Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En mennyt yhden koulutuksen haastatteluun, TE-hallinto poisti työttömyysetuuden 2 kuukaudeksi

Vierailija
11.02.2020 |

Kyseessä pelkkä kurssi, ei työpaikka. Oli paha perhetilanne päällä eri paikkakunnalla ja en päässyt haastatteluun. Yritin myös siirtää haastattelua myöhemmäksi, mutta siihen ei suostuttu. Olen tehnyt tästä selvityksen myös viranomaiselle. TE-hallinto poisti työttömyysetuuden kahdeksi kuukaudeksi. Onko tämä siis normaalia? En todellakaan tajunnut että näin ankaraa meininkiä nykyisin.

Kommentit (200)

Vierailija
1/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-hallinnon kanssa ei kannata pelleillä. Tosin tuleehan monille yllätyksenä, että maksamattomista vuokrista saa häädön. Ankaraa on nykymeno.

Vierailija
2/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma moka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, noin käy jos et ole työmarkkinoiden käytettävissä

Vierailija
4/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Kukaan ei kertonut mahdollisista sanktioista minulle. Ja oli mielestäni varsin pätevät perustelut miksi en päässyt siihen haastatteluun (en avaa niitä perusteluja nyt tässä tarkemmin kuitenkaan). Kyllä jonkun olisi pitänyt edes kertoa mitä voi seurata, jos ei mene jonkun koulutuksen omaan haastatteluun. Kyseessä ei siis ollut työpaikkahaastattelu.

Vierailija
5/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin normaali käytäntö. Kaikki "työllisyyttä edistävän toiminnan" (lue: nuo pili-pali  koulutukset ym.) laiminlyöminen johtaa karenssiin eli työttömyysetuuden katkeamiseen määrätyksi ajaksi. Voit toki kokeilla selvityksen tekemistä TE-toimistoon, mutta en kovin suurta panosta löisi sen puolesta, että sillä olisi mitään vaikutusta. 

Vierailija
6/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siis joutuu vaikka sairaalaan, niin voi menettä 2 kuukaudeksi työttömyysetuuden?

Vierailija
7/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin normaali käytäntö. Kaikki "työllisyyttä edistävän toiminnan" (lue: nuo pili-pali  koulutukset ym.) laiminlyöminen johtaa karenssiin eli työttömyysetuuden katkeamiseen määrätyksi ajaksi. Voit toki kokeilla selvityksen tekemistä TE-toimistoon, mutta en kovin suurta panosta löisi sen puolesta, että sillä olisi mitään vaikutusta. 

Onko tuo kaksi kuukautta ihan tuollainen normiaika sitten?

Vierailija
8/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siis joutuu vaikka sairaalaan, niin voi menettä 2 kuukaudeksi työttömyysetuuden?

No siitä on lääkärintodistus

Vierailija
9/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo kaksi kuukautta ihan tuollainen normiaika sitten?

Tapauskohtaista. Useimmiten kyllä. 

Vierailija
10/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Kukaan ei kertonut mahdollisista sanktioista minulle. Ja oli mielestäni varsin pätevät perustelut miksi en päässyt siihen haastatteluun (en avaa niitä perusteluja nyt tässä tarkemmin kuitenkaan). Kyllä jonkun olisi pitänyt edes kertoa mitä voi seurata, jos ei mene jonkun koulutuksen omaan haastatteluun. Kyseessä ei siis ollut työpaikkahaastattelu.

Aikuisen ihmisen pitää itse selvittää, mitä tuen saaminen edellyttää. TE-toimiston tai Kelan sivuilla on ehdot työttömyyskorvaukselle. Sieltä olisit nähnyt, että koulutuksen väliinjättäminen johtaa karenssiin.

Joissain muissa maissa myös ihmistä saatetaan informoida asioista (jos asiat ovat tarpeeksi painavia). Suomessa ei kuulu kulttuuriin.

Vierailija
11/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Sairastuminen on pätevä syy jättää koulutus väliin. Luonnollisesti siitä pitää toki toimittaa lääkärintodistus TE-toimistoon. 

Vierailija
12/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki, mulle tuo jippo tehtiin jo kymmeniä vuosia sitten työkkärin toimenpiteenä, kun erehdyin hakemaan netin kautta eräälle kunnalliseen ammattiin johtavalle kurssille, ja haastatteluun kieltäydyn menemästä, sillä sain sellaisen kroonisen sairauden itselleni, että en jatkossa olisi kyseisessä hommassa pystynyt työskentelemään. Soitin kohteliaasti silloiselle haastattelijalle ja selvitin tilanteeni, niin eikös ropsahtanut kahden kuukauden karenssi pelkästä haastatteluun kieltäytymisestäni, ja kaiken huippuna itse oma-aloitteisesti hain kyseiselle kurssille.  

Siinä vaan kävi niin, että siihen aikaan olin puolisoni bruttotulojen vuoksi tarveharkinnaisella työmarkkinatuella, jota en kelan laskukaavan mukaan saanut lainkaan eli se oli pyöreä nolla summa. 

En tiennyt itkeäkö vaiko nauraa, kun karenssipäätös tuli kirjeenä kotiini.  Siis tyhjästä sain työttömyyskorvauksen maksatuskiellon työvoimalautakunnan päätöksellä.  Eihän minulle työttömälle muutenkaan maksettu kelasta yhtään mitään. Olin monia vuosia työttömänä välillä ollessani 2000-luvulla ja vielä vuoteen 2014  alkuun saakka ilman työttömyyskorvausta, ja arvatkaa oliko himpun verran tiukkaa perheessäni, jossa meillä oli siihen aikaan vielä pieniä lapsia kasvatatettavana ja elätettävänä, mutta vain toisen puolison palkalla, jolla hän joutui myöskin minut työttömänä elättämään.  Että tälläistä kun on kokenut menneisyydessään, niin ei ihme, että katkeruuskäyräni on tässä suhteessa asteikon yläviivoilla ja eikä ole ainut epäoikeudenmukainen kohteluni te-toimistosta.

Vierailija
13/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista Te-toimiston osallistumisilmoituksista pitää ensimmäiseksi selvittää onko pakollinen. Samoin tehtävien määräpäivät ja työhönosoitukset, joiden osalta postiin ei pidä luottaa vaan seurata netin palvelusta.

Vierailija
14/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Taitaa olla niin yleisesti tiedossa se että Te-virkailija päättää työttömän asioista ja jos et tottele saat karenssin. Siksi eivät sitä erikseen mainosta tai siitä muistuta. Viranomainen päättää, eivät kuuntele selityksiä. Varaudu siihen että jos joku omainen kuolee kun olet työttömänä, sinä menet hautajaisten sijaan työkokeiluun jos viranomainen niin haluaa. Toinen vaihtoehto on elää ilman rahaa. Elämä on julmaa, kun pikkuviranomainen saa vallan päättää sun elämästä ja sehän taatusti valtaansa käyttää.

Vierailija
15/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä se on juuri noin tiukkaa. Mistään työkkärin jutusta ei kannata milloinkaan kieltäytyä.

Vierailija
16/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi toki, mulle tuo jippo tehtiin jo kymmeniä vuosia sitten työkkärin toimenpiteenä, kun erehdyin hakemaan netin kautta eräälle kunnalliseen ammattiin johtavalle kurssille, ja haastatteluun kieltäydyn menemästä, sillä sain sellaisen kroonisen sairauden itselleni, että en jatkossa olisi kyseisessä hommassa pystynyt työskentelemään. Soitin kohteliaasti silloiselle haastattelijalle ja selvitin tilanteeni, niin eikös ropsahtanut kahden kuukauden karenssi pelkästä haastatteluun kieltäytymisestäni, ja kaiken huippuna itse oma-aloitteisesti hain kyseiselle kurssille.  

Siinä vaan kävi niin, että siihen aikaan olin puolisoni bruttotulojen vuoksi tarveharkinnaisella työmarkkinatuella, jota en kelan laskukaavan mukaan saanut lainkaan eli se oli pyöreä nolla summa. 

En tiennyt itkeäkö vaiko nauraa, kun karenssipäätös tuli kirjeenä kotiini.  Siis tyhjästä sain työttömyyskorvauksen maksatuskiellon työvoimalautakunnan päätöksellä.  Eihän minulle työttömälle muutenkaan maksettu kelasta yhtään mitään. Olin monia vuosia työttömänä välillä ollessani 2000-luvulla ja vielä vuoteen 2014  alkuun saakka ilman työttömyyskorvausta, ja arvatkaa oliko himpun verran tiukkaa perheessäni, jossa meillä oli siihen aikaan vielä pieniä lapsia kasvatatettavana ja elätettävänä, mutta vain toisen puolison palkalla, jolla hän joutui myöskin minut työttömänä elättämään.  Että tälläistä kun on kokenut menneisyydessään, niin ei ihme, että katkeruuskäyräni on tässä suhteessa asteikon yläviivoilla ja eikä ole ainut epäoikeudenmukainen kohteluni te-toimistosta.

Hait päivärahaa ja sait päätöksen. Yksinkertaista. Ilman hakemusta ei päätöstä annettu.

Vierailija
17/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Aikuisen ihmisen pitää itse selvittää, mitä tuen saaminen edellyttää. TE-toimiston tai Kelan sivuilla on ehdot työttömyyskorvaukselle. Sieltä olisit nähnyt, että koulutuksen väliinjättäminen johtaa karenssiin.

Joissain muissa maissa myös ihmistä saatetaan informoida asioista (jos asiat ovat tarpeeksi painavia). Suomessa ei kuulu kulttuuriin.

Joissain muissa maissa ei tarvitse informoida, koska ei ole työttömyyskorvausta.

Vierailija
18/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Taitaa olla niin yleisesti tiedossa se että Te-virkailija päättää työttömän asioista ja jos et tottele saat karenssin. Siksi eivät sitä erikseen mainosta tai siitä muistuta. Viranomainen päättää, eivät kuuntele selityksiä. Varaudu siihen että jos joku omainen kuolee kun olet työttömänä, sinä menet hautajaisten sijaan työkokeiluun jos viranomainen niin haluaa. Toinen vaihtoehto on elää ilman rahaa. Elämä on julmaa, kun pikkuviranomainen saa vallan päättää sun elämästä ja sehän taatusti valtaansa käyttää.

Työtön saa selvittää parhaansa mukaan, siltä osin viranomaisella on harkinnanvaltaa, mutta karenssin laukeamiseen ei ollenkaan osallistumatta jättämisestä. 

Vierailija
19/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai TE-hallinto voisi nämä kriittiset jutut käydä läpi nopeasti silloin kun se virkailija sieltä soittaa. Muutaman minuutin veisi aikaa ja korostaa että mistään ei kannata ikinä kieltäytyä ellei sitten ole itsellä lääkärintodistusta.

Vierailija
20/200 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta vanhana virkamiehenä ja hallintomenettelyä tuntevana voin sanoa että valittaminen kannattaa aina kun tietää mitä tekee. Minulle on esim. kolme eri työvoimaviranomaista antanut väärää tietoa, ja viimeisimmän servasin heidän omien nettisivujensa ohjeilla ja TEM:n viranomaisohjeistuksella ja teki korjauspäätlksen. Kelalta tuli myös väärä päätös, ei lukenut lisäselvitystä, oikaisivat. Myös naapurini on valittanut kohtuuttomista päätöksistä, tosin hallintovalitus ei ole oikea sana tässä.

Aina ei kannata olla tahdoton lammas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme