IL: Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä
Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä
linkki: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/80481153-3fb4-4388-be5b-2e5528472ad9
Järkyttävää!!
Tuomio on aivan liian pieni!
"Pohjois-Savon käräjäoikeus on tuominnut sairaanhoitajan tietosuojarikoksesta 40:een 15 euron päiväsakkoon eli maksamaan 600 euroa. Lisäksi oikeus on velvoittanut hoitajan korvaamaan naapurilleen kärsimyksestä 500 euroa ja oikeudenkäyntikuluista 2 236 euroa."
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Täällä labrahoitaja myös. Ja oman kokemuksen mukaan meillä ollaan todella tarkkoja. Kenenkään tiedoissa ei tarpeettomasti käy kukaan. Ehkä jopa ahdistaakin katsoa vastauksia, jos joku mummeli ei muista esim.milloin pitkä sokeri on otettu.
Eikä just vaikka työkaverin lapsen sukupuolitautitestiasioita kerrota kenellekään. Esimerkkinä tuo nyt.
Ei kuitenkaan näemmä olla tarkkoina potilaiden nimittelyssä. Mistä tiedät että nimittelemäsi mummeli on kenenkään isoäiti. Eikös nykyään pitäisi olla potilaita tai asiakkaita.
Kommentoin tähänastista keskustelua /oikaisen vääriä luuloja sekä tiedon puutetta; -mm. HUS + muu terveydenhuolto + sosiaalipuoli täysin tietoisesti sekä tarkoituksella väärentää lokitietoja, jos heillä on pienikin epäilys hlökunnan lainvastaisesta toiminnasta/johdon osallisuudesta mm.vakaviin hoitovirheisiin, potilaslain rikkomisiin, ihmisten perustuslaillisten oikeuksien polkemiseen ja potilaiden kaltoinkohteluun, ja laiminlyöntiin jne. HUS ei luovuta pyydettyjä tietoja edes edellisen 2 vuoden ajalta,jos tietää hlökunnan osallistuneen rikoksiin tietojen pyytäjää vastaan. Lokit manipuloidaan ja eri viranhaltijat tekevät mittavaa yhteistyötä potilaiden selän takana paitsi terveydenhuollon myös muiden viranomaistoimijoiden kanssa potilaan tietämättä päivittäin- puolustuskyvyttömiksi(eli kaikki he,joilla ei ole rahaa/verkostoa/ovat fyysisesti tai psyykkisesti vaurioituneita eli 'helppoja uhreja')luokiteltuja henkilöitä kohdellaan väärien ja valheellisten tietojen varassa, mikä saattaa pahimmillaan johtaa jopa potilaan itsemurhaan. Luovutettuihin tietoihin ei todellakaan pidä luottaa. HUS toistuvasti jättää toimittamatta tilatut potilasasiakirjat, tai toimittaa asiakirjat jopa vuosien viiveellä vasta useiden pyyntöjen jälkeen, sensuroi toimitettuja asiakirjoja ja yleisesti pimittää ihmisille lakisääteisesti kuuluvia tietoja välttääkseen kaiken vastuun. Ihmisiä saatetaan jopa vainota vuosikausia viranhaltijoiden kirjaaminen valheiden/ väärien lausuminen vuoksi ja potilas jätetään hoitamatta ja ihmiset oman onnensa nojaan. Tämä on täyttä totta nyky-Suomessa ja jokainen valveutunut ymmärtää, että esim. Myllylä oli vain jäävuoren huippu. Tajuavatko nämä kyylä-ämmät miten vakavasta rikoksesta on kysymys? ÄO-testit hoitoalalle psykologisten testien kera ja vähän sassiin!! Edellä kirjoitetusta on olemassa mustaa valkoisella, vittuilijoille tiedoksi tämä ja tiedoksi jokaiselle HUS kyylälle joka tätä lukee- paitsi minun ja omaisteni elämän myös monien muiden, olet sinäkin aivoton sairaanhoitaja kyylä 'viattoman huvittelusi'=mustamaalaavan,panettelevan,ammattitaidottoman kirjaamisesi tai juoruämmämäisen tietourkintahimosi vuoksi peruuttamattomasti saattanut tuhota. Mietitkö sinä "ammattilainen " tätä koskaan ja miten te kestätte elää itsenne kanssa?!
Minä olen joskus mennyt vahingossa väärän ihmisen tietoihin. Ja kirjannut asiasta vaaratapahtuman. Eli, jos joskus tulisi kysymys, selitys löytyy
Vierailija kirjoitti:
Totta kai Pohjois-Savossa!! Missä muualla onkaan niin inhottavia kyyliä ihmisiä kuin landella! Onneksi asun ja olen koko elämäni asunut Helsingissä niin ei ole koskaan tarvinnut murehtia kyyliä kun ihmiset täällä elää omia elämiään.
Voi herranjumala sentään!
On täysin turha kysellä miksi tsadilaisista ei pidetä.
Sori off topic. Jatkakaa.
Tevastaattevieläteoistanne kirjoitti:
Kommentoin tähänastista keskustelua /oikaisen vääriä luuloja sekä tiedon puutetta; -mm. HUS + muu terveydenhuolto + sosiaalipuoli täysin tietoisesti sekä tarkoituksella väärentää lokitietoja, jos heillä on pienikin epäilys hlökunnan lainvastaisesta toiminnasta/johdon osallisuudesta mm.vakaviin hoitovirheisiin, potilaslain rikkomisiin, ihmisten perustuslaillisten oikeuksien polkemiseen ja potilaiden kaltoinkohteluun, ja laiminlyöntiin jne. HUS ei luovuta pyydettyjä tietoja edes edellisen 2 vuoden ajalta,jos tietää hlökunnan osallistuneen rikoksiin tietojen pyytäjää vastaan. Lokit manipuloidaan ja eri viranhaltijat tekevät mittavaa yhteistyötä potilaiden selän takana paitsi terveydenhuollon myös muiden viranomaistoimijoiden kanssa potilaan tietämättä päivittäin- puolustuskyvyttömiksi(eli kaikki he,joilla ei ole rahaa/verkostoa/ovat fyysisesti tai psyykkisesti vaurioituneita eli 'helppoja uhreja')luokiteltuja henkilöitä kohdellaan väärien ja valheellisten tietojen varassa, mikä saattaa pahimmillaan johtaa jopa potilaan itsemurhaan. Luovutettuihin tietoihin ei todellakaan pidä luottaa. HUS toistuvasti jättää toimittamatta tilatut potilasasiakirjat, tai toimittaa asiakirjat jopa vuosien viiveellä vasta useiden pyyntöjen jälkeen, sensuroi toimitettuja asiakirjoja ja yleisesti pimittää ihmisille lakisääteisesti kuuluvia tietoja välttääkseen kaiken vastuun. Ihmisiä saatetaan jopa vainota vuosikausia viranhaltijoiden kirjaaminen valheiden/ väärien lausuminen vuoksi ja potilas jätetään hoitamatta ja ihmiset oman onnensa nojaan. Tämä on täyttä totta nyky-Suomessa ja jokainen valveutunut ymmärtää, että esim. Myllylä oli vain jäävuoren huippu. Tajuavatko nämä kyylä-ämmät miten vakavasta rikoksesta on kysymys? ÄO-testit hoitoalalle psykologisten testien kera ja vähän sassiin!! Edellä kirjoitetusta on olemassa mustaa valkoisella, vittuilijoille tiedoksi tämä ja tiedoksi jokaiselle HUS kyylälle joka tätä lukee- paitsi minun ja omaisteni elämän myös monien muiden, olet sinäkin aivoton sairaanhoitaja kyylä 'viattoman huvittelusi'=mustamaalaavan,panettelevan,ammattitaidottoman kirjaamisesi tai juoruämmämäisen tietourkintahimosi vuoksi peruuttamattomasti saattanut tuhota. Mietitkö sinä "ammattilainen " tätä koskaan ja miten te kestätte elää itsenne kanssa?!
Nyt lähti isosti laukalle.
Olin nyt jo useita vuosia sitten töissä kunnalla, jossa meidän toimiston sihteerillä oli pääsy ihmisten asuintietoihin. Sieltä hän kävi katsomassa kuka asuu kenenkin kanssa ja lisäksi yksittäisten ihmisten koko asuinhistoriaakin, vaikka se ei mitenkään liittynyt työtehtäviin. Päällikömme oli erittäin kiinnostunut näistä juorutiedoista. Siirryn sihteerin kanssa samassa siirrossa toiseen organisaatioon, jossa hänellä ei ollut enää pääsy näihin tietoihin. Vasta myöhemmin vaihdoin työpaikkaa, mutta jos olisin vaihtanut työpaikkaa suoraan vanhasta työpaikasta olisin varmasti käräyttänyt.
Aika paska järjestelmä, jos siellä pystyy urkkimaan kenen tahansa tietoja ilman mitään pätevää syytä. Lisäksi ihmetyttää että siellä järjestelmässä ei ole mitään varoitusmekanismia jos joku yksittäinen hoitoalan henkilö katselee toistuvasti samoja tietoja.
Tevastaattevieläteoistanne kirjoitti:
Nyt on jo sellaista foliohattumeininkiä, että huhhuh...
Joo, tietojen urkkiminen on väärin, mutta voin terveydenhuollon ammattilaisena lohdutella, ettei voisi vähempää kiinnostaa tutun terveystiedot. Päinvastoin kaikkien tuttujen terveystiedot haluaa kiertää kaukaa. Että on meitäkin...
Kuka on nykyaikana niin tyhmä että noita käy kurkkimassa kuun kiinnijäämisriski on 99%?
Mä ainakin nauran kaikille urkkijoille. Jos jotain mun surkea elämä kiinnostaa niin voi LOL. 😂👍
Ohiksena, mutta osaisiko joku sh tms sanoa, miksi joku käy aina muokkaamassa jotain vanhempaa tietoa omakannassa? Semmoista, mikä tuntuu olevan tarpeetonta? Voiko liittyä tähän?
Samoin olen huomannut että viimeaikoina on vanhoihin labrapvm:n ikäänkuin muokattu uudet tulokset, kun on seurattu arvoja. Näin ollen en näe, mitä vaikkapa on huhtikuussa tulos, kun huhtikuuta on muokattu ja tilalle tullut esim heinäkuun tai sen jälkeen elokuun tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kummallista, ettei noita tietoja saada suojattua. Kun esim. pankkitiedot saadaan.
Miten niitä voisi suojata hoitajilta, lääkäreiltä, sihteereiltä jne., joilla on ihan työnsä puolesta välttämätön pääsy potilaiden tietoihin. Monesti niihin tietoihin on päästävä kiireellä välittömästi. Hyvä, että näitä väärinkäyttäjiä tulee ilmi.
Ei tarvitse päästä psykologin tai psykiatrin kirjoittamiin tietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Taas haukutaan koko ammattikuntaa ties millä nimillä yhden sairaan yksilön takia. Tuolla urkkijalla ei ole kaikki kotona ja sen kyllä normaalit ihmiset ymmärtää, mutta sitten täällä on näitä yksilöitä, jotka halventavat kaikkia hoitajia ja opiskelijoita. Te ette tiedä sh, th, kätilö, ensihoitaja ym. koulutuksesta selvästi yhtään mitään. Kouluun ei ole nykypäivänä enää helppo päästä, mutta varmasti helpompi kuin monille muille aloille. Johtuisiko tämä kuitenkin esim. siitä, että suurin osa ihmisistä ei pysty/halua työskennellä tällä alalla? Kukapa haluaisi ensisijaisesti näin rankkaan työhön huonolla palkalla, kun ei työstään saa edes mitään tunnustusta tai kiitosta. Näin opiskelijana tekisi mieli vaan vaihtaa alaa kun vielä ehkä voi. Turha ihmetellä miksei terveydenhuoltoalalla halua monikaan enää työskennellä. Ja kyllä ne palkankorotukset sieltä ennen pitkää tulee, halusitte tai ette. Sen on todella monet ansainneet.
Kannattaa vaihtaa alaa. Mutta tiedät itsekin ettet sitä tee, tämä on pelkkää lätinää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin tiennyt että yksityinen psykiatri kirjoittaa lähes kaiken kertomani sanasta sanaan kantaan, enpä olisi hänelle hirveästi masennuksestani avautunut. Ei ole hirveän luottamusta herättävä tämä nykysysteemi.
Näin se vaan on, että kaikki kirjataan jo työntekijän oman oikeusturvankin vuoksi. Alalla pätee "mitä ei ole kirjattu, ei ole tapahtunut". Kun menet myöhemmin hänen vastaanotolleen, hänen ei tarvitse kysyä samoja asioita uudelleen, vaan ne löytyvät sieltä sairaskertomuksesta. Urkkijat ja tietojen väärinkäyttäjät ansaitsevat ehdottomasti kovan rangaistuksen, onneksi kuitenkin harvinaista. Itse en ainakaan ole törmännyt muiden toimesta omassa työpaikassani ja itsekin olen pitänyt hoitamana julkkikset ihan omana tietonani.
Eihän sinne kaikkea kirjata. Kun itse kävin tk-psykologin vastaanotolla, niin hän kirjoitti kantaan vain lyhyesti, eikä useinkaan edes maininnut niitä pääasioita joista olimme puhuneet suurimman osan ajasta.
Minulta kirjattiin. Kun kysyin asiasta sanoi ettei hänellä ole muutakaan paikkaa minne tiedot voi kirjata. Uskomatonta mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin tiennyt että yksityinen psykiatri kirjoittaa lähes kaiken kertomani sanasta sanaan kantaan, enpä olisi hänelle hirveästi masennuksestani avautunut. Ei ole hirveän luottamusta herättävä tämä nykysysteemi.
Näin se vaan on, että kaikki kirjataan jo työntekijän oman oikeusturvankin vuoksi. Alalla pätee "mitä ei ole kirjattu, ei ole tapahtunut". Kun menet myöhemmin hänen vastaanotolleen, hänen ei tarvitse kysyä samoja asioita uudelleen, vaan ne löytyvät sieltä sairaskertomuksesta. Urkkijat ja tietojen väärinkäyttäjät ansaitsevat ehdottomasti kovan rangaistuksen, onneksi kuitenkin harvinaista. Itse en ainakaan ole törmännyt muiden toimesta omassa työpaikassani ja itsekin olen pitänyt hoitamana julkkikset ihan omana tietonani.
Ymmärrän että ne kirjataan ylös, mutta en että ne kirjataan omakantaan.
Asioin noin 15 vuotta sitten "mielenterveystoimistossa", en tiedä mikä sen nimi nykyään on, taisi olla silloinkin jo psykiatrinen poli tms. No joka tapauksessa kielsin silloin tietojeni luovutuksen yleiselle puolelle. Onkohan se vielä voimassa? Mitä tk:ssa mahtaa tuosta näkyä jos mitään? Nyt sairastuin ensimmäistä kertaa ja keskussairaalassa multa kysyttiin että vieläkö käytän ssri-lääkettä jota käytin 15 vuotta sitten puoli vuotta. Ottaa päähän jos tuo on siellä ensimmäisenä vastassa aina koska taatusti huonontaa hoitoa ja kuitenkin 15 vuotta vanha asia. En ole mitään lääkkeitä syönyt sen jälkeen.
Uteliaisuus on inhimillinen piirre. En pidä urkkijaa tyhmänä tai mielenvikaisena, vaan uteliaana.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen joskus mennyt vahingossa väärän ihmisen tietoihin. Ja kirjannut asiasta vaaratapahtuman. Eli, jos joskus tulisi kysymys, selitys löytyy
"Selitys" löytyy. Hah. No, onneksi toi selitys on aika yleinen eikä sitä oikeudessa uskota jos visiitillä on yhtään pituutta.
Tämä on mun mielestä hoitajana aivan kamalaa:/Itse olen aina niin tarkka siitä, etten missään nimessä mene naapurin, kaverin, perheenjäsenen tai edes puolitutun papereihin - koskaan. Sen verran isosss organisaatiossa olen töissä, että jos jossain listoilla on vilkkunut tuttu nimi, olen delegoinut tehtävän kollegalle. Samoin tekevät kollegat.