Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En mennyt yhden koulutuksen haastatteluun, TE-hallinto poisti työttömyysetuuden 2 kuukaudeksi

Vierailija
11.02.2020 |

Kyseessä pelkkä kurssi, ei työpaikka. Oli paha perhetilanne päällä eri paikkakunnalla ja en päässyt haastatteluun. Yritin myös siirtää haastattelua myöhemmäksi, mutta siihen ei suostuttu. Olen tehnyt tästä selvityksen myös viranomaiselle. TE-hallinto poisti työttömyysetuuden kahdeksi kuukaudeksi. Onko tämä siis normaalia? En todellakaan tajunnut että näin ankaraa meininkiä nykyisin.

Kommentit (200)

Vierailija
141/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään netistä saa kaiken tiedon ja kukaan ei voi olla enään niin tyhmä ettei tiedä mitä vaatimuksia on työttömyyskorvauksen saamiseksi. Ei voi vaan elää kuin ellun kana jos meinaa saada tukia. Osalla on se vielä kuvitelma että voi elää ihan kuin vapaana mistään ja tuet tulla tupsahtaa ihan kuin tyhjästä vaikka olisi mikä paha tilanne päällä mutta ei niin paha ettei sentäs kuolemaa tee. 

Vierailija
142/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain karenssin peruttua lakimiehen avulla. Oikeusaputoimisto auttaa myös näissä epäselvissä tapauksissa te-toumiston kanssa.

Eipä taida paljoa auttaa. Siellä on tarpeeksi ruuhkaa vakavammissa asioissa, joten korkeintaan auttavat vastineen laatimisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä peruin yhden kurssi-haastattelun sillä olin saanut työpaikan ja aloitin työt ennen kuin kyseinen kurssi olisi alkanut.

Soitin te-toimistoon sen haastattelun perumis-ilmoituksen ja virkailija sanoi, että asia ok.

Haastattelupäivänä sain kuitenkin kiukkuisen puhelun te-toimiston virkailijalta. Hän uhkaili katenssilla eikä pitänyt töiden aloittamista riittävänä perusteena haastattelun perumiselle sillä en ollut töissä haastattelupäivänä.

Virkailija ei ollut tehtäviensä tasalla.

Lähtökohtaisesti asiakkaan edun kannalta ajateltava kokonaisuus.

Täysiä pihalla olevia puupäitä löytyy tuolta(kin) alalta, valitettavasti.

Vierailija
144/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisolla on aina paha tilanne päällä kun niillä ei ole herätyskello soimassa ja sitä ei ole ollenkaan. Minulla on aina herätyskello enkä ole myöhästynyt ikinä mistään. En voi ymmärtää ihmisiä mitenkä voi elää jotkut niin ettei herää herätyskelloon. 

Olitko sinne koulutukseen pakotettu sillä kukaan ei missaa haastattelua sinne jos oikein haluaa pyrkiä. 

Vierailija
145/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mä jouduin 8kk:n karenssiin kun en mennyt syksyllä varatulle ajalle (tästä oli tullut kirje kotiin, mutta en ollut jostain syystä huomannut sitä). Kävin tällöin osa-aikatöissä, luin pääsykokeisiin ja sainkin opiskelupaikan, plus olen kahden pienen lapsen nuori yksinhuoltajaäiti. No ei siinä, pitää nostaa toimeentulotukea syksyyn saakka, sillä en ole oikeutettu opintolainaan karenssista johtuen enkä aio hakea opintotukea, sillä minulle on myönnetty työmarkkinatuki opintoja varten syksystä lähtien. Muistan myös kun vauvan ollessa 3 viikkoa te-toimiston akka huusi, että laittaa minut 5kk:n karenssiin mikäli en mene työkokeiluun. No siinähän laittoi, ei se vaikuttanut mihinkään kun sain äitiyspäivärahaa.

Aivan höpöä. Ei tuollaisia karensseja ole. Ja et ole äitiyslomalla työnhakija.

Vierailija
146/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te työttömät alistutte vain te-virkailijoiden rutiinitoimille?

Olkaa aktiivisia ja lähettäkää kirjaamon kautta vastuuvirkailijalle kysymyksiä jatkuvasti. Haastakaa heidät muuhunkin kuin rutiinityöhön. Tilatkaa oman paikkakuntanne ely- ja yrityspalvelukeskusten asiakaskirjeet ja lähettäkää näistä lisätietokyselyä te-toimistoon. Oman kokemukseni mukaan aktiiviset viestit antavat työnhakurauhaa.

Esimerkki.

"Hei, tiedustelisin mahdollisuuttani osallistua 27.2. järjestettävään Vaihtoehto yrittäjyyteen-tilaisuuteen. Tilaisuus on yrittäjyyttä harkitseille ja siinä on tarkoitus esitellä TE-toimiston näkökulmia.

"Tiedustelisin samalla lisätietoja 2.3. alkavasta Starttaamo-valmennuksesta"

Otetaan käyttöön.

Herranjestas ku raivostuttavaa! Olen joskus virastossa työskennellyt ja kädet täynnä töitä ja sitten ilmaantuu asiakkaaksi sun kaltainen loputtoman utelias ja kaikesta turhasta kiinnostunut Hessu ! Aijjaa niitä helevatan kyselyjä justiins että ”haluaisin lisätietoja” ja ” olen kiinnostunut” . Kun vastaus joka kysymykseen on että ihan kaikki tieto on jo netissä, lueppa sieltä.

Mutta tämä vaan haluaa lisätietoja siitä-ja-tästä.

Ajjai sentään. Kyllä saat tuolla tyylillä paaaljon v-tutusta virkailijan jo nyt kovin kiireiseen päivään. Tämähän on ilmeisesti tarkoitus.

Työttömän ei sinun mielestäsi sovikaan olla aktiivinen, vaan pitää vain odotella mitä karenssin uhalla rutiininomaisesti tarjotaan? Tietoa netistä löytyy, mutta kysymys onkin siinä, mitä työttömänä on mahdollista tehdä. Et ymmärtänyt ajatusta. Työttömän keinot osoittaa omaa toimintakykyään ovat kyseisessä järjestelmässä aika rajatut. Kirjaamon kautta lähetetyillä viesteillä sen saa mustana valkoiselle omiin tietoihin.

Kyllä, sopii olla aktiivinen, mutta lukutaito on myös tarpeen. Kun kyselee joutavanpäiväisiä, saa todennäköisesti karenssin paljon helpommin. Kun kyselee mahdollisuutta osallistua johonkin, niin se lätkäistään aika äkkiä suunnitelmaan ja tulee tieto, että allekirjoitapa, koska olet kertonut tästä aikeesta. Ja jos et sitten osallistukaan, niin selvityspyyntö tulee paluupostissa. Silloin työkkärillä on todisteena meilisi, jossa tiedustelit mahdollisuutta osallistua eli ilmaisit aikeesi mennä työllisyyttä edistävään palveluun. Peruminen onkin hankalaa!

Minä olen jopa pyytänyt kirjaamaan työllistymissuunnitelmaani sen, että seuraan aktiivisesti paikallisen yrityspalvelukeskuksen tapahtumia. Tilaisuudet ovat usein asiallisia ja hyviä. Viimeksi kävin kuuntelemassa luentoa, kuinka instagramin yritystyökaluja käytetään myynnin tukena - oli mielenkiintoinen ihan yleisellä tasolla. Samalle päivälle tuli velvoittava kutsu te-infoon, mutta ystävällisesti siirsivät sen pois.

Vierailija
147/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työtön ja kävin viikonloppuisin PT koulutusta. Oli joku haastattelu TE keskuksessa. Kerroin, et käyn tällaista itse maksamaani koulutusta puolen vuoden ajan viikonloppuisin. Heti lätkästiin karenssi.

Minä tein saman mokan.

Ei tullut karenssia, mutta muutuin "päätoimiseksi opiskelijaksi" enkä ollut enää oikeutettu työttömyyspäivärahaan.

Kun valitin asiasta, minulle kerrottiin että en ole kykenevä vastaanottamaan työtä sen kurssin takia.

Oppitunteja oli peräti 5 tuntia viikossa.

Vierailija
148/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sen ainoan kerran, kun olin työttömänä ei ollut vielä voimassa nykyiset n_a_t_s_i_säännöt.  Karenssia olisi napsahtanut ainakin yhden kerran, kun virkailija ei ymmärtänyt koulutuksestani hölkäsen pöläystä ja olisi pitänyt hakea asiantuntijavirkaa, johon ei ollut minkäänlaista osaamista. Käytin järkeäni ja jätin nolaamatta itseni.

Vierailija
149/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Kukaan ei kertonut mahdollisista sanktioista minulle. Ja oli mielestäni varsin pätevät perustelut miksi en päässyt siihen haastatteluun (en avaa niitä perusteluja nyt tässä tarkemmin kuitenkaan). Kyllä jonkun olisi pitänyt edes kertoa mitä voi seurata, jos ei mene jonkun koulutuksen omaan haastatteluun. Kyseessä ei siis ollut työpaikkahaastattelu.

Tän on pakko olla provo. Miten muka joku ei tänä päivänä tiedä, miten te- toimisto menettelee tällaisessa tilanteessa?

Tää on ihan sun oma moka. Josset ole yhteistyöhaluinen, niin ota seuraamukset vastaan. Ei siinä ole valinnanvaraa. Turha itkeä asiaa. Toivottavasti nyt opit jo jotain.

Ihan itse olin kyllä oma-aloitteisesti hakenutkin siihen koulutukseen ja minulla on tälläkin hetkellä useampia koulutushakuja päällä. Olen ollut varsin aktiivinen ja yhteistyöhaluinen koko ajan. TE-toimisto ei sen sijaan ole millään tavoin "aktivoinut" minua muuta kuin ne 1-2 lyhyttä puhelinsoittoa työttömyyden alussa. Terv. Ap

Ei ole TE-toimiston tehtävä aktivoida sinua, se on oma hommasi. Ja jos haet jotain paikkaa, haastatteluun on mentävä. Sillä ei ole merkitystä onko kyseessä työpaikkahaastattelu vai koulutushaastattelu. TE-toimiston ehdoissa ne ovat molemmat työllisyyttä edistävää toimintaa ja niihin sovelletaan samoja sääntöjä. Nyt opit tämän, joten jatkossa ymmärrät, että karenssia pukkaa, jos ei mene haastatteluun.  

Vierailija
150/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työtön ja kävin viikonloppuisin PT koulutusta. Oli joku haastattelu TE keskuksessa. Kerroin, et käyn tällaista itse maksamaani koulutusta puolen vuoden ajan viikonloppuisin. Heti lätkästiin karenssi.

Mikä oli karenssin syy? Mistä kieltäydyt tai mikä jäi tekemättä?

Vierailija
151/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilun ohjaajan kanssa voi sopia tällaiset pakolliset menot kuten hautajaiset. Ei niistä tarvitse ilmoitella työkkäriin. Näin minä olen toiminut eikä työkkäri ole perään huudellut.

Vierailija
152/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein saman mokan.

Ei tullut karenssia, mutta muutuin "päätoimiseksi opiskelijaksi" enkä ollut enää oikeutettu työttömyyspäivärahaan.

Kun valitin asiasta, minulle kerrottiin että en ole kykenevä vastaanottamaan työtä sen kurssin takia.

Onhan toi vähän tyhmää tehdä suoraan toimeentuloonsa vaikuttavia päätöksiä sokkona, ottamatta selvää mitä niistä seuraa. Työttömyysturvalaissa on selkeästi määritelty, millainen opiskelu katsotaan päätoimiseksi. Ja jos työkkäri tekee lainvastaisen päätöksen, valituksessasi ilmoitat lainkohdan johon vetoat. 

Ottakaa ihmiset selvää asioista.

Vierailija
153/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein saman mokan.

Työttömyysturvalain mukaan kaikki muut tutkintoon johtavat opinnot paitsi ammatti- ja erikoisammattitutkinnot ovat päätoimisia siitä riippumatta kuinka paljon veivät aikaa.

Vierailija
154/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilun ohjaajan kanssa voi sopia tällaiset pakolliset menot kuten hautajaiset. Ei niistä tarvitse ilmoitella työkkäriin. Näin minä olen toiminut eikä työkkäri ole perään huudellut.

Nyt ei ollut kyse työkokeilusta, vaan haastattelusta johonkin koulutukseen. Eikä myöskään hautajaisista, jotka olisivatkin olleet ihan pätevä syy jättää haastattelu väliin. 

Vierailija
155/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein saman mokan.

Työttömyysturvalain mukaan kaikki muut tutkintoon johtavat opinnot paitsi ammatti- ja erikoisammattitutkinnot ovat päätoimisia siitä riippumatta kuinka paljon veivät aikaa.

Kurssit harvemmin ovat tutkintoon johtavia koulutuksia. Ei tuokaan ollut.

Opinpahan sen, että mistään kursseista tai omaehtoisista koulutuksista ei kannata puhua mitään vaikka kuinka kysyisivät.

Parempi vaan sanoa, että viettää kaikki päivät piilossa peiton alla ja keskittyy vaan odottamaan viestejä te-toimistolta.

Sen voi toki sanoa, että käyttää 5 minuuttia päivässä työpaikkahakemusten tekemiseen. Enempää ei kannata, etteivät katso hakemusten tekemisen olevan niin aikaa vievää puuhaa ettei kykene vastaanottamaan töitä.

Siitäkin tulee kuitenkin rangaistus jos ei tee lainkaan hakemuksia.

Tämä työttömyys on semmoista tasapainottelua. Pitää olla aktiivinen mutta ei saa olla liian aktiivinen. Väärästä liikkeestä rangaistaan ilman armoa.

Vierailija
156/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein saman mokan.

Opinpahan sen, että mistään kursseista tai omaehtoisista koulutuksista ei kannata puhua mitään vaikka kuinka kysyisivät.

Parempi vaan sanoa, että viettää kaikki päivät piilossa peiton alla ja keskittyy vaan odottamaan viestejä te-toimistolta.

Sen voi toki sanoa, että käyttää 5 minuuttia päivässä työpaikkahakemusten tekemiseen. Enempää ei kannata, etteivät katso hakemusten tekemisen olevan niin aikaa vievää puuhaa ettei kykene vastaanottamaan töitä.

Tämä työttömyys on semmoista tasapainottelua. Pitää olla aktiivinen mutta ei saa olla liian aktiivinen. Väärästä liikkeestä rangaistaan ilman armoa.

Joo, on se peestä. Pitäis saada tehdä mitä haluaa. Turhia hakemuksia joutuu vääntämään. Tänäkin vuonna oo yhen lähettäny. Meinasin laittaa toisenkin, mutta unohdin. Onneks lähen työnhakuun Kreikkaan toukokuussa. Saa olla kolme kuukautta rauhassa. Tai pitää sielläkin käydä työkkärissä ilmoittautumassa sillon alkuun. Syksyllä aattelin miettiä omaehtoista koulutusta. Sekin maksetaan kun ilmoittaa etukäteen.

Vierailija
157/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen omaishoitaja mutta pystyn käymään normaalissa päivätyössä. Omaishoidettava päivisin koulussa ja mahdollisuus aamu- ja iltapäivähoitoon. Pärjää myös pieniä aikoja yksin. Tein tästä selvityksen työkkäriin kun arvioitiin olenko oikeutettu työmarkkinatukeen. Olin aiemmin ollutkin työelämässä ja tehnyt päivätyötä arkena ja hyvin toimi. Laitoin nämä työkkäriin että päivätyö onnistuu ja suht läheltä kotia niin ettei työmatkoihin mene yli tuntia suunta.

Asia oli ok ja olin oikeutettu työmarkkinatukeen näillä spekseillä.

No, heti tarjottiin sitten vuorotyötä! Kutsu haastatteluun. Soitin työkkäriin että ei onnistu tässä elämäntilanteessa vuorotyö ja että johan sen perustelin siihen selvitykseenkin.

En saa lasta hoitoon välttämättä viikonloppuisin ja illatkin haastavia. Oli myös todella aikaisia aamuja.

Ei kuulemma auttanut, pakko oli mennä haastatteluun. Vaikka olin perustellut millaista työtä pystyn omaishoitajuuden lisäksi tekemään eli päivätyötä.

Minua ei onneksi valittu kun sanoin että poissaoloja voi olla paljon lapsen takia.

Mutta pakkohan noihin on suostua tai käydä edes haastattelussa jos ei halua menettää etuutta.

Vierailija
158/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein saman mokan.

Kuinka vanhasta asiasta puhut? Joskus 90-luvulla työtön sai ”käydä kurssilla” vain iltaisin jotta ei menettäisi työttömyyskorvausta.

Vierailija
159/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä peruin yhden kurssi-haastattelun sillä olin saanut työpaikan ja aloitin työt ennen kuin kyseinen kurssi olisi alkanut.

Soitin te-toimistoon sen haastattelun perumis-ilmoituksen ja virkailija sanoi, että asia ok.

Haastattelupäivänä sain kuitenkin kiukkuisen puhelun te-toimiston virkailijalta. Hän uhkaili katenssilla eikä pitänyt töiden aloittamista riittävänä perusteena haastattelun perumiselle sillä en ollut töissä haastattelupäivänä.

Virkailija ei ollut tehtäviensä tasalla.

Lähtökohtaisesti asiakkaan edun kannalta ajateltava kokonaisuus.

Täysiä pihalla olevia puupäitä löytyy tuolta(kin) alalta, valitettavasti.

Kyllä se virkailija oli tehtäviensä tasalla: edellinen ei vaivautunut ilmoittamaan, että on töissä. Hän perui vain sen haastattelun! Aika moni luulee, että työkkärissä ollaan selvännäkijöitä.

Vierailija
160/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hätä? Saat toimeentulotukea karenssin ajalta. Lopputulos on ihan sama.