Pitäisikö palauttaa rahta? (Tori.fi kaupat)
Myin viime viikolla useamman keräilykortin naiselle ja nyt hän laittoi viestiä, että ovat kuulemma feikkejä ja haluaa rahat takaisin, lähettää sitten kortit minulle takaisin.
En todellakaan tiennyt jos olivat, en edes tiedä aidon ja feikin eroa, kun näitä kortteja löytyy monia erilaisia, osa on hologrammeja ja osa ei.
Laitoin kuitenkin ostajalle jokaikisestä kortista kuvan edestä ja takapuolelta, että sai tarkistaa niiden kunnon ja hyväksyä kaupan, pitääkö minun nyt oikeasti palauttaa rahat hänelle ja toivoa, että saan rahat takaisin? En haluaisi palauttaa rahoja ja todeta, ettei hän lähettänyt kortteja takaisin, mutten kyllä halua mitään rikosilmoitustakaan niskaani.
Epäilen kyllä huijauksen mahdollisuutta, koska hänen kanssaan oli hieman haastavaa käydä kauppaa.
En ole vielä vastannut hänelle, joten mitä teen? Jos en suostu kauppojen purkuun, mitä tapahtuu jos hän tekee rikosilmoituksen? Laitoin kuitenkin hyvät kuvat hänelle ennen ostopäätöstä korteista.
Kommentit (129)
Voinko laittaa näin, vai onko liian tylyä tmv?
"Hei! Ikävää, jos kortit eivät olleet sitä mitä odotit, mutta laitoin sinulle kuvat kaikista korteista, jotta pystyit tarkistamaan ne ennen ostopäätöstä. Näin ollen toimitin juuri ne kortit, joista sovimme. Mielestäni ei ole perusteita purkaa kauppoja, joten toivotan sinulle hyvää talven jatkoa!"
Ap
Vierailija kirjoitti:
Et kai vaan tarkoittanut rahka? Unohtuiko käteen kauppareissulla vai miten ?
Zinc
Vähä-äly
Auttakaa nyt, onko tuo viesti hyvä? Ostaja pommittaa viesteillä ja minä hermostun entisestään. Inhoan muutenkin aiheuttaa pahaa mieltä muille ja vältän viimeiseen asti konflikteja.
Ap
En palauttaisi rahoja. Vastaisin kerran lyhyesti että myin kuvassa olevat kortit ja korteista oli tarkat kuvat, sinulla oli ostajana velvollisuus katsoa ovatko sellaiset kuin haluat. En tiedä korteista sen enempää. Sitten en vastaisi enää, en vaikka alkaisi meuhkata, spämmätä sua tai uhkailla rikostoimilla. Jos poliisille etenee, voit kertoa poliisille saman.
Oon myös oppinut että jos kauppojen teko oli vaikeaa, tyypillä on jotain ongelmia, saattaa olla huijari. Älä anna hänen tuhlata aikaasi enempää. Vänkääjillä on jotain ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
"Hei! Ikävää, jos kortit eivät olleet sitä mitä odotit, mutta laitoin sinulle kuvat kaikista korteista, jotta pystyit tarkistamaan ne ennen ostopäätöstä. Näin ollen toimitin juuri ne kortit, joista sovimme. Mielestäni ei ole perusteita purkaa kauppoja, joten toivotan sinulle hyvää talven jatkoa!"
Ap
Liian kohteliasta. Älä ainakaan käytä sanaa ”mielestäni”, antaa kuvan että olet ohjailtavissa etkä varma asiastasi.
”Tuote on myyty ja toimitettu sellaisena kuin kuvissa. Kaupan purulle ei ole perusteita.” Ja sitten blokkiin.
Joo laita vaan, hyvä viesti on. Ties vaikka olis vaihtanu sun aidot kortit ei-aitoihin ja saisit palautuksena feikit kortit.
Eli nyt vaan mieli levolliseksi, anna sen riehujan riehua ihan rauhassa. Hän manipuloi sua juuri tuolla lailla uhkaamalla. Ja mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Että poliisilta tulee yhteydenotto, jossa selität rauhallisesti asian, ja ei siitä mitään seurauksia tule koska et ole tehnyt mitään väärää. Nyt relaa. Ja älä vastaa sille, mutta säästä viestit jos alkaa vainoamaan (siitä sit oma rikosilmoituksensa jos alkaa, älä murehdi). Oikeesti, vänkääjillä on usei. jotain sellasia mt ongelmia että niillä on aikaa ja halua vaan kiusata ja hakea konflikteja.
Muokkasin hiukan viestiä kehotusten pohjalta:
Hei! Ikävää, jos kortit eivät olleet sitä mitä odotit, mutta laitoin sinulle tarkat kuvat kaikista korteista, jotta pystyit tarkistamaan ne ennen ostopäätöstä. Ostajana sinulla oli velvollisuus katsoa, ovatko sellaiset kuin halusit. Näin ollen toimitin juuri ne kortit, joista sovimme, eikä ole perusteita purkaa kauppoja, joten toivotan sinulle hyvää talven jatkoa!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Liian kohteliasta. Älä ainakaan käytä sanaa ”mielestäni”, antaa kuvan että olet ohjailtavissa etkä varma asiastasi.
”Tuote on myyty ja toimitettu sellaisena kuin kuvissa. Kaupan purulle ei ole perusteita.” Ja sitten blokkiin.
Alkuperäinenkin viesti on hyvä, mutta tässä tapauksessa tosiaan vänkääjälle tuo lyhyempi tyly ehdotus on todella ok. Ja niihin jatko viesteihin ei vaan tarvitse vastata! Kaikenlaista riehujaa mullakin tullut vastaan torissa. Olen lopulta blokannut heidät kun eka itse asiallisesti vastannut KERRAN. Asia loppuunkäsitelty.
Älä ole liian kiltti nyt.
Itse epäilen myös vahvasti, että olisi vaihtanut kortit feikkeihin, vaikka minun olisivat olleet aidot. Vaikutti jo kauppaa tehdessä hiukan ailahtelevalta/hankalalta.
Yhden viestin laitan hänelle, tuon jota juuri tässä teidän avullanne muotoilen lopulliseen muotoonsa, sitten annan riehua siellä jos on riehuakseen ja blokkaan, jos alkaa aivan mahdottomaksi.
Pahin tosiaan on, että poliisi ottaa yhteyttä ja selitän heille, sekä näytän tietysti viestiketjumme, jos tarvetta on. Lisäksi ostaja voi varmaan ilmiantaa käyttäjäni torin ylläpidolle, joten myymiseni voisi vaikeutua, mutta se on varmaan aika epätodennäköistä, koska en ole huijannut.
Olen vain niin kiltti ihminen, että inhoan kaikkia konflikteja, ensimmäisestä ostajan viestistä asti tänään olen ollut kauhean hermostunut ja tärissyt, kun mietin että pitää olla ilkeä toiselle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hei! Ikävää, jos kortit eivät olleet sitä mitä odotit, mutta laitoin sinulle tarkat kuvat kaikista korteista, jotta pystyit tarkistamaan ne ennen ostopäätöstä. Ostajana sinulla oli velvollisuus katsoa, ovatko sellaiset kuin halusit. Näin ollen toimitin juuri ne kortit, joista sovimme, eikä ole perusteita purkaa kauppoja, joten toivotan sinulle hyvää talven jatkoa!
Ap
Tää ihan ihan ok mutta tuo toisen ehdottama yksi lausekin riittää, ja suosittelen että blokkaat hänet. Vaikutat herkältä ihmiseltä ja hän alkaa varmasti valittamaan, vaikkei ole mitään aihetta. Pelkään että lähdet manipulointiin mukaan koska ahdistut. Siinä lyhyessä viestissä on vähemmän mitään mihin tää härnääjä voi tarttua. Se lauseen viesti antaa kuvan että sä et ota vastaan mitään bullshittiä, tää sun pitkä viesti on liian ystävällinen vaikka periaatteessa ok.
Kannattaa halkaista riita puoliksi.
Korteista täytyy saada puolueeton asiantuntijan lausunto, jolloin olette molemmat varmoja siitä että kyse on feikeistä. Se saattaa vähän maksaa, mutta sinun ja ostajan luottamus on jo rikki muutenkin. Joka tapauksessa olette molemmat toimineet vilpittömin mielin ja jolloin vahinkoa voi joskus tulla.
Tai sitten sovit, että palautat puolet rahoista nyt ja loput kun kortit ovat sinulla.
Tai että maksat puolet ja hän saa pitää feikit puolella hinnalla.
Postikulut koituvat molempien harmiksi sinä lähettäessäsi ja hän palauttaessa.
Näin toimien toimit oikein, eikä poliisia muutenkaan kiinnosta tori.fin kaupat. Kysehän ei ole huijauksesta ja siinä on sana sanaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tää ihan ihan ok mutta tuo toisen ehdottama yksi lausekin riittää, ja suosittelen että blokkaat hänet. Vaikutat herkältä ihmiseltä ja hän alkaa varmasti valittamaan, vaikkei ole mitään aihetta. Pelkään että lähdet manipulointiin mukaan koska ahdistut. Siinä lyhyessä viestissä on vähemmän mitään mihin tää härnääjä voi tarttua. Se lauseen viesti antaa kuvan että sä et ota vastaan mitään bullshittiä, tää sun pitkä viesti on liian ystävällinen vaikka periaatteessa ok.
Olen kyllä aika herkkä ja liiankin ystävällinen ihminen, mutten suostu kyllä kauppojen purkuun. No ehkä sitten, jos ajaa Lapista Etelä-Suomeen oven taakse... Vaikka olen todella kiltti ihminen, pidän oikeuksistani kiinni ja osaan olla myös ilkeä, vaikken siitä pidäkään. Minulle on tullut vastaan torissa näitä, jotka ovat tulleet kotoa hakemaan tuotetta ja yrittäneet maksaa vähemmän mitä on sovittu, mutta olen silti joko saanut sovitun summan tai perunut kaupan ja vetänyt oven nenän edestä kiinni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa halkaista riita puoliksi.
Korteista täytyy saada puolueeton asiantuntijan lausunto, jolloin olette molemmat varmoja siitä että kyse on feikeistä. Se saattaa vähän maksaa, mutta sinun ja ostajan luottamus on jo rikki muutenkin. Joka tapauksessa olette molemmat toimineet vilpittömin mielin ja jolloin vahinkoa voi joskus tulla.
Tai sitten sovit, että palautat puolet rahoista nyt ja loput kun kortit ovat sinulla.
Tai että maksat puolet ja hän saa pitää feikit puolella hinnalla.
Postikulut koituvat molempien harmiksi sinä lähettäessäsi ja hän palauttaessa.
Näin toimien toimit oikein, eikä poliisia muutenkaan kiinnosta tori.fin kaupat. Kysehän ei ole huijauksesta ja siinä on sana sanaa vastaan.
No ei todellakaan kannata. Tällainen vaan pitkittää koko juttua ja toinen on luultavasti vain huijari.
Mä vastasin kerran ystävällisesti jollekin jatkuvasti peruvalle että ”Hei! pahoittelen mutta valitettavasti tuote on jo mennyt eikä sitä ole enää saatavilla”.
Hän vastasi jotain tyyliin ”pahoittelet??????!!!! mihin se tuote meni?SÖIKÖ SEN JOKU.?...,,,!,!” siis ihan jotain tällaista kreisiä. Ja tää henkilö itse oli perunut ilman sen kummempia pahoitteluja aiemmin. Blokkasin tuon hörhön heti.
Jos olet liian ystävällinen hän tarttuu just tuolla tavalla sun sanoisin ja sanoo jotan pahasti ja pahoitat mielesi. Älä. Laita se lyhyt lause mitä joku ehdotti. Max pari lausetta.
Mitä ihmeen kortteja ne on jos joku jaksaa nähdä vaivaa myydä tai ostaa sellaisia? Kuinka arvokkaita ne oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuolla tavoin aiheutat itsellesi vain harmia. Ihmiset ovat oikeasti hulluja ja tuntemattoman kanssa en lähtisi kisaamaan. Voisin kertoa kauhujuttuja, miten joku ostaja onkin juristi tai poliisi tai muuten vain psykopaatti. Toisekseen tori.fissä on myös tuki, joten saat paremmat ohjeet sieltä kuin täältä.
KÄytettyjäkin tavaroita koskee laki mm niiden hinnoittelusta. Joten jos ostaja pystyy näyttämään toteen, että olet .,toki vahingossa, huijannut häntä, niin tori.fistä löytyy kyllä todisteet miten olet käynyt kauppaa korteista.
Nyt kyllä jäin arpomaan näiden kahden viestin väliltä. Laitanko tuon pidemmän, ystävällisemmän viestini, jota olen viilannut?
Vaiko vain tämän jonkun ehdottaman "Tuote on myyty ja toimitettu sellaisena kuin kuvissa. Kaupan purulle ei ole perusteita."
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuolla tavoin aiheutat itsellesi vain harmia. Ihmiset ovat oikeasti hulluja ja tuntemattoman kanssa en lähtisi kisaamaan. Voisin kertoa kauhujuttuja, miten joku ostaja onkin juristi tai poliisi tai muuten vain psykopaatti. Toisekseen tori.fissä on myös tuki, joten saat paremmat ohjeet sieltä kuin täältä.
KÄytettyjäkin tavaroita koskee laki mm niiden hinnoittelusta. Joten jos ostaja pystyy näyttämään toteen, että olet .,toki vahingossa, huijannut häntä, niin tori.fistä löytyy kyllä todisteet miten olet käynyt kauppaa korteista.
Löytyy sieltä todisteet miten olen käynyt kauppaa, mutta mielestäni olen käynyt aivan asiallisesti kauppaa, enkä ole väittänyt että olisivat aitoja. Mielestäni minulla ei ole mitään hätää oikeuden näkökulmasta tässä asiassa, mietin vain miten tämän ostajan kanssa mahtaa mennä.
Ap
Moikka ap, oikeustieteen opiskelija tässä. Kahden yksityishenkilön välisessä irtaimen kaupassa homma menee juurikin noin, kuin täällä on neuvottu. Ensinnäkin:
1. Mitään yleistä palautus/purkuoikeutta ei ole. Kauppalaissa (18 pykälä muistaakseni, voit sieltä itsekin tutkia asiaa) todetaan se, että tavaran katsotaan olevan virheellinen jos se ei vastaa niitä tietoja mitkä myyjä on tavaran ominaisuuksista tai käytöstä tavaraa markkinoitaessa/muuten ennen kaupantekoa antanut. No sinähän et missään vaiheessa yrittänyt antaa ymmärtää korttien olevan aitoja.
Toiseksi:
2. Käytetty tavara myydään ns. ”sellaisena kuin se on”-ehdoin, jolloin ostajalla ei ole oikeutta hyvitykseen sellaisista seikoista, jotka ostajan olisi tullut havaita myyntihetkellä.
Eli älä hermostu jos pommittaa viesteillä, siinäpähän pommittaa. Mitään poliisiautoja tosta ei tule, blokkaa tyyppi jos ei ota ymmärtääkseen.
up