Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa kivikautisia käytäntöjä työelämästä

Vierailija
12.02.2020 |

Mun edellisessä työpaikassa tehdyt työtunnit piti kirjoittaa ruutupaperille ja joka kuukauden viimeinen päivä piti erikseen ajaa päivän päätteeksi toimistolle viedäkseen se lappu. En voinut käsittää miksei kukaan ollut äkännyt, että internet on keksitty. Lopulta vaan laitoin ne tunnit sähköpostilla.

Kommentit (769)

Vierailija
121/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo ihme ettei suomen työ ja talouselämä nouse kun ei homma on kuin kivikaudelta.

Koetin tällä viikolla ostaa kevääksi uuden auton. Maksan heti täyden hinnan.

- Ei onnistu kun toimitusajat yli puoli vuotta.

Koetin tällä viikolla ostaa kevääksi ison tilauksen yleistä rakennustarviketta. Maksan heti täyden hinnan.

-Ei onnistu kun toimitusajat yli puyoli vuotta.

Mikä siinä mättää, no se ettei tavaraa riitä tänne Pohjolan perukoille.

Teollisuus yskii, koska koneet on loppuunkäytettyjä. Myös toimitukset ulkomaille kulkevat huonosti, jos puuttuu vaikka pakkausmateriaali.

Syy pistetään työntekijälle, ja pomoportaalle pienet mutta työntekijälle merkittävät edut yritetään nyppiä vähin erin pois.

Vierailija
122/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisessä työpaikassani etätöihin tarvitsi luvan. Luvan hankkimisessa kesti viikkotolkulla. Perjantaina eikä maanantaina saanut pitää etäpäivää koska ”se ei ole reilua muita kohtaan”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähästä nykyään otetaan loparit. Joku asia ärsyttää tai ei jakseta lähteä töihin kovin aikaisin, niin hyvin ylpeänä kerrotaan ottavansa loparit ja kaikki yläpeukuttaa että hyvä hyvä. Tämä kertoo jo paljon, miten työmoraali on laskenut nykyään. Ennen ei ollut mitään mahdollisuutta ärsyyntyä noin helposti kun, jos et käynyt töissä, niin et myöskään saanut rahaa mistään. Siis ei mistään. Se kyllä kannusti tekemään töitä. Se oli sen ajan käytäntö ja ei silloin oltu noin herkkänahkaisia. 

Niin muuten ap pyysi kertomaan kivikautisista käytännöistä työelämässä. Aihe on näköjään poikennut huomattavasti. Jäänyt jankkaamaan kaupan skannaus aiheeseen.

v.1976 menin ensimmäiseen työpaikkaan sijaiseksi, joten palkanmaksu tapahtui seuraavasti. Kuukaudessa jos olin lomittanut vaikka 15pv., niin niiltä sain tietenkin palkan ja lopuilta päiviltä peruspäivärahan (en ollut vielä silloin liitossa). La. ja Su. ei saanut päivärahaa. Helppoa siinä suhteessa, että silloin vähäinenkin työnteko kannatti. Nykyinen systeemi kuulostaa vieroksuvan pätkätöitä, kun päivärahat tai työttömyyskorvaukset eivät tule ajallaan. Mitenköhän ne rahat tuli ennen tilille niinkin nopeasti, vaikka kaikki toimi käsin kirjoitettuna ja postin lähetyksinä ja nykyään kaikki toimii netin ja sähköisten viestien välityksillä? Pomolla oli vahva auktoriteetti, joten häntä kunnioitettiin ja hieman pelättiin, vaikka hän ei koskaan ollut pompotteleva tai ilkeä. Näin itse iäkkäämpänä huomaan hänen (edesmennyt) olleen jopa ihanan lempeä vanhapiika (omistautui täysin työlleen).

N65v.

Kerropa mallioppilas esimerkki (nykyajan) firmojen hyvästä moraalista?

Ihailemallasi aikakaudella oltiin kännissä töissä, etenkin pomot kaupunginjohtajia myöten. Ja päivärahaa maksetaan edelleen arkipäiviltä.

Vierailija
124/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätöitä puoltaa myös moni tutkimus siitä, että työmatka väsyttää ja vie aikaa. Työntekijä tulee jo valmiiksi väsyneenä töihin ja suhaa sieltä väsyneenä kotiin, että ehtii nukkua muutaman tunnin kaikelta muulta ennen seuraavaa päivää.

Matkatyön verovähennykset rasittanevat yhteiskunnan kukkaroa enemmän kuin työhuonevähennys.

Vierailija
125/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi verenpaine kun tajusin työkaverini olevan kivikaudelta. Hän on 50v. Huikkasin hänelle ohimennen että tuota asiakasta et välttämättä puhelimitse tavoita, mutta wattsapilla hänet sitten saa kiinni. Työkaveri sanoi että työpuhelimessa ei ole watsappia. No kysyin että onko omassa puhelimessa. No kuulemma on mutta periaatteesta ei voi lähettää yhtä watsapp viestiä omasta puhelimesta.

Uskomaton tapaus mun mielestä!! Jättää työt tekemättä yhden wattsap viestin takia!

Vierailija
126/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen työnantaja suosii etätöitä, mutta ongelmana ovat kivikautiset työntekijät! Olen itse esimiesasemassa ja pidän itsekin etäpäiviä. Eräs toisen osaston työntekijä (n. 60 v) tuli tosissaan juttelemaan mulle, että mun pitäisi kieltää alaisiani tekemästä etätyötä. Pari alaisiani teki tuon jäärän kanssa projektia ja hän koki ettei pysty tekemään töitä kun muut olivat koko ajan poissa.

Lisäyksenä, että tämä jäärä on tosi hyvä työssään. Ja toisena lisäyksenä, projekti ei mitenkään vaatinut läsnäoloa vaan kaiken sai tehtyä verkon ja teamskokouksien kautta.

Ja vastaavia tapauksia löytyy muitakin. Joten näistä johtuen, me muut joudumme raahautumaan toimistolle. Lisäksi löytyy näitä, jotka tulostavat kaiken mahdollisen ja muutenkin keräävät ympärilleen mappiriveittäin (turhaa) paperia. Itselläni on yksi mappi, jota säilytän työpaikalla, muuten kaikki työvälineet kulkevat repussa: tietokone tarvikkeineen, yksi vihko suttupaperina, pinkka liimalappuja ja yksi tulostettu manuaali plus kynä.

Joo, ja jottei menisi ihan ikäkysymykseksi, niin tämä jäärä (59 v.), digitoi kaiken materiaalinsa heti ensimmäisenä niin, että minulla ei ole kuin yksi konseptipaperi eräitä hätätilanteita varten, post-it -lappusia (joita en juurikaan käytä), tietokone ja kännykkä. Kaikki on koneella. Teen kolmena päivänä etätyötä, palaverit skypellä ja projektit teamsilla. Ne kaksi päivää avokonttorissa tuntuvat tarpeettomilta (ja tehottomilta, etäpäivillä saa paljon enemmän aikaan, kun kukaan tai mikään ei häiritse) ja tänä keväänä näköjään sovitaan ns. konttoripäiviä (yksi per kuukausi), joten se saattaa merkitä sitä, ettei etäpäivämääriä enää rajoitettaisi. Saa nähdä. Ja olen siis valtiolla töissä, en yksityisellä.

Vierailija
127/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä valtakunnallisessa julkishallinnon organisaatiossa, jolla on toimipisteitä ympäri Suomea. Ylijohtajamme tekee maakuntamatkoja, joissa käy vierailulla eri toimipisteissä. Ainoa ohjelma on tutustuminen paikalliseen työskentelyyn, eli pyödät on siivottu ja työntekijät pokkuroivat johtajaa, joka saapuu paikalle autonkuljettajan kyyditsemänä.

Vierailija
128/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nousi verenpaine kun tajusin työkaverini olevan kivikaudelta. Hän on 50v. Huikkasin hänelle ohimennen että tuota asiakasta et välttämättä puhelimitse tavoita, mutta wattsapilla hänet sitten saa kiinni. Työkaveri sanoi että työpuhelimessa ei ole watsappia. No kysyin että onko omassa puhelimessa. No kuulemma on mutta periaatteesta ei voi lähettää yhtä watsapp viestiä omasta puhelimesta.

Uskomaton tapaus mun mielestä!! Jättää työt tekemättä yhden wattsap viestin takia!

No mä en halua, että mun henkilökohtainen

numero päätyy asiakkaalle. Vai voiko sen piilottaa, kun lähettää sen whatsapp-viestin?

Vierailija
129/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosikymmen takaperin kesän töissä eräässä matkailuyrityksessä, jonka yhteydessä oli myös ravintola. Asiakas tilasi myyntitiskiltä annoksen ja meni erilliseen ravintolasaliin odottamaan annoksen tuomista pöytään. Sen sijaan, että olisin kassamyyjänä antanut ruuan tilanneelle asiakkaalle numerokyltin ja kirjoittanut numeron keittiölle menevään tilauslappuun, minun piti kuvailla siihen prkln tilauslappuun ASIKKAAN ULKONÄKÖ. Siis tyyliin "vanhempi pariskunta, miehellä vihreä kauluspaita". Tällä kuvailulla tarjoilija sitten etsi asiakkaan ravintolasalista annoksia viedessään.

Tästä järkyttävän idioottimaisesta käytännöstä oli ihan uskomattoman paljon harmia. Kaikki epäselvyydet olivat tietenkin minun syyni, kun en ollut runoillut tarpeeksi selkeitä tuntomerkkejä asiakkaista lappuun. Kellä kassamyyjällä on edes aikaa tällaiseen satuluun, kun jono kasvaa perässä.

Tästä työpaikasta ja sen paskuudesta voisi muutenkin kirjoittaa romaanin. Eläkeikäinen omistajapariskunta oli kus*päisimpiä ihmisiä, joita olen eläissäni tavannut. Rouva mm. oli sitä mieltä, että negatiivinen palaute on kaikkein tärkeintä. Työntekijä ei kuulemma voi muuten tietää mitä kaikkea tekee väärin. Mitään hyvää sanaa itsestäni tai työpanoksestani en saanut kuulla koskaan. Tämän kääkän mukaan kaikilla muillakin työpaikoilla toimitaan näin.

Viimeisenä työpäivänä poistuessani en sanonut sanaakaan tälle pariskunnalle, kävelin vain ovesta ulos.

Vierailija
130/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä en halua, että mun henkilökohtainen

numero päätyy asiakkaalle. Vai voiko sen piilottaa, kun lähettää sen whatsapp-viestin?

Kyse B to B asiakkaasta. Tämä työkaveri siis 50v mies ja tuo asiakaskin 50v mies. Ja asiakas lisäksi sellainen profiili jonka kanssa saatamme ja olemme tehneetkin yhteistyötä 20 vuotta. Ei mikään suuri mörkö jolle ei uskaltaisi numeroaan antaa.

Menisi näillä spekseillä varmaan moni alapeukku uusiksi.

Vierailija
131/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisessä työpaikassani etätöihin tarvitsi luvan. Luvan hankkimisessa kesti viikkotolkulla. Perjantaina eikä maanantaina saanut pitää etäpäivää koska ”se ei ole reilua muita kohtaan”

Aloitin pari vuotta sitten uudessa työpaikassa IT- osaston esimiehenä. 

Yksi ensimmäisistä työasioista tuli eteeni kun jouduin selvittämään miten firman etätyöpolitiikka toimii IT-osaston osalta. Sain vastaukseksi, että ei täällä etätöitä ole koskaan tehty. Täällä ollaan toimistolla töitä tekemässä eikä kotona sohvalla makaamassa. Totesin, että tästä päivästä alkaen alkaa tässä firmassa etätyöpoliitiikan laatiminen ja etätyön käyttöönotto ja niin kauan kuin minä vedän organisaatiota ja netti toimii tässä maailmassa niin tämän firman IT - johto tukee etätyöpolitiikkaa.

Vierailija
132/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöiden kieltäminen tietotyöläiseltä on kyllä aivan vihonviimeistä. "Paras" perustelu etätyökiellolle oli se, että kun kaikki eivät voi sitä tehdä... Joo mä ymmärrän, että sieltä tuotantolinjalta katsottuna homma ei toimi. Mutta miten se mun työhöni olisi vaikuttanut?

Tosin on niitä etätöitä kielletty kollektiivisena rangaistuksena kaikilta, kun yksi tai muutama lusmu on hyväksikäyttänyt systeemiä. Yksikin entinen kollega kehuskeli, kuinka etäpäivänä ehtii aina siivota koko talon, pyörittää pyykit ja käydä kaupassakin. 

Vierailija
133/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä sanellaan! Eikä ole kyse lääkärin sanelusta, vaan ihan konttorihommista.

Menin alkuaikoinani toimistotarvikekaapille hakemaan jotain kynää tai vastaavaa ja huomasin hyllyllä minikokoisia magneettinauhakasetteja. Hihittelin ja ajattelin niiden jääneen sinne jostain muinaisuudesta käyttämättömänä. Ei suinkaan! Ne ovat käytössä yhä ja sihteerit purkavat sanelut paperille.

Jossain on vielä sihteereitä.

Vierailija
134/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakollinen toimistolla istuminen 8-16 (plus miinus suuntaan tai toiseen). Toki mainittakoon heti, etteivät kaikki tee toimistotyötä eikä kaikki työ välttämättä sovellu etätöiksi. Mutta lähtökohtaisesti ei ole järjen hiventäkään, että ihmiset suhaavat toimiston ja kodin väliä, kun samat työt hoituvat kotonakin, puhumattakaan paljonko ympäristö kärsii siitä. Tämän kaikenkattavan turhuuden ja kärsimyksen tuottamisesta valtion tulisi jopa sakottaa yrityksiä, joissa täyttyy tietty ns. läsnäoloprosentti.

Kyllä! Toinen kivikautinen jäänne on tuo 8-16 työaika. Iso osa töistä on sellaisia, ettei oikeasti ole mitään väliä mihin vuorokaudenaikaan ne tehdään. Toki iltatunnit yms. ovat kalliimpia työnantajalle, kun pitää maksaa lisiä. Tässä mielestäni voisi soveltaa sitä paikallista sopimista. Itse olisin valmis luopumaan iltalisistä, jos saisin tehdä työt silloin, kun olen hereillä. Lisäisi nimittäin työhyvinvointiani merkittävästi.

Itse olen tehnyt juuri näin. Olen sopinut että voin työskennellä yöaikaan ilman yötyö-lisää. Pidän siitä että olen yksin ja saan työskennellä rauhassa.

Vierailija
135/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen työnantaja suosii etätöitä, mutta ongelmana ovat kivikautiset työntekijät! Olen itse esimiesasemassa ja pidän itsekin etäpäiviä. Eräs toisen osaston työntekijä (n. 60 v) tuli tosissaan juttelemaan mulle, että mun pitäisi kieltää alaisiani tekemästä etätyötä. Pari alaisiani teki tuon jäärän kanssa projektia ja hän koki ettei pysty tekemään töitä kun muut olivat koko ajan poissa.

Lisäyksenä, että tämä jäärä on tosi hyvä työssään. Ja toisena lisäyksenä, projekti ei mitenkään vaatinut läsnäoloa vaan kaiken sai tehtyä verkon ja teamskokouksien kautta.

Ja vastaavia tapauksia löytyy muitakin. Joten näistä johtuen, me muut joudumme raahautumaan toimistolle. Lisäksi löytyy näitä, jotka tulostavat kaiken mahdollisen ja muutenkin keräävät ympärilleen mappiriveittäin (turhaa) paperia. Itselläni on yksi mappi, jota säilytän työpaikalla, muuten kaikki työvälineet kulkevat repussa: tietokone tarvikkeineen, yksi vihko suttupaperina, pinkka liimalappuja ja yksi tulostettu manuaali plus kynä.

Joo, ja jottei menisi ihan ikäkysymykseksi, niin tämä jäärä (59 v.), digitoi kaiken materiaalinsa heti ensimmäisenä niin, että minulla ei ole kuin yksi konseptipaperi eräitä hätätilanteita varten, post-it -lappusia (joita en juurikaan käytä), tietokone ja kännykkä. Kaikki on koneella. Teen kolmena päivänä etätyötä, palaverit skypellä ja projektit teamsilla. Ne kaksi päivää avokonttorissa tuntuvat tarpeettomilta (ja tehottomilta, etäpäivillä saa paljon enemmän aikaan, kun kukaan tai mikään ei häiritse) ja tänä keväänä näköjään sovitaan ns. konttoripäiviä (yksi per kuukausi), joten se saattaa merkitä sitä, ettei etäpäivämääriä enää rajoitettaisi. Saa nähdä. Ja olen siis valtiolla töissä, en yksityisellä.

Pahoittelen, ei ollut tarkoitus tehdä tästä pelkästään ikäkysymystä! Omassa työpaikassanikin on monia jo yli 60-vuotiaita, joilla ei ole mitään hankaluuksia digitalisaation kanssa. Mutta kyllä ne muutamat kivikautiset jäärät käytännössä ovat niitä yli 50-vuotiaita, pitkään samassa työpaikassa olleita.

Vierailija
136/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä työpaikassa tehtiin tuntikirjanpito excelillä, joka tulostettuina hyväksytettiin ensin esimiehellä ja sitten vielä osaston päälliköllä. Tämä oli käytäntö vielä viisi vuotta sitten kun sieltä lähdin... Myöskin sähkölukot olivat tuntemattomia. Kauhea nippu työavaimia aina mukana kun joka oveen oli eri avain: pääovi, oman osaston ja vielä oman huoneen. Ja sitten oli kuitenkin yleisavain, jolla pääsi johonkin varastoihin ja yleisiin tiloihin.

Vierailija
137/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jo olemassa sellaisia ostoskärryjä joissa tuote otetaan hyllystä, skannataan ja kun se laitetaan kärryyn, niin se onkin jo sähköisessä ostoskorissa? Siinä nimittäin muuttuvat itsepalvelukassatkin turhiksi.

Ruoan hintaanhan nämä muutokset eivät ikinä tulisi vaikuttamaan alentavasti. Mikä on käsittämätöntä.

Toi olisi oikeasti iso muutos, koska sen tuotteen voisi laittaa suoraan kestokassiin. Eli koko kassatapahtuma jäisi pois ja tuotteet on valmiiksi pakattuna.

Ihanko totta Suomessa ei vielä ole näitä skannereita? Itse elän Tallinnassa enkä kyllä ihan hetkeen ole Rimissä / Selverissä / Prismassa käyttänyt ihmiskassaa. Jos ei otakaan jotain tuotetta, niin sen saa poistettua yhdellä klikkauksella.. 

Vierailija
138/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Runsaista alapeukuista kyllä huomaa että suomalainen työntekijä ei suostu milliäkään joustamaan ja toisaalta ei kyllä yleensä työnantajatkaan suostu sitä milliä joustamaan,

suomessa on aivan liian jäyhä työkulttuuri

Vierailija
139/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pomo kirjoittaa asian ruutupaperille ja lähettää sen kuvaviestin minulle. Minä sitten lähetän sen kuvaviestin sähköpostilla niille, keitä asia koskee.

Vierailija
140/769 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki firman menestykset on johtajan ansiota. Kaikki firman epäonnistumiset on työntekijöiden syytä.

Johtaja muistaa kertoa joka palaverissa miten on hyvin kokenut ja tietää asiat, koska oli hienossa menestyneessä yrityksessä myyntijohtaja 1970 ja 80 luvuilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän