Pitäisikö lapsellisilla mielestäsi olla erityisiä oikeuksia työelämässä?
Ja jos, niin mitä?
Kommentit (157)
Lähtökohtaisesti ei. Tosin (työnkuvasta riippuen) etätyön tekemiseen pitäisi olla enemmän mahdollisuutta. Toki soisin etätyön olevan kaikkialla ja kaikille mahdollista, keiden fyysinen läsnäolo työpaikalla eibole pakollista koko aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyössä sitä välillä näkyy, kun jotkut luulevat lapsien varjolla saavan aina joulut ja juhannukset vapaiksi... Samoin lomat pitäisi olla heinäkuussa ja hiihto- ja syysloman aikaan. Myös ilta- ja yövuoroja pitäisi olla muita vähemmän... Onneksi todellakaan kaikki pikkulasten vanhemmat ei ole tällaisia, vaan ovat ihan sillä asenteella, että vuorotyö on oma valinta ja jos ei miellytä, niin vaihtaa sitten päivätyöhön.
Heidän joukossaan on harvemmin näitä myyttisiä äitihahmoja, jotka ovat väsyneempiä, onnellisempia, rakkautta tuntevampia, oikeassa olevampia, kuin kanssaihmiset. He pitävät itseään samalla viivalla, aivan tavallisena pulliaisena kuin muitakin. He ymmärtävät että ovat itse vastuussa elämästään, ei työyhteisö, eikä yhteiskunta. Hienoja ihmisiä kaikinpuolin.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyössä sitä välillä näkyy, kun jotkut luulevat lapsien varjolla saavan aina joulut ja juhannukset vapaiksi... Samoin lomat pitäisi olla heinäkuussa ja hiihto- ja syysloman aikaan. Myös ilta- ja yövuoroja pitäisi olla muita vähemmän... Onneksi todellakaan kaikki pikkulasten vanhemmat ei ole tällaisia, vaan ovat ihan sillä asenteella, että vuorotyö on oma valinta ja jos ei miellytä, niin vaihtaa sitten päivätyöhön.
Meillä oli tällainen työntekijä ja esimies sitten kertoi hänelle suoraan miten asiat on (meillä on hyvä ja tasa-arvoinen esimies). Hän ei todellakaan saanut periksi, vaikka valitti ja kiukutteli ja veti jopa sen kortin, kun mies on aina heinäkuussa lomalla, niin hänkin haluaa... Hän oli edellisvuonna heinäkuussa, joten seuraavaksi on elokuun vuoro, mutta se ei sopinut. Lähti meiltä sitten pois (toivottavasti päivävuoroon). Hoitoala kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi etu mitä nykyisten ohella voisi harkita on, että muutkin kuin ekaluokkalaisten vanhemmat voisivat halutessaan tehdä vaikka 80% työaikaa, toki niin ettei se kaadu täyttä työaikaa tekevien niskaan. Kun ilmeisen monet ovat kykenemättömiä järjestämään lastensa hoitoa muuten, niin ehkä tällainen helpottaisi. Pienempi palkkakaan tuskin haittaa, kun saa haettua lapset ajallaan hoidosta.
Kannatan, jos "muutkin kuin ekaluokkalaisten vanhemmat" kattaa myös lapsettomat eikä vain lapsellisia. Lapsettomallekin voisi olla tarpeen tehdä 80% työaikaa monestakin syystä. Enkä nyt tarkoita syytä tyyliin "ei kiinnosta olla töihin".
Totta. Toisaalta miksei "ei kiinnosta tulla töihin" olisi myös pätevä syy lyhennettyyn työaikaan.
Ei mene nallekarkit tasan. Joillain aloilla ei saa täysiä tunteja. Joillain ei onnistu tehdä 60 % tai 80 %, vaikka itse haluaisi ja palkkakin 60 % tai 80 %. Kaikenlainen selitysvelvollisuus ja vapaiden kerjääminen voisi jäädä pois. Kaikille samat mahdollisuudet liukuvaan työaikaan, etätyöhön, tasapuolisiin työvuoroihin ja työajan lyhennyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomen syntyvyys halutaan nousuun ja tulevaisuus kuntoon, työelämässä on lakattava ajattelemasta, että lapset ovat ongelma. Lapsiperheellisiä on suosittava silloin, kun lapsen etu sitä vaatii. Lapsiperheellinen työssäkäyvä huolehtii tämän yhteiskunnan jatkuvuudesta erityisen paljon, ja hänelle pitää ja saa olla siitä etua.
Samoin iäkkäitä vanhempiaan hoitaville ja muille omaishoitajille pitää olla joustoja ja etuoikeuksia työelämässä. He kantavat isompaa vastuuta kuin ne, jotka huolehtivat vain itsestään.
lapsista on vaivaa ja vastuuta, ja lasten vanhempien on se kannettava. nykyaikana monet vanhemmat ei oikein ole realistisia siinä, että mitä se elämä lasten kanssa on.
Tai sitten on ja siitä johtuu käsillä oleva syntyvyysongelma? Nykyinen asenneilmapiiri ei tosiaan kannusta lasten hankintaan.
Vierailija kirjoitti:
Samoin jouluna ei mitään väliä, vaikka haluaisin viettää joulun vanhempieni ja siskoni perheen ja lasten, joista yksi on kummilapseni, kanssa. Kyllä joulu kuuluu vain lapsiperheille. Kun olin nuori ja vanhempi oli vuorotöissä, aina välillä joulu meni tällä työn merkeissä. Vietimme sitten joulua perheen kesken, kun tällä oli vapaata. Ihan yhtä hyvä joulu se oli ja perheellinen ei kuitenkaan joudu viettämään yksin joulua, kun on se perhe. Sinkulla eri tilanne.
Töissä meillä on tiimi, jossa muilla on pieniä lapsia. Eli poissaoloja on. Minä joudun tekemään yleensä aika reilusti muidenkin töitä ja ne lykätään juuri minulle, koska eihän lapsettomalla ole muita menoja ja on niin reipas. Ja jos pitää matkustaa. Aiemmin matkat jakautuivat tasan. Nyt minä joudun aina lähtemään tien päälle, koska muilla lapset. On muuten rankkaa. Ja en käytännössä saa tehdä etätöitä, koska jonkun pitää olla toimistolla ja monesti nämä perheelliset sitten tekevät etäpäiviä, koska lapsi vaikka aloittaa koulun ja haluaa olla kotona ja saattaa yms.
Olen ihan uupumuksen partaalla ja aina odotetaan, että minä joustan. Töiden jälkeen jaksan vain maata kotona itkemässä. Ja minut leimataan itsekkääksi ja kateelliseksi. Töitä reilusti enemmän, sama palkka kuin näillä vanhemmilla. Enkä oikein voi jäädä burnoutin takia saikulle, koska talous kaatuisi, jos olisi vain sairaspäivärahalla. Olen etsimässä uutta työtä, jossa kohtelu olisi reilumpaa.
tässä näkee hyvin, miten pienistäkin eduista kasvaa iso kuormitus, kun ne kasautuu yhdelle ihmiselle.
Mitähän tästäkin maasta tulisi, jos lapselliset eivät enää kävisi töissä ollenkaan? Kannattaa ensin miettiä sitä ja vasta sitten sitä, että onko nyt epistä päästää joku hakemaan 2-vuotiasta lasta päiväkodista ennen kuin se suljetaan.
Monet jäävät kotiäidiksi ja nostavat tukia vuosikausia tekemättä mitään ja lopulta jatkavat uraansa työttömänä, koska eivät pääse enää mihinkään töihin vanhentuneella tutkinnollaan ja/tai tietotaidollaan. Tällaista toimintaa paheksuu varmasti joka toinen tässä maassa. Hirveää pohjasakkaa! Lusmuja! Luusereita!
Ja sitten kun äiti haluaa palata työelämään ja pyytää pienen lapsen takia esim. 80% työaikaa, että 1-vuotias joudu viettämään 10 h päivässä päiväkodissa tai jos lapselle iskee flunssa tai vatsatauti 10 kertaa vuodessa ja äiti on tuosta vaikka 5 kertaa kotona hoitamassa lasta, niin ei hitto mikä monen sivun paskamyrsky ja kateuden vuolas virta siitäkin sikiää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi etu mitä nykyisten ohella voisi harkita on, että muutkin kuin ekaluokkalaisten vanhemmat voisivat halutessaan tehdä vaikka 80% työaikaa, toki niin ettei se kaadu täyttä työaikaa tekevien niskaan. Kun ilmeisen monet ovat kykenemättömiä järjestämään lastensa hoitoa muuten, niin ehkä tällainen helpottaisi. Pienempi palkkakaan tuskin haittaa, kun saa haettua lapset ajallaan hoidosta.
Kannatan, jos "muutkin kuin ekaluokkalaisten vanhemmat" kattaa myös lapsettomat eikä vain lapsellisia. Lapsettomallekin voisi olla tarpeen tehdä 80% työaikaa monestakin syystä. Enkä nyt tarkoita syytä tyyliin "ei kiinnosta olla töihin".
Totta. Toisaalta miksei "ei kiinnosta tulla töihin" olisi myös pätevä syy lyhennettyyn työaikaan.
Tätä varten on osa-aikatyöt. Jos et käy työssä rahan takia lopeta ne tai siirry osa-aikatöihin, niin ei tarvitse kiinnostaa työnteko kuin vain silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
miten sitten tällainen: pitääkö lapsellisten saada tulla myöhemmin töihin, koska vievät lapsiaan päiväkotiin?
Meillä voi liukumien puitteissa tulla tai lähtä lapsettomat ja lapselliset myöhemmin. Ne liukumatunnit pitää sitten vain tehdä takas. Samoin lomista voi sopia. Ei kaikki tahdo lomailla heinäkuussa. Nykyiset edut mielestäni riittävät.
Meillä lapsettomilla on myös läheisiä, jotka ovat aivan yhtä arvokkaita ja tärkeitä kuin lapsellisten lapset. Mekin haluamme viettää Suomen kesän parasta aikaa läheistemme kanssa - vuodesta toiseen lomien viettäminen touko- tai jopa syyskuussa vain siitä syystä että on lapseton, on kaukana tasa-arvosta ja ajaa yksinäisiin lomiin kun valtaosa väestöstä lomailee kesä-heinäkuussa.
Lapsellisilla on todella hyvät edut ja erityisoikeudet jo nyt. Luopua niistä ei tarvitse, mutta ei ole mitään syytä lisätäkään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellisilla on todella hyvät edut ja erityisoikeudet jo nyt. Luopua niistä ei tarvitse, mutta ei ole mitään syytä lisätäkään.
Komppi.
Jonkun täytyy lähteä päästämään lemmikit ulos, toisen auttamaan kaatunutta omaista, yhden kunnanvaltuuston kokoukseen ja toisen hakemaan lapsi päiväkodista. Älytöntä lähteä arvostamaan asioita, koska jokainen on omalla tavallaan tärkeä. Työelämässä tarvitaan joustoa ja ennenkaikkea yhteishenkeä vastakkain asettelun sijaan, jotta jokainen pystyy omat vastuunsa vapaa-ajalta hoitamaan.
Olen ollut samassa työpaikassa nyt 8 vuotta. Aloitin vastavalmistuttuani 19 vuotiaana. En ole vieläkään saanut näiden vuosien aikana pitää kesälomaa heinäkuussa kun aina on joku jolla pieniä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin pitää päästä lähtemään töistä silloin kun vuoro loppuu, etenkin jos päiväkoti on menossa kiinni just samaan aikaan eikä ole ketään muuta joka voisi lapset sieltä hakea. Pitää päästä myös saattamaan ekaluokkalainen kouluun muutamana aamuna. Pitää saada hoitaa omaa sairasta lastaan. Pitää päästä vanhempainiltaan tai tärkeisiin harrastustapahtumiin (esim kilpailut). Itse en aikoinaan päässyt, yh, ja itkettää vieläkin kun lapsiparka joutui lähtemään kouluun ekan aamun jälkeen ihan yksin. Nyt jos tilanne olis sama, ottaisin lopputilin. Lapsi on tärkeämpi. Näitä ei ymmärrä sellainen joka ei ole itse niitä kokenut.
Sinä olet itse päättänyt hankkia lapsen. Työnantajasi tai työtoveriesi ei tarvitse joustaa sinun henkilökohtaisten valintojesi takia. Ryhdy yrittäjäksi ja työskentele kotoa niin ei tarvitse valittaa. Elämä on valintoja.
Mitäs siinä rutiset ei kai se lapsellinen noilta ajoilta palkkaa saa.Kyllä Suomi tarvitsee työntekijöitä vielä sinunkin jälkeesi.Minä ainakin olen pois jos on tarvis lasteni asioiden takia ja siihen eivät työkaverit mitään voi .
Vierailija kirjoitti:
miten sitten tällainen: pitääkö lapsellisten saada tulla myöhemmin töihin, koska vievät lapsiaan päiväkotiin?
Mä olen usein ensimmäisenä töissä. Kaksi lasta olen sitä ennen vienyt päiväkotiin, lapsettomat nuoret miehet tulevat sitten kun jaksavat herätä, kun on taas yöllä tullut pelattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muita kuin se oikeus joka jo on, eli olla hoitamassa kotona sairasta lasta.
Haluaisin laajentaa oikeutta myös sairaan omaisen esim. vanhuksen hoitamiseen.
Tuo olisi hyvä laajennus. Myös lemmikin omistajille pitäisi olla oikeus jäädä palkallisena hoitamaan sairasta lemmikkiä tietyin kriteerein. Eläinlääkäri määrittäisi sen, milloin se on ok.
Taas joku valopää vertaa marsua lapseen. Surullista tämä lapsiviha.