Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö palauttaa rahta? (Tori.fi kaupat)

Vierailija
10.02.2020 |

Myin viime viikolla useamman keräilykortin naiselle ja nyt hän laittoi viestiä, että ovat kuulemma feikkejä ja haluaa rahat takaisin, lähettää sitten kortit minulle takaisin.

En todellakaan tiennyt jos olivat, en edes tiedä aidon ja feikin eroa, kun näitä kortteja löytyy monia erilaisia, osa on hologrammeja ja osa ei.

Laitoin kuitenkin ostajalle jokaikisestä kortista kuvan edestä ja takapuolelta, että sai tarkistaa niiden kunnon ja hyväksyä kaupan, pitääkö minun nyt oikeasti palauttaa rahat hänelle ja toivoa, että saan rahat takaisin? En haluaisi palauttaa rahoja ja todeta, ettei hän lähettänyt kortteja takaisin, mutten kyllä halua mitään rikosilmoitustakaan niskaani.

Epäilen kyllä huijauksen mahdollisuutta, koska hänen kanssaan oli hieman haastavaa käydä kauppaa.

En ole vielä vastannut hänelle, joten mitä teen? Jos en suostu kauppojen purkuun, mitä tapahtuu jos hän tekee rikosilmoituksen? Laitoin kuitenkin hyvät kuvat hänelle ennen ostopäätöstä korteista.

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että haluaa vain rahat takaisin. Mulle kävi niin, että ostaja valitti virheestä (jota ei oikeasti edes ollut), sovittiin kaupan purusta, laitoin rahat takaisin, mutta tavaraa ei ikinä palautettu. Vissiin aika yleinen huijaustapa Torissa?

Vierailija
82/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille kaikille vastanneille ja auttaneille, jään mielenkiinnolla odottamaan, jättikö oikeasti viestittelyn tähän, epäilen vahvasti. 

Luulen itsekin, että uhkailee vain ilmoituksella, koska onhan viestiketju tukemassa sitä, että hän on nähnyt mitä on ollut ostamassa. Samoin mielestäni poliisi sanoisi, että olisi pyytänyt lisää kuvia, jos ei ollut varma. Ja kyllä feikkejä tuotteita saa  myydä (ei tietenkään elannoksi), jos ei väitä niitä aidoiksi. Minä tiedän vain sen, että olen myymässä x-kortteja, siihen se sitten jääkin.

Ap

No jos tietää tuotteen väärennökseksi, niin torin säännöt kyllä kieltävät myymisen. Sekä periaatteessa tuotemerkin haltija voisi haastaa oikeuteen.

Eli ei kyllä väärennöksiä kannata myydä. Jos siis tietää ne väärennöksiksi.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/myymassa-feikkilaukkua-olet-vaarass…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille kaikille vastanneille ja auttaneille, jään mielenkiinnolla odottamaan, jättikö oikeasti viestittelyn tähän, epäilen vahvasti. 

Luulen itsekin, että uhkailee vain ilmoituksella, koska onhan viestiketju tukemassa sitä, että hän on nähnyt mitä on ollut ostamassa. Samoin mielestäni poliisi sanoisi, että olisi pyytänyt lisää kuvia, jos ei ollut varma. Ja kyllä feikkejä tuotteita saa  myydä (ei tietenkään elannoksi), jos ei väitä niitä aidoiksi. Minä tiedän vain sen, että olen myymässä x-kortteja, siihen se sitten jääkin.

Ap

"Ja kyllä feikkejä tuotteita saa  myydä (ei tietenkään elannoksi), jos ei väitä niitä aidoiksi."

Tässä ap olet kyllä väärässä, Tori.fin säännöt sekä laki kieltävät sen. 

Vierailija
84/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

"Ja kyllä feikkejä tuotteita saa  myydä (ei tietenkään elannoksi), jos ei väitä niitä aidoiksi."

Tässä ap olet kyllä väärässä, Tori.fin säännöt sekä laki kieltävät sen. 

Laittomien piraattikopioiden tai väärennettyjen merkkituotteiden ilmoittaminen ei ole sallittua Tori.fi-palvelussa. Merkkituotteita myydessään ilmoittajan on pystyttävä todistamaan, että myytävät tuotteet ovat alkuperäisiä. Jäljitelmätuotteiden myynti on siis laitonta.

Merkkitavaroiden ja ohjelmistojen kohdalla voi olla hankalaa tunnistaa, onko kyseessä aito tuote vai väärennös. Piraattiohjelmistojen tai väärennettyjen merkkituotteiden myyntiä voi tapahtua, vaikka se on kiellettyä Tori.fi palvelussa.

Ostaja

Pyydä alkuperäinen kuitti ja varmista, että se on oikea.

Mikäli myyjällä ei ole näyttää kuittia, voit pyytää myyjältä luvan tarkistaa kyseessä olevaa tuotetta myyvästä liikkeestä, onko kyseessä aito tavara.

Annathan ilmoituksen ilmi Tori.fi:n asiakaspalveluun, mikäli epäilet, että ilmoituksessa kaupataan piraattikopioitua tavaraa.

Myyjä

Sinun on oltava varma siitä, että Tori.fi palvelussa myymäsi tuote ei ole laiton kopio.

Syyllistyt rikkeeseen, mikäli tietoisesti myyt piraattikopioitua tavaraa, jota väität ilmoituksessasi aidoksi.

Otathan huomioon

Piraattikopiot ovat laittomia – varmista, että tavara on aito!

Pyydä alkuperäinen kuitti 

https://tuki.tori.fi/hc/fi/articles/202500591-Piraattikopiot-ja-j%C3%A4…

Vierailija
85/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän laittoi viestin: Varmistaisitko vielä että et ole palauttamassa rahoja että tiedän.

En tietenkään enää vastaa hänelle, tuosta vastauksestani kyllä pitäisi ilmetä, etten aio kauppoja purkaa. 

Ap

Vierailija
86/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo on vielä ihan mitätön ostoskin, 2e kortti.. ihankun poliisia kiinnostaisi. Ehkä joku elämäntapa työtön siellä riehuu nyt. (en tarkoita dissata työttömiä vaan puhun tällaisesta eri ihmistyypistä)

Vierailija
87/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ostaja oli oikeassa. Jos tuotteet olivat väärennöksiä, niin niitä ei olisi saanut myydä. 

Vierailija
88/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tosiaan en tiennyt, jos kortit olivat väärennöksiä. Olen siinä uskossa, että ovat aitoja. 

En tarkoittanut toria, vaan esim. Facebookin kirppareilla näkee hyvinkin usein feikkilaukkuja ja muita myynnissä. Ja näistä on ollut useampi myös feissarimokissa, kun joku on väittänyt ettei feikkejä saa myydä/käyttää lainkaan.

Ap

Vierailija
89/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän laittoi viestin: Varmistaisitko vielä että et ole palauttamassa rahoja että tiedän.

En tietenkään enää vastaa hänelle, tuosta vastauksestani kyllä pitäisi ilmetä, etten aio kauppoja purkaa. 

Ap

Ap, olitko varmistanut, että tuotteet olivat aitoja? Jos et, niin sinä kyllä rikoit torin sääntöjä sekä mahdollisesti lakia jos ne olivat väärennöksiä. Kannattaisi palauttaa rahat.

Vierailija
90/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä vieläkään tiedetä onko feikkejä? Paitsi ostajan mukaan jotkut on. Mutta alkuperäisistä kuvista ei huomannut, niin miksi nyt yhtäkkiä huomasi. Ehkä ne onkin aitoja.

Vierailija
91/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tosiaan en tiennyt, jos kortit olivat väärennöksiä. Olen siinä uskossa, että ovat aitoja. 

En tarkoittanut toria, vaan esim. Facebookin kirppareilla näkee hyvinkin usein feikkilaukkuja ja muita myynnissä. Ja näistä on ollut useampi myös feissarimokissa, kun joku on väittänyt ettei feikkejä saa myydä/käyttää lainkaan.

Ap

Torin sääntöjen mukaan sinun olisi pitänyt varmistaa niiden aitous ennen myyntiä. Ja tuo on laki, että väärennöksiä ei saa myydä. Sekä kauppapaikan säännöissä.

Vierailija
92/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kopioiden myyminen jo itsessään Torissa on kiellettyä

Kymmenen alapeukkua tälle vaikka se onkin TOTTA!?!

Vierailija
93/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä vieläkään tiedetä onko feikkejä? Paitsi ostajan mukaan jotkut on. Mutta alkuperäisistä kuvista ei huomannut, niin miksi nyt yhtäkkiä huomasi. Ehkä ne onkin aitoja.

Voi olla, mutta Tori.fin sääntöjen mukaan myyjän pitää varmistua siitä, että myydyt tuotteet ovat aitoja. Nyt tässä ei ole varmuutta.

Vierailija
94/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kopioiden myyminen jo itsessään Torissa on kiellettyä

Kymmenen alapeukkua tälle vaikka se onkin TOTTA!?!

Niinpä. Erikoista. Torin säännöistä:

Laittomien piraattikopioiden tai väärennettyjen merkkituotteiden ilmoittaminen ei ole sallittua Tori.fi-palvelussa. Merkkituotteita myydessään ilmoittajan on pystyttävä todistamaan, että myytävät tuotteet ovat alkuperäisiä.

Vierailija
95/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo on vielä ihan mitätön ostoskin, 2e kortti.. ihankun poliisia kiinnostaisi. Ehkä joku elämäntapa työtön siellä riehuu nyt. (en tarkoita dissata työttömiä vaan puhun tällaisesta eri ihmistyypistä)

Ostaja nyt vain sattuu olemaan täysin oikeassa tässä tapauksessa.

Hänen kannattaisi ilmoittaa Torin ylläpidolle tapahtuneesta.

96/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet nämä keräilykortit ostanut kun et tiedä onko ne aitoja vai ei ole?

Vierailija
97/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkoi uhkailu:

"Niin, näin kuvat mutta olivat vaikea erottaa. Oletko tietoinen että piraatti tavara on laissa kielletty eikä sitä saa myydä, jolloin myyjä on vastuussa tuotteesta kun se ei ole aito."

En aio enää vastata, senkun uhkailee, mutta jos oli vaikea nähdä kuvista, miksei pyytänyt lisää kuvia? Olin ilmoitukseenkin kirjoittanut, että lisää kuvia saa tottakai pyytämällä, vaikka pyytämättäkin aina laitoin kuvat.

Ap

Sun olisi pitänyt pystyä todistamaan tuotteiden aitous ennen myyntiin laittamista. Sympatiat on kyllä ostajan puolella, joka on tässä aivan oikeassa ja jota ap on huijannut rikkomalla sääntöjä.

Vierailija
98/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyn ja ostan keräilykortteja työkseni. Olen tehnyt sitä kymmeniä vuosia. Harvoin osuu kohdalle joku ääliö ostaja. Sinulle näin on käynyt.

Jos asia on mennyt, kuten kirjoitit, ei sinulla ole minkään valtakunnan velvollisuutta palauttaa tai hyvittää yhtään mitään. Rikosilmoitus! Kyllä siinä olisi konstaapeleilla naurun paikka kun joku koettaisi saada tutkintaa aikaiseksi noista korteista. :D  Mitenkähän ne poliisirassut alkaisivat tutkia muutamien eurojen arvoisia kortteja?  Lähettäisivät kyselyn Interpolille?  :D

Anna olla ja lopeta yhteydenpito moiseen häirikköön. 

Vierailija
99/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

rarehanu kirjoitti:

Mistä olet nämä keräilykortit ostanut kun et tiedä onko ne aitoja vai ei ole?

Nämä ovat minun ja miehen lapsuudesta ja niitä ostettiin pitkälti R-kioskeilta. Suurin osa on mieheni kortteja, eikä hän muista mistä kaikkialta niitä hänelle on ostettu.

Ap

Vierailija
100/129 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se, että muut tietämättäsi, ei ole rikos. Silloinkin menetät hyödyn. Ja tuskin kukaan kiinnostuu, jos rahallinen arvo ei ole iso, tai ei ole ammattimaisesta myynnistä kyse.

Ihmettelen, jos halvoista asioista tehdään hyviä kopioita. Saman hintaiseksi ne tulee.