Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä

Vierailija
11.02.2020 |

Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä

linkki: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/80481153-3fb4-4388-be5b-2e5528472ad9

Järkyttävää!!

Tuomio on aivan liian pieni!

"Pohjois-Savon käräjäoikeus on tuominnut sairaanhoitajan tietosuojarikoksesta 40:een 15 euron päiväsakkoon eli maksamaan 600 euroa. Lisäksi oikeus on velvoittanut hoitajan korvaamaan naapurilleen kärsimyksestä 500 euroa ja oikeudenkäyntikuluista 2 236 euroa."

Kommentit (347)

Vierailija
121/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä labrahoitaja myös. Ja oman kokemuksen mukaan meillä ollaan todella tarkkoja. Kenenkään tiedoissa ei tarpeettomasti käy kukaan. Ehkä jopa ahdistaakin katsoa vastauksia, jos joku mummeli ei muista esim.milloin pitkä sokeri on otettu.

Eikä just vaikka työkaverin lapsen sukupuolitautitestiasioita kerrota kenellekään. Esimerkkinä tuo nyt.

Vierailija
122/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessähån oli vain naisen kunnia. Kun naisethan joutuu kestämään kaikkea paljon pahempaakin elämässä niin eihän tuo nyt missåän tunnu vai miten se nyt olikaan....?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas haukutaan koko ammattikuntaa ties millä nimillä yhden sairaan yksilön takia. Tuolla urkkijalla ei ole kaikki kotona ja sen kyllä normaalit ihmiset ymmärtää, mutta sitten täällä on näitä yksilöitä, jotka halventavat kaikkia hoitajia ja opiskelijoita. Te ette tiedä sh, th, kätilö, ensihoitaja ym. koulutuksesta selvästi yhtään mitään. Kouluun ei ole nykypäivänä enää helppo päästä, mutta varmasti helpompi kuin monille muille aloille. Johtuisiko tämä kuitenkin esim. siitä, että suurin osa ihmisistä ei pysty/halua työskennellä tällä alalla? Kukapa haluaisi ensisijaisesti näin rankkaan työhön huonolla palkalla, kun ei työstään saa edes mitään tunnustusta tai kiitosta. Näin opiskelijana tekisi mieli vaan vaihtaa alaa kun vielä ehkä voi. Turha ihmetellä miksei terveydenhuoltoalalla halua monikaan enää työskennellä. Ja kyllä ne palkankorotukset sieltä ennen pitkää tulee, halusitte tai ette. Sen on todella monet ansainneet.

Vierailija
124/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla useimpien ihmisten intiimit tiedot urkittu ihan muiden tahojen toimesta, kuten NSA. Ja sitten joku facebook esimerkiksi kerää kaikenlaista tietoa ja on vuotanut monella tavalla.

Vierailija
125/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää kyllä, miten ketään kiinnostaa muiden sairaudet ja vaivat. Ja vielä 7 kertaa päivässä pitänyt niitä lukea, onko joku pakkomielle kyseessä vai mikä on?

Kyylääjien nimet julki, kun eivät kerran muidenkaan yksityisyyttä kunnioita.

Vierailija
126/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä labrahoitaja myös. Ja oman kokemuksen mukaan meillä ollaan todella tarkkoja. Kenenkään tiedoissa ei tarpeettomasti käy kukaan. Ehkä jopa ahdistaakin katsoa vastauksia, jos joku mummeli ei muista esim.milloin pitkä sokeri on otettu.

Eikä just vaikka työkaverin lapsen sukupuolitautitestiasioita kerrota kenellekään. Esimerkkinä tuo nyt.

Labrahoitajat näkevät labratuloksia, eivät muita terveystietoja.

Vierailija
127/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tässä Omakannassa pitäisi olla niin, että tietoa siitä, kuka on terveystietoja katsellut, ei tarvitsisi erikseen mistään pyytää, vaan sen näkisi palvelusta aina. Eli että voisi sieltä vain klikata jotain kohtaa josta näkisi ketkä tietoja ovat katselleet. Tietojen urkkiminen on niin helppoa juuri siksi, että harva lähtee tällaista selvitystä tekemään (moni ei varmaan edes kehtaa ettei vaikuttaisi vainoharhaiselta) jolloin kiinni jäämisen riski on hyvin pieni, ja eiköhän suurin osa tietojen urkkijoista luota siihen, että ei jää kiinni.

Vierailija
128/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän uteliaisuuden jollain tasolla, mutta en sitä, miten ammattihenkilö voi olla niin tyhmä, että urkkii aiheetta! Terveysalalla salassapito on ihan keskeinen arvo ja koen, että ellei siihen pysty, ikuinen toimintakielto alalle. 

Joky kysyi, että mistä erottaa urkinnan ja vahingossa tietoihin menon. No esimerkiksi siitä, että jos menee vahingossa joihinkin tietoihin, niitä ei jää pitkäksi aikaa lukemaan, vaan sammuttaa heti. On minusta vähän eri asia, jos avaa vahingossa esim. väärän potilaan perustietolehden (jossa lukee nimi, osoite, ammatti, omaiset jne) kuin selata minuuttikaupalla psykiatrista tai minkä tahansa erikoisalan kertomusta. 

Vierailija
129/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin tiennyt että yksityinen psykiatri kirjoittaa lähes kaiken kertomani sanasta sanaan kantaan, enpä olisi hänelle hirveästi masennuksestani avautunut. Ei ole hirveän luottamusta herättävä tämä nykysysteemi.  

Vierailija
130/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tässä Omakannassa pitäisi olla niin, että tietoa siitä, kuka on terveystietoja katsellut, ei tarvitsisi erikseen mistään pyytää, vaan sen näkisi palvelusta aina. Eli että voisi sieltä vain klikata jotain kohtaa josta näkisi ketkä tietoja ovat katselleet. Tietojen urkkiminen on niin helppoa juuri siksi, että harva lähtee tällaista selvitystä tekemään (moni ei varmaan edes kehtaa ettei vaikuttaisi vainoharhaiselta) jolloin kiinni jäämisen riski on hyvin pieni, ja eiköhän suurin osa tietojen urkkijoista luota siihen, että ei jää kiinni.

Todellakin. Kävin itse tsekkaamassa omakantani, niin olihan tuolla käyty työterveyden taholta tietojani katsomassa, ajankohtina jolloin en ole ollut aikoihin heidän kanssaan missään tekemisissä, eikä tietenkään nää kuka tai miksi on tietoni avannut, voisivat jonkun selitteen käynneistään kyllä jättää, kun ei tuolta nyt selvinnyt yhtään mitään syytä, eikä jaksa alkaa selvittämään kun sekin on niin monimutkaista.

Vierailija
131/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Labrahoitajat näkevät labratuloksia, eivät muita terveystietoja.

Kyse oli kuitenkin siitä, ettei jokatapauksessa tietoja sorkita enempää, kuin mitä työn teleminen vaatii.

Vierailija
132/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän omakannalla ole tuon asian kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
133/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin tiennyt että yksityinen psykiatri kirjoittaa lähes kaiken kertomani sanasta sanaan kantaan, enpä olisi hänelle hirveästi masennuksestani avautunut. Ei ole hirveän luottamusta herättävä tämä nykysysteemi.  

Näin se vaan on, että kaikki kirjataan jo työntekijän oman oikeusturvankin vuoksi. Alalla pätee "mitä ei ole kirjattu, ei ole tapahtunut". Kun menet myöhemmin hänen vastaanotolleen, hänen ei tarvitse kysyä samoja asioita uudelleen, vaan ne löytyvät sieltä sairaskertomuksesta. Urkkijat ja tietojen väärinkäyttäjät ansaitsevat ehdottomasti kovan rangaistuksen, onneksi kuitenkin harvinaista. Itse en ainakaan ole törmännyt muiden toimesta omassa työpaikassani ja itsekin olen pitänyt hoitamana julkkikset ihan omana tietonani.

Vierailija
134/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliäkö sillä on jos joku utelias käy katsomassa omakannassa.

On teillä isot murheet!

Mitähän salaisuuksia sieltä paljastuu.

Vierailija
135/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teillä isot murheet!

Periaatekysymys. Erityistä suojaa nauttivat terveystiedot eivät ole julkisia ja potilaalla / asiakkaalla on oikeus yksityisyyteen.

Vierailija
136/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teillä isot murheet!

Toivottavasti et ole ammatissa missä Sinulla on pääsy ihmisten tietokantoihin.

Omituinen asenne jukolauta, en muuta sano.

Vierailija
137/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAASTAN KAIKKI NYT HELMIKUUN AIKANA TEKEMÄÄN TARKISTUKSEN ETTÄ KERKÄ KATSONEET TIETOJAAN!

Jää kymmeniä pellejä kii, uskotteko 😂

Vierailija
138/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kanta => terveystiedot => terveystietojen luovutus

Kävin kattomassa onko mun tietoja kukaan urkkinu.

Miten niitä sitten tulkitaan? Mulla näkyy vain:

"Tietojen luovuttaja:   * kaupungin hyvinvointitoimiala

PAIK Paikallinen lomake

Päätöksentuki

Luovutus voi olla esimerkiksi paperilla toimitettu potilaskertomus tai muu terveystieto. Lisätietoa luovutuksesta saat tarvittaessa tietojen luovuttajaorganisaatiolta."

Eihän tässä sanota oikeastaan yhtään mitään.

Vierailija
139/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä ihmettelee, että kuinka tyhmiä nää hoitsut ja kyylät oikein on? Heillehän varmasti paukutetaan päähän, että jokaisesta käynnistä jää "sormenjälki", heidät saadaan kiinni jos asiattomilla teillä ovat olleet. Ja silti kuvittelevat olevansa lakien yläpuolella. - en jää kiinni, kun mä osaan olla ovela.

Jep. Kyllä nuo asiat pitäisi olla tiedossa ihan jokaisella potilastietojen kanssa työskentelevillä ihmisillä. Itse olen sairaanhoitaja ja minulla on kokemusta esimerkiksi tällaisesta, että lääkäri on mennyt minun tunnuksilla kirjaamaan omia juttujaan. Oma vika tottakai, että jätin hetkeksi koneen auki kansliassa, mutta todella röyhkeää ja ajattelematonta lääkäriltä. Kysyin häneltä, että miksi hän minun tunnuksilla on kirjaamassa, niin kohautti vaan olkiaan, että nopeasti hän nyt vaan tässä ajatteli laittaa, kun kone oli auki...

Joo itse sosiaalialalla ja meillä sama ongelma. On otettu linjaukseksi, että jos nopeasti pitää jotain kattoa, niin kysyy toista tai katsoo itse luvan kanssa mutta mitään merkintöjä ei saa tehdä. Meillä siis kaikilla samassa toimistossa olevilla on kutakuinkin samat asiakkaat, eli tässä ei ole sinänsä tietosuojaongelmaa.

Kuitenkin useampaan otteeseen on auki olleella koneella käyty tekemässä merkintöjä. Kerran eräs kollega oli käynyt tunnuksillani ja tullessani takaisin juurikin vaan kohauttanut olkiaan. Muut läsnäolleet oli luullut sen olevan omilla tunnuksillaan. Myöhemmin selvisi, että oli kirjannut kaikki ihan päin seiniä, yhden asiakkaan kohdalla merkattu eräs päivämäärä väärälle vuodelle, jolla oli aika iso merkitys. Sitten kokouksessa (jossa en itse ollut paikalla) oli vaan ollut ihan muina miehinä, kun oli tullut ilmi että "minä" olin merkannut jotain väärin. Sai tyyppi kyllä kuulla jälkikäteen siitä. 

Vierailija
140/347 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten tuomittiin myös sh tietojen luvattomasta katselusta.

Ihmetellä täytyy kuinka joku haaskaa työpaikkansa moisen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi