Työkaveriporukan sisäpiiriin pääseminen on hankalaa
Aloitin puoli vuotta sitten uudessa työssä. Työ itsessään on ihan ok, mutta uudet työkaverit ovat ottaneet todella nihkeästi minut vastaan. Työn kannalta olennaisia asioita saa välillä nyhtää, eikä informaatio kulje kuten toivoisin. Usein työkaverit ovat keskenään sopineet jonkun asian, mutta eivät kerro siitä minulle ja huomaan muutoksen vasta kun on jo liian myöhäistä. Näitä esimerkkejä on lukuisia.
Olen ollut itse avoin ja pyytänyt palautetta suoraan, jos en jotakin hoksaa tai tiedä.
Sosiaalisessa mediassa nämä työkaverit ovat aktiivisia ja he kommentoivat toistensa päivityksiä ja tykkäilevät toistensa jutuista ahkeraan. Itsekin käyn tykkäämässä heidän päivityksistään kun ne kohdalle osuvat. Kuitenkaan he eivät reagoi minuun mitenkään sosiaalisessa mediassa, vaikka ovat lähettäneet seuraamispyynnön jne.
Työssäni olen aika tarkka mutta joustava enkä pelkää haasteitakaan, kokemusta alalta minulla on runsaasti.
Olen vaihtanut ennenkin työpaikkaa, eikä koskaan työyhteisöön sisälle pääseminen ole ollut yhtä hankalaa tai työlästä kuin nyt. En odota heistä mitään ylimpiä ystäviäni, vain sitä että hommat toimisivat ja olisi rento ja luottavainen olo, töihin olisi kiva mennä.
Työntekoani haittaa kuitenkin kohtalaisesti se että minut jätetään ulkopuolelle informaatiosta ja yhteisesti sovituista asioista ei pidetä kiinni. Kyseessä on hoitoala. Mitä mieltä olette, annanko ajan kulua ja odotan että tutustuvat minuun paremmin ja homma alkaa toimimaan , vai nostanko kissan pöydälle? Jälkimmäisessä vaihtoehdossa leimaannun heti tietysti hankalaksi ja vielä koeajalla.
Ideoita?
Kommentit (75)
Pakko muuten kommentoida, että tekstisi perusteella vaikutat korkeasti koulutetulta. Voisikohan olla, että sinut koetaan työyhteisössä jollain tavalla uhkana? Teetkö eri työtä kuin muut? Et varmaan ole mikään lähihoitaja.
"Myös esimiehellä on esimies."
Tätä kiristysruuvia muuten kannattaa käyttää. Herran yläpuolella olevalle herralle ei ensiksi mainittu halua mitään ikävää johtamisestaan kantautuvan... Ellei sitten ole läpeensä sairas työpaikka.
"Voisikohan olla, että sinut koetaan työyhteisössä jollain tavalla uhkana?"
Tämäkin fiksussa johtamisessa huomioidaan automaattisesti.
Työpaikat sairastuttavat ihmisiä. On myrkyllinen työilmapiiri, ergonomia on mitä on, epäinhimilliset työlot tai työajat, liikaa töitä, ei koulutusta mutta pitäisi osata heti jne
Vierailija kirjoitti:
Tätä kiristysruuvia muuten kannattaa käyttää. Herran yläpuolella olevalle herralle ei ensiksi mainittu halua mitään ikävää johtamisestaan kantautuvan... Ellei sitten ole läpeensä sairas työpaikka.
Ap on vielä koeajalla, muuten suosittelisin samaa
Vierailija kirjoitti:
Pakko muuten kommentoida, että tekstisi perusteella vaikutat korkeasti koulutetulta. Voisikohan olla, että sinut koetaan työyhteisössä jollain tavalla uhkana? Teetkö eri työtä kuin muut? Et varmaan ole mikään lähihoitaja
.
Mitä ihmettä nyt taas? Voiko omaa ylimielistä typeryyttä paremmin tuoda esille. Keskity asiaan, tittelillä tai ammattilla ei nyt ollut merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko muuten kommentoida, että tekstisi perusteella vaikutat korkeasti koulutetulta. Voisikohan olla, että sinut koetaan työyhteisössä jollain tavalla uhkana? Teetkö eri työtä kuin muut? Et varmaan ole mikään lähihoitaja
.
Mitä ihmettä nyt taas? Voiko omaa ylimielistä typeryyttä paremmin tuoda esille. Keskity asiaan, tittelillä tai ammattilla ei nyt ollut merkitystä.
Teen ja en, en halus tarkemmin kertoa täällä, mutta en usko uhkaan, ei muilla ole mitään syytä kokea minua uhkana, päinvastoin!
Vierailija kirjoitti:
Pakko muuten kommentoida, että tekstisi perusteella vaikutat korkeasti koulutetulta. Voisikohan olla, että sinut koetaan työyhteisössä jollain tavalla uhkana? Teetkö eri työtä kuin muut? Et varmaan ole mikään lähihoitaja.
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta omat kokemukseni työelämästä ja muualta: alaspainajat, ulosjättäjät, kiusaajat, narsistiset henkilöt (valitse sopiva) pelkäävät ainostaan paljastuvansa itse. Mikä paljastuksen aihe sitten onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten, kun tämän lähiesimiehen esimies on täysin alaisensa puolella ja jos menet keskustelemaan lähiesimiehen kanssa tulleista ongelmista, huomaatkin olevasi itse syyllinen kaikkeen. Asiat lakaistaan maton alle taikka asioita esiin nostanut hiillostetaan ulos... Näinkin on käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se koeaika sitä tarkoita ettei saisi epäkohtiin puuttua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se koeaika sitä tarkoita ettei saisi epäkohtiin puuttua!
Ei ole kannattavaa, sosiaaliset koodit eivät yhtä tekijää kaipaa.
Logistiikan alalla on myös tuollaista. Ei kerrota työhön liittyvistä asioista. Vaan tietyt tyypit ovat hyviä tyyppejä, toiset eivät ole edes olemassa.
Itse (naisena) olen ottanut asioita esille kokouksissa yms. Aina tähdennän sitä, että jokainen saa valita omat kaverinsa ja harrastaa mitä haluaa, mutta työpaikalla pitää töiden teko sujua kaikkien kanssa, vaikka kuinka inhoaisi jotakuta.
Vuosien aikana on tilanne mennyt parempaan suuntaan. Osasyy voi olla sekin, että olen tuonut töihin aina välillä pullaa/kakkua/makeisia jne. Niin vaan ihmiset ovat makean perään, että heti toinen on kiva tyyppi kun tuo vähän munkkia pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa. Ja tuo ulkopuolisuuden tunne voi tulla ihan siitä, että ei olla samalla aaltopituudella. Ehkä työkaverisi ovat ap alempaa sosiaaliluokkaa kanssasi ja siksi et tule hyväksytyksi koska he kokevat sinun olevan ” muita parempi”?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Koulutuksen puute on monelle herkkä asia. Tämä kommenttisi viittaisi siihen, että sinulle myös. Omalla työpaikallani on esim. insinöörejä ja diplomi-insinöörejä. Pahin tiedon pimittäjä ja selkään puukottaja on eräs lukiota käymätön inssinainen, joka yrittää savustaa kaikki DI:t tiimistä ulos. Vastaavanlaista käytöstä en ole koskaan havainnut kenelläkään akateemisesti koulutetulla missään työpaikalla, vaikka toki heissäkin hankalia ihmisiä on.
Miksi hingut sinne sisäpiiriin? Heti kun lopetat sen ja osoitat, että ei kiinnosta, sinut otetaan ineen. Mutta niin kauan kun nimenomaan haluat sinne, sinua ei oteta. Tiedän, se on outo logiikka, mutta niin se vaan menee.
Hoitoalalla on tuollaista. Minua ei ole vieläkään päästetty sinne "sisäpiiriin" vaikka olen ollut samassa paikassa yli viisi vuotta ja ollut ahkera, joustava ja mielestäni mukava kaikille. Kun esim. täytin 40 v, en saanut töistä edes korttia. Toisia kyllä lahjotaan ja kukitetaan vähemmästäkin ja Facebookissa lähetellään pusuja ja haleja kun on vaikka nimipäivä ja instassa kehutaan ja kuvataan töissä "meidän ihanat työkamut". Ihastellaan myös kollegan vaatteita ja kampausta ym. suureen ääneen, paitsi minun ja parin muun ei koskaan. Toki joitain tosi kivojakin työkavereita on, mutta pari hyvin ilkeää vanhempaa kollegaa pilaa koko ilmapiirin. He puhuvat tosi töykeästi ja ilkeästi jatkuvasti ja myös käyvät kantelemassa pomoille toisista. Kahvihuoneessa he ovat äänessä ja lirkuttelevat niille kenestä tykkäävät ja tiuskivat niille ketä vihaavat (minä ja ne pari muuta). Usein käy niinkin että minulle ei muisteta mainita jotain työasiaa ja sitten tullaan kyllä valittamaan kun en ole jotain tehnyt (kun kukaan ei ole siitä sanonut tai edes laittanut sähköpostia). Omaan työhön on vaikea vaikuttaa, muut määräävät mitä teen ja jos kritisoin jotain, esim. että en voi olla kahdessa eri neuvottelussa ja potilastyössä samaan aikaan maanantaina klo.10 niin minulle pyöritellään silmiä ja sanotaan "ota positiivisempi asenne".
Oletkos koskaan ajatellut, että vika voi olla sinussa itsessäsi? Että käyttäydyt jotenkin niin, että se ahdistaa muita ihmisiä. On helppo kertoa oma puolensa asioista, mutta koskaan ei kysytä toiselta osapuolelta.
Meillä on töissä muutama tyyppi, joilla natsaa huumorintaju ja muutkin jutut. Sitten on niitä, joiden kanssa ei ole mitään yhteistä paitsi se työ. En ymmärrä, miksi minun pitäisi olla kiinnostunut heistä esim taukojen aikana. Pidätän itselläni oikeuden valita seurani.
Mitä ap jättää nyt kertomatta? Ei ole uskottavaa että ilman pätevää syytä uutta työntekijää alettaisiin sorsimaan..
Vierailija kirjoitti:
Miksi hingut sinne sisäpiiriin? Heti kun lopetat sen ja osoitat, että ei kiinnosta, sinut otetaan ineen. Mutta niin kauan kun nimenomaan haluat sinne, sinua ei oteta. Tiedän, se on outo logiikka, mutta niin se vaan menee.
Ei se suomalainen sairaala tai päiväkoti nyt sentään mikään moottoripyöräkerho ole!
Yritä löytää työporukasta joku toinen, joka näyttäisi olevan myös vähän ulkokehällä ja yritä tutustua häneen. Siis jotta saisit jonkun vähän paremman työkaverin, jolta ehkä voisit kuulla epävirallisesti asioista. Kuulostaa kyllä siltä, että työpaikkasi ei ole kovin mukava. Jos selkeästi työhön liittyvistä tärkeistä asioista tieto ei kulje tai et saa riittävää ohjeistusta työhösi, puhu esimiehellesi tai ota ongelma esiin jossain työpaikan kokouksessa. Myös esimiehellä on esimies.