Kertokaa kivikautisia käytäntöjä työelämästä
Mun edellisessä työpaikassa tehdyt työtunnit piti kirjoittaa ruutupaperille ja joka kuukauden viimeinen päivä piti erikseen ajaa päivän päätteeksi toimistolle viedäkseen se lappu. En voinut käsittää miksei kukaan ollut äkännyt, että internet on keksitty. Lopulta vaan laitoin ne tunnit sähköpostilla.
Kommentit (769)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jo olemassa sellaisia ostoskärryjä joissa tuote otetaan hyllystä, skannataan ja kun se laitetaan kärryyn, niin se onkin jo sähköisessä ostoskorissa? Siinä nimittäin muuttuvat itsepalvelukassatkin turhiksi.
Ruoan hintaanhan nämä muutokset eivät ikinä tulisi vaikuttamaan alentavasti. Mikä on käsittämätöntä.Ruottissa oli mukaanotettavia lukulaitteita, jotka hoitivat tuon homman, sitten vaan itsepalvelukassan kautta ulos. Ainoa miinus oli, että päästivät kovan piippauksen ainakun tuotekoodi luettiin, joten kaupassa oli jatkuva piipitys.
Muistan nähneenä näitä juuri Ruotsissa jo vuonna 2007, Suomessa en vielä :D
Ainakin Vuosaaren S-marketissa oli skanneri vuonna 2007
Käytin sitä monesti.
Harmitti kun kokeilu loppui, oli vissiin parisen vuotta käytössä
Vierailija kirjoitti:
Miesten pitää auttaa naisia raskaissa töissä. Ei pidä jos siitä ei makseta. Omituista että työssä velvoitetaan tekemään ilmaiseksi jotakin, pelkästään sukupuolen perusteella. Sama pätee myös kahvinkeittoon, siivoukseen ym. Jokainen on oltava samalla viivalla sukupuoleen katsomatta. Jos ei työstä selviä, niin vaihtaa alaa.
Mikähän tällainen työpaikka on? Itse olen ollut työpaikassa, jossa ei ollut kuin yksi mies ja siellä kyllä autettiin kaveria ihan vain sillä perusteella, jos toinen oli fyysisesti pidempi tai vahvempi tai että kaksi pystyy helpommin nostamaan sen 40 kilon laatikon kuin yksi. Eikä kukaan sen takia pyytänyt lisää palkkaa vaan autettiin toisiamme ihan mukisematta, jos vain joku pyysi. Kukaan ei saanut potkuja sen takia, ettei sattunut olemaan mikään bull mentula.
Työpaikallamme ei ole langatonta verkkoa, vaan joudun jakamaan netin omasta puhelimesta iPadille. Toisaalta oman puhelimen käyttö työaikana on kielletty 😂 onneksi padia tarvitsee käyttää vain 30 min päivässä
Työvuorolista printataan työpaikan oveen tms., eikä sitä saa esim. sähköpostilla itselleen. Kaikki sitten käyvät nappaamassa valokuvan tästä listasta, tosi nykypäivää.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallamme ei ole langatonta verkkoa, vaan joudun jakamaan netin omasta puhelimesta iPadille. Toisaalta oman puhelimen käyttö työaikana on kielletty 😂 onneksi padia tarvitsee käyttää vain 30 min päivässä
Tuossa tapauksessa padia tarvitsee käyttää 0 min päivässä.
Helsingin yliopistossa jos tekee vaikkapa tunnin mittaisen palkkatyön, tarvitsee lähettää seitsemän fyysistä kuittia eri tahojen allekirjoitettaviksi ja anoa lupaa päästä tiedekunnan dekaanin avustajan kenkiensuutelujonoon.
Apotti. Se mikä ennen oli yhden klikkauksen takana, on nyt saavutettavissa puolen tunnin klikkaulumaratonilla.
Meillä on onneksi muuten hommat aika hyvin töissä ja työvuorot ym tulee sähköisesti sovelluksen kautta, mutta sitten taas työssä tarvittavat ohjelmistot on todella monumutkaisia ja vanhanaikaisia. Tietysti nyt ne, mitä itse päivittäin tarvitsen on hallussa, mutta esimerkiksi silloin harvoin kun tarvitsee lähteä kassalle ruuhka-avuksi niin olisi ihan kiva, jos kassajärjestelmä olisi yksinkertainen ja nykyaikainen, eikä tarvitsisi muistella kaikenmaailman näppäinyhdistelmiä ja yrittää tähdätä näppäimistöstä oikeaa näppäintä näytöstä katsottuna. Ihan älyttömän turhauttavaa, kun nimenomaan menet purkamaan ruuhkia kassalle ja sitten joudut odotuttamaan asiakkaita, koska kämmäät itse jotain sen kivikautusen ja epäselvän kassan kanssa.
Edellisessä työpaikassa oli helppo ja selkeä kosketusnäytöllinen kassa ja pikanäppäimet usein tarvittaville asioille, josta ne sai helposti napautettua aktiiviseksi eikä niin, että piti yrittää muistaa, mikä se "pika"näppäinyhdistelmä nyt tälle asialle olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousi verenpaine kun tajusin työkaverini olevan kivikaudelta. Hän on 50v. Huikkasin hänelle ohimennen että tuota asiakasta et välttämättä puhelimitse tavoita, mutta wattsapilla hänet sitten saa kiinni. Työkaveri sanoi että työpuhelimessa ei ole watsappia. No kysyin että onko omassa puhelimessa. No kuulemma on mutta periaatteesta ei voi lähettää yhtä watsapp viestiä omasta puhelimesta.
Uskomaton tapaus mun mielestä!! Jättää työt tekemättä yhden wattsap viestin takia!
Teen 100% etätöitä, työpuhelimessani ei ole whatsappia. En todellakaan lähettele whatsappeja omasta luuristani. Työpuhelin on työnumero, oma luuri on yksityiskäyttöön. Mielestäni työkaverisi toimi aivan oikein kun ei käyttänyt omaa puhelintaan JA numeroaan viestin laittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jo olemassa sellaisia ostoskärryjä joissa tuote otetaan hyllystä, skannataan ja kun se laitetaan kärryyn, niin se onkin jo sähköisessä ostoskorissa? Siinä nimittäin muuttuvat itsepalvelukassatkin turhiksi.
Ruoan hintaanhan nämä muutokset eivät ikinä tulisi vaikuttamaan alentavasti. Mikä on käsittämätöntä.Ruottissa oli mukaanotettavia lukulaitteita, jotka hoitivat tuon homman, sitten vaan itsepalvelukassan kautta ulos. Ainoa miinus oli, että päästivät kovan piippauksen ainakun tuotekoodi luettiin, joten kaupassa oli jatkuva piipitys.
Muistan nähneenä näitä juuri Ruotsissa jo vuonna 2007, Suomessa en vielä :D
Ainakin Vuosaaren S-marketissa oli skanneri vuonna 2007
Käytin sitä monesti.
Harmitti kun kokeilu loppui, oli vissiin parisen vuotta käytössä
Samoin Tuusulassa S-marketissa. Käytin usein, kassalle toki piti maksaa.
Mä luulen, että tää typerä joustamattomuus etätöiden tekemiseen juontaa juurensa tuntipalkka-ajattelusta, vaikka asiaa pitäisi ajatella siltä kannalta että palkka maksetaan osoitetusta työstä, riippumatta siitä suorittaako työntekijä tehtävän kahdessa vai 8 tunnissa.
Mä olin kans hoitoalalla kotihoidossa töissä, ja aamun ja päivän järjettömän kiireen jälkeen oli ennen kotiinlähtöä noin puoli tuntia täyttä luppoaikaa. Siis odoteltiin vain, että kello lyö tappiin ja voi lähteä. Mun mielestä ihan järjetöntä. Jos on päivän hommat tehnyt, niin mikä ihmeen idea on joutua istumaan odottelemassa kotiinlähtöä? Mieluusti olisin vaikka ottanut sen puoli tuntia palkattomana, ja lähtenyt ennemmin kotiin, mutta kun työaika nojaa Suomessa niin vahvasti siihen tuntiajatteluun, että eihän se nyt käy.
Koulut. Vaikka on käytössä Wilma, pitää allekirjoitella paperilappuja, missä myönnetään lapselle lupa lähteä teatteriretkelle.
etätyössä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousi verenpaine kun tajusin työkaverini olevan kivikaudelta. Hän on 50v. Huikkasin hänelle ohimennen että tuota asiakasta et välttämättä puhelimitse tavoita, mutta wattsapilla hänet sitten saa kiinni. Työkaveri sanoi että työpuhelimessa ei ole watsappia. No kysyin että onko omassa puhelimessa. No kuulemma on mutta periaatteesta ei voi lähettää yhtä watsapp viestiä omasta puhelimesta.
Uskomaton tapaus mun mielestä!! Jättää työt tekemättä yhden wattsap viestin takia!Teen 100% etätöitä, työpuhelimessani ei ole whatsappia. En todellakaan lähettele whatsappeja omasta luuristani. Työpuhelin on työnumero, oma luuri on yksityiskäyttöön. Mielestäni työkaverisi toimi aivan oikein kun ei käyttänyt omaa puhelintaan JA numeroaan viestin laittamiseen.
😂 Ei kenenkään puhelimessa ole WhatsAppia itsestään. Se asennetaan puhelimen kaupasta. WhatsApp on muistaakseni maksuton, ja sen voi kyllä asentaa työpuhelimeenkin, jos se katsotaan hyväksi yhteydenpitokanavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että tää typerä joustamattomuus etätöiden tekemiseen juontaa juurensa tuntipalkka-ajattelusta, vaikka asiaa pitäisi ajatella siltä kannalta että palkka maksetaan osoitetusta työstä, riippumatta siitä suorittaako työntekijä tehtävän kahdessa vai 8 tunnissa.
Mä olin kans hoitoalalla kotihoidossa töissä, ja aamun ja päivän järjettömän kiireen jälkeen oli ennen kotiinlähtöä noin puoli tuntia täyttä luppoaikaa. Siis odoteltiin vain, että kello lyö tappiin ja voi lähteä. Mun mielestä ihan järjetöntä. Jos on päivän hommat tehnyt, niin mikä ihmeen idea on joutua istumaan odottelemassa kotiinlähtöä? Mieluusti olisin vaikka ottanut sen puoli tuntia palkattomana, ja lähtenyt ennemmin kotiin, mutta kun työaika nojaa Suomessa niin vahvasti siihen tuntiajatteluun, että eihän se nyt käy.
Joustamattomuus johtuu siitä, että työntekijöihin ei luoteta. Mutta jos mitataan toimistolla oloa niin sitä myös saadaan. IT-alalla ainakin henkilöt voivat vaikuttaa stressaantuneenmilta toimistolla ollessaan, mutta se johtuu avokonttorista ja siitä että työhön ei voi keskittyä. Näitä sitten paikkaillaan etänä.
Piti täyttää työtunnit viikottain paperilapulle. Toki siinä oli kohdat kaikelle, tunnit, ruokailu, tauot ja yhteensä. Jotain tän tapasta en enää muista tarkkaan.
No meillä työpaikalla kivikautisuus ilmenee mm. näin:
a) tehdään tyhy päivillä tulet hieromalla kahta keppiä vastakkain (siis nyt puhutaan puukepeistä)
b) työpaikkaromanssit hoidetaan siten että miesosapuoli raahaa naisosapuolen tukasta vähän syrjemmälle
Meillä pitää täytellä tuntiseurantalappuja, joita ei kuitenkaan koskaan lue kukaan. Ilmeisesti vain, koska nyt pitää olla jotain mukatärkeää byrokratiaa. Lisäksi verohommat eivät välity sähköisesti, vaan edelleen pitää pelleillä paperille tulostettujen verokorttien kanssa. Yllättäen tämä sama vanhanaikaisuus näkyy myös työmenetelmissä ja kaikkialla muualla, sekä firma kouristelee kuolinkorinoissaan muiden kehittäessä itseään. Osalla pomoista tuntuu olevan se harhakäsitys, että yli 10v takaisilla touhuilla voitaisiin menestyä loputtomiin ilman mitään panostuksia kehitykseen.
Yhdessä rekryfirmassa piti täyttää paperinen työvuorolista, mutta sen sai kyllä sitten palauttaa sähköpostilla skannattuna tai valokuvana. Nykyisellä työnantajalla lähetän sähköpostilla tunnit kirjoittamalla ne suoraan viestikenttään, mutta siinäkin on vaivansa, että pitää silti laskea kuukauden tunteja yhteen, iltalisätunteja yhteen ym. itse tuntilistaansa. Hyviä järjestelmiä on kuitenkin olemassa joihin nuo voisi täyttää suoraankin. No, tuo paperilistaa käyttänyt rekryfirma lähetti sittemmin myös tyytyväisyyskyselyn paperipostissa :)
"Meillä ei käytetä nostureita. Potilaat siirretään vanhanaikaisesti käsin kainolosta ja housunkauluksesta nostamalla. Se on paljon nopeampaa."
Mitäs ne kaikki sadat ja tuhannet ihmiset siellä Uudenkaupungin autotehtaalla mahtavat sitten tehdä? Leikkaavat ruohoa ja pesevät seiniä?