Kertokaa kivikautisia käytäntöjä työelämästä
Mun edellisessä työpaikassa tehdyt työtunnit piti kirjoittaa ruutupaperille ja joka kuukauden viimeinen päivä piti erikseen ajaa päivän päätteeksi toimistolle viedäkseen se lappu. En voinut käsittää miksei kukaan ollut äkännyt, että internet on keksitty. Lopulta vaan laitoin ne tunnit sähköpostilla.
Kommentit (769)
Meidän pitää työpäivän päätteeksi viedä työkännykät toimistolle yöksi lataukseen ja hakea ne sieltä aamulla. Työ sitten saattaa olla missäpäin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jo olemassa sellaisia ostoskärryjä joissa tuote otetaan hyllystä, skannataan ja kun se laitetaan kärryyn, niin se onkin jo sähköisessä ostoskorissa? Siinä nimittäin muuttuvat itsepalvelukassatkin turhiksi.
Ruoan hintaanhan nämä muutokset eivät ikinä tulisi vaikuttamaan alentavasti. Mikä on käsittämätöntä.Toi olisi oikeasti iso muutos, koska sen tuotteen voisi laittaa suoraan kestokassiin. Eli koko kassatapahtuma jäisi pois ja tuotteet on valmiiksi pakattuna.
Ihanko totta Suomessa ei vielä ole näitä skannereita? Itse elän Tallinnassa enkä kyllä ihan hetkeen ole Rimissä / Selverissä / Prismassa käyttänyt ihmiskassaa. Jos ei otakaan jotain tuotetta, niin sen saa poistettua yhdellä klikkauksella..
Ainakin Jyväskylän Keljon Prismassa on! Oli tosi kätevät käyttää :)
Esimies tulostaa tekemänsä laskut paperille ja kantaa ne minulle, että saan lähettää ne asiakkaille. Muuten hyvä, mutta laitan laskut menemään sähköpostilla, joten minun täytyy kuitenkin skannata ne laskut koneelle.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähästä nykyään otetaan loparit. Joku asia ärsyttää tai ei jakseta lähteä töihin kovin aikaisin, niin hyvin ylpeänä kerrotaan ottavansa loparit ja kaikki yläpeukuttaa että hyvä hyvä. Tämä kertoo jo paljon, miten työmoraali on laskenut nykyään. Ennen ei ollut mitään mahdollisuutta ärsyyntyä noin helposti kun, jos et käynyt töissä, niin et myöskään saanut rahaa mistään. Siis ei mistään. Se kyllä kannusti tekemään töitä. Se oli sen ajan käytäntö ja ei silloin oltu noin herkkänahkaisia.
Niin muuten ap pyysi kertomaan kivikautisista käytännöistä työelämässä. Aihe on näköjään poikennut huomattavasti. Jäänyt jankkaamaan kaupan skannaus aiheeseen.
v.1976 menin ensimmäiseen työpaikkaan sijaiseksi, joten palkanmaksu tapahtui seuraavasti. Kuukaudessa jos olin lomittanut vaikka 15pv., niin niiltä sain tietenkin palkan ja lopuilta päiviltä peruspäivärahan (en ollut vielä silloin liitossa). La. ja Su. ei saanut päivärahaa. Helppoa siinä suhteessa, että silloin vähäinenkin työnteko kannatti. Nykyinen systeemi kuulostaa vieroksuvan pätkätöitä, kun päivärahat tai työttömyyskorvaukset eivät tule ajallaan. Mitenköhän ne rahat tuli ennen tilille niinkin nopeasti, vaikka kaikki toimi käsin kirjoitettuna ja postin lähetyksinä ja nykyään kaikki toimii netin ja sähköisten viestien välityksillä? Pomolla oli vahva auktoriteetti, joten häntä kunnioitettiin ja hieman pelättiin, vaikka hän ei koskaan ollut pompotteleva tai ilkeä. Näin itse iäkkäämpänä huomaan hänen (edesmennyt) olleen jopa ihanan lempeä vanhapiika (omistautui täysin työlleen).
N65v.
Jospa sillä henkilöllä onkin työaika ma-pe ja arkipyhät vapaat, niin miksi hänen olisi pitänyt mennä jouluaattona töihin, jos hänellä ei ollut päivystystä?
Sinun aikaan työttömyyspäivärahaa maksettiin eri tavalla mitä nykyään. Sen aikainen tapa piti muuttaa, koska ihmiset huijasivat sen avulla. Kuukauden työt saatettiin laittaa yhdelle päivälle kymppitonnin päiväpalkalla ja lopuilta päiviltä haettiin työttömyyspäivärahaa.
Pari vuotta sitten edellisessä työpaikassa myös kirjattiin tunnit tuntilistaan käsin. Kuukauden päätteeksi aina tuntilistoista vastaava rouva laski itse paperilla ja laskimella kaikkien tunnit ja kiersi listan kanssa kysymässä kaikkien allekirjoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jo olemassa sellaisia ostoskärryjä joissa tuote otetaan hyllystä, skannataan ja kun se laitetaan kärryyn, niin se onkin jo sähköisessä ostoskorissa? Siinä nimittäin muuttuvat itsepalvelukassatkin turhiksi.
Ruoan hintaanhan nämä muutokset eivät ikinä tulisi vaikuttamaan alentavasti. Mikä on käsittämätöntä.Ruottissa oli mukaanotettavia lukulaitteita, jotka hoitivat tuon homman, sitten vaan itsepalvelukassan kautta ulos. Ainoa miinus oli, että päästivät kovan piippauksen ainakun tuotekoodi luettiin, joten kaupassa oli jatkuva piipitys.
Muistan nähneenä näitä juuri Ruotsissa jo vuonna 2007, Suomessa en vielä :D
Olen jo eläkeläinen. Menin yhden suuren yrityksen pääkassaan töihin. Kun esimies tuli aamulla töihin, kaikkien oli noustava seisomaan pöydän viereen ja toivotettava hyvää huomenta. Naisilla piti olla hame. Housuja ei sallittu. Kun kynä kului, piti loppuun käytetty kynä viedä kassapäällikölle ja sitten sai uuden, kun oli kuitannut kynän. Kaikki maksut kirjattiin käsin kassakirjaan. Jonkin ajan kuluttua naiset saivat pitää suoria housuja, ei farkkuja, jos oli pitkä tunika. Tämä oli vuonna 1967.
konttorirotta kirjoitti:
Se, että jos johonkin palaveriin tarvitaan sihteeriä, se on yleensä nainen, jota pyydetään.
Kahvihuoneen siistiminen ja kuppien pesu... Miehet eivät koskaan sitä tee.
Työhuoneeni sisustus on myös kivikaudelta.
Olen miesvaltaisella aika konservatiivisella alalla ja tätä tuli varsinkin vielä aiemmin vastaan. Niinpä olen alkanut aloitteelliseksi ja ennen kuin kukaan muu on ehtinyt, todennut: "Voisiko Mikko tehdä tänään muistion."
Kahvihuoneen siistimistä en ole ottanut asiakseni vaan ollut ellun kanat, jos miehetkin ovat olleet. (Onneksi nykyään olen työpaikassa, jossa miehetkin osaavat siivota jälkensä.)
Yhdessä kesätyöpaikassa 2010-luvulla pojat leikkasivat nurmikkoa päältäajettavalla ruohonleikkurilla ja tytöt kitkivät rikkaruohoja. Aina .____.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ärsyttää, kun pitää kaikkien huristella autoillaan viikkopalaveriin keskustaan kuulemaan asioita, jotka voisi lähettää s-postilla, jakaa muuten netissä yhteisissä kansioissa tai kertoa Skypellä.
Myös monenlaista paperia lähetellään ympäriinsä, vaikka skannattu versio tai nettilomake olisi parempi.
Etätyöt ovat harvinaisia ja joustamattomia.
Tässä todiste siitä että eduskunnassakin luetaan AV:ta.
Miesten pitää auttaa naisia raskaissa töissä. Ei pidä jos siitä ei makseta. Omituista että työssä velvoitetaan tekemään ilmaiseksi jotakin, pelkästään sukupuolen perusteella. Sama pätee myös kahvinkeittoon, siivoukseen ym. Jokainen on oltava samalla viivalla sukupuoleen katsomatta. Jos ei työstä selviä, niin vaihtaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
Entisessä työpaikassani etätöihin tarvitsi luvan. Luvan hankkimisessa kesti viikkotolkulla. Perjantaina eikä maanantaina saanut pitää etäpäivää koska ”se ei ole reilua muita kohtaan”
Ihan aataminaikuista touhua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisessä työpaikassani etätöihin tarvitsi luvan. Luvan hankkimisessa kesti viikkotolkulla. Perjantaina eikä maanantaina saanut pitää etäpäivää koska ”se ei ole reilua muita kohtaan”
Aloitin pari vuotta sitten uudessa työpaikassa IT- osaston esimiehenä.
Yksi ensimmäisistä työasioista tuli eteeni kun jouduin selvittämään miten firman etätyöpolitiikka toimii IT-osaston osalta. Sain vastaukseksi, että ei täällä etätöitä ole koskaan tehty. Täällä ollaan toimistolla töitä tekemässä eikä kotona sohvalla makaamassa. Totesin, että tästä päivästä alkaen alkaa tässä firmassa etätyöpoliitiikan laatiminen ja etätyön käyttöönotto ja niin kauan kuin minä vedän organisaatiota ja netti toimii tässä maailmassa niin tämän firman IT - johto tukee etätyöpolitiikkaa.
Taputapu järki voittaa viimein luterilaiset urpot
Vierailija kirjoitti:
Meidän tiimissä on YKSI alle kolmekymppinen vastavalmistunut tarkka-Pirkko. Epävarma kuin mikä ja vaatii työtiloilla läsnäoloa ja viikottaista palaveria tiimin kesken, vaikka kaikki teemme eri työtehtäviä ja pirauttelu sinne tänne riittää hoitamaan hommat. Jankuttaa ja vaatii tilille muiden vastuulla olevia asioita, varmistelee ja ylikontrolloi, kyseenalaistaa ja vänkää. Vähän rankkaa, kun asiat hoituisi muuten joustavasti.
Kuvittelee olevansa myös hyvä työntekijä tarkkuutensa vuoksi.
Voisimme tehdä pääosin etätyötä, mutta tämän yhden vuoksi tulemme paikalle.
Tässä on merkki huonosta johtamisesta. Miten tiimin esimies ei laita tätä ihmistä kuriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoan hintaanhan nämä muutokset eivät ikinä tulisi vaikuttamaan alentavasti. Mikä on käsittämätöntä.Ruottissa oli mukaanotettavia lukulaitteita, jotka hoitivat tuon homman, sitten vaan itsepalvelukassan kautta ulos. Ainoa miinus oli, että päästivät kovan piippauksen ainakun tuotekoodi luettiin, joten kaupassa oli jatkuva piipitys.
Muistan nähneenä näitä juuri Ruotsissa jo vuonna 2007, Suomessa en vielä :D
Joo noita oli Suomessa jo 20 vuotta sitten kokeilla, mutta tekniikka ei ole tarpeeksi kehittynyt siinä vaiheessa, joten niistä luovuttiin.
Nyt kun teknologia on parantunut, niitä alkaa taas olla. Mutta vain suurimmissa kaupoissa Prismoissa ja Cittaressa. (Viime vuonna kun kävin Ruotsissa, niin eipä niitä ollut sielläkään lähikaupassa. )
K-kaupan versio on parempi, S-mafiassa pitää olla Applen kännykkä että voi skannata.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo eläkeläinen. Menin yhden suuren yrityksen pääkassaan töihin. Kun esimies tuli aamulla töihin, kaikkien oli noustava seisomaan pöydän viereen ja toivotettava hyvää huomenta. Naisilla piti olla hame. Housuja ei sallittu. Kun kynä kului, piti loppuun käytetty kynä viedä kassapäällikölle ja sitten sai uuden, kun oli kuitannut kynän. Kaikki maksut kirjattiin käsin kassakirjaan. Jonkin ajan kuluttua naiset saivat pitää suoria housuja, ei farkkuja, jos oli pitkä tunika. Tämä oli vuonna 1967.
Joo, mä muistan kun olin teinityttönä kesätöissä 70-luvulla, niin ei saanut pitää hametta ilman sukkahousuja vaikka olisi ollut minkälainen helle.
Hierarkkisuus oli osa vanhempien ihmisten elämää. Olen ollut useissa työpaikoissa, joissa johtohenkilöt eivät noteraanneet mitenkään muita työntekijöitä. Eli ison firman pomo ei tervehtinyt puhelinvaihteenhoitajaa, yms. Jos meille alemmille "orjille" piti viestiä jotain, pomo lähetti sihteerinsä selittämään asiaa.
Meillä taas ollaan liiankin "moderneja". Pomo on etätöissä jatkuvasti, kuten myös muut työkaverit... Tieto ei kulje koska en tiedä ovatko vapaalla vai etätöissä, niin ei viitsi olla aina yhteydessä. Työsopimukset luonnollisesti modernin nollatuntimaisia.
Olen vaihtamassa vanhoillisempaan firmaan.
Vierailija kirjoitti:
Miesten pitää auttaa naisia raskaissa töissä. Ei pidä jos siitä ei makseta. Omituista että työssä velvoitetaan tekemään ilmaiseksi jotakin, pelkästään sukupuolen perusteella. Sama pätee myös kahvinkeittoon, siivoukseen ym. Jokainen on oltava samalla viivalla sukupuoleen katsomatta. Jos ei työstä selviä, niin vaihtaa alaa.
Tämä perustuu vanhoihin käytäntöihin työelämässä. Kun olin nuorena tyttönä tehtaassa töissä, työt oli järjestetty niin, että naispuoliset työntekijät pakkasivat koneelta tulevaa tavaraa koko päivän tauotta. Koneen vieressä istui miespuolinen työntekijä lukemassa lehteä. Kun pakkauskoneesta loppui pakkausmateriaali, tämä mies nosti sen uuden painavan rullan siihen koneeseen sellaisen apuvälineen avulla. Naiset jatkoivat pakkaamista, mies jatkoi nokosia tai lehden lukua.
Kun tätä ihmettelin, sanottiin että sääntöjen mukaan heikot naiset eivät saa nostaa painavaa rullaa koneeseen (edes apuvälineen kanssa), siksi sillä yhdellä miehellä oli hyvin palkattu työtehtävä, jossa oli luppoaikaa riittämiin.
Samassa tehtaassa vain miehet saivat ajaa trukkia, joilla naisten käsin pakkaamat lavoille kannetut laatikot vietiin pois.
Jotenkin huvittavaa kuinka vähän ja kevyitä töitä miehillä oli ja paljon luppoaikaa. Naisten työ oli raskasta käsintekemistä, joka jatkui lähes taukoamatta. Kilon pakkausten heittely laatikoihin ja niiden 5 kg painavien laatikoiden lastaaminen lavalle kiireessä oli suhteellisen raskasta hommaa naistyöntekijöille, jotka olivat suurelta osin iäkkäitä ja joilla oli käsissä nivelrikkoa yms. sen työn takia. Työ oli myös vuorotyötä, eli tehtiin joka toinen viikko yövuoroa.
Meidän tiimissä on YKSI alle kolmekymppinen vastavalmistunut tarkka-Pirkko. Epävarma kuin mikä ja vaatii työtiloilla läsnäoloa ja viikottaista palaveria tiimin kesken, vaikka kaikki teemme eri työtehtäviä ja pirauttelu sinne tänne riittää hoitamaan hommat. Jankuttaa ja vaatii tilille muiden vastuulla olevia asioita, varmistelee ja ylikontrolloi, kyseenalaistaa ja vänkää. Vähän rankkaa, kun asiat hoituisi muuten joustavasti.
Kuvittelee olevansa myös hyvä työntekijä tarkkuutensa vuoksi.
Voisimme tehdä pääosin etätyötä, mutta tämän yhden vuoksi tulemme paikalle.