Kertokaa kivikautisia käytäntöjä työelämästä
Mun edellisessä työpaikassa tehdyt työtunnit piti kirjoittaa ruutupaperille ja joka kuukauden viimeinen päivä piti erikseen ajaa päivän päätteeksi toimistolle viedäkseen se lappu. En voinut käsittää miksei kukaan ollut äkännyt, että internet on keksitty. Lopulta vaan laitoin ne tunnit sähköpostilla.
Kommentit (769)
Mun pomo on kivikaudelta. Ei vieläkään pääse etätöihin vaikka olen toimistotyöntekijä. Useimmat päivät toimistolla on ihan turhia kun olisin voinut kaiken tehdä jostakin muualtakin. Myös kirjanpito on yhä paperinen - pomo ei halua siirtyä sähköiseen kirjanpitoon vaikka jo useasti olen sanonut että se voisi olla hyvä siirto. Joka kuukausi vien paperia tilitoimistoon ja häpeän. Ollaan varmaan ainoat paperiasiakkaat siellä. Yleisestikin käytetään liikaa paperia kun samat asiat voisi tehdä sähköisesti nopeammin ja ilman tulostusta (esim. ympäristövaikutus). Miten tollaset ihmiset pääsee tänäpäivänä pomoksi? Menisi eläkkeelle jo.
Eräässä maalaus&rakennus firmassa vain naiset (ammatiltaan pintakäsittelijöitä) tekivät asuntoihin loppusiivouksia. Miehet eivät mopin varteen kelvanneet.
Eipä ole niin paha, kuin muilla... Mutta meillä kirjoitetaan joka hemmetin kokouksesta muistiinpanot. Jokaiseen kokoukseen valitaan sihteeri ja niitä muistioita lähetellään meilissä eikä edes tallenneta minnekkään. Aivan älytöntä. Olin jo tottunut siihen, että kokoukset ovat tiivitä ja kaikki ottavat itselleen ylös tärkeimmät asiansa ja tehtävänsä. Kokouksessa esitetty PowerPoint oli ainoa dokumentti, joka kokouksesta jäi eikä niitä aina ollut lainkaan. Tämä sihteeri-käytäntö tuntuu kivikautiselta.
Kas, niinpä hävisi viestini koskien yli 50-v työhakemuksia.
Haistakaa paska, kun ei edes kiinnosta!
Ei tästä montaa vuotta ole kun huoltoasemalla henkilökuntaan kuuluva mies tuli tankkaamaan auton ja pesi tuulilasin :)
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä montaa vuotta ole kun huoltoasemalla henkilökuntaan kuuluva mies tuli tankkaamaan auton ja pesi tuulilasin :)
Jeps, silloin menneinä vuosikymmeninä oli kova kilpailu huoltoasemien kesken.
Kilpailtiin myös hyvällä palvelulla.
Nyt huoltoasemia on harvassa, kylmäasemat korvaavat ne.
Vierailija kirjoitti:
"Tarvitaanko sitä työntekijöitä kohta kovin monessa paikassa?"
Kaikki (lähestulkoon) on korvattavissa automaateilla ja roboteilla. Jo nyt. Tällä hetkellä ovat vain niin kalliita, ettei niitä kovin suuressa määrin ole hankittu. Mutta kehityksen suunta on selvä.
Esim. nykyaikaisissa autotehtaissa ei näy enää ristin sielua saleissa. Koneet vain paukuttavat autoja menemään 24/7.
-Onko Uudenkaupungin autotehdas sitten mielestäsi vanhanaikainen? Ja voitko ihan nimeltä mainita sellaisen aution tehtaan?
Vierailija kirjoitti:
Mun pomo on kivikaudelta. Ei vieläkään pääse etätöihin vaikka olen toimistotyöntekijä. Useimmat päivät toimistolla on ihan turhia kun olisin voinut kaiken tehdä jostakin muualtakin. Myös kirjanpito on yhä paperinen - pomo ei halua siirtyä sähköiseen kirjanpitoon vaikka jo useasti olen sanonut että se voisi olla hyvä siirto. Joka kuukausi vien paperia tilitoimistoon ja häpeän. Ollaan varmaan ainoat paperiasiakkaat siellä. Yleisestikin käytetään liikaa paperia kun samat asiat voisi tehdä sähköisesti nopeammin ja ilman tulostusta (esim. ympäristövaikutus). Miten tollaset ihmiset pääsee tänäpäivänä pomoksi? Menisi eläkkeelle jo.
Viimeisiä jääriä vissiin jäljellä kyllä jotkut 50-luvun lopulla syntyneet on jo ihan ajan hermoilla.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä työpaikassani oli pedanttinen keski-ikäinen rouva, joka aina saatuaan sähköpostia tai lähetettyään sitä, tulosti sähköpostiviestin printterillä liitteineen ja mapitti sen.
Jos häneltä kysyttiin jotain jostain sähköpostista, hän kääntyi mappirivistöään päin, katsoi mappien selkiin kirjoitetuista tarroista halutun ajankohdan, avasi ko. mapin ja selasi sieltä kyseisen viestin.
"Kas tässä! Näin ne asiat pysyvät järjestyksessä!" hän sanoi ylpeänä täsmällisyydestään.
Voi jeesus... On meitä moneen junaan. Itse kirjoitin viimeiset muistiinpanoni paperille vuonna 2005 ja sen jälkeen olen kirjoittanut lähinnä vain erilaisiin sähköisiin järjestelmiin. Viimeisten paperilehtien tilaukset lopetin vuonna 2007 ja kaiken mitä on digitalisoitavissa siirsin koneelle vuonna 2008 (sis. valokuvat, vanhat videot, paperit jotka halusin säilyttää jne.). Kaikesta on tietysti useita säännöllisiä varmuuskopioita.
Vierailija kirjoitti:
"Tarvitaanko sitä työntekijöitä kohta kovin monessa paikassa?"
Kaikki (lähestulkoon) on korvattavissa automaateilla ja roboteilla. Jo nyt. Tällä hetkellä ovat vain niin kalliita, ettei niitä kovin suuressa määrin ole hankittu. Mutta kehityksen suunta on selvä.
Esim. nykyaikaisissa autotehtaissa ei näy enää ristin sielua saleissa. Koneet vain paukuttavat autoja menemään 24/7.
Höpöhöpö!
Uudenkaupungin autotehdas ei suostu kuolemaan – Robotit eivät vie töitä vaan tuovat niitä
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/uudenkaupungin-autotehdas-ei-s…
Vierailija kirjoitti:
"Täysin päivänselvä asia että se tai joku vielä automaattisempi ratkaisu on tulossa valtavirraksi."
Näitä on paljon jo käytössä USA:ssa, Englannissa ym. Ne jotka näyttävät yleensä aina muille sen kehityksen suunnan.
-Taidat laskea leikkiä, ainakin mitä tulee USA:n? Valitettavasti jenkit ovat kivikaudella, mitä tulee teollisen mittakaan robotiikkaan ja digitalisaatioon yleensäkin. Hyvä kun sopivat maailmalla kymppikärjen sakkiin...
https://ifr.org/ifr-press-releases/news/robot-race-the-worlds-top-10-au…
Kääk kääk kirjoitti:
Tietyt paikat kahvihuoneessa. Eka päivä uudessa työpaikassa ja menin johonkin. 5min ja joku tuli että khröm oot mun paikalla. Kysyin että missä tässä on sinun nimi, ei näy? Kuitenkin iso n. 60m2 huone.
Sitten istuin viikon perimmäisessä nurkassa. Viimein alkoi viimein selvitä mitkä paikat on ns. vapaita ja mitkä varattuja.
Menee ohi, mutta: harjoittelupaikassa perehdyttäjä ei maininnut koronarajoitusta (4 henkilöä) taukohuoneessa. Ensimmäisellä lounastauolla sain tylyn vastaanoton erittäin vi##umaisella äänensävyllä ja sanavalinnoilla olevani ylimääräinen. Loppuajan söin varastossa ihan omassa rauhassa, ei tarvinnut neljän kälättäjän juttuja kuunnella.
Meillä on toimitilana kylmä ja kostea luola ilman juoksevaa vettä, sähköä, lämpöä tai muitakaan mukavuuksia. Mitä nyt nuotio joskus. Valmistamme nuijia ja ryhmysauvoja aika usein tulee testattua niitä toisiimme. Ketään varsinaista pomoa tai omistajaa ei ole. Eikä niitä nuijia ja ryhmysauvojakaan mihinkään myydä vaan poltamme ne aina päivän päätteeksi nuotiossa. Lienee turha mainita ettemme saa myöskään palkkaa vaan metsästämme ja keräilemme sieniä ja marjoja. Kakalla käymme puun takana. On kyllä tosi kivikautista täytyy sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräässä työpaikassani oli pedanttinen keski-ikäinen rouva, joka aina saatuaan sähköpostia tai lähetettyään sitä, tulosti sähköpostiviestin printterillä liitteineen ja mapitti sen.
Jos häneltä kysyttiin jotain jostain sähköpostista, hän kääntyi mappirivistöään päin, katsoi mappien selkiin kirjoitetuista tarroista halutun ajankohdan, avasi ko. mapin ja selasi sieltä kyseisen viestin.
"Kas tässä! Näin ne asiat pysyvät järjestyksessä!" hän sanoi ylpeänä täsmällisyydestään.
Voi jeesus... On meitä moneen junaan. Itse kirjoitin viimeiset muistiinpanoni paperille vuonna 2005 ja sen jälkeen olen kirjoittanut lähinnä vain erilaisiin sähköisiin järjestelmiin. Viimeisten paperilehtien tilaukset lopetin vuonna 2007 ja kaiken mitä on digitalisoitavissa siirsin koneelle vuonna 2008 (sis. valokuvat, vanhat videot, paperit jotka halusin säilyttää jne.). Kaikesta on tietysti useita säännöllisiä varmuuskopioita.
No voi että kun oletkin hieno ja nykyaikainen. Ihan tässä menee ihailusta ja kunnioituksesta jalat alta.
Henkilökunta saa pitää tupakkataukoja. Huvittavaa nähdä, miten röökin orjille maksetaan PALKKAA siitä, että he myrkyttävät omat keuhkonsa.
Jokainen vastuullinen yritys kieltää tupakkatauot ("Me olemme savuton työyhteisö") ja tupakointi on täysin kielletty työpaikalla. Jos joku haluaa vetää röökiä, niin hän voi tehdä sen omalla kotipihallaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousi verenpaine kun tajusin työkaverini olevan kivikaudelta. Hän on 50v. Huikkasin hänelle ohimennen että tuota asiakasta et välttämättä puhelimitse tavoita, mutta wattsapilla hänet sitten saa kiinni. Työkaveri sanoi että työpuhelimessa ei ole watsappia. No kysyin että onko omassa puhelimessa. No kuulemma on mutta periaatteesta ei voi lähettää yhtä watsapp viestiä omasta puhelimesta.
Uskomaton tapaus mun mielestä!! Jättää työt tekemättä yhden wattsap viestin takia!
Kyllä se olet sinä joka se uskomaton olet. Ei työnantaja voi pakottaa ketään käyttämään kyseenalaisia kolmannen osapuolen sovelluksia varsinkaan omalla puhelimellaan/nimellään. Olisitko samaa mieltä jos sanotaan että asiakkaan tavoittaa tiktokilla ym. ja siitä väsäilemään vaan tilejä omilla nimillään? No, ehkä olisit. Pointti kuitenkin on että työnantaja kustantaa työvälineet ja kaikki ei ole someaddikteja. Jonkun koko elämä pyörii tietyn sovelluksen ympärillä (itsellä ollut esim. Discord ajoittain kovassa käytössä) niin kyllähän se palauttaa todellisuuteen kun joku ei pidä sitä yhtään minään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi että kun oletkin hieno ja nykyaikainen. Ihan tässä menee ihailusta ja kunnioituksesta jalat alta.
No kiva kuulla, vaikka aika omituisesti ajatteletkin! :DD Mistään "hienoudesta" tai "nykyaikaisuudesta" ei ole kysekään, vaan kyse on käytänöllisyydestä. Ei ole papereita, CD:itä, DVD:itä/Blue Ray:tä, lehtiä, valokuvia yms. nurkat täynnä pölyä keräämässä, vaan kaikki on kätevästi aina koneella. Kaikki mahdollinen irtotavara, jonka voi digitalisoida vaan pois. Helpottaa tavaraähkyä, siivousta jne.
Päivät kuluu kalliomaalausten teossa ja kauriita nylkiessä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama mitä tänne kirjoittaa. Oikeita ihmisiä ei ole vastaamassa kuin ehkä murto-osa. Silkkaa ajanhukkaa, kuin koko Vauva-lehti itsessäänkin.
.
Eri mieltä. Must näitä on kiva lukea, jossei ketju miellytä -> seuraavaan. Nytkin on tosi mielenkiintoinen ketju lapsuuden tuoksuista...
Hymyilyttää tuoksut navetasta mäntymetsiin yms
Sellainen oli aika monta vuotta sitten Tapiolan S-marketissa. Ehkä oli liikaa hävikkiä tai joku muu syy miksei kokeilua ole jatkettu.