HS: 70 prosenttia suomalaisista syö liian vähän hiilihydraatteja – asiantuntija kertoo yllättävät merkit, joista tunnistat hiilarivajeen
Soosoo karppaajat!!!!!!!!!!
Voisiko joku peistata tänne tuon artikkelin? Kiitos.
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiallinen proteiinin saanti on pahaksi munuaisille. Tämä nyt vaan ISn juttu, mutta aiheesta löytyy kyllä tutkimustietoa.
https://www.is.fi/terveys/art-2000001215928.htmlKerrotko, miten tämä liittyy aiheeseen.
Jos hiilihydraatit jätetään ravinnosta pois, mitä energian lähteitä jää jäljelle? Rasva ja proteiini (ja alkoholi jos tarkkoja ollaan). Liiasta rasvasta poksahtaa valtimot, liiasta proteiinista munuaiset ja liiasta alkoholista maksa. Kuulostaapa terveelliseltä.
Sitten jos lisätään hiilihydraattien lähteitä - hedelmät, marjat, vihannekset, juurekset, täysjyvävilja - kuulostaakin jo paljon paremmalta.
Elimistö valmistaa hiilihydraattia noista rasvasta ja proteiinista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Minun silmään syödään hyvinkin hiilaripainoitteisesti juurikin pastaa, leipää, perunoita, pitsaa, pullaa ja kaikkea muuta mässätessä. Voisin ennemmin uskoa, että 70% syö ihan liikaa hiilareita.
Kuinka monta mässäilijää sinulla on lähipiirissäsi? Kuinka pystyt seuraamaan heidän syömisiään 24/7/365?
Katon vaan facebookkuvia ja mitä tarjoillaan kylässä käydessä. Ei siinä sen ihmeellisempää,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä3133 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rarehanu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka karppaajat mitä väittäisi, niin ei hiilarit automaattisesti lihota. Mä syön ihan reippaasti hiilareita ja olen ihan normaalipainoinen ja kroppa on ihan hyvä.
Joo, se on just näin, tärkeintä on millaisia hiilareita ne on.
Itsekkin syön 2-3 lautsellista tummaa riisiä päivittäin ja pussin 100% kauraleipää eli 8 viipaletta.
Olen jättänyt kaikki pas..a hiilarit pois, perunasta lähtien.
Vaikka ei peruna ole edes huonoimmasta päästä, jos kohtuudella syö.
No arvon neropatit voisi nyt aluksi sisäistää että ihan mitä tahansa, IHAN MITÄ tahansa voi syödä missä suhteessa tahansa, jos syö enintään kulutuksensa verran, lihomatta.
joo, varmasti näin onkin, mutta kun tuo ravinto ei ole pelkästään painonhallintakysymys. Voit toki vetää sian fläskiä päivittäin sen verran kuin kulutat ja kiloja ei tule. Mutta tulee karstaa verisuoniin. Verenpaine nousee. Sydän kuormittuu ja lopulta pettää. Tai joku suoni aivoissasi tukkeutuu. Sen takia sillä on väliä, millaisia rasvoja ja hiilihydraatteja nautimme. Proteiineissakin tulisi suosia kasviproteiinia eläinproteiinin sijasta.
Eläinrasva tai rasva ylipäätään EI tuki verisuonia kuten aikaisemmin on luultu. Tutustu nykyaikaisiin tutkimuksiin aiheesta. Verisuonia vahingoittaa korkea verensokeri (joka aiheutuu hiilihydraattien nauttimisesta), suonet tulehtuvat ja niihin tulee plakki (kalkki)kovettumia jotka tukkivat suonen ja aiheuttavat revetessään sydäninfarktin.
Tai sitten toisinpäin: liiallinen rasva estää sokerin pääsyn sinne minne sen pitäisi päästä eli ravinnoksi soluihin, jolloin se jää lillumaan verenkiertoon, mistä seuraa samat asiat kuin edellä.
Mihin metaboliseen mekanismiin spekulaatiosi mahtaa perustua?
No entä miten selität ongelmat hiilarikkaalla mutta vähärasvaisella dieetillä?
Kamoon. Et sinä nyt voi päästäsi heitellä koko ajan hölynpölyä kehon toiminnasta. Täällä on muitakin kuin sokerilla aivonsa dementoineita idiootteja linjoilla.
Täällä tuo aiemmin ilmoittautunut vegaani, jonka ruokavalio on hiilaririkas mutta vähärasvainen. Mitähän ongelmia minulla sinun mielestäsi pitäisi olla? Ainakaan en ole dementoinut aivojani eläinrasvalla.
Arvaas, mitä ne sun aivosi ovat? Aivan oikein, rasvaa, ja ne voivat hyvin rasvalla.
Arvaas itse mitä. Aivosolujen tärkein ja neuronien AINOA energianlähde on glukoosi. Se EI ole rasvaa. https://www.biomag.hus.fi/braincourse/L2.html
Ja glukoosia kroppa valmistaa glukoneogeneesissä rasvasta ja proteiinista. Jos syötyä hiilaria ei ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
"asiantuntija kertoo yllättävät merkit, joista tunnistat hiilarivajeen"
= laihtuminen, eikä ole ylättävää
7,6kg lähtenyt jo tämän vuoden puolella hiilarivajeen avulla.
Väärin laihduttu.
Vierailija kirjoitti:
eikös terveimmät luonnonkansat syö nimenomaan hiilihydraattipainoisesti..viljoja nekään ei kyllä mussuta niinkuin länkkärit
Syövät kyllä, mutta he myös kuluttavat ne. Ei heillä ole aikaa maata perseellään puhelinta tuijottaen 23 tuntia vuorokaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt edes jaksa lukea koko ketjua, mutta lyhykäisyydessähään karppaus menee näin:
Liha/kala/muut proteiinit -> syödään niin kuin ennenkin.
Peruna/pasta/riisi -> vaihdetaan kasviksiin.
Hedelmät -> vaihdetaan marjoihin.
Leivät, pullat ja muut sokeriherkut -> jätetään pois.
Ja lopuksi hiilarimätöstä jäävä energiavaje korvataan luonnollisilla rasvoilla.
Mitä ovat nämä luonnolliset rasvat, joita sitten lopuksi holvaat ruokaasi "hiilarimätön" tilalle? Liha ja kala oli jo mainittu, tämä on siis jotain muuta - kermaa, voita, laardia? Miksi sitä ei voi sanoa suoraan vaan pitää salaperäisesti nimittää luonnolliseksi rasvaksi, ja mitä epäluonnollinen rasva sitten on?
Varmaankin voi ja oliiviöljy on sitä mitä on hyvä syödä. Rypsiöljyähän ei elävän olennon pidä syömän. Minulla menee voita noin puoli kiloa viikossa ja oliiviöljyä noin puoli litraa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä3133 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rarehanu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka karppaajat mitä väittäisi, niin ei hiilarit automaattisesti lihota. Mä syön ihan reippaasti hiilareita ja olen ihan normaalipainoinen ja kroppa on ihan hyvä.
Itsekkin syön 2-3 lautsellista tummaa riisiä päivittäin ja pussin 100% kauraleipää eli 8 viipaletta.
No arvon neropatit voisi nyt aluksi sisäistää että ihan mitä tahansa, IHAN MITÄ tahansa voi syödä missä suhteessa tahansa, jos syö enintään kulutuksensa verran, lihomatta.
joo, varmasti näin onkin, mutta kun tuo ravinto ei ole pelkästään painonhallintakysymys. Voit toki vetää sian fläskiä päivittäin sen verran kuin kulutat ja kiloja ei tule. Mutta tulee karstaa verisuoniin. Verenpaine nousee. Sydän kuormittuu ja lopulta pettää. Tai joku suoni aivoissasi tukkeutuu. Sen takia sillä on väliä, millaisia rasvoja ja hiilihydraatteja nautimme. Proteiineissakin tulisi suosia kasviproteiinia eläinproteiinin sijasta.
Eläinrasva tai rasva ylipäätään EI tuki verisuonia kuten aikaisemmin on luultu. Tutustu nykyaikaisiin tutkimuksiin aiheesta. Verisuonia vahingoittaa korkea verensokeri (joka aiheutuu hiilihydraattien nauttimisesta), suonet tulehtuvat ja niihin tulee plakki (kalkki)kovettumia jotka tukkivat suonen ja aiheuttavat revetessään sydäninfarktin.
Tai sitten toisinpäin: liiallinen rasva estää sokerin pääsyn sinne minne sen pitäisi päästä eli ravinnoksi soluihin, jolloin se jää lillumaan verenkiertoon, mistä seuraa samat asiat kuin edellä.
Kamoon. Et sinä nyt voi päästäsi heitellä koko ajan hölynpölyä kehon toiminnasta. Täällä on muitakin kuin sokerilla aivonsa dementoineita idiootteja linjoilla.
Täällä tuo aiemmin ilmoittautunut vegaani, jonka ruokavalio on hiilaririkas mutta vähärasvainen. Mitähän ongelmia minulla sinun mielestäsi pitäisi olla? Ainakaan en ole dementoinut aivojani eläinrasvalla.
Arvaas, mitä ne sun aivosi ovat? Aivan oikein, rasvaa, ja ne voivat hyvin rasvalla.
Arvaas itse mitä. Aivosolujen tärkein ja neuronien AINOA energianlähde on glukoosi. Se EI ole rasvaa. https://www.biomag.hus.fi/braincourse/L2.html
Ja glukoosia kroppa valmistaa glukoneogeneesissä rasvasta ja proteiinista. Jos syötyä hiilaria ei ole tarjolla.
Lisäksi aivot voivat käyttää ketoaineita energialähteenään.
- Eri
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen tutkimustulos.
Ainahan meitä suomalaisia on syytetty liiasta hiilihydraattien syömisestä:
Syödään aamupalalla leipää, puuroa. Syödään lounaalla leipää, voileipää,ja leivissä on aina liikaa hiilihydraatteja.Jos syö lounaan työpaikalla on perunoissa ja riisissä liikaa hiilihydraatteja.
Kun keittää kotona perunoita milloin tahansa, niin se on ihan perseestä, perunoissa on liikaa hiilareita. Korvapuusteja ja mitään pullaa ei saisi leipoa vkonloppuisin perheelle, se on myrkyllistä hiilareiden tarjontaa.
Mikä on se oikea määrä, jonka tavallinen ihminen tarvitsee hiilareita, rasvaa ja proteiineja jokapäiväisessä ruokavaliossa?
Kaikki vinkit tervetulleita.
Mikä pakko niitä perunoita on syödä? Mihin sinä tarvitset sitä tärkkelyksen paljoutta? Pottujen tilalla voit syödä vaikka nauriita ja lanttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt edes jaksa lukea koko ketjua, mutta lyhykäisyydessähään karppaus menee näin:
Mitä ovat nämä luonnolliset rasvat, joita sitten lopuksi holvaat ruokaasi "hiilarimätön" tilalle? Liha ja kala oli jo mainittu, tämä on siis jotain muuta - kermaa, voita, laardia? Miksi sitä ei voi sanoa suoraan vaan pitää salaperäisesti nimittää luonnolliseksi rasvaksi, ja mitä epäluonnollinen rasva sitten on?
Varmaankin voi ja oliiviöljy on sitä mitä on hyvä syödä. Rypsiöljyähän ei elävän olennon pidä syömän. Minulla menee voita noin puoli kiloa viikossa ja oliiviöljyä noin puoli litraa viikossa.
Miksi rypsiöljyä ei pidä syömän?
Itse tykkään käyttää lähellä tuotettua öljyä, enkä asu esim. Kreikassa vaikka haluaisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rypsiöljyä ei pidä syömän?
Itse tykkään käyttää lähellä tuotettua öljyä, enkä asu esim. Kreikassa vaikka haluaisinkin.
Oliiviöljyä tuotetaan lähempänäkin.
Vihdoinkin joku toinenkin mainitsee, miten rasva ällöttää ja närästää! Yritin ketoiluketjussa kysyä, miten voin ketoilla kun tuo rasvan lisääminen ei onnistu. Voi sitä pilkan ja väärinymmärryksen määrää. Kuulemma puputan pullaa ja eineksiä limsan kanssa, vaikka mikään noista ei kuulu ruokavaliooni.
Joo vedäpä oikein kunnon hiilarisatsi niin kohta kroppa kiittää. Sokerit imeytyy vauhdilla verenkiertoon, niin että päässä oikein humisee, mutta voi sokeri veressä on paha juttu. Niinpä elimistö erittää kunnon satisin insuliinia että solut saadaan vastaanottaviksi. Mutta kuinka ollakaan kkun tätä jatkaa läpi päivän, mussuttaa ja "pitää huolen siitä että verensokeri ei vaan laske" solut alkavat saada tarpeekseen, ei mahdu enää sokeria. No kroppa ei tykkää sokerista veressä vaan lyö lisää insuliinia, solut taas alkaa saada tarpeekseen insuliinista - on kehittymässä insuliiniresistenssi.
Kakkostyypin diabetes on hyvää vauhtia syntymässä. Ei muuta kuin hiilaria poskeen, säännöllisesti. Älä vaan unohda välipaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikös terveimmät luonnonkansat syö nimenomaan hiilihydraattipainoisesti..viljoja nekään ei kyllä mussuta niinkuin länkkärit
Syövät kyllä, mutta he myös kuluttavat ne. Ei heillä ole aikaa maata perseellään puhelinta tuijottaen 23 tuntia vuorokaudesta.
Kyllä luonnonkansat ottaa rennommin. Ei heillä ole näin pitkiä työpäiviä ja perheyhteisöt on paljon terveempiä psyykkisesti.
Tekevät yhteistyötä niin päivässä on töitä vain muutama tunti. Toisin on meillä. Ja kikyillään vaan.
Se on se ahneus joka ajaa työtätekevät pakkotyöhön
8h päivässä on jo iso siivu päivästä ja perheeltä.
Aikana jolloin on autot ja puhelimet joilla voi nopeasti hoitaa sähköpostit.
Vaan halutaan lisää näppäilyä. Että pörssiin sijoittaneet saa lisää rahaa. Mikään ei riitä.
Thaimaassakin tavan viljelijöillä jää vapaa-aikaa paljon enemmän ja pärjäävät mainiosti.
Meitä riistetään täällä länsimaissa ja me olemme syypäitä ilmasto-ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin joku toinenkin mainitsee, miten rasva ällöttää ja närästää! Yritin ketoiluketjussa kysyä, miten voin ketoilla kun tuo rasvan lisääminen ei onnistu. Voi sitä pilkan ja väärinymmärryksen määrää. Kuulemma puputan pullaa ja eineksiä limsan kanssa, vaikka mikään noista ei kuulu ruokavaliooni.
Margariinit, rypsiöljy ja muut siemenöljyt varmasti närästääkin ja ällöttää. Eihän ne ole ihmiselimistölle sopivia. Keho reagoi sopimattomaan ravintoon.
Eläinrasvat sen sijaan ovat ihmiselle tarkoitettuja.
Vierailija kirjoitti:
Harrastan juoksua ja hiilareita tarvitsen, jotta jaksan. Ennen pitkiä 2-3 tunnin lenkkejä syön jotakin pastaa ja energiat riittävät hyvin. Se, joka on asian kokenut, tietää, miltä tuntuu, jos energia loppuu täydellisesti. Itselle on muutaman kerran käynyt näin. Minulla ei ole ylipainoa ja yleensä laihdun 2-3 kiloa ulkojuoksukaudella.
Pitkät urheilusuoritukset (esim. maraton) tehdään kylläkin rasvalla. Juu, hiilareita tankataan ennen ja suorituksen aikanakin, mutta se ei riitä, joten loppupeleissä rasvalla mennään. Kestävyysurheilijalle hyvä rasva-aineenvaihdunta on tärkeää. Sulla ei taida olla sitä ja siksi voimat loppuu. Ei normaali pitkis mitään tankkausta vaadi (mukaan voi toki ottaa hiukan urheilujuomaa, niin opettaa samalla kehoa vastaanottamaan energiaa myös suorituksen aikana.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä3133 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rarehanu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taitaa olla nyt taas perusasiat aivan hakusessa.
Elimistö käyttää ketoaineita tehokkaasti energiantuotantoon aivot mukaan lukien,jopa paremmin kuin glukoosia.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19227486
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC292907/
Brittiläinen soututiimi löi Atlantin ylisoudun ennätyksen ketoruokavaliolla
https://en.paperblog.com/british-rowers-break-atlantic-crossing-record-…
Arvasin että tuo ketoilu on vain rahastusta ja kapitalismia.
Arvelinkin, koska en ole ikinä ollut lihava vaikka syön leipää ja perunaa sekä riisiä kohtuullisesti.
Ruokavalioni koostuu lähes suoraan kong-fu mestarini lautasmallista. Nyrkillinen hiilihydraatteja ja kasviksia puolet tai yli puolet lautasesta. Lihaa vain viikonloppuna ja se korvataan soijalla.
Olen kyllä töissä nähnyt ettei ketoilijoiden elimistö jaksa kovaa työtä.
Hölmöläisen hommaa jos tekee fyysistä työtä ja harrastaa liikuntaa. On hölmöä näännyttää itseään suotta.
Ne kalpeat ja lähes harmaat tärisevät ketoilijat. Ei heistä ole sillä ruokavaliolla tekemään kovaa ja pitkää päivää.
Varmasti todella terveellinen ruokavalio jos päivän kulutus on jotain perunan tasoa, silti, kroppa nyt tarvitsee niitä sokereita ollakseen optimaalinen suorituskyvyssään. Ja mä luulen ettei meidän yhteiskunnalla ole varaa työntekijöihin jotka ei syö hyvin.
Sehän on kuin vanhukset painaisi hommia. Sääliksi käy ja ei viitsi tyrkyttää sitä keksipalaa että hommat sujuisi ripeämmin. Ei viitsi loukata heikkoa vanhusta, joka on kuitenkin parikymppinen hölmöläinen.
Ei Neuvostoliitossa olisi mennyt läpi tuo ketoilu. Olisi hajonnut jo viisikymmentäluvulla ketoiluun.
Porukkaa kaatuu ketoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä3133 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rarehanu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Ilmeisesti aivoissasi todella on jotain häikkää, terävin kynä et ainakaan ole. Eläinrasvoilla ei muuten ole yhteyttä dementiaan.
Really? "Ilmeisesti aivoissasi on jotain häikkää, terävin kynä et ainakaan ole"? Etkö parempaa keksi? Olen pettynyt, eihän tuollaista viitsi edes servata.
Aivan. Et ole täällä oppiaksesi etkä edes opettaaksesi. Olet viihtymässä ja ainut tapasi siihen on ilkeillä. Asia ei kiinnosta. Siksi riittää todeta, että sinuun ei kannata enempää energiaa tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin että tuo ketoilu on vain rahastusta ja kapitalismia.
Arvelinkin, koska en ole ikinä ollut lihava vaikka syön leipää ja perunaa sekä riisiä kohtuullisesti.
Ruokavalioni koostuu lähes suoraan kong-fu mestarini lautasmallista. Nyrkillinen hiilihydraatteja ja kasviksia puolet tai yli puolet lautasesta. Lihaa vain viikonloppuna ja se korvataan soijalla.
Olen kyllä töissä nähnyt ettei ketoilijoiden elimistö jaksa kovaa työtä.
Hölmöläisen hommaa jos tekee fyysistä työtä ja harrastaa liikuntaa. On hölmöä näännyttää itseään suotta.
Ne kalpeat ja lähes harmaat tärisevät ketoilijat. Ei heistä ole sillä ruokavaliolla tekemään kovaa ja pitkää päivää.
Varmasti todella terveellinen ruokavalio jos päivän kulutus on jotain perunan tasoa, silti, kroppa nyt tarvitsee niitä sokereita ollakseen optimaalinen suorituskyvyssään. Ja mä luulen ettei meidän yhteiskunnalla ole varaa työntekijöihin jotka ei syö hyvin.
Sehän on kuin vanhukset painaisi hommia. Sääliksi käy ja ei viitsi tyrkyttää sitä keksipalaa että hommat sujuisi ripeämmin. Ei viitsi loukata heikkoa vanhusta, joka on kuitenkin parikymppinen hölmöläinen.
Ei Neuvostoliitossa olisi mennyt läpi tuo ketoilu. Olisi hajonnut jo viisikymmentäluvulla ketoiluun.
Porukkaa kaatuu ketoon.
"Lihaa vain viikonloppuna ja se korvataan soijalla" Vitsi mikä älynväläys.
Ilmeisesti on silmälle miellyttävämpää olla hehkuva läski. :D