Kertokaa kivikautisia käytäntöjä työelämästä
Mun edellisessä työpaikassa tehdyt työtunnit piti kirjoittaa ruutupaperille ja joka kuukauden viimeinen päivä piti erikseen ajaa päivän päätteeksi toimistolle viedäkseen se lappu. En voinut käsittää miksei kukaan ollut äkännyt, että internet on keksitty. Lopulta vaan laitoin ne tunnit sähköpostilla.
Kommentit (769)
Isossa silmälasiketjussa (joka on saanut kyseenalaista huomiota) käytettiin ainakin vielä kymmenen vuotta sitten kaikkien silmälasitilausten hallinnoimiseen ja tilausprosessin seurantaan DOS-järjestelmää, joka on miltä lie 80-luvulta. Kyllä-se musta ruutu, johon syötetään komennot tyyliin C:\ tjms.
Kansainvälisessä hampurilaisketjussa monet työntekijät söivät ko. ketjun ruokaa lounaaksi. Ei käynyt, että sen olisi maksanut siinä kassalla esimiehelle tjms. Ehei. Kivikautinen ja äärettömän typerä käytäntö oli ensin leimata itsensä ulos ja mennä sen jälkeen jonottamaan muiden asiakkaiden sekaan tilaamansa ruoat. Eli lounas saattoi olla sen 20 min, josta saatoit jonottaa 10 min ja "oikeaa" aikaa lounaan syömiseen jäi 10 min.
Aika vähästä nykyään otetaan loparit. Joku asia ärsyttää tai ei jakseta lähteä töihin kovin aikaisin, niin hyvin ylpeänä kerrotaan ottavansa loparit ja kaikki yläpeukuttaa että hyvä hyvä. Tämä kertoo jo paljon, miten työmoraali on laskenut nykyään. Ennen ei ollut mitään mahdollisuutta ärsyyntyä noin helposti kun, jos et käynyt töissä, niin et myöskään saanut rahaa mistään. Siis ei mistään. Se kyllä kannusti tekemään töitä. Se oli sen ajan käytäntö ja ei silloin oltu noin herkkänahkaisia.
Niin muuten ap pyysi kertomaan kivikautisista käytännöistä työelämässä. Aihe on näköjään poikennut huomattavasti. Jäänyt jankkaamaan kaupan skannaus aiheeseen.
v.1976 menin ensimmäiseen työpaikkaan sijaiseksi, joten palkanmaksu tapahtui seuraavasti. Kuukaudessa jos olin lomittanut vaikka 15pv., niin niiltä sain tietenkin palkan ja lopuilta päiviltä peruspäivärahan (en ollut vielä silloin liitossa). La. ja Su. ei saanut päivärahaa. Helppoa siinä suhteessa, että silloin vähäinenkin työnteko kannatti. Nykyinen systeemi kuulostaa vieroksuvan pätkätöitä, kun päivärahat tai työttömyyskorvaukset eivät tule ajallaan. Mitenköhän ne rahat tuli ennen tilille niinkin nopeasti, vaikka kaikki toimi käsin kirjoitettuna ja postin lähetyksinä ja nykyään kaikki toimii netin ja sähköisten viestien välityksillä? Pomolla oli vahva auktoriteetti, joten häntä kunnioitettiin ja hieman pelättiin, vaikka hän ei koskaan ollut pompotteleva tai ilkeä. Näin itse iäkkäämpänä huomaan hänen (edesmennyt) olleen jopa ihanan lempeä vanhapiika (omistautui täysin työlleen).
N65v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen toimistolla istuminen 8-16 (plus miinus suuntaan tai toiseen). Toki mainittakoon heti, etteivät kaikki tee toimistotyötä eikä kaikki työ välttämättä sovellu etätöiksi. Mutta lähtökohtaisesti ei ole järjen hiventäkään, että ihmiset suhaavat toimiston ja kodin väliä, kun samat työt hoituvat kotonakin, puhumattakaan paljonko ympäristö kärsii siitä. Tämän kaikenkattavan turhuuden ja kärsimyksen tuottamisesta valtion tulisi jopa sakottaa yrityksiä, joissa täyttyy tietty ns. läsnäoloprosentti.
Tässä on vaan se ongelma että miten voidaan valvoa että työntekijät oikeasti tekee mitä pitäisi? Käytännössä ainoa tapa olisi jatkuva tietokoneen näytön tallennus ja sitten pomon pitäisi käydä läpi kaikki tallenteet joka päivältä. Toki riippuen työnkuvasta, jos se on hyvin rutiininomaista niin ehkä joihinkin ohjelmistoihin saa seurantaa ja analytiikkaa josta näkee heti yhdellä vilkaisulla että kaikki tekee töitä.
Mutta jos työ on jotain tietotyötä tms. missä käytännössä työntekijä voi käyttää melkein mitä tahansa ohjelmaa, opiskella jotain asiaa jostain manuaalista tms. eli ennalta määrättyä työnkulkua ei kertakaikkiaan ole niin miten ihmeessä etätyöläisistä tiedetään mitä ne tekee ellei esimies koko ajan seuraa kaikkien näyttöjä jossakin?
Niin ja onneksi on olemassa vielä työpaikkoja, jossa ei kytätä jokaista hetkeä, mitä työntekijä koneellaan tekee :) Ja työmaita, joissa esimies luottaa alaisiinsa. Ja kuinkas esim. luova työ? Pitäisikö siinä olla koko ajan naputtamassa jotain koneelle, että vaikuttaisi tuottavalta? Vai naputan suoriltaan kaiken mieleen juolahtavan suoraan sinne koneelle? + työhöni kuuluu myös somen seuraamista (Facebook, Twitter jne.), soitan ja vastaanotan työpuheluita - pitäisikö niitäkin monitoroida? Ja kaiken raportointihan (esim. nuo puhelut) ovat oikeasti pois siitä tehokkaasta työajasta...
Nykyisessä työpaikassa ei ole näitä kivikautisia juttuja, mistä olen rajattoman kiitollinen. Aiemmista löytyy lähinnä sitä, että pitää ihan turhia asioita hyväksyttää jonkin monimutkaisen hierarkisen palaveerausruljanssin kautta (eikä sittenkään mene läpi). Onneksi älysin lähteä.
Sanoma Oy lietsoo vihaa ja negatiivisuutta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jo olemassa sellaisia ostoskärryjä joissa tuote otetaan hyllystä, skannataan ja kun se laitetaan kärryyn, niin se onkin jo sähköisessä ostoskorissa? Siinä nimittäin muuttuvat itsepalvelukassatkin turhiksi.
Ruoan hintaanhan nämä muutokset eivät ikinä tulisi vaikuttamaan alentavasti. Mikä on käsittämätöntä.Toi olisi oikeasti iso muutos, koska sen tuotteen voisi laittaa suoraan kestokassiin. Eli koko kassatapahtuma jäisi pois ja tuotteet on valmiiksi pakattuna.
Itse asiassa on aika yllättävää, että vieläkin toimitaan tässä vähän vaikeasti eli nostetaan tuotteet erikseen kassahihnalle ja sieltä takaisin kärryyn, kun olisi helpointa ja kaikkien aikaa säästävää jos tuotteet voisi skannata itse, laittaa kärryyn ja lähteä pois.
Ei kärryyn vaan suoraan kassiin.
Miksi työnantajat eivät ajattele ilmastoa ollenkaan pakottamalla toimistoon etätöiden sijaan? Jopa tapauksissa missä ei ole mitään syytä olla siellä kuumassa ja meluisassa avotoimistossa?
Minä olen ainoa tiimistäni omalla paikkakunnalla ja 99,9% kommunikoinnista on skypen/s-postin kautta. Silti etätöihin suhtaudutaan hyvin nihkeästi ja pitää olla erityinen syy jos haluaa tehdä etätöitä. Tämä on ihan järjetöntä koska en kommunikoi paikallisessa toimistossa istuvien kanssa juuri koskaan, ovat kaikki ihan eri tiimeistä.
Koska palkka on niin huono, ajan saastuttavalla autolla (ei varaa uudempaan vähäpäästöiseen). Työmatkat tekevät noin 5500km vuodessa, julkiset niin huonoja että ei mitenkään onnistu sujuvasti julkisilla. Auto saastuttaa 203g/km mikä tekee 1117 kg CO2 vuodessa. Eli suuri määrä CO2 saasteita ilman mitään järkisyytä, paitsi se että työnantaja niin kivikautinen eikä luota työntekijöihin.
Jos tekisin edes puolet päivistä etänä, vähentyisi minun vuotuiset CO2 päästöt yli puolella tonnilla. Työnantaja kyllä haluaa ulkoisesti tekopyhästi antaa kuvan kuinka välitetään ilmastosta, mutta silti työntekijät pakotetaan saastuttamaan suuria määriä ihan turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työnantajat eivät ajattele ilmastoa ollenkaan pakottamalla toimistoon etätöiden sijaan? Jopa tapauksissa missä ei ole mitään syytä olla siellä kuumassa ja meluisassa avotoimistossa?
Minä olen ainoa tiimistäni omalla paikkakunnalla ja 99,9% kommunikoinnista on skypen/s-postin kautta. Silti etätöihin suhtaudutaan hyvin nihkeästi ja pitää olla erityinen syy jos haluaa tehdä etätöitä. Tämä on ihan järjetöntä koska en kommunikoi paikallisessa toimistossa istuvien kanssa juuri koskaan, ovat kaikki ihan eri tiimeistä.
Koska palkka on niin huono, ajan saastuttavalla autolla (ei varaa uudempaan vähäpäästöiseen). Työmatkat tekevät noin 5500km vuodessa, julkiset niin huonoja että ei mitenkään onnistu sujuvasti julkisilla. Auto saastuttaa 203g/km mikä tekee 1117 kg CO2 vuodessa. Eli suuri määrä CO2 saasteita ilman mitään järkisyytä, paitsi se että työnantaja niin kivikautinen eikä luota työntekijöihin.
Jos tekisin edes puolet päivistä etänä, vähentyisi minun vuotuiset CO2 päästöt yli puolella tonnilla. Työnantaja kyllä haluaa ulkoisesti tekopyhästi antaa kuvan kuinka välitetään ilmastosta, mutta silti työntekijät pakotetaan saastuttamaan suuria määriä ihan turhasta.
Mikä on alasi? Omassa työssäni pska olisi aika äkkiä tuulettimessa jos en olisi itse fyysisesti paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on alasi? Omassa työssäni pska olisi aika äkkiä tuulettimessa jos en olisi itse fyysisesti paikalla.
IT puoli ja meillä on toimipaikkoja ympäri maailmaa. Joten en pysty olemaan "fyysisesti paikalla" vaikka olisin meidän IT-toimistolla. Ei siellä minun toimistolla mitään suunnittelua tai tuotantoa ole. Vain muita IT tiimejä joiden kanssa olen erittäin harvoin yhteydessä, oman alueen IT tiimit ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IT puoli ja meillä on toimipaikkoja ympäri maailmaa. Joten en pysty olemaan "fyysisesti paikalla" vaikka olisin meidän IT-toimistolla. Ei siellä minun toimistolla mitään suunnittelua tai tuotantoa ole. Vain muita IT tiimejä joiden kanssa olen erittäin harvoin yhteydessä, oman alueen IT tiimit ulkomailla.
IT varmaan on aika erilaista kuin mitä itse teen. Olen töissä suht isossa firmassa ja mielestäni IT-tyypit ovat paljon enemmän avuksi sähköpostin kautta kuin livenä, en tiedä mistä johtuu. :P Oma työni taas vaatii päivittäisen kontaktin alaisiini, muuten menee hommat päin peetä.
Etätöitä vieroksuva työnjohto tai korkeampi johto pitäisi monessa tapauksessa irtisanoa koko organisaatiosta. Mikäli työn voi tehdä kotona, niin onko käynyt mielessä että se on myös halvempaa teettää etänä. Jos työntekijä voi tästä syystä myydä perheen kakkosauton millä kulkee ainoastaan töihin voi työntekijä suostua jopa 400 euron netto palkanalennukseen. Joka siis säästää työnantajalta huomattavasti suuremman summan kuin tuo 400.
Uskonnollisen lahkon pyörittämä Koivuniemi on yksi Suomen kannattavimpia yrityksiä. Yrityksen toimitilakulut viimeisen 20v ajalta ovat 0 euroa. Toki yrityksen työntekijät ovat kiistatta alipalkattuja, mikä lisää kannattavuutta. Mutta tuossa etätyön teettämisessä Koivuniemi on järkevä.
Etätöitä puoltaa myös moni tutkimus siitä, että työmatka väsyttää ja vie aikaa. Työntekijä tulee jo valmiiksi väsyneenä töihin ja suhaa sieltä väsyneenä kotiin, että ehtii nukkua muutaman tunnin kaikelta muulta ennen seuraavaa päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jo olemassa sellaisia ostoskärryjä joissa tuote otetaan hyllystä, skannataan ja kun se laitetaan kärryyn, niin se onkin jo sähköisessä ostoskorissa? Siinä nimittäin muuttuvat itsepalvelukassatkin turhiksi.
Ruoan hintaanhan nämä muutokset eivät ikinä tulisi vaikuttamaan alentavasti. Mikä on käsittämätöntä.Eihän tämä tarkoita sitä, että henkilökuntaa ei tarvita, vaikkakaan ei ihan samaan. Mutta asiakas voi tarvita apua/otti väärän tuotteen hyllystä/ehti jo maksaa väärän tuotteen/ei olekaan rahaa kassalla/on ikärajatuote/paistossa on irtotuotteita - ihan tavalliseen ruokakauppaan ei voi yhtäkkiä leikata henkilökuntaa puoleen ja olettaa, että kaikki toimii oikein kuin itsestään. Joihinkin myymälöihin voi tämä itseskannaaminen sopia.
Eikös juurikin asiat mene vain vaikeammaksi, kun asiakkaat itse joutuvat kaikki asiat suorittamaan vs se, että menee vaan kassalle, ja siinä vaiheessa useimmat ovat jo ostopäätökset tehneet, kassahenkilö tarkistaa tarvittaessa nämä ikäraja-asiat ym.?
Mutta niin kuin sanottu, on hyvä, kun on vaihtoehtoja, kunhan kaikkia ei pakoteta samaan muottiin ja muistetaan käytännön toteutusongelmat (miten esim. ikärajoja noudatetaan/valvotaan, kun asiakkaat itse skannaavat?), eli sopiiko teknologiakehitys ihan joka paikkaan. Onhan kaikki varmaan toteutettavissa, mutta...
Sveitsissä ostin kaljaa itsepalvelukassasta ja kassa ilmoitti "huomio! ikärajallinen tuote!" siinä sitten oletin Suomen tyyliin kassahenkilön tulevan korjausavaimella minut vapauttamaan henkkareita näyttämällä, mutta henkilökunta ei reagoinut mitenkään. Onneksi ennenkuin ehdin huomauttaa, ilmotus katosi ruudulta itsestään ja maksoin ostokseni. Että kova on luotto siellä asiakkaaseen kun vaan muistutetaan, että nyt pitää sitten olla täysi-ikäinen ja olettaa, että omatunto teineillä kolkuttaa :D
Ehkä siellä kytätään itsepalvelukassoja vaivihkaa valvontakameran kautta, ja joku henkilökunnasta ehti kuitata sinut silmämääräisesti täysi-ikäiseksi? :)
Go TAYS!
Taysissa vanhan synnärin kansliassa oli ihanat nojatuolit työntekijöille, mutta opiskelijoille nurkassa puiset jakkarat, joissa vuoron alun raportti kuunnellaan. Kahvihuoneeseen ei myöskään opiskelijoilla ollut asiaa vaikka tilaa oli, vaan heillä on oma kolkko 2m2 nurkkaus ja minikeittiö käytävän päässä. Nämä ovat siis ehdottomia, ensimmäisenä päivänäni istuin vuoron alussa nojatuoliin, tilaa olisi ollut kyllä, niin minut ohjattiin ottamaan puinen jakkara nurkasta ja istumaan seinustalle. Luulin ensin vitsiksi, ei ollut ei.
Tätä perusteltiin sillä, että eroteltiin selvästi opiskelijat työntekijöistä, mutta muualla en ole vastaavaan törmännyt enkä moista hierarkisuutta itse hyväksy.
Työpaikallani yhtä osastoa on kielletty poistumasta rakennuksesta työpäivän aikana. Tarkoittaa käytännössä sitä että viereiseen ruokalaan ei voi mennä, aina on oltava omat eväät. Kielto juontaa kuulemma juurensa jonnekin yli 10 v taakse kun kaikki olivat lähteneet yhtä aikaa taukoilemaan eikä kukaan ollut päivystämässä kun hätä oli tullut. En tiedä kuinka monta tapahtumaan osallista henkilöä on edes enää tuolla töissä mutta näköjään se sama idioottimainen kielto pysyy vuodesta toiseen...
Etätyöt on kielletty samalla periaatteella: koska joskus historian hämärissä joku on hölmöillyt.
Se, että jos johonkin palaveriin tarvitaan sihteeriä, se on yleensä nainen, jota pyydetään.
Kahvihuoneen siistiminen ja kuppien pesu... Miehet eivät koskaan sitä tee.
Työhuoneeni sisustus on myös kivikaudelta.
Ei oo ihme ettei suomen työ ja talouselämä nouse kun ei homma on kuin kivikaudelta.
Koetin tällä viikolla ostaa kevääksi uuden auton. Maksan heti täyden hinnan.
- Ei onnistu kun toimitusajat yli puoli vuotta.
Koetin tällä viikolla ostaa kevääksi ison tilauksen yleistä rakennustarviketta. Maksan heti täyden hinnan.
-Ei onnistu kun toimitusajat yli puyoli vuotta.
Mikä siinä mättää, no se ettei tavaraa riitä tänne Pohjolan perukoille.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo ihme ettei suomen työ- ja talouselämä nouse kun homma on kuin kivikaudelta.
Koetin tällä viikolla ostaa kevääksi ison tilauksen yleistä rakennustarviketta. Maksan heti täyden hinnan.
-Ei onnistu kun toimitusajat yli puoli vuotta.
Siihen ollaan menossa että tavaran myyminen on helppoa ja rahalla ostaminen vaikeaa.
Sellaista oli kivikaudella, kohta nykyaikanakin. Raha on vain bittejä ja paperia. Tavara on tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo ihme ettei suomen työ- ja talouselämä nouse kun homma on kuin kivikaudelta.
-Ei onnistu kun toimitusajat yli puoli vuotta.
Siihen ollaan menossa että tavaran myyminen on helppoa ja rahalla ostaminen vaikeaa.
Sellaista oli kivikaudella, kohta nykyaikanakin. Raha on vain bittejä ja paperia. Tavara on tavaraa.
Kohta kaikilla on rahaa mielinmäärin, mutta harvalla hyvää tavaraa.
Nykyinen työnantaja suosii etätöitä, mutta ongelmana ovat kivikautiset työntekijät! Olen itse esimiesasemassa ja pidän itsekin etäpäiviä. Eräs toisen osaston työntekijä (n. 60 v) tuli tosissaan juttelemaan mulle, että mun pitäisi kieltää alaisiani tekemästä etätyötä. Pari alaisiani teki tuon jäärän kanssa projektia ja hän koki ettei pysty tekemään töitä kun muut olivat koko ajan poissa.
Lisäyksenä, että tämä jäärä on tosi hyvä työssään. Ja toisena lisäyksenä, projekti ei mitenkään vaatinut läsnäoloa vaan kaiken sai tehtyä verkon ja teamskokouksien kautta.
Ja vastaavia tapauksia löytyy muitakin. Joten näistä johtuen, me muut joudumme raahautumaan toimistolle. Lisäksi löytyy näitä, jotka tulostavat kaiken mahdollisen ja muutenkin keräävät ympärilleen mappiriveittäin (turhaa) paperia. Itselläni on yksi mappi, jota säilytän työpaikalla, muuten kaikki työvälineet kulkevat repussa: tietokone tarvikkeineen, yksi vihko suttupaperina, pinkka liimalappuja ja yksi tulostettu manuaali plus kynä.
Menee ehkä vähän off-topic. Vuosia sitten minulla oli osa-aikatyössä esimies, jolle piti aina soittaa kysyäkseni työvuoroja. Joskus tieto tuli tekstiviestillä. Sanoin kerran, että sähköposti olisi tällaiseen paljon kätevämpi. Esimies vastasi olevansa vanhanaikainen eikä käytä sähköpostia ollenkaan. En viitsinyt kertoa, että sähköposti on tekstiviestiä vanhempi keksintö. Hänet tuntien olisi todennäköisesti suuttunut, koska hän on mielestään aina oikeassa.