Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö lapsellisilla mielestäsi olla erityisiä oikeuksia työelämässä?

Vierailija
09.02.2020 |

Ja jos, niin mitä?

Kommentit (157)

Vierailija
81/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tämän päivän ilkeimmistä olennoista on kyllä yksinelävä nainen (joka todennäköisesti on vielä feministi vegaani). Alkaa jo persujenkin ajattelumaailma tuntua inhimilliseltä teidän rinnalla...

Ja sinun kommenttisihan ei ole yhtään ilkeä, perusteettomasti leimaava tms....

Perusteettomasti? Oletko seurannut tätä palstaa...?

Nimenomaan perusteettomasti. Olen seurannut tätä palstaa. Niin paljon, että ymmärrä, ettei täällä kirjoitettujen juttujen perusteella voi vetää johtopäätöksiä yhtään minkään ihmisryhmän ominaisuuksista. Minulla on myös elämää palstan ulkopuolella, joten osaan nähdä asiat laajemmin kuin palstan antaman mielikuvan perusteella. Suosittelen sinullekin välillä poistumista täältä. Se voi olla avartava kokemus, jos ymmärtää ottaa siitä opikseen. 

Vierailija
82/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitäisi olla. Lapset ovat yhteiskunnan jatkuvuudelle ensiarvoisen tärkeitä ja minua ei haittaa yhtään, että lisääntymistä tuetaan kunnolla monilta tahoilta.

Yhteisen edun nimissä olisi ensiarvoisen tärkeää, että saisimme syntyvyyden käännettyä taas nousuun. Siihen voisivat auttaa juuri erilaiset laajat työpaikkaedut perheellisille. Perheen hankkimisen tulee kannustaa, koska ne hyödyttävät meitä kuitenkin yhteiskuntana selkeästi eniten.

Ihmetyttää monien lapsettomien kovat asenteet. En ole aikaisemmin uskonut juttuja Suomen lapsivihamielisyydestä, mutta ehkä niissä onkin jotain perää?

T. Itse lapseton M34.

Näinpä juuri. En ole koskaan kuullut lapsettomien miesten puhuvan näin rumasti muiden lapsista ja olevan näin itsekkäitä perheellisiä miehiä kohtaan. Lapsettomat naiset ovat usein hyvin ilkeitä ja itsekkäitä lapsia ja perheellisiä naisia kohtaan. Vaikea ymmärtää. Oletan syyksi kateutta ja katkeruutta. Mikään muu ei tätä selitä.

N38, 2 lasta ja mies

Eiköhän kyse ole siitä, että jos yhtä ihmisryhmää suositaan, työt kasaantuu liikaa toisille. Lisäksi on kyseenalaista, tarvitseeko lapsiperheet enempää etuja kuin laissa on. On tarpeita ja sitten on haluja, kaksi eri asiaa. Jos ylimääräisiä etuja annetaan, siirretään vain järjestelyvastuu perheiden asioista ulkopuolisille,joille tämä vastuu ei kuulu.

Ymmärtääkseni kyllä naisvaltaisillakin aloilla, kuten hoitoalalla, on nykyisin käytössä esim kiertävät kesälomat. Mikä on parantanut työilmapiiriä huimasti

Ymmärtäkää nyt jo, että erityishuomio koskee yleensä vain pienten lasten vanhempia. Onko heitä nyt niin vaikea huomioida lomissa? Kouluikäisten kanssa ei yleensä enää tarvitse niin paljon joustoa lomissa.

Sairasta lasta on toki inhimillistä voida jäädä hoitamaan kotiin. Itse silloinkin ehdottanut tehdä etätöitä.

Itseäni ärsyttää laiskat ja turhaan saikuttajat töissä. Tai omilla ideologioillaan muita terrorisoivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton sinkkunainen tässä hei. Mielestäni työelämästä pitäisi löytyä enemmän joustoja, mutta ainakin itse on saanut kärsiä aika pahasti, kun perheellisten takia joustetaan.

Vaikka lomat. Rakastan musiikkia ja tapahtumia ja moni hyvä ystäväni on muusikko. Viettäisin mielelläni joskus loman heinäkuussa ja kävisin erilaisissa tilaisuuksissa ja tapaisin ystäviäni festareilla. Valitettavasti vaikka Ruisrock on heinäkuussa, ei toukokuussa. Toki tämä harrastukseni ja tapani viettää aikaa on leimattu lapselliseksi ja turhaksi ja hyvin voin viettää huonon loman muulloin. Samoin jouluna ei mitään väliä, vaikka haluaisin viettää joulun vanhempieni ja siskoni perheen ja lasten, joista yksi on kummilapseni, kanssa. Kyllä joulu kuuluu vain lapsiperheille. Kun olin nuori ja vanhempi oli vuorotöissä, aina välillä joulu meni tällä työn merkeissä. Vietimme sitten joulua perheen kesken, kun tällä oli vapaata. Ihan yhtä hyvä joulu se oli ja perheellinen ei kuitenkaan joudu viettämään yksin joulua, kun on se perhe. Sinkulla eri tilanne.

Töissä meillä on tiimi, jossa muilla on pieniä lapsia. Eli poissaoloja on. Minä joudun tekemään yleensä aika reilusti muidenkin töitä ja ne lykätään juuri minulle, koska eihän lapsettomalla ole muita menoja ja on niin reipas. Ja jos pitää matkustaa. Aiemmin matkat jakautuivat tasan. Nyt minä joudun aina lähtemään tien päälle, koska muilla lapset. On muuten rankkaa. Ja en käytännössä saa tehdä etätöitä, koska jonkun pitää olla toimistolla ja monesti nämä perheelliset sitten tekevät etäpäiviä, koska lapsi vaikka aloittaa koulun ja haluaa olla kotona ja saattaa yms.

Olen ihan uupumuksen partaalla ja aina odotetaan, että minä joustan. Töiden jälkeen jaksan vain maata kotona itkemässä. Ja minut leimataan itsekkääksi ja kateelliseksi. Töitä reilusti enemmän, sama palkka kuin näillä vanhemmilla. Enkä oikein voi jäädä burnoutin takia saikulle, koska talous kaatuisi, jos olisi vain sairaspäivärahalla. Olen etsimässä uutta työtä, jossa kohtelu olisi reilumpaa.

Vierailija
84/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten sitten tällainen: pitääkö lapsellisten saada tulla myöhemmin töihin, koska vievät lapsiaan päiväkotiin?

Toki, jos sitten jäävät iltapäivällä myöhempään töihin.

Entäs sitten kun se päiväkoti menee kiinni 16:30? Meidän on auki 7:45-16:30 eikä siis vaikuta työaikaani (10min päässä päiväkodilta) mutta ylitöihin en voisi tämän vuoksi jäädä. Miten ne, jotka eivät työskentele lähellä päiväkotia?

Sitten vaihdat työpaikkaa sellaiseen joka sopii sinun henkilökohtaisen elämäsi kanssa paremmin yhteen!! Mikä tässä on epäselvää? Isä

Vierailija
85/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten sitten tällainen: pitääkö lapsellisten saada tulla myöhemmin töihin, koska vievät lapsiaan päiväkotiin?

Entäs sitten kun se päiväkoti menee kiinni 16:30? Meidän on auki 7:45-16:30 eikä siis vaikuta työaikaani (10min päässä päiväkodilta) mutta ylitöihin en voisi tämän vuoksi jäädä. Miten ne, jotka eivät työskentele lähellä päiväkotia?

Oikeastiko on näin aivottomia äitejä/isejä? Jos päiväkoti menee kiinni 16.30, sinä hommaat jonkun hakemaan lapsesi sieltä viimeistään silloin. Jos et kykene hommaamaan, menet työhön, jossa työaika sopii päiväkodin aukioloaikoihin tai jäät kotiin. Ei se sen vaikeampaa ole. Niin me muutkin pienten lasten vanhemmat teemme. 

Vierailija
86/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja taas voihan alahuulen väpätys. 

Mikset samantein pyydä vapaata. Ihan saada liksaa siitä, että olet Äiti. Ajattele nyt. Eikö sinulle oikeastaan kuuluisi tämä oikeus, koska olet saanut jotain hyvin hyvin arvokasta aikaan. Dii. Työvelvoite suorastaan on nyt vaan, anteeksi nyt, loukkaus. Äitej.... siis anteeksi, lapsia ei arvosteta yhtään. 

Vierailija
87/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit saisivat kyllä olla ympäri vuoden auki, ettei aina tarvitsisi pitää lomaa just

Päiväkodit järjestävät hoitoa myös heinäkuussa ja joulun välipäivinä. Hoitoa on siis aina saatavilla, tämä tiedoksi työkavereille ja työnantajalle.

Vierailija
88/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseton sinkkunainen tässä hei. Mielestäni työelämästä pitäisi löytyä enemmän joustoja, mutta ainakin itse on saanut kärsiä aika pahasti, kun perheellisten takia joustetaan.

Vaikka lomat. Rakastan musiikkia ja tapahtumia ja moni hyvä ystäväni on muusikko. Viettäisin mielelläni joskus loman heinäkuussa ja kävisin erilaisissa tilaisuuksissa ja tapaisin ystäviäni festareilla. Valitettavasti vaikka Ruisrock on heinäkuussa, ei toukokuussa. Toki tämä harrastukseni ja tapani viettää aikaa on leimattu lapselliseksi ja turhaksi ja hyvin voin viettää huonon loman muulloin. Samoin jouluna ei mitään väliä, vaikka haluaisin viettää joulun vanhempieni ja siskoni perheen ja lasten, joista yksi on kummilapseni, kanssa. Kyllä joulu kuuluu vain lapsiperheille. Kun olin nuori ja vanhempi oli vuorotöissä, aina välillä joulu meni tällä työn merkeissä. Vietimme sitten joulua perheen kesken, kun tällä oli vapaata. Ihan yhtä hyvä joulu se oli ja perheellinen ei kuitenkaan joudu viettämään yksin joulua, kun on se perhe. Sinkulla eri tilanne.

Töissä meillä on tiimi, jossa muilla on pieniä lapsia. Eli poissaoloja on. Minä joudun tekemään yleensä aika reilusti muidenkin töitä ja ne lykätään juuri minulle, koska eihän lapsettomalla ole muita menoja ja on niin reipas. Ja jos pitää matkustaa. Aiemmin matkat jakautuivat tasan. Nyt minä joudun aina lähtemään tien päälle, koska muilla lapset. On muuten rankkaa. Ja en käytännössä saa tehdä etätöitä, koska jonkun pitää olla toimistolla ja monesti nämä perheelliset sitten tekevät etäpäiviä, koska lapsi vaikka aloittaa koulun ja haluaa olla kotona ja saattaa yms.

Olen ihan uupumuksen partaalla ja aina odotetaan, että minä joustan. Töiden jälkeen jaksan vain maata kotona itkemässä. Ja minut leimataan itsekkääksi ja kateelliseksi. Töitä reilusti enemmän, sama palkka kuin näillä vanhemmilla. Enkä oikein voi jäädä burnoutin takia saikulle, koska talous kaatuisi, jos olisi vain sairaspäivärahalla. Olen etsimässä uutta työtä, jossa kohtelu olisi reilumpaa.

Hyviä ajatuksia ja ovat tottakin, mutta älä vajoa uhriksi, vaan pidät puolesi. Sairaslomalle mennään silloin kun ei ole työkykyinen.

Vierailija
89/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tämän päivän ilkeimmistä olennoista on kyllä yksinelävä nainen (joka todennäköisesti on vielä feministi vegaani). Alkaa jo persujenkin ajattelumaailma tuntua inhimilliseltä teidän rinnalla...

Ja sinun kommenttisihan ei ole yhtään ilkeä, perusteettomasti leimaava tms....

Perusteettomasti? Oletko seurannut tätä palstaa...?

Nimenomaan perusteettomasti. Olen seurannut tätä palstaa. Niin paljon, että ymmärrä, ettei täällä kirjoitettujen juttujen perusteella voi vetää johtopäätöksiä yhtään minkään ihmisryhmän ominaisuuksista. Minulla on myös elämää palstan ulkopuolella, joten osaan nähdä asiat laajemmin kuin palstan antaman mielikuvan perusteella. Suosittelen sinullekin välillä poistumista täältä. Se voi olla avartava kokemus, jos ymmärtää ottaa siitä opikseen. 

Oho, olipas viisaasti sanottu. Seuraavaksi varmaan osaat kertoa, ettei muutenkaan pidä yleistää...

Vierailija
90/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muita kuin se oikeus joka jo on, eli olla hoitamassa kotona sairasta lasta. 

Haluaisin laajentaa oikeutta myös sairaan omaisen esim. vanhuksen hoitamiseen.

Tuo olisi hyvä laajennus. Myös lemmikin omistajille pitäisi olla oikeus jäädä palkallisena hoitamaan sairasta lemmikkiä tietyin kriteerein. Eläinlääkäri määrittäisi sen, milloin se on ok. 

Ei milloinkaan. Herranjumala ja palkallisena vielä. Ihmisissä ja eläimissä on sellainen ero että ihmiset yleisesti yhteiskunnassa ovat tienanneet ja tuottaneet hyvinvointia yhteisesti. Sun lemmikkis ei ole tuottanut yleishyödyllisesti yhtään mitään muuta kuin seuraa sulle.

Vierailija
91/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten lapsi haetaan sieltä ennen klo 16.30. Minä olen yksinhuoltaja äiti ja asun kahden lapseni kanssa puolen tunnin ajomatkan päässä päiväkodista. Ei ole koskaan ollut ongelmaa sen enempää lasten viemisessä kuin hakemisessakaan. Katsos, kun minä jo töitä hakiessani huomioin päivähoidon ja valitsin työn, jossa työaika alkaa vasta kun olen saanut vietyä lapset hoitoon ja päättyy ennen kuin päiväkoti menee kiinni. Jos joutuisin jäämään ylitöihin, pyytäisin äitiäni tai jotain ystävistäni hakemaan lapset. Näin toimivat kaikki muutkin, jotka eivät asu päiväkodin vieressä, mutta omaavat sellaiset elämänhallintataidot, ettei tällainen ole ongelma. 

Vierailija
92/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan milloin ensimmäinen mammeliini tulee kommentoimaan, että ethän sinä voi tietää mitä oikea väsymys on, eikä sinulla ole missään nimessä rankkaa. Ja kehtaat olla tuolla tavoin itsekäs. Ja että oikein festareilla pitää ikiteinin juosta. Katsos kyllä mammeliinikin oli sellainen ikisinkkubailaaja, kunnes ymmärsi mikä on elämässä tärkeää. (lisää vaaleanpunainen huokaus)

Vierailija
93/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja taas voihan alahuulen väpätys. 

Mikset samantein pyydä vapaata. Ihan saada liksaa siitä, että olet Äiti. Ajattele nyt. Eikö sinulle oikeastaan kuuluisi tämä oikeus, koska olet saanut jotain hyvin hyvin arvokasta aikaan. Dii. Työvelvoite suorastaan on nyt vaan, anteeksi nyt, loukkaus. Äitej.... siis anteeksi, lapsia ei arvosteta yhtään. 

Miksi noin aggressiivinen kommentti minulle, joka hoidan 8-16 työaikani kuten sovittu?

Harvassa vaan on ne alle 8h/pvä työpaikat joilla elää, joten sikäli hassu neuvo.

Vierailija
94/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kiitos kannanotosta. tässähän tämän kaavan näkee, eli kyse ei koskaan ole yksittäisistä tilanteista, vaan kokonaisuuksista, ja mitä tuo lapsiperheiden suosiminen tekee ajan mittaan. itse kyllä kehottaisin hakemaan uuden työpaikan, on sen verran tärkeä asia kyseessä. tuossa on vielä se puoli, että jos teille tulee yt-neuvottelut, lapsellisia monesti suositaan siinäkin, vaikka sinä teet enemmän töitä.

Vierailija
95/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden lapsen äiti tässä. En ole koskaan nähnyt omilla työpaikoilla tuollaista kohtelua. Kuulostaa johtamisongelmilta. Olen itse ollut viime vuonna tasan kaksi päivää poissa sairastumisten vuoksi. Muutama lapseton saikuttaa jatkuvasti tai valittaa ties mistä. Sattumaa toki varmaan. Mutta kyllä me perheelliset tehdään omat työmme työpaikalla yhtä hyvin, ja kotona odottaa toinen työsarka illalla. Vaihda työpaikkaa, jos kohtelu on tuota.

Vierailija
96/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja ei. Esim. loma-aikojen on kyllä minulla osuttava päiväkodin ja koulun loma-aikoihin, kun olen leski ja oma perhe on 4000km päässä kotimaassani. Myöskään päiväkodin aukioloaikojen ulkopuolella en voi tehdä töitä, joten lähden klo 16:15.

Teen siis perus toimistotyötä ja ainoastaan ylitöihin en kykene, kunnes pienempikin menee kouluun. Loma-asialle en voi mitään, yksityisellä päiväkodillamme ei ole ns.varahoitopaikkaa.

Onneksi en ole työkaverisi. Olisi kannattanut päivähoitopaikkaa valitessa ajatella niitä muita työkavereita ja valita sellainen (kunnallinen,nykyään myös isoilla yksityisillä ketjuilla) päiväkoti joka tarjoaa päivystävää hoitoa loma-aikoina.

Vierailija
97/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten lapsi haetaan sieltä ennen klo 16.30. Minä olen yksinhuoltaja äiti ja asun kahden lapseni kanssa puolen tunnin ajomatkan päässä päiväkodista. Ei ole koskaan ollut ongelmaa sen enempää lasten viemisessä kuin hakemisessakaan. Katsos, kun minä jo töitä hakiessani huomioin päivähoidon ja valitsin työn, jossa työaika alkaa vasta kun olen saanut vietyä lapset hoitoon ja päättyy ennen kuin päiväkoti menee kiinni. Jos joutuisin jäämään ylitöihin, pyytäisin äitiäni tai jotain ystävistäni hakemaan lapset. Näin toimivat kaikki muutkin, jotka eivät asu päiväkodin vieressä, mutta omaavat sellaiset elämänhallintataidot, ettei tällainen ole ongelma. 

Jos sinulla on tuollaisia hyväksikäytettäviä ihmisiä ympärilläsi, niin muista edes, että kaikilla ei ole.

Vierailija
98/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muita kuin se oikeus joka jo on, eli olla hoitamassa kotona sairasta lasta. 

Haluaisin laajentaa oikeutta myös sairaan omaisen esim. vanhuksen hoitamiseen.

Tuo olisi hyvä laajennus. Myös lemmikin omistajille pitäisi olla oikeus jäädä palkallisena hoitamaan sairasta lemmikkiä tietyin kriteerein. Eläinlääkäri määrittäisi sen, milloin se on ok. 

Ei milloinkaan. Herranjumala ja palkallisena vielä. Ihmisissä ja eläimissä on sellainen ero että ihmiset yleisesti yhteiskunnassa ovat tienanneet ja tuottaneet hyvinvointia yhteisesti. Sun lemmikkis ei ole tuottanut yleishyödyllisesti yhtään mitään muuta kuin seuraa sulle.

Tästä tulikin mieleeni kuinka jotkut ovat poissa töistä kun lemmikki kuolee. Entä jos lemmikkeinä on päivänkorentofarmi? Eläin on vain ja ainoastaan eläin.

Vierailija
99/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hämmästyttää näiden kommenttien aggressiivisuus. Kaikilla meistä ei ole äitiä tai muita sukulaisia eikä ystäviä, joiden oman matkan varrella tai edes tarpeeksi lähellä se päiväkoti on. Minulle henkilökohtaisesti tämä ei tuota ongelmaa sillä valitsin päiväkodin lyhyen kävelymatkan päästä työpaikaltani, mutta pohdin yleisesti muita samassa tilanteessa olevia.

Vierailija
100/157 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomen syntyvyys halutaan nousuun ja tulevaisuus kuntoon, työelämässä on lakattava ajattelemasta, että lapset ovat ongelma. Lapsiperheellisiä on suosittava silloin, kun lapsen etu sitä vaatii. Lapsiperheellinen työssäkäyvä huolehtii tämän yhteiskunnan jatkuvuudesta erityisen paljon, ja hänelle pitää ja saa olla siitä etua.

Samoin iäkkäitä vanhempiaan hoitaville ja muille omaishoitajille pitää olla joustoja ja etuoikeuksia työelämässä. He kantavat isompaa vastuuta kuin ne, jotka huolehtivat vain itsestään.