaa aina.
Koska kun talutat pyörää, on autojen aina väistettävä sinua. Jos pyöräilet suojatien yli, niin autot väistävät sinua vain tietyissä lain mukaisissa tapauksissa.
Jos haluaa jalankulkijan edut, toisin sanoen autoilijan pitää pysähtyä jalankulkijan takia, mutta ei pyöräilijän. Pyörätien jatkeella tietysti saa pyöräilijä mennä ihan oikeutetusti, mutta jos siitä sitten haluaa vaihtaa ihan toiselle puolelle tietä, eli ei siis jatka sitä omaa kulkusuuntaansa, pyöräilijänä saa odottaa vuoroaan kuten muillakin ajoneuvoilla, mutta jalankulkijaa varten pitäisi muiden pysähtyä.
Ei sillä ole muuta merkitystä kuin että taluttamalla olet jalankulkija ja sinulla on automaattisesti "etuajo-oikeus" suojatiellä. Jos pyöräilet yli, sinun täytyy ensin varmistua, oletko etuajo-oikeutettu vai väistämisvelvollinen ja ylittää vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli sääntönä joskus vuonna miekka ja kivi. Käytännössä kaikissa suojateissä on nykyään pyörätienjatke, siis jos ei puhuta jalkakäytävästä.
Toki tilanne muuttuu väistämisvelvollisuuden osalta, jos pyöräilijä taluttaa fillarin. Silloin autoilijan on annettava tilaa aina.
Kyllä se on edelleen sääntönä. Tosin jos tulet suojatielle, joka on pelkkä suojatie, niin se on pelkän jalkakäytävän jatkeena, näille ei siis edes pitäisi päästä pyöräillen. Yleisesti ottaen kevyenliikenteenväylän jatkeena tai yhteydessä on aina pyörätien jatke, mutta se ei vaikuta väistämissääntöihin. Taluttava on jalankulkija, joten häneen sovelletaan jalankulkijan suojatiesääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli sääntönä joskus vuonna miekka ja kivi. Käytännössä kaikissa suojateissä on nykyään pyörätienjatke, siis jos ei puhuta jalkakäytävästä.
Toki tilanne muuttuu väistämisvelvollisuuden osalta, jos pyöräilijä taluttaa fillarin. Silloin autoilijan on annettava tilaa aina.
Monessa tapauksessa on vielä niin ettei autoilijat ymmärrä sitä sääntöä vaan luulevat että aina ylittäessä pyörä väistää, jopa kääntyessään yrittävät ajaa pyörän päälle.
Tämä johtuu siitä uutisoinnista jonka mukaan pyöräilijä automaatisesti ei tiedä sääntöjä, vaikka näinhän ei oikeassa elämässä ole.
Selkeämpää olisi etä vaarallisemmalla autolla ajava ottaisi enemmän vastuuta kun aiheuttaa enemmän vahinkoakin.
Tämä menee samaan kategoriaan kuin se, että täällä on muutamia X-risteyksiä kävely/pyöräteillä. Nyt nuo kiitäjät ovat keksineet rinkuttaa kelloaan, kun tulevat kovalla vauhdilla, jotta jalankulkijat tajuavat väistää heitä. Eihän sen niin pitäisi mennä vaan pyöräilijöiden tietenkin tulisi hidastaa vauhtiaan niin, että ehtivät väistää.
Ärsyttävä tämä uusi ajattelutapa, "kunhan mua ei satu niin ei muulla väliä". Ja onhan niitä järkeviäkin pyöräilijöitä, nuo kiitäjät vain ovat vaarallisia, kun vauhti on lähes auton vauhtia, mutta kävelijöiden seassa suhailevat.
Vierailija kirjoitti:
Olin bussissa, joka joutui pysähtymään äkillisesti, kun kaheli maantiekiitäjä pyöräili viime hetkessä bussin edestä. Useampi matkustaja loukkaaantui äkkijarrutuksen vuoksi ja eräältä hajosivat silmälasit.
Mm. siksi suojatien yli kannattaa taluttaa pyörä, jos ei hahmota omaa nopeuttaan.
Tässä tapauksessa taisi mennä sekin pieleen, että nuo pyöräilijät saattoivat itse olla väistämisvelvollisia, jos kerran bussi joutui tekemään äkkijarrutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole muuta merkitystä kuin että taluttamalla olet jalankulkija ja sinulla on automaattisesti "etuajo-oikeus" suojatiellä. Jos pyöräilet yli, sinun täytyy ensin varmistua, oletko etuajo-oikeutettu vai väistämisvelvollinen ja ylittää vasta sitten.
Käytännössä seisot pyörän vieressä etuoikeutettuna ainoastaan odottamaan että autoilija menee ensin ohi. Nöyryytettynä kävelet yli sitten pyöräsi kanssa vasta kun autot ovat menneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole muuta merkitystä kuin että taluttamalla olet jalankulkija ja sinulla on automaattisesti "etuajo-oikeus" suojatiellä. Jos pyöräilet yli, sinun täytyy ensin varmistua, oletko etuajo-oikeutettu vai väistämisvelvollinen ja ylittää vasta sitten.
Käytännössä seisot pyörän vieressä etuoikeutettuna ainoastaan odottamaan että autoilija menee ensin ohi. Nöyryytettynä kävelet yli sitten pyöräsi kanssa vasta kun autot ovat menneet.
Mites tää eroaa siitä, että joutuu pysähtymään pyörän kanssa odottamaan tilaisuutta ylittää tie pyöräillen? Jalankulkijalla pitäisi olla aina etuoikeus suojatiellä, pyöräilijällä vain tietyissa tapauksissa, joten jos autot eivät väistä jalankulkijaa, eivät he väistä pyöräilijääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli sääntönä joskus vuonna miekka ja kivi. Käytännössä kaikissa suojateissä on nykyään pyörätienjatke, siis jos ei puhuta jalkakäytävästä.
Toki tilanne muuttuu väistämisvelvollisuuden osalta, jos pyöräilijä taluttaa fillarin. Silloin autoilijan on annettava tilaa aina.
Kyllä se on edelleen sääntönä. Tosin jos tulet suojatielle, joka on pelkkä suojatie, niin se on pelkän jalkakäytävän jatkeena, näille ei siis edes pitäisi päästä pyöräillen. Yleisesti ottaen kevyenliikenteenväylän jatkeena tai yhteydessä on aina pyörätien jatke, mutta se ei vaikuta väistämissääntöihin. Taluttava on jalankulkija, joten häneen sovelletaan jalankulkijan suojatiesääntöjä.
Kyllä se vaikuttaa. Itse töytäisin kerran vahingossa pyöräilijää, kun ilmestyi jostain pyörällä ajaen. Ei käynyt mitään ihmisvahinkoa, mutta soitin kuitenkin poliisit paikalle. En ollut tässä syyllinen, mutta poliisi sanoi, että jos olisi ollut pyörätien jatke, olisin ollut.
Koska taluttaessa olet jalankulkija, ja se taas tekee sinusta väistettävän.
Jos ajat pyörällä suojatielle sinulla on väistämisvelvollisuus, ellei autoilijalla jostain syystä ole kolmiota ennen suojatietä.
Ihan perus liikennesääntöjä, jotka pitäisi opettaa kevyenkin liikenteen käyttäjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin bussissa, joka joutui pysähtymään äkillisesti, kun kaheli maantiekiitäjä pyöräili viime hetkessä bussin edestä. Useampi matkustaja loukkaaantui äkkijarrutuksen vuoksi ja eräältä hajosivat silmälasit.
Mm. siksi suojatien yli kannattaa taluttaa pyörä, jos ei hahmota omaa nopeuttaan.
Tässä tapauksessa taisi mennä sekin pieleen, että nuo pyöräilijät saattoivat itse olla väistämisvelvollisia, jos kerran bussi joutui tekemään äkkijarrutuksen.
Tai auto oli pysähtynyt suojatien eteen esim kääntymään ja on silloin väistämisvelvollinen jolloin se pyörän ylitys on prioriteetti yksi ja bussinkin on silloin pysähdyttävä kun ajoneuvo on pysähtyneenä suojatien eteen. Mutta mehän emme tiedä mitä siinä tapahtui siksi tämä ei selittelyllä ja pyörien syyttelemisellä selviä.
Jos on pyöräilijänä väistämisvelvollinen, on reilua eleillään osoittaa, ettei ole tunkemassa tielle, esim. pitäen katseensa ja pyörän kulkusuunnan pois suojatiestä.
Kannattaa opetella ketterä pyörän satulasta pois hyppääminen, niinkuin hevostaiturit sirkuksessa tekevät, saa rajattomat kulkuoikeudet, paitsi vielä liikennevalot rajoittavat täydellistä etuoikeutta verrattuna autoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli sääntönä joskus vuonna miekka ja kivi. Käytännössä kaikissa suojateissä on nykyään pyörätienjatke, siis jos ei puhuta jalkakäytävästä.
Toki tilanne muuttuu väistämisvelvollisuuden osalta, jos pyöräilijä taluttaa fillarin. Silloin autoilijan on annettava tilaa aina.
Kyllä se on edelleen sääntönä. Tosin jos tulet suojatielle, joka on pelkkä suojatie, niin se on pelkän jalkakäytävän jatkeena, näille ei siis edes pitäisi päästä pyöräillen. Yleisesti ottaen kevyenliikenteenväylän jatkeena tai yhteydessä on aina pyörätien jatke, mutta se ei vaikuta väistämissääntöihin. Taluttava on jalankulkija, joten häneen sovelletaan jalankulkijan suojatiesääntöjä.
Kyllä se vaikuttaa. Itse töytäisin kerran vahingossa pyöräilijää, kun ilmestyi jostain pyörällä ajaen. Ei käynyt mitään ihmisvahinkoa, mutta soitin kuitenkin poliisit paikalle. En ollut tässä syyllinen, mutta poliisi sanoi, että jos olisi ollut pyörätien jatke, olisin ollut.
Poliisi oli väärässä, jos viittasi pelkästään suojatein jatkeeseen. Se kun ei anna muuta kuin luvan pyöräillä tien yli. Väistämissäännöt määrittyy muuten.
Koska alta on hyvin vaikea kulkea.