Pitäisikö lapsellisilla mielestäsi olla erityisiä oikeuksia työelämässä?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäisi olla. Lapset ovat yhteiskunnan jatkuvuudelle ensiarvoisen tärkeitä ja minua ei haittaa yhtään, että lisääntymistä tuetaan kunnolla monilta tahoilta.
Yhteisen edun nimissä olisi ensiarvoisen tärkeää, että saisimme syntyvyyden käännettyä taas nousuun. Siihen voisivat auttaa juuri erilaiset laajat työpaikkaedut perheellisille. Perheen hankkimisen tulee kannustaa, koska ne hyödyttävät meitä kuitenkin yhteiskuntana selkeästi eniten.
Ihmetyttää monien lapsettomien kovat asenteet. En ole aikaisemmin uskonut juttuja Suomen lapsivihamielisyydestä, mutta ehkä niissä onkin jotain perää?
T. Itse lapseton M34.
Näinpä juuri. En ole koskaan kuullut lapsettomien miesten puhuvan näin rumasti muiden lapsista ja olevan näin itsekkäitä perheellisiä miehiä kohtaan. Lapsettomat naiset ovat usein hyvin ilkeitä ja itsekkäitä lapsia ja perheellisiä naisia kohtaan. Vaikea ymmärtää. Oletan syyksi kateutta ja katkeruutta. Mikään muu ei tätä selitä.
N38, 2 lasta ja mies
No voihan alahuulen väpätys
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä olla. Sen sijaan työelämän pitäisi kaikkinensa olla joustavampi ja tukea paremmin erilaisia elämäntilanteita. Riippumatta siitä, onko jouston tarve lapsista johtuvaa vai muista syistä johtuvaa.
Samaa mieltä. On monia erilaisia tilanteita, joissa työntekijä saattaa tarvita joustoa ja tukea. Ei kaikesta tarvitse laatia erityisiä oikeuksia jollekin tietylle ryhmälle.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten sitten tällainen: pitääkö lapsellisten saada tulla myöhemmin töihin, koska vievät lapsiaan päiväkotiin?
Jos se on tarpeen ja jos se on järjestettävissä. En ymmärrä mitä pahaakaan siinä voisi olla.
Hyvin harvalla työpaikalla tuollainen on järjestettävissä ilman, että joku muu joutuu tekemään enemmän hommia, koska yksi tulee myöhemmin töihin. Jos yhden työmäärä lisääntyy siksi, että toisen annetaan viedä lapsi päiväkotiin työajalla, se on hyvinkin paha vaihtoehto.
En ole tuo, jota lainasit, mutta itse käsitin, että oli kyse liukuvasta työajasta, eikä siitä, että lapsen saisi viedä työajalla päiväkotiin.
Oli kyse siitä, että yksi työntekijä sai viedä lapsen työajalla päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä esim lomat voi järjestää niin, että lapselliset saavat esim talvi-tai syyslomalla vapaata ja kesällä heinäkuussa myös. Aikuiset työpaikoilla voivat joustaa. Muutenkin itse mieluummin matkustan loma-aikojen ulkopuolella, kun on halvempaa. Omat lapset isompia ja pärjäävät keskenään, mieluusti annan pienten lasten vanhempien lomailla lastensa kanssa samaan aikaan.
Kyse on toisten huomioimisesta. Lapset kasvavat ja lapsettomillakin voi olla syitä pyytää muilta huomioimista joskus. Älkää olko noin itsekkäitä.
No en kyllä näe kauhean oikeudenmukaisena, että lapselliset lomailee aina heinäkuun ja lapsettomat syyskuussa, kesälomat tulisi ja täytyy jakaa tasaisesti.
Kesä on pitkä, Euroopassa paras matkailukausi on elokuussa... Onko lapsettomien nyt pakko oikeasti pitää lomansa juuri heinäkuussa? Ainakaan kokonaan? Lapset kasvavat ja kouluikäisten vanhemmat voivat loma-ajoistaan jo joustaa kesälläkin. Ihme vänkäämistä kyllä.
Itselläni puoliso ja valtaosa perheestä/ystävistä lomailee heinäkuussa, joten haluan lomani samaan ajankohtaan. Onneksi olen aina saanut, muuten menisi työpaikka vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla pitäisi ylipäätään olla joustoa puolin ja toisin riippumatta onko lapsia tai ei. Esimerkiksi sairaan lemmikin omistajan on tärkeämpi saada viedä lemmikki hoitoon kuin jonkun vanhemman oikeus nähdä lapsensa joulujuhlaesitys.
Lemmikin voi viedä hoitoon kuka vaan tuttu ja jollain klinikoilla lemmikin voi viedä paikalle ja hakea aukioloajan puitteissa takaisin. Esim hevosen sairastuessa akuutisti voi olla edessä monen tunnin ja tonnin reissu Helsinkiin, mihin tarvitaan kuski, hevosenkäsittelytaitoinen ihminen, kuljetuskalusto. Jos hevosharrastajat pystyy tämän ajattelemaan etukäteen ja järjestämään, niin miten vaikeaa on lemmikinomistajan selvittää että on edes se yksi tuttu joka voi viedä ajaen tai taksikyydillä lemmikin hoitoon? Tiedän että moni ei osaa ajatella tätä ennakkoon ja kakan iskiessä tuulettimeen ollaan pulassa mutta tämä pitäisi kyllä osata miettiä etukäteen.
Miten te hevosharrastajat ennakoitte sen akuutin sairastumisen? Katsotteko kristallipallosta, että viikon päästä polle sairastuu ja pitää varata kuski ja kyyti Helsinkiin?
Yksi tämän päivän ilkeimmistä olennoista on kyllä yksinelävä nainen (joka todennäköisesti on vielä feministi vegaani). Alkaa jo persujenkin ajattelumaailma tuntua inhimilliseltä teidän rinnalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä esim lomat voi järjestää niin, että lapselliset saavat esim talvi-tai syyslomalla vapaata ja kesällä heinäkuussa myös. Aikuiset työpaikoilla voivat joustaa. Muutenkin itse mieluummin matkustan loma-aikojen ulkopuolella, kun on halvempaa. Omat lapset isompia ja pärjäävät keskenään, mieluusti annan pienten lasten vanhempien lomailla lastensa kanssa samaan aikaan.
Kyse on toisten huomioimisesta. Lapset kasvavat ja lapsettomillakin voi olla syitä pyytää muilta huomioimista joskus. Älkää olko noin itsekkäitä.
No en kyllä näe kauhean oikeudenmukaisena, että lapselliset lomailee aina heinäkuun ja lapsettomat syyskuussa, kesälomat tulisi ja täytyy jakaa tasaisesti.
Kesä on pitkä, Euroopassa paras matkailukausi on elokuussa... Onko lapsettomien nyt pakko oikeasti pitää lomansa juuri heinäkuussa? Ainakaan kokonaan? Lapset kasvavat ja kouluikäisten vanhemmat voivat loma-ajoistaan jo joustaa kesälläkin. Ihme vänkäämistä kyllä.
Mikä saa sinut olettamaan, että lapsettomat matkustavat Eurooppaan lomallaan?
Vierailija kirjoitti:
Yksi tämän päivän ilkeimmistä olennoista on kyllä yksinelävä nainen (joka todennäköisesti on vielä feministi vegaani). Alkaa jo persujenkin ajattelumaailma tuntua inhimilliseltä teidän rinnalla...
Ja sinun kommenttisihan ei ole yhtään ilkeä, perusteettomasti leimaava tms....
Vierailija kirjoitti:
miten sitten tällainen: pitääkö lapsellisten saada tulla myöhemmin töihin, koska vievät lapsiaan päiväkotiin?
Toki, jos sitten jäävät iltapäivällä myöhempään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin pitää päästä lähtemään töistä silloin kun vuoro loppuu, etenkin jos päiväkoti on menossa kiinni just samaan aikaan eikä ole ketään muuta joka voisi lapset sieltä hakea. Pitää päästä myös saattamaan ekaluokkalainen kouluun muutamana aamuna. Pitää saada hoitaa omaa sairasta lastaan. Pitää päästä vanhempainiltaan tai tärkeisiin harrastustapahtumiin (esim kilpailut). Itse en aikoinaan päässyt, yh, ja itkettää vieläkin kun lapsiparka joutui lähtemään kouluun ekan aamun jälkeen ihan yksin. Nyt jos tilanne olis sama, ottaisin lopputilin. Lapsi on tärkeämpi. Näitä ei ymmärrä sellainen joka ei ole itse niitä kokenut.
Huhhuj taas. Myyttinen äiti se siellä latelee taas omia tuntemuksiaan totuuksina. Keskity nyt. Et ole yhtään sen tärkeämpi työnantajallesi kun sinulla on lapsia, päin vastoin. Et voi arvottaa omia kokemuksiasi muiden kokemusten yläpuolelle. Etkä varsinkaan voi ulottaa omia tuntemuksiasi koskemaan muita ja vaatimaan heiltä uhrauksia niihin vedoten. Muita ei ole pakko kiinnostaa pikku vilhelmiina ja pertti. Et ole yhtään sen parempi ihminen kun sinulla on lapsia. Isä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa sinut olettamaan, että lapsettomat matkustavat Eurooppaan lomallaan?
Totta, nämä lapsia ja valkoista heteromiestä vihaavat viherfeministit taitavat suosia Gambiaa... Tai jäävät kissoineen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinun kommenttisihan ei ole yhtään ilkeä, perusteettomasti leimaava tms....
Perusteettomasti? Oletko seurannut tätä palstaa...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäisi olla. Lapset ovat yhteiskunnan jatkuvuudelle ensiarvoisen tärkeitä ja minua ei haittaa yhtään, että lisääntymistä tuetaan kunnolla monilta tahoilta.
Yhteisen edun nimissä olisi ensiarvoisen tärkeää, että saisimme syntyvyyden käännettyä taas nousuun. Siihen voisivat auttaa juuri erilaiset laajat työpaikkaedut perheellisille. Perheen hankkimisen tulee kannustaa, koska ne hyödyttävät meitä kuitenkin yhteiskuntana selkeästi eniten.
Ihmetyttää monien lapsettomien kovat asenteet. En ole aikaisemmin uskonut juttuja Suomen lapsivihamielisyydestä, mutta ehkä niissä onkin jotain perää?
T. Itse lapseton M34.
Näinpä juuri. En ole koskaan kuullut lapsettomien miesten puhuvan näin rumasti muiden lapsista ja olevan näin itsekkäitä perheellisiä miehiä kohtaan. Lapsettomat naiset ovat usein hyvin ilkeitä ja itsekkäitä lapsia ja perheellisiä naisia kohtaan. Vaikea ymmärtää. Oletan syyksi kateutta ja katkeruutta. Mikään muu ei tätä selitä.
N38, 2 lasta ja mies
Eiköhän kyse ole siitä, että jos yhtä ihmisryhmää suositaan, työt kasaantuu liikaa toisille. Lisäksi on kyseenalaista, tarvitseeko lapsiperheet enempää etuja kuin laissa on. On tarpeita ja sitten on haluja, kaksi eri asiaa. Jos ylimääräisiä etuja annetaan, siirretään vain järjestelyvastuu perheiden asioista ulkopuolisille,joille tämä vastuu ei kuulu.
Ymmärtääkseni kyllä naisvaltaisillakin aloilla, kuten hoitoalalla, on nykyisin käytössä esim kiertävät kesälomat. Mikä on parantanut työilmapiiriä huimasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla pitäisi ylipäätään olla joustoa puolin ja toisin riippumatta onko lapsia tai ei. Esimerkiksi sairaan lemmikin omistajan on tärkeämpi saada viedä lemmikki hoitoon kuin jonkun vanhemman oikeus nähdä lapsensa joulujuhlaesitys.
Lemmikin voi viedä hoitoon kuka vaan tuttu ja jollain klinikoilla lemmikin voi viedä paikalle ja hakea aukioloajan puitteissa takaisin. Esim hevosen sairastuessa akuutisti voi olla edessä monen tunnin ja tonnin reissu Helsinkiin, mihin tarvitaan kuski, hevosenkäsittelytaitoinen ihminen, kuljetuskalusto. Jos hevosharrastajat pystyy tämän ajattelemaan etukäteen ja järjestämään, niin miten vaikeaa on lemmikinomistajan selvittää että on edes se yksi tuttu joka voi viedä ajaen tai taksikyydillä lemmikin hoitoon? Tiedän että moni ei osaa ajatella tätä ennakkoon ja kakan iskiessä tuulettimeen ollaan pulassa mutta tämä pitäisi kyllä osata miettiä etukäteen.
Miten te hevosharrastajat ennakoitte sen akuutin sairastumisen? Katsotteko kristallipallosta, että viikon päästä polle sairastuu ja pitää varata kuski ja kyyti Helsinkiin?
Sairautta tuskin voi ennakoida mutta verkosto on niin hyvä että mahdollisia kuskeja ja käsittelijöitä tiedetään useampia. Sekin on ajateltu ennakkoon jos ei pysty vaikka rahallisesti viemään tonnien hoitoon pyydetään päivystävä lopettamaan tallille. Raadonhävityksenkin budjetti ja mahdollisuudet on yleensä mietitty ennakkoon. Eikä käännettä taskuja ympäri koiperhosten lentäessä kun tuhkauskulut yllättää eikä ole kukkapenkkiä minne koiraa lapioida.
Vierailija kirjoitti:
Perustelisitko? Vai eikö kuulu tapoihin?
Jos lapsellisia suositaan esim työvuorosuunnittelussa, tulee näitä tilanteita, että on vaikea lapsettomana saada vapaapäivä esim kun siskolla on häät.
Kyllä ja ei. Esim. loma-aikojen on kyllä minulla osuttava päiväkodin ja koulun loma-aikoihin, kun olen leski ja oma perhe on 4000km päässä kotimaassani. Myöskään päiväkodin aukioloaikojen ulkopuolella en voi tehdä töitä, joten lähden klo 16:15.
Teen siis perus toimistotyötä ja ainoastaan ylitöihin en kykene, kunnes pienempikin menee kouluun. Loma-asialle en voi mitään, yksityisellä päiväkodillamme ei ole ns.varahoitopaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Minä minä minä, minä en jousta, minä vaadin, mitään hyötyä näistä ei kuitenkaan yhteiskunnalle ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, jos sitten jäävät iltapäivällä myöhempään töihin.
Entäs sitten kun se päiväkoti menee kiinni 16:30? Meidän on auki 7:45-16:30 eikä siis vaikuta työaikaani (10min päässä päiväkodilta) mutta ylitöihin en voisi tämän vuoksi jäädä. Miten ne, jotka eivät työskentele lähellä päiväkotia?