IL: Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä
Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä
linkki: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/80481153-3fb4-4388-be5b-2e5528472ad9
Järkyttävää!!
Tuomio on aivan liian pieni!
"Pohjois-Savon käräjäoikeus on tuominnut sairaanhoitajan tietosuojarikoksesta 40:een 15 euron päiväsakkoon eli maksamaan 600 euroa. Lisäksi oikeus on velvoittanut hoitajan korvaamaan naapurilleen kärsimyksestä 500 euroa ja oikeudenkäyntikuluista 2 236 euroa."
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Totta kai Pohjois-Savossa!! Missä muualla onkaan niin inhottavia kyyliä ihmisiä kuin landella! Onneksi asun ja olen koko elämäni asunut Helsingissä niin ei ole koskaan tarvinnut murehtia kyyliä kun ihmiset täällä elää omia elämiään.
Samat sanat. Tosin täälläkin on aika paljon junantuomia. Niihin törmäilee esim työpaikalla, olen isossa työpaikassa. Sama juorukulttuuri niillä on päällä ja ilkeitä ovat. Onneksi vapaalla ei noita näe.
Tää on kyl kamalaa ku voi ihan vahingossa päätyä jonku sivuille jota ei ees tarkottanut mennä katsomaan:( ei todellakaan kiinnosta mennä katsomaan mut jos jollain on sama nimi ni saattaa vahingossa mennä semmosen potilaan sivuille jota ei hoida. Kyllä sitä poistuu nopeasti ku huomaa mut vahinko on jo tapahtunut. Toki tuskin kukaan vahingossa naapurin sivulle päädy
Sairaaloissa yähoitajilla, etenkin pienissä terveyskeskuksissa, joissa hoidetaan vain kroonikko-tai kuolevia potilaita, ei ole mitään muuta tekemistä, kuin seikkailla netissä koko yö.
Helppohan silloin on hakea salattuja tietoa sukulaisista, ex-puolisoista, tuttavista ja naapureista.
Tosi inhottavaa ja ällöttävää. Tuollaisia hoitajia kohtaan ei kukaan voi tuntea mitään luottamusta omaistensa hoitamista kohtaan.
Ja eivätkä nuo tiedot jää omaan mieleen, ne toitetaan ympäri kyliä.
Kyllä rangaistukset tietosuoja rikkomuksista pitäisi olla todella tuntuvat, alkaen irtisanomisista ja tuntuvista korvauksista.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö hoitsuille tehdä psykologiset testit ja järjestää päälle vuosiseuranta?
Ne tehdään jo kouluttautumisvaiheessa, valitettavasti narsistit ja psykopaatit läpäisevät ne helposti. Ne kysymykset on niin tyhmiä, että pienellä miettimisellä osaat kyllä vastata oikein ts. älyät mitä kysymyksillä ajetaan takaa ja miten kannattaa vastata, että saat normaalit pisteet ja sinua pidetään hyvänä ihmisenä.
No miten nämä Omakannan ja potilastietorekisterin lokitiedot saa itselleen???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin tiennyt että yksityinen psykiatri kirjoittaa lähes kaiken kertomani sanasta sanaan kantaan, enpä olisi hänelle hirveästi masennuksestani avautunut. Ei ole hirveän luottamusta herättävä tämä nykysysteemi.
Näin se vaan on, että kaikki kirjataan jo työntekijän oman oikeusturvankin vuoksi. Alalla pätee "mitä ei ole kirjattu, ei ole tapahtunut". Kun menet myöhemmin hänen vastaanotolleen, hänen ei tarvitse kysyä samoja asioita uudelleen, vaan ne löytyvät sieltä sairaskertomuksesta. Urkkijat ja tietojen väärinkäyttäjät ansaitsevat ehdottomasti kovan rangaistuksen, onneksi kuitenkin harvinaista. Itse en ainakaan ole törmännyt muiden toimesta omassa työpaikassani ja itsekin olen pitänyt hoitamana julkkikset ihan omana tietonani.
Voi miten sinun tekisikin mieli kertoa muille, mutta et uskalla. Ei psykiatrille kerrotut jutut kuulu omakantaan, ihmettelen tätä maailman menoa.
Mielenkiintoinen uutinen. Itse jos löytäisin jonkun minun terveystietoja lurkanneen, niin soittaisin joko hänen ovikelloa tai puhelinta. Sanoisin, että kysy suoraan. Ja hanki elämä.
Voiko jonkun tietoja urkkia toisen asian varjolla. Ihmettelin kun Terveystalosta oli pyydetty mun elinluovutustiedot. Wot? Mitä ihmeen tekemistä Terveystalolla voi olla asian kanssa 🤔.
Omakannastahan näkyy vaan se, kuka on katsellut tietoja paikallisesta tietojärjestelmästä Arkistokatselun kautta. Suurin osa stalkkaamisesta tapahtuu paikallisissa tietojärjestelmissä, joiden lokitiedot pitää pyytää erikseen.
Näitä on aina ikävä lukea kun itsekin on hoitaja. Itse en ikinä uskaltaisi (edes haluaisi) lukea muuta kuin sen mitä työssäni tarvitsen. Häpeä tuollaisesta toiminnasta olisi jo työyhteisössä niin suuri. Anoppini kuuluu näihin juorukello hoitajiin, saattaa mainita, että se ja sekin kävi vastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä ihmettelee, että kuinka tyhmiä nää hoitsut ja kyylät oikein on? Heillehän varmasti paukutetaan päähän, että jokaisesta käynnistä jää "sormenjälki", heidät saadaan kiinni jos asiattomilla teillä ovat olleet. Ja silti kuvittelevat olevansa lakien yläpuolella. - en jää kiinni, kun mä osaan olla ovela.
Näitten juoruämmien uteliaisuus ajaa järjen ohi. Tämän sortin ihmiset saattavat nähdä joskus isonkin vaivan, että saisivat ihmisten asioita selville. Omakanta on kyllä loistava keksintö juuri heille, kätevästi tietokoneen ääreltä näkevät tuttavien ja sukulaisten vaivat.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavat korvaukset. Harvoin nuo naapurit kyylää vain omaksi ilokseen, vaan levittelevät asioita eteenpäin.
Sairaanhoitajanaapurit ovat pahimpia.
Sellaisia naapuruston paskanpuhujia ja muiden ihmisten mustamaalaajia.
Kannattaa pysyä kaukana !
Isosiskoni on sellainen vaklaaja, että hän voisi manipuloida jonkun tyhmän hoitsun tekemään tuollaista.
Vai että 7 kertaa päivässä. Ei tainnut olla paljon muuta tekemistä?
Noissahan on kyllä paljon virheitä, joten ei sieltä saatuihin tietoihin ole aina luottamista.
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloissa yähoitajilla, etenkin pienissä terveyskeskuksissa, joissa hoidetaan vain kroonikko-tai kuolevia potilaita, ei ole mitään muuta tekemistä, kuin seikkailla netissä koko yö.
Helppohan silloin on hakea salattuja tietoa sukulaisista, ex-puolisoista, tuttavista ja naapureista.
Tosi inhottavaa ja ällöttävää. Tuollaisia hoitajia kohtaan ei kukaan voi tuntea mitään luottamusta omaistensa hoitamista kohtaan.
Ja eivätkä nuo tiedot jää omaan mieleen, ne toitetaan ympäri kyliä.
Kyllä rangaistukset tietosuoja rikkomuksista pitäisi olla todella tuntuvat, alkaen irtisanomisista ja tuntuvista korvauksista.
No ei ole aikaa. Kuule ne yöt on buukattu niin täyteen tekemistä, että ei ole aikaa. Jaetaaan lääkkeitä, pistetään pyykkejä kaappeihin. Kierrot on myös tehtävä tasaisin ajoin ja usko tai älä, ne sun kroonikkopotilaat osaa soitella sitä kelloa ja ne on aina jotain vailla
Mitä hyötyy että on katsonut naapurinsa terveystiedot?
Itse olen hoitoalalla eikä mieleeni tuliI naapurin tietoja katsella.. Mitä ihmettä noilla tiedoilla tekisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin tiennyt että yksityinen psykiatri kirjoittaa lähes kaiken kertomani sanasta sanaan kantaan, enpä olisi hänelle hirveästi masennuksestani avautunut. Ei ole hirveän luottamusta herättävä tämä nykysysteemi.
Näin se vaan on, että kaikki kirjataan jo työntekijän oman oikeusturvankin vuoksi. Alalla pätee "mitä ei ole kirjattu, ei ole tapahtunut". Kun menet myöhemmin hänen vastaanotolleen, hänen ei tarvitse kysyä samoja asioita uudelleen, vaan ne löytyvät sieltä sairaskertomuksesta. Urkkijat ja tietojen väärinkäyttäjät ansaitsevat ehdottomasti kovan rangaistuksen, onneksi kuitenkin harvinaista. Itse en ainakaan ole törmännyt muiden toimesta omassa työpaikassani ja itsekin olen pitänyt hoitamana julkkikset ihan omana tietonani.
Eihän sinne kaikkea kirjata. Kun itse kävin tk-psykologin vastaanotolla, niin hän kirjoitti kantaan vain lyhyesti, eikä useinkaan edes maininnut niitä pääasioita joista olimme puhuneet suurimman osan ajasta.
“Savolainen sairaanhoitaja” no eipä ollut yllätys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinne kaikkea kirjata. Kun itse kävin tk-psykologin vastaanotolla, niin hän kirjoitti kantaan vain lyhyesti, eikä useinkaan edes maininnut niitä pääasioita joista olimme puhuneet suurimman osan ajasta.
En minäkään kirjaa ihan kaikkea keskustelusta, lähinnä ne tärkeimmät asiat hoidon/tapaamisen kannalta. Joissakin asioissa kannattaa olla sensitiivinen kun kirjataan asioita, esim. Psyk. Jutut.
Kukaan ei itseasiassa kirjoita suoraan Kantaan mitään vaan hoitopaikan potilastietojärjestelmään, josta tiedot siirtyy kantaan.
T. Työterkkari
Tietojen utelu eri rekistereistä, etenkin tervydenhuollossa on jokapäiväinen riesa.
Ihmisten kannattaisi olla tosi tarkkoja, ja valittaa kaikista asioista jotka huomaa asiattomiksi.
Onneksi terveydenhuollossa on tosi tiukka sisäinen kontrolli, siellä ajetaan säännöllisesti tietokone ajot luvattomista tietojen katseluista.
Ja jos noissa ei joku ei tärppää, lisäksi on tiukemmat kontrollit.
Parasta on kuitenkin, jos jokainen, joka huomaa väärinkäytöksiä, ilmoittaa niistä.
Mitä arvoa on terveydenhuollon ihmisten vaitiolovelvollisuudella, jos niiden rikkomuksia ei saateta yleiseen tietoon?