Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En mennyt yhden koulutuksen haastatteluun, TE-hallinto poisti työttömyysetuuden 2 kuukaudeksi

Vierailija
11.02.2020 |

Kyseessä pelkkä kurssi, ei työpaikka. Oli paha perhetilanne päällä eri paikkakunnalla ja en päässyt haastatteluun. Yritin myös siirtää haastattelua myöhemmäksi, mutta siihen ei suostuttu. Olen tehnyt tästä selvityksen myös viranomaiselle. TE-hallinto poisti työttömyysetuuden kahdeksi kuukaudeksi. Onko tämä siis normaalia? En todellakaan tajunnut että näin ankaraa meininkiä nykyisin.

Kommentit (200)

Vierailija
101/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanakin aikoinaan myös menin kun viime hetkessä vaikea perua ja sitten hikoili ja oli kalpeana sen kolme varttia ja varmaan ilmestys sitten oli.

Vierailija
102/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhesyyt eivät ole hyväksyttäviä syitä vasta kun silloin jos esim.lapsi sairastuu ja sen vuoksi joutuu perumaan, mutta silloinkin oltava todistus.

Kyllähän se on jokapaikassa toitotettuna nuo karenssi hommat.

Nyt voit vaan anoo toimeentulotukee...mikä sekin myönnetään alennettuna tuon töppisi takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimisto oli aiemmin Työnvälitystoimisto.

Toiminta oli asiallisempaa monin tavoin.

Nyt siitä on tullut sanktio- ja karenssitoimisto.

Fokusointi työnhakijan kontrollissa kun tulisi olla työn haun tukemisessa ja kannustamisessa (palkkatuki- ja asaillisin työn etsintä yhdessä asiakkaan kanssa kuten aiemmin, jne).

Virkilijalle annettu lähes mielivaltaiset oikeudet päättää asiakkaan urasuunnittelusta mutu-tuntumalla ja katkaista surutta maksatus selvityspyyntöineen, jonka käsittelyn ajaksi maksatus on seis -- ja asiakkaalla entistä pahempi tilanne.

Vierailija
104/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te työttömät alistutte vain te-virkailijoiden rutiinitoimille?

Olkaa aktiivisia ja lähettäkää kirjaamon kautta vastuuvirkailijalle kysymyksiä jatkuvasti. Haastakaa heidät muuhunkin kuin rutiinityöhön. Tilatkaa oman paikkakuntanne ely- ja yrityspalvelukeskusten asiakaskirjeet ja lähettäkää näistä lisätietokyselyä te-toimistoon. Oman kokemukseni mukaan aktiiviset viestit antavat työnhakurauhaa.

Esimerkki.

"Hei, tiedustelisin mahdollisuuttani osallistua 27.2. järjestettävään Vaihtoehto yrittäjyyteen-tilaisuuteen. Tilaisuus on yrittäjyyttä harkitseille ja siinä on tarkoitus esitellä TE-toimiston näkökulmia.

"Tiedustelisin samalla lisätietoja 2.3. alkavasta Starttaamo-valmennuksesta"

Vierailija
105/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työtön ja kävin viikonloppuisin PT koulutusta. Oli joku haastattelu TE keskuksessa. Kerroin, et käyn tällaista itse maksamaani koulutusta puolen vuoden ajan viikonloppuisin. Heti lätkästiin karenssi.

Kunnon suomalaista virkamies-mielivaltaa.

Vierailija
106/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkaa aktiivisia ja lähettäkää kirjaamon kautta vastuuvirkailijalle kysymyksiä jatkuvasti. Haastakaa heidät muuhunkin kuin rutiinityöhön. Tilatkaa oman paikkakuntanne ely- ja yrityspalvelukeskusten asiakaskirjeet ja lähettäkää näistä lisätietokyselyä te-toimistoon. Oman kokemukseni mukaan aktiiviset viestit antavat työnhakurauhaa.

Esimerkki.

"Hei, tiedustelisin mahdollisuuttani osallistua 27.2. järjestettävään Vaihtoehto yrittäjyyteen-tilaisuuteen. Tilaisuus on yrittäjyyttä harkitseille ja siinä on tarkoitus esitellä TE-toimiston näkökulmia.

Otetaan käyttöön.

Vierailija
107/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis pidetäänkö kursseillekin haastatteluja?

Kyllä, sellaisille oikeille kursseille joista voisi olla hyötyäkin. Jotkut niistä jopa johtavat varmaan työpaikkaan,jos kurssin läpäisee. Niihin on tulijoita luonnollisesti paljon enemmän kuin on paikkoja. Niihin tehdään oikeat hakemukset ja sitten on haastattelut.

Itse olen hakenut monelle kurssille ja kerran pääsin haastatteluun. Kertaakaan en ole päässyt. Että silleen. En pääse töihin enkä pääse kurssille.

Halukkailla olisi suurempi todennäköisyys päästä, jos jotkut ilmoittisivat ajoissa, että eivät aio tulla. Menee hukkaan kurssinjärjestäjän rahaa ja vie toisilta paikan, jos vain jättää ilmestymättä paikalle.

Vierailija
108/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis pidetäänkö kursseillekin haastatteluja?

Kyllä, sellaisille oikeille kursseille joista voisi olla hyötyäkin. Jotkut niistä jopa johtavat varmaan työpaikkaan,jos kurssin läpäisee. Niihin on tulijoita luonnollisesti paljon enemmän kuin on paikkoja. Niihin tehdään oikeat hakemukset ja sitten on haastattelut.

Itse olen hakenut monelle kurssille ja kerran pääsin haastatteluun. Kertaakaan en ole päässyt. Että silleen. En pääse töihin enkä pääse kurssille.

Halukkailla olisi suurempi todennäköisyys päästä, jos jotkut ilmoittisivat ajoissa, että eivät aio tulla. Menee hukkaan kurssinjärjestäjän rahaa ja vie toisilta paikan, jos vain jättää ilmestymättä paikalle.

Tässä ketjussa ei kyllä ollut lainkaan kyse siitä että henkilö olisi vain jättänyt menemättä koulutushaastatteluun. 

Vierailija
109/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä täytyy kyllä mainita, että ap ei varmaan kerro ihan kaikkea nyt ja onhan se selvä. että jos et noudata suunnitelmaa tarkasti ja olet pois ilman pätevää syytä, saat selvityspyynnön ja karenssin. Itse noudatan suunnitelmat aina tarkasti ja kysyn jos on jotain epäselvää, ei ikinä karenssia sinä aikana kun olen asiakkaana ollut. Oma mokasi.

Suomessa asiakas on aina väärässä jos toisella puolella on virkamies.

Vierailija
110/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Kukaan ei kertonut mahdollisista sanktioista minulle. Ja oli mielestäni varsin pätevät perustelut miksi en päässyt siihen haastatteluun (en avaa niitä perusteluja nyt tässä tarkemmin kuitenkaan). Kyllä jonkun olisi pitänyt edes kertoa mitä voi seurata, jos ei mene jonkun koulutuksen omaan haastatteluun. Kyseessä ei siis ollut työpaikkahaastattelu.

Ei kertonut? Säännöt on luettavissa työkkärin sivustolla ja on ihan täysin sun vastuullasi ottaa niistä selvää.

Luetko itse aina kaikki mahdolliset säännöt pilkulleen jokaisesta paikasta? Myös esim. kaikkien tietkone-ohjelmistojen käyttöehdot? Ja varmaan sinulla on vielä lakimies koko ajan apunasi. Olisiko liikaa vaadittu että kun TE-virkailija työttömyyden alussa soittaa, niin hän erikseen mainitsisi nämä kaikkein kriittisimmät kohdat. Se veisi aikaa n. 2 minuuttia.

Työttömäksi ilmoittautuessaan asiakas saa tehtäväksi lukea työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet. Laittamalla rastin ruutuun hän kuittaa tehtävän tehdyksi ja ohjeet luetuksi. TE-toimiston asiantuntijalla on oikeus olettaa, että asiakas on toiminut, kuten on kertonut toimineensa.

Onko asiakas siis valehdellut, jos hän ei ohjeita lukenut eli olisiko syytä kysyä, tiedätkö tästä ja jos ei tiedä, niin etuus katkaistaan ja tehdään selvityspyyntö. Siinä kysytään, miksi asiakas väittää ohjeet lukeneensa, jos hän ei niin ole kuitenkaan tehnyt.

Ehkä byrokratiassa toimitaan tuolla tavalla.

Jos haluttaisiin taas lähteä liikkeelle hyvällä palveluasenteella asiakaslähtöisesti, toimittaisiin hieman eri tavoin.

Mutta samalla työttömän olisi ymmärrettävä oma asemansa yhteiskunnan palvelijana ja tehtävä oma velvollisuutensa. Ei se niin toimi, että työttömiä palvellaan ja vieläpä maksetaan sitten heille siitä hyvästä, että heitä saadaan palvella. Oma vastuu on ensiarvoisen tärkeää.

Tämä. Olen itsekin työtön ja pupukursseilla olen saanut hämmästellä kanssatyöttömiä jotka ovat katkeroituneet saatuaan karenssia kieltäydyttyään työhönosoituksesta.

Ihmisten täytyy ymmärtää että vastikkeetonta rahaa ei ole. Se vastike, minkä me työttömät annamme työmarkkinatukea vastaan on jokaisen työkkärin viestin huolellinen lukeminen ja velvoittaviin reagoiminen asianmukaisella tavalla.

Ihmiset saattaa valittaa jopa siitä että menevät kurssille myöhässä, ovet ovat lukossa ja tulee sitten poissaolon takia karenssia. Aikuiset ihmiset myöhästelevät ja sitten ihmetellään kun siitä on seurauksia.

Työttömän tulee ymmärtää että työttämän ollessa työkkärin ohjeiden noudattaminen on elämän tärkein asia. Jos siis tahtoo saada rahaa taikaseinästä. Jos viranomaisten säännöt ei miellytä, täytyy elättää itse itsensä.

"Taikaseinä"  mainittu.

Niinpä tietysti.  

Aivan turha syyllistää taikaseinä-jargonilla ihmisiä jotka ovat maksaneet veroja itsensä kipeäksi ennen työttömäski joutumistaan. Maksaneet tästä (käytännössä naurettavasta) työttömyysturvasta, jonka pois ottamisella heitä nyt käytännössä kiristetään millloin mihinkin toimenpiteeseen.

Kyllä maalaisjärki on monesti hukassa Te-toimiston osoitusten ja työllistämistoimenpiteiden kanssa. Ihan hyvä että niitä uudelleen arvioitaisiin.

Kyllä "aikuisten ihmisten" tulisi voida sopia sen "vastuuvirkailijansa" kanssa (jota oikeasti käytännössä  ei koskaan saa ajoissa kiinni) , kaikista työnhakuun liittyvistä asioista.

Taikaseinä, mistä saa täysin vastiikkeetonta rahaa on olemassa vain ja ainoastaan entisillä kansanedustajilla runsaine sopeutumisrahoineen.

On väärin käyttää "taikaseinä" ilmausta työttömiä työnhakijoita koskevana käsitteenä, mikä mahdollistaa ja oikeuttaa usein mielivaltaisiin perusteisiin nojaten työnhakijan  minimiperustoimeentulon vaarantamisen TE-toimiston maksatus sanktioin.

Vierailija
111/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsi ylös, kuka palkkaisi firmaansa ihmisen joka ruikuttaa vauviksella kun paha työkkäri kiusasi kun en tullut lukeneeksi niiden kirjeitä enkä tiedä miten tämä yhteiskunta toimii?

Niin. En minäkään.

Niin ja sinähän se oletkin tosi hyödyllinen resurssi firmalle varmaan!

Vierailija
112/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Kukaan ei kertonut mahdollisista sanktioista minulle. Ja oli mielestäni varsin pätevät perustelut miksi en päässyt siihen haastatteluun (en avaa niitä perusteluja nyt tässä tarkemmin kuitenkaan). Kyllä jonkun olisi pitänyt edes kertoa mitä voi seurata, jos ei mene jonkun koulutuksen omaan haastatteluun. Kyseessä ei siis ollut työpaikkahaastattelu.

Ei kertonut? Säännöt on luettavissa työkkärin sivustolla ja on ihan täysin sun vastuullasi ottaa niistä selvää.

Luetko itse aina kaikki mahdolliset säännöt pilkulleen jokaisesta paikasta? Myös esim. kaikkien tietkone-ohjelmistojen käyttöehdot? Ja varmaan sinulla on vielä lakimies koko ajan apunasi. Olisiko liikaa vaadittu että kun TE-virkailija työttömyyden alussa soittaa, niin hän erikseen mainitsisi nämä kaikkein kriittisimmät kohdat. Se veisi aikaa n. 2 minuuttia.

Työttömäksi ilmoittautuessaan asiakas saa tehtäväksi lukea työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet. Laittamalla rastin ruutuun hän kuittaa tehtävän tehdyksi ja ohjeet luetuksi. TE-toimiston asiantuntijalla on oikeus olettaa, että asiakas on toiminut, kuten on kertonut toimineensa.

Onko asiakas siis valehdellut, jos hän ei ohjeita lukenut eli olisiko syytä kysyä, tiedätkö tästä ja jos ei tiedä, niin etuus katkaistaan ja tehdään selvityspyyntö. Siinä kysytään, miksi asiakas väittää ohjeet lukeneensa, jos hän ei niin ole kuitenkaan tehnyt.

Ehkä byrokratiassa toimitaan tuolla tavalla.

Jos haluttaisiin taas lähteä liikkeelle hyvällä palveluasenteella asiakaslähtöisesti, toimittaisiin hieman eri tavoin.

Mutta samalla työttömän olisi ymmärrettävä oma asemansa yhteiskunnan palvelijana ja tehtävä oma velvollisuutensa. Ei se niin toimi, että työttömiä palvellaan ja vieläpä maksetaan sitten heille siitä hyvästä, että heitä saadaan palvella. Oma vastuu on ensiarvoisen tärkeää.

Tämä. Olen itsekin työtön ja pupukursseilla olen saanut hämmästellä kanssatyöttömiä jotka ovat katkeroituneet saatuaan karenssia kieltäydyttyään työhönosoituksesta.

Ihmisten täytyy ymmärtää että vastikkeetonta rahaa ei ole. Se vastike, minkä me työttömät annamme työmarkkinatukea vastaan on jokaisen työkkärin viestin huolellinen lukeminen ja velvoittaviin reagoiminen asianmukaisella tavalla.

Ihmiset saattaa valittaa jopa siitä että menevät kurssille myöhässä, ovet ovat lukossa ja tulee sitten poissaolon takia karenssia. Aikuiset ihmiset myöhästelevät ja sitten ihmetellään kun siitä on seurauksia.

Työttömän tulee ymmärtää että työttämän ollessa työkkärin ohjeiden noudattaminen on elämän tärkein asia. Jos siis tahtoo saada rahaa taikaseinästä. Jos viranomaisten säännöt ei miellytä, täytyy elättää itse itsensä.

"Taikaseinä"  mainittu.

Niinpä tietysti.  

Aivan turha syyllistää taikaseinä-jargonilla ihmisiä jotka ovat maksaneet veroja itsensä kipeäksi ennen työttömäski joutumistaan. Maksaneet tästä (käytännössä naurettavasta) työttömyysturvasta, jonka pois ottamisella heitä nyt käytännössä kiristetään millloin mihinkin toimenpiteeseen.

Kyllä maalaisjärki on monesti hukassa Te-toimiston osoitusten ja työllistämistoimenpiteiden kanssa. Ihan hyvä että niitä uudelleen arvioitaisiin.

Kyllä "aikuisten ihmisten" tulisi voida sopia sen "vastuuvirkailijansa" kanssa (jota oikeasti käytännössä  ei koskaan saa ajoissa kiinni) , kaikista työnhakuun liittyvistä asioista.

Taikaseinä, mistä saa täysin vastiikkeetonta rahaa on olemassa vain ja ainoastaan entisillä kansanedustajilla runsaine sopeutumisrahoineen.

On väärin käyttää "taikaseinä" ilmausta työttömiä työnhakijoita koskevana käsitteenä, mikä mahdollistaa ja oikeuttaa usein mielivaltaisiin perusteisiin nojaten työnhakijan  minimiperustoimeentulon vaarantamisen TE-toimiston maksatus sanktioin.

The word, man.

Vierailija
113/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpolla on asiaa. Ja Kafkalla.

Vierailija
114/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki.

Otetaan käyttöön.

Herranjestas ku raivostuttavaa! Olen joskus virastossa työskennellyt ja kädet täynnä töitä ja sitten ilmaantuu asiakkaaksi sun kaltainen loputtoman utelias ja kaikesta turhasta kiinnostunut Hessu ! Aijjaa niitä helevatan kyselyjä justiins että ”haluaisin lisätietoja” ja ” olen kiinnostunut” . Kun vastaus joka kysymykseen on että ihan kaikki tieto on jo netissä, lueppa sieltä.

Mutta tämä vaan haluaa lisätietoja siitä-ja-tästä.

Ajjai sentään. Kyllä saat tuolla tyylillä paaaljon v-tutusta virkailijan jo nyt kovin kiireiseen päivään. Tämähän on ilmeisesti tarkoitus.

Vierailija
115/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Haastattelussa käyminen ei välttämättä johda siihen että sinut valittaisiin kyseiseen koulutukseen aivan kuten kaikki työpaikkahaastattelut eivät johda automaattisesti työpaikan saamiseen.

Vierailija
116/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Haastattelussa käyminen ei välttämättä johda siihen että sinut valittaisiin kyseiseen koulutukseen aivan kuten kaikki työpaikkahaastattelut eivät johda automaattisesti työpaikan saamiseen.

Varsinaiseen koulutukseen olisinkin päässyt varmaan (omasta puolestani), mutta en vain päässyt siihen yhteen haastatteluun, jolla oli tarkoitus valita henkilöitä siihen koulutukseen. Ja haastatteluunkin olisin voinut tulla paria päivää myöhemmin, mutta se ei käynyt koulutuksen järjestäjälle. Terv. Ap

Vierailija
117/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sama itku. Koittakaa puupäät uskoa että työkkäri pelaa omilla säännöillään joista ei jousteta. Järjenkäytöllä ja työkkärillä harvoin on mitään tekoa toistensa kanssa joten parempi kun tekee mitä odotetaan. Haastattelu, mene paikalle jollet ole sairaalassa. Kehotus hakea työpaikkaa, hae äläkä kysele vaikka sulla olisi koulutus/työ/whatever tiedossa työn alkaessa. Muista sekin että hakijoita on paljon joka duuniin, älä kuvittele tulevasi valituksi...

Ap ei kerro mistä oli kyse mutta koska selvitys ei mennyt läpi voi päätellä että tilanteen olisi voinut hoitaa toisinkin tai toiste. 

Vierailija
118/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Taitaa olla niin yleisesti tiedossa se että Te-virkailija päättää työttömän asioista ja jos et tottele saat karenssin. Siksi eivät sitä erikseen mainosta tai siitä muistuta. Viranomainen päättää, eivät kuuntele selityksiä. Varaudu siihen että jos joku omainen kuolee kun olet työttömänä, sinä menet hautajaisten sijaan työkokeiluun jos viranomainen niin haluaa. Toinen vaihtoehto on elää ilman rahaa. Elämä on julmaa, kun pikkuviranomainen saa vallan päättää sun elämästä ja sehän taatusti valtaansa käyttää.

Oletko koskaan lukenut työkokeilun ehtoja? Hautajaisiin saa mennä eikä pelkoa karenssista ole.

Tuollaista kirjoittaa vain sellainen, joka ei kykene lukemaan ohjeita.

No enpä ole lukenut kun ei ole tarvinnut. Jotkut vaan ei ymmärrä sarkastista vitsiä....

Missä tuossa on se sarkastinen vitsi? Sinun tietämättömyytesi ei tarkoita, että tekstisi olisi sarkasmia

"Varaudu siihen että jos joku omainen kuolee kun olet työttömänä, sinä menet hautajaisten sijaan työkokeiluun jos viranomainen niin haluaa." Tämä oli sarkasmia. Tuliko nyt selväksi :D

Vierailija
119/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä jouduin 8kk:n karenssiin kun en mennyt syksyllä varatulle ajalle (tästä oli tullut kirje kotiin, mutta en ollut jostain syystä huomannut sitä). Kävin tällöin osa-aikatöissä, luin pääsykokeisiin ja sainkin opiskelupaikan, plus olen kahden pienen lapsen nuori yksinhuoltajaäiti. No ei siinä, pitää nostaa toimeentulotukea syksyyn saakka, sillä en ole oikeutettu opintolainaan karenssista johtuen enkä aio hakea opintotukea, sillä minulle on myönnetty työmarkkinatuki opintoja varten syksystä lähtien. Muistan myös kun vauvan ollessa 3 viikkoa te-toimiston akka huusi, että laittaa minut 5kk:n karenssiin mikäli en mene työkokeiluun. No siinähän laittoi, ei se vaikuttanut mihinkään kun sain äitiyspäivärahaa.

Vierailija
120/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Tän on pakko olla provo. Miten muka joku ei tänä päivänä tiedä, miten te- toimisto menettelee tällaisessa tilanteessa?

Tää on ihan sun oma moka. Josset ole yhteistyöhaluinen, niin ota seuraamukset vastaan. Ei siinä ole valinnanvaraa. Turha itkeä asiaa. Toivottavasti nyt opit jo jotain.

Ihan itse olin kyllä oma-aloitteisesti hakenutkin siihen koulutukseen ja minulla on tälläkin hetkellä useampia koulutushakuja päällä. Olen ollut varsin aktiivinen ja yhteistyöhaluinen koko ajan. TE-toimisto ei sen sijaan ole millään tavoin "aktivoinut" minua muuta kuin ne 1-2 lyhyttä puhelinsoittoa työttömyyden alussa. Terv. Ap