Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En mennyt yhden koulutuksen haastatteluun, TE-hallinto poisti työttömyysetuuden 2 kuukaudeksi

Vierailija
11.02.2020 |

Kyseessä pelkkä kurssi, ei työpaikka. Oli paha perhetilanne päällä eri paikkakunnalla ja en päässyt haastatteluun. Yritin myös siirtää haastattelua myöhemmäksi, mutta siihen ei suostuttu. Olen tehnyt tästä selvityksen myös viranomaiselle. TE-hallinto poisti työttömyysetuuden kahdeksi kuukaudeksi. Onko tämä siis normaalia? En todellakaan tajunnut että näin ankaraa meininkiä nykyisin.

Kommentit (200)

Vierailija
121/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Kukaan ei kertonut mahdollisista sanktioista minulle. Ja oli mielestäni varsin pätevät perustelut miksi en päässyt siihen haastatteluun (en avaa niitä perusteluja nyt tässä tarkemmin kuitenkaan). Kyllä jonkun olisi pitänyt edes kertoa mitä voi seurata, jos ei mene jonkun koulutuksen omaan haastatteluun. Kyseessä ei siis ollut työpaikkahaastattelu.

Haastattelussa käyminen ei välttämättä johda siihen että sinut valittaisiin kyseiseen koulutukseen aivan kuten kaikki työpaikkahaastattelut eivät johda automaattisesti työpaikan saamiseen.

Varsinaiseen koulutukseen olisinkin päässyt varmaan (omasta puolestani), mutta en vain päässyt siihen yhteen haastatteluun, jolla oli tarkoitus valita henkilöitä siihen koulutukseen. Ja haastatteluunkin olisin voinut tulla paria päivää myöhemmin, mutta se ei käynyt koulutuksen järjestäjälle. Terv. Ap[/

En tiedä mikä syy on ollut, kun et ole päässyt eikä se minulle kuulu, mutta en ymmärrä, miksi koulutuksen järjestävän pitäisi alkaa muuttamaan haastattelupäiviä. Niitähän kaikki vaatisi pian muuttamaan.

Mä ymmärrän te-toimiston periaatteet oikein hyvin. Eivät he ala joka suuntaan joustamaan. Minusta tämä on oikein selkeä käytäntö, että kun et toimi kuten tulisi toimia, niin siitä tulee seuraamukset.

Olin toisella paikkakunnalla (yli 700km etäisyyden päässä) ja oli hoitamassa perheeseen liittyvää akuuttia tilannetta. Yritin selittää tätä heti alkuvaiheessa sille kouluttavalle taholle ja myöhemmin vielä selitin tilanteen TE-hallinnolle uudestaan, mutta näillä selityksillä ei sitten ollut mitään vaikutusta.

Minulla oli samanaikaisesti useampia koulutushakuja päällä myöskin. Ja kaikki nuo haut olivat minun itse oma-aloitteisesti tekemiäni.

Vierailija
122/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkailija harvoin perehtynyt edes pintapuolisesti asiakkaan koulutus ja työhistoriaan. Soittaessa kiire.

Miten hän muka huomioisi yksilöllisesti jonkun elämäntilanteen työnhaussa, vaikka juuri se on lähtökohta asiakkaan menestyksekkäälle työllistymiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Kukaan ei kertonut mahdollisista sanktioista minulle. Ja oli mielestäni varsin pätevät perustelut miksi en päässyt siihen haastatteluun (en avaa niitä perusteluja nyt tässä tarkemmin kuitenkaan). Kyllä jonkun olisi pitänyt edes kertoa mitä voi seurata, jos ei mene jonkun koulutuksen omaan haastatteluun. Kyseessä ei siis ollut työpaikkahaastattelu.

Haastattelussa käyminen ei välttämättä johda siihen että sinut valittaisiin kyseiseen koulutukseen aivan kuten kaikki työpaikkahaastattelut eivät johda automaattisesti työpaikan saamiseen.

Varsinaiseen koulutukseen olisinkin päässyt varmaan (omasta puolestani), mutta en vain päässyt siihen yhteen haastatteluun, jolla oli tarkoitus valita henkilöitä siihen koulutukseen. Ja haastatteluunkin olisin voinut tulla paria päivää myöhemmin, mutta se ei käynyt koulutuksen järjestäjälle. Terv. Ap

Eikö sitä haastattelua olisi voinut tehdä puhelimessa? Miksi tänä päivänä pitää aina tulla paikalle? Työttömälle ainakin siitä tulee joskus suhteettoman paljon kuluja. Ilmoittauduin yrittäjävalmennukseen joitain vuosia sitten ja menin (toiselle paikkakunnalle 60 km päähän) haastatteluun ihan turhan takia. Jutella voi puhelimessakin. Varsinaiset opiskelut tehtiin sitten webinaareina pääasiassa. Linja-automatka maksoi 30€ eli viikon ruokarahat.

Vierailija
124/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Tän on pakko olla provo. Miten muka joku ei tänä päivänä tiedä, miten te- toimisto menettelee tällaisessa tilanteessa?

Tää on ihan sun oma moka. Josset ole yhteistyöhaluinen, niin ota seuraamukset vastaan. Ei siinä ole valinnanvaraa. Turha itkeä asiaa. Toivottavasti nyt opit jo jotain.

Ihan itse olin kyllä oma-aloitteisesti hakenutkin siihen koulutukseen ja minulla on tälläkin hetkellä useampia koulutushakuja päällä. Olen ollut varsin aktiivinen ja yhteistyöhaluinen koko ajan. TE-toimisto ei sen sijaan ole millään tavoin "aktivoinut" minua muuta kuin ne 1-2 lyhyttä puhelinsoittoa työttömyyden alussa. Terv. Ap[/

No eipä ne pelkät haut pidemmän päälle auta, jossei tee sen enempää asioille mitään. ( riippuu tietysti kauanko olet ollut siellä asiakkaana). Ehkä te-toimisto on ajatellut asian niin, että peräännyit ilman pätevää syytä ja siksi kävi näin. Jos jokaisesta asiaa katsottaisiin sormien läpi, niin kohta tuossa karenssissa ei olisi mitään ideaa.

Vierailija
125/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mä jouduin 8kk:n karenssiin kun en mennyt syksyllä varatulle ajalle (tästä oli tullut kirje kotiin, mutta en ollut jostain syystä huomannut sitä). Kävin tällöin osa-aikatöissä, luin pääsykokeisiin ja sainkin opiskelupaikan, plus olen kahden pienen lapsen nuori yksinhuoltajaäiti. No ei siinä, pitää nostaa toimeentulotukea syksyyn saakka, sillä en ole oikeutettu opintolainaan karenssista johtuen enkä aio hakea opintotukea, sillä minulle on myönnetty työmarkkinatuki opintoja varten syksystä lähtien. Muistan myös kun vauvan ollessa 3 viikkoa te-toimiston akka huusi, että laittaa minut 5kk:n karenssiin mikäli en mene työkokeiluun. No siinähän laittoi, ei se vaikuttanut mihinkään kun sain äitiyspäivärahaa.

Ja niitä polvia et ole voinut pitää yhdessä koska..?[/

Millähän tavalla asia kuuluu sinulle?

Vierailija
126/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Varsinaiseen koulutukseen olisinkin päässyt varmaan (omasta puolestani), mutta en vain päässyt siihen yhteen haastatteluun, jolla oli tarkoitus valita henkilöitä siihen koulutukseen. Ja haastatteluunkin olisin voinut tulla paria päivää myöhemmin, mutta se ei käynyt koulutuksen järjestäjälle. Terv. Ap

Eikö sitä haastattelua olisi voinut tehdä puhelimessa? Miksi tänä päivänä pitää aina tulla paikalle? Työttömälle ainakin siitä tulee joskus suhteettoman paljon kuluja. Ilmoittauduin yrittäjävalmennukseen joitain vuosia sitten ja menin (toiselle paikkakunnalle 60 km päähän) haastatteluun ihan turhan takia. Jutella voi puhelimessakin. Varsinaiset opiskelut tehtiin sitten webinaareina pääasiassa. Linja-automatka maksoi 30€ eli viikon ruokarahat.[/

No eiköhän siinä ole ideana, että nähdään haastateltava. Puhelimessa et näe ihmisen eleitä, ilmeitä yms.

Jokainen on varmasti joskus ollut paikan päällä ” turhan takia”, mutta niin se vain on, että joskus asioiden eteen täytyy tehdä jotain mahdollisista pettymyksistä huolimatta. Työtkään ei kävele kotia.

Vierailija
127/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin normaali käytäntö. Kaikki "työllisyyttä edistävän toiminnan" (lue: nuo pili-pali  koulutukset ym.) laiminlyöminen johtaa karenssiin eli työttömyysetuuden katkeamiseen määrätyksi ajaksi. Voit toki kokeilla selvityksen tekemistä TE-toimistoon, mutta en kovin suurta panosta löisi sen puolesta, että sillä olisi mitään vaikutusta. 

Onko tuo kaksi kuukautta ihan tuollainen normiaika sitten?

Kaksi kuukautta on lain mukainen aika. Enää ei mikään selvitys TE-toimistolle auta, vaan teet valituksen. Valitusohje on saamasi päätöksen liitteenä. Valitus tuskin menee läpi. Valitettavasti se vain on niin.

Kahdesti olen saanut karenssin poistettua valituksella. Valituksen kirjoittamiseen kannattaa panostaa. Sama koskee Kelan päätöksistä valittamista.[/

No se riippuu täysin siitä, mitä asia koskee. Vaikka kuinka panostaisi kirjoittamiseen, niin ei se karenssi poistu jos itse syy ei ole pätevä heidän mielestään.

Vierailija
128/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mä jouduin 8kk:n karenssiin kun en mennyt syksyllä varatulle ajalle (tästä oli tullut kirje kotiin, mutta en ollut jostain syystä huomannut sitä). Kävin tällöin osa-aikatöissä, luin pääsykokeisiin ja sainkin opiskelupaikan, plus olen kahden pienen lapsen nuori yksinhuoltajaäiti. No ei siinä, pitää nostaa toimeentulotukea syksyyn saakka, sillä en ole oikeutettu opintolainaan karenssista johtuen enkä aio hakea opintotukea, sillä minulle on myönnetty työmarkkinatuki opintoja varten syksystä lähtien. Muistan myös kun vauvan ollessa 3 viikkoa te-toimiston akka huusi, että laittaa minut 5kk:n karenssiin mikäli en mene työkokeiluun. No siinähän laittoi, ei se vaikuttanut mihinkään kun sain äitiyspäivärahaa.

Siten, että tuo kahmii etuuksia, jotka saanut vain revää levittämällä. Vielä ylvästeleekin sillä. Turha käyttää mitään syntyvyys-korttiakaan. Tuon tekstistä näkee mikä se on ja kakrunsa kasvavat samanlaisiksi. Ei siitä Heikommasta aineksesta turhaan puhuta.[/

Sä et tiedä hänen elämästään yhtään mitään , joten voit antaa asian varmaankin olla, jossei ole mitään asiallista sanottavaa.

Vierailija
129/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten, että tuo kahmii etuuksia, jotka saanut vain revää levittämällä. Vielä ylvästeleekin sillä. Turha käyttää mitään syntyvyys-korttiakaan. Tuon tekstistä näkee mikä se on ja kakrunsa kasvavat samanlaisiksi. Ei siitä Heikommasta aineksesta turhaan puhuta.[/

Sä et tiedä hänen elämästään yhtään mitään , joten voit antaa asian varmaankin olla, jossei ole mitään asiallista sanottavaa.

Vinkkinä, että käytä

ja

niin saat noi lainaukset näkymään oikein. Aika heikolta vaikuttaa.

-sama

Vierailija
130/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto oli aiemmin Työnvälitystoimisto.

Toiminta oli asiallisempaa monin tavoin.

Nyt siitä on tullut sanktio- ja karenssitoimisto.

Fokusointi työnhakijan kontrollissa kun tulisi olla työn haun tukemisessa ja kannustamisessa (palkkatuki- ja asaillisin työn etsintä yhdessä asiakkaan kanssa kuten aiemmin, jne).

Virkilijalle annettu lähes mielivaltaiset oikeudet päättää asiakkaan urasuunnittelusta mutu-tuntumalla ja katkaista surutta maksatus selvityspyyntöineen, jonka käsittelyn ajaksi maksatus on seis -- ja asiakkaalla entistä pahempi tilanne.

Palatkaamme siis vuoteen 2001, jolloin vielä oli työnvälitystoimistoja. Sinne jonotettiin aina aamulla, ,mitään nettijuttuja ei ollut.

Tietokoneelta katsottiin työ, annettiin työttömälle printti käteen ja käskettiin lähteä samantien työnhakuun. Ei siellä yhdessä töitä etsitty, koska ei työnantaja ota sellaista, jolle mamma joutuu kaiken tekemään valmiiksi.

Vierailija
131/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te työttömät alistutte vain te-virkailijoiden rutiinitoimille?

Olkaa aktiivisia ja lähettäkää kirjaamon kautta vastuuvirkailijalle kysymyksiä jatkuvasti. Haastakaa heidät muuhunkin kuin rutiinityöhön. Tilatkaa oman paikkakuntanne ely- ja yrityspalvelukeskusten asiakaskirjeet ja lähettäkää näistä lisätietokyselyä te-toimistoon. Oman kokemukseni mukaan aktiiviset viestit antavat työnhakurauhaa.

Esimerkki.

"Hei, tiedustelisin mahdollisuuttani osallistua 27.2. järjestettävään Vaihtoehto yrittäjyyteen-tilaisuuteen. Tilaisuus on yrittäjyyttä harkitseille ja siinä on tarkoitus esitellä TE-toimiston näkökulmia.

"Tiedustelisin samalla lisätietoja 2.3. alkavasta Starttaamo-valmennuksesta"

Otetaan käyttöön.

Herranjestas ku raivostuttavaa! Olen joskus virastossa työskennellyt ja kädet täynnä töitä ja sitten ilmaantuu asiakkaaksi sun kaltainen loputtoman utelias ja kaikesta turhasta kiinnostunut Hessu ! Aijjaa niitä helevatan kyselyjä justiins että ”haluaisin lisätietoja” ja ” olen kiinnostunut” . Kun vastaus joka kysymykseen on että ihan kaikki tieto on jo netissä, lueppa sieltä.

Mutta tämä vaan haluaa lisätietoja siitä-ja-tästä.

Ajjai sentään. Kyllä saat tuolla tyylillä paaaljon v-tutusta virkailijan jo nyt kovin kiireiseen päivään. Tämähän on ilmeisesti tarkoitus.

Työttömän ei sinun mielestäsi sovikaan olla aktiivinen, vaan pitää vain odotella mitä karenssin uhalla rutiininomaisesti tarjotaan? Tietoa netistä löytyy, mutta kysymys onkin siinä, mitä työttömänä on mahdollista tehdä. Et ymmärtänyt ajatusta. Työttömän keinot osoittaa omaa toimintakykyään ovat kyseisessä järjestelmässä aika rajatut. Kirjaamon kautta lähetetyillä viesteillä sen saa mustana valkoiselle omiin tietoihin.

Vierailija
132/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkaa aktiivisia ja lähettäkää kirjaamon kautta vastuuvirkailijalle kysymyksiä jatkuvasti. Haastakaa heidät muuhunkin kuin rutiinityöhön. Tilatkaa oman paikkakuntanne ely- ja yrityspalvelukeskusten asiakaskirjeet ja lähettäkää näistä lisätietokyselyä te-toimistoon. Oman kokemukseni mukaan aktiiviset viestit antavat työnhakurauhaa.

Esimerkki.

"Hei, tiedustelisin mahdollisuuttani osallistua 27.2. järjestettävään Vaihtoehto yrittäjyyteen-tilaisuuteen. Tilaisuus on yrittäjyyttä harkitseille ja siinä on tarkoitus esitellä TE-toimiston näkökulmia.

Otetaan käyttöön.

Herranjestas ku raivostuttavaa! Olen joskus virastossa työskennellyt ja kädet täynnä töitä ja sitten ilmaantuu asiakkaaksi sun kaltainen loputtoman utelias ja kaikesta turhasta kiinnostunut Hessu ! Aijjaa niitä helevatan kyselyjä justiins että ”haluaisin lisätietoja” ja ” olen kiinnostunut” . Kun vastaus joka kysymykseen on että ihan kaikki tieto on jo netissä, lueppa sieltä.

Mutta tämä vaan haluaa lisätietoja siitä-ja-tästä.

Ajjai sentään. Kyllä saat tuolla tyylillä paaaljon v-tutusta virkailijan jo nyt kovin kiireiseen päivään. Tämähän on ilmeisesti tarkoitus.

Työttömän ei sinun mielestäsi sovikaan olla aktiivinen, vaan pitää vain odotella mitä karenssin uhalla rutiininomaisesti tarjotaan? Tietoa netistä löytyy, mutta kysymys onkin siinä, mitä työttömänä on mahdollista tehdä. Et ymmärtänyt ajatusta. Työttömän keinot osoittaa omaa toimintakykyään ovat kyseisessä järjestelmässä aika rajatut. Kirjaamon kautta lähetetyillä viesteillä sen saa mustana valkoiselle omiin tietoihin.

Kyllä, sopii olla aktiivinen, mutta lukutaito on myös tarpeen. Kun kyselee joutavanpäiväisiä, saa todennäköisesti karenssin paljon helpommin. Kun kyselee mahdollisuutta osallistua johonkin, niin se lätkäistään aika äkkiä suunnitelmaan ja tulee tieto, että allekirjoitapa, koska olet kertonut tästä aikeesta. Ja jos et sitten osallistukaan, niin selvityspyyntö tulee paluupostissa. Silloin työkkärillä on todisteena meilisi, jossa tiedustelit mahdollisuutta osallistua eli ilmaisit aikeesi mennä työllisyyttä edistävään palveluun. Peruminen onkin hankalaa!

Vierailija
133/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain karenssin peruttua lakimiehen avulla. Oikeusaputoimisto auttaa myös näissä epäselvissä tapauksissa te-toumiston kanssa.

Vierailija
134/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen noudattanut tunnollisesti työnhakusuunnitelmaa. Siitä huolimatta uhkailtiin karenssilla, työvoimavirkailijan virheen takia. Eli Te-toimisto toimii itse väärin ja sitten alkaa uhkailla karenssilla. Asia selvisi soittamalla, mutta tunsin itseni rikolliseksi, koska en ollut itse tehnyt mitään väärin, mutta siitä huolimatta sain uhkauksen! He eivät pyydä virheitään anteeksi. Jos heitä moittii toiminnastaan, niin he suuttuvat. Mikä koulutus on näillä henkilöillä? Heillä ei ole empatian kykyä, eivätkä he omaa kykyä ihmisarvoiseen kohteluun! Miksi työtöntä ihmistä pitää rangaista? Te-toimiston pitäisi tukea ja auttaa ihmisiä, eikä kyykyttää! Mielestäni virkailijat pitäisi laittaa vaihtoon ja uusille opettaa ihmisten kohtaamista ja sietokykyä, ettei kaikesta oteta hernettä nenään! Työttömistä löytyisi varmasti hyviä virkailijoita! Kysyin heiltä, että onko minulle virastossa työtä. Vastaukseksi sain vain hymistelyä.

Vierailija
135/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä peruin yhden kurssi-haastattelun sillä olin saanut työpaikan ja aloitin työt ennen kuin kyseinen kurssi olisi alkanut.

Soitin te-toimistoon sen haastattelun perumis-ilmoituksen ja virkailija sanoi, että asia ok.

Haastattelupäivänä sain kuitenkin kiukkuisen puhelun te-toimiston virkailijalta. Hän uhkaili katenssilla eikä pitänyt töiden aloittamista riittävänä perusteena haastattelun perumiselle sillä en ollut töissä haastattelupäivänä.

Vierailija
136/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki.

Joo, todella hyvä idea. Koska silloin ne muut ihmiset siellä yhteydenottojonoissa saavat odottaa vähän vielä lisää niiden esimerkiksi toimeentuloonsa välittömästi vaikuttavien asioiden kanssa. 

Vierailija
137/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno kuulla, että oikeusaputoimistosta on ollut apua! Olen itse miettinyt samaa asiaa, mutta en selvittänyt asiaa tarkemmin. Kiitos tiedosta!

Vierailija
138/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIkse nyt oo ihan sama saatko työttömyyskorvausta tahi toimeentulotukea. 

Vierailija
139/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä peruin yhden kurssi-haastattelun sillä olin saanut työpaikan ja aloitin työt ennen kuin kyseinen kurssi olisi alkanut.

Soitin te-toimistoon sen haastattelun perumis-ilmoituksen ja virkailija sanoi, että asia ok.

Haastattelupäivänä sain kuitenkin kiukkuisen puhelun te-toimiston virkailijalta. Hän uhkaili katenssilla eikä pitänyt töiden aloittamista riittävänä perusteena haastattelun perumiselle sillä en ollut töissä haastattelupäivänä.

No ei kai se työllistyminen ole tärkeintä, vaan se että tottelee kiltisti virkailijaa!

Vierailija
140/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankarat ajat kirjoitti:

TE-hallinnon kanssa ei kannata pelleillä. Tosin tuleehan monille yllätyksenä, että maksamattomista vuokrista saa häädön. Ankaraa on nykymeno.

Millaiset ihmiset nostavat peukkunsa tämän kohdalla?

Jos ei vainota mustia, niin vainotaan "noitia" ja pakanoita, ja jos ei niitä, niin sitten naisia, ja kun ei naisia, niin sitten homoja, ja kun ei homoja, niin sitten työttömiä ja opettajia ainakin -ja jessus, jos nekin vielä suuttuvat, eihän sitten jää kuin työkaverit ja koulukaverit näille ihanille kuittailijoille ja vähän pahemmillekin.