Pitäisikö palauttaa rahta? (Tori.fi kaupat)
Myin viime viikolla useamman keräilykortin naiselle ja nyt hän laittoi viestiä, että ovat kuulemma feikkejä ja haluaa rahat takaisin, lähettää sitten kortit minulle takaisin.
En todellakaan tiennyt jos olivat, en edes tiedä aidon ja feikin eroa, kun näitä kortteja löytyy monia erilaisia, osa on hologrammeja ja osa ei.
Laitoin kuitenkin ostajalle jokaikisestä kortista kuvan edestä ja takapuolelta, että sai tarkistaa niiden kunnon ja hyväksyä kaupan, pitääkö minun nyt oikeasti palauttaa rahat hänelle ja toivoa, että saan rahat takaisin? En haluaisi palauttaa rahoja ja todeta, ettei hän lähettänyt kortteja takaisin, mutten kyllä halua mitään rikosilmoitustakaan niskaani.
Epäilen kyllä huijauksen mahdollisuutta, koska hänen kanssaan oli hieman haastavaa käydä kauppaa.
En ole vielä vastannut hänelle, joten mitä teen? Jos en suostu kauppojen purkuun, mitä tapahtuu jos hän tekee rikosilmoituksen? Laitoin kuitenkin hyvät kuvat hänelle ennen ostopäätöstä korteista.
Kommentit (129)
Keräilykorttien kaupankäynnissä on yllättävän paljon huijareita liikkeellä, yleensä enimmäkseen ostajien puolella. Myyjien kun on vaikeampi huijata kun keräilijät yleensä tunnistavat väärennökset.
a) Yrittää vaatia että palautat rahat, eikä lähetäkään kortteja takaisin.
b) Huomasi ettet itse tunnista aidon ja väärennöksen eroa, joten lähettää sinulle väärennösversiot takaisin ja pitää ne sinun myymäsi aidot. Monesti myy aidot eteenpäin, mutta pääideana on säästää ne rahat.
c) Sekopää joka on tullut huijatuksi kerran ja nyt epäilee kaikkia. Ei itsekään tunnista aidon ja väärennöksen eroa, ehkä tullut "toi on väärennös anna se mulle"-huijauksen kohteeksi lapsena eikä koskaan toipunut siitä.
Et joudu palauttamaan rahoja. Alkuperäisen mainoksesi perusteella mennään, eli et joudu pulaan vaikka hän mitä yrittäisi, koska et mainostanut sanalla "aito". Kuka vaan voi myydä mitä kortteja tahansa, ostajan tyhmyys jos ostaa ne olettaen itse aidoksi. Eri asia jos sanot että "aitoja" niin sitten sun pitää itse olla varma että ne on aitoja.
En tosiaan ole myynyt "aitoja pokemon-kortteja", vaan "pokemon-kortteja".
Ap
Kyllä se niin on että vaikka Torin säännöissä sanotaan että pitää voida todistaa tuote aidoksi niin käytännössä se ei taida onnistua jos kortteja on saanut vaikka lahjaksi. Pitäisikö näiden korttien myynti kieltää kokonaan. Joku vastuu pitää olla korttien ostajalla kun tuotteeseen voi aina tutustua ennen kaupankäyntiä.
En ole itse käynyt kauppaa korteilla mutta Tori-kauppoja tehdessäni olen aina tarjonnut mahdollisuutta tutustua myytävään tavaraan paikan päällä sen lisäksi että olen laittanut tarkat kuvat ilmoitukseen. Valituksia ei ole tullut ainakaan toistaiseksi.
http://kerailisinkohan.blogspot.com/2015/09/feikmon.html Tuosta saa vinkkejä korttien tunnistamiseen. Voisit ap katsoa niitä miehen kortteja sillä silmällä, että onko niissä väärennöksiä ja tarkistaa omat kuvat.
http://serieifan.blogspot.com/2013/10/pokemon-tcg-kortit-miten-tunnista…; Tuossa vielä toinen ap:lle.
Lopettakaa nyt hössötys turhasta asiasta. Ja ap:n ei kannata miettiä sitä poliisia. Voin tosiaan kuvitella poliisimiehen ilmeen kun joku menee itkemään 'väärennettyjä' pokemonkortteja ja parinkympin tappiota. :) :) Tässä on käynyt ihan tavallinen nettikauppajuttu, myyjä on myynyt, ostaja ostanut ja nyt ostaja on tullut katumapäälle tai on muuten hullu. MISÄÄN TAPAUKSESSA ÄLÄ EDES MIETI rahojen palauttamista. Hulluja ei kannata ruokkia. Hyvää maanantai-iltaa kaikille!
Pelimiäs kirjoitti:
Lopettakaa nyt hössötys turhasta asiasta. Ja ap:n ei kannata miettiä sitä poliisia. Voin tosiaan kuvitella poliisimiehen ilmeen kun joku menee itkemään 'väärennettyjä' pokemonkortteja ja parinkympin tappiota. :) :) Tässä on käynyt ihan tavallinen nettikauppajuttu, myyjä on myynyt, ostaja ostanut ja nyt ostaja on tullut katumapäälle tai on muuten hullu. MISÄÄN TAPAUKSESSA ÄLÄ EDES MIETI rahojen palauttamista. Hulluja ei kannata ruokkia. Hyvää maanantai-iltaa kaikille!
Torin sääntöjä on rikkonut. Ilmoituksessa olisi pitänyt tarkalleen lukea "kortteja/ei tietoa aitoudesta". Ikävä juttu myös ostajalle, jos on luottanut korttien olevan aitoja eivätkä ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä käskisin ostajan suksia vi*tuun. Ei kuluttajakaupassa ole mitään kuluttajansuojaa. Jos et ole mainostanut kortteja ehdottoman aitoina, niin ostaja nuolkoon näppejään.
Tori.fi on täynnä typeriä jänkkääjiä ja turhia ulisijoita. Lyö luu kurkkuun.
Väärennettyjen tuotteiden myynti on suomessa kielletty,se on rikos ja siitä voi tehdä rikosilmoituksen
Niin on kuvat, mutta mitäs jos omani olivat aitoja ja lähettää feikit? Milläs todistan että on eri kortit kuin kuvissa? Tai ei lähetä ollenkaan kortteja?
Ap