Mitä tehdä naapurin kanssa, käyttää meidän 9 vuotiasta "lapsenvahtina"
Eli siis jos meidän lapset menee ulos ja naapurin lapset näkevät sen, tulevat myös. Tai jos meidä 9v ja 7v menee pyytämään naapurista kavereitaan ulos tulee sieltä kaikki, myös juuri 4v täyttänyt.
Ja ongelma on se, että siinä vaiheessa meidän vanhin "joutuu" lapsenvahti rooliin ja tunnollisena ei osaa olla huolehtimatta.
Millä saada loppumaan?
Kommentit (328)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi hakemaan tämä 4v koska jos sille päälle alkaa, ei tottele vaan alkaa riehua, ei lähde kotiin vaikka pyydettäis ja vaikka isompi sisaruksesa olis lähdössä kotiin vaan meidän 9v pitää huolehtia hänet kotiin tai käydä sanomassa naapurin äidille asiasta.
Ap
Sun pitää ottaa vastuu. 9v soittaa sulle kun näin käy. Sä otat 4vuotiaan, palautat sen kotiin ja sanot että 4v ei voi jättää yksin pihalle ja sun lapsi ei lasta vahdi. Keskustelet samalla että näin ei voi jatkua.
Onko kaikkien 9v äidit kotona vahtimassa lapsiaan ja "ottamassa vastuuta"?! 9v on kolmannella luokalla. Meillä ainakin yksin kotona tai pihalla kavereiden kanssa tunteja päivässä. Jos naapurin 4v häneen ripustautuisi niin kyllä, oikein siinä on toimia juurikin noin, että käy sanomassa 4v äidille. Ei juosta tai pyöräillä karkuun ja jättää pientä yksin. Mikään oikeus olla oman ikäisten kanssa ei ole selitys millä voi lasta tuollaiseen toimintaan kannustaa. Toki 9v on lapsi itsekin eikä ole vastuussa, mutta että häntä pitää oikein kannustaa kiusaamaan tai jättämään pieni vaaraan?! Eikö ap:n lapsella ole muita kavereita kun hänellä ei ole _koskaan_ mahdollisuus leikkiä ikätasoisesti vaan _aina_ naapurin 4v pilaa kaiken?
Nyt kun omat on jo kohta aikuisia on ilahduttavaa huomata kuinka vastuullisia ja toiset huomioivia heistä on tullut. Kun olivat pienempiä piha oli täynnä lapsia ja usein se meni siihen, että pienintä juostiin karkuun, mutta tiukasti puutuin aina siihen ja vaadin, että kaikki otetaan huomioon ja mukaan. Kyllä niitä saman ikäisiäkin lapsia ehti nähdä, välillä joku tuli koulusta meille tai omat meni muiden luo koulun jälkeen. Naapurissa oltiin tarkkoina ohjaamassa vieressä koko ajan. Hulluinta oli, että oli aikoja esim. tyttöjen ja poikien leikeille, oli pienten eristämistä ja mitä milloinkin. Ei ne teinit edes tervehdi nykyään, kun naamat nurinpäin tulevat kadulla vastaan.
Sinä siis pakotit omat lapsesi lapsenvahdeiksi lapsena vaikka eivät olisi halunneet! Miksi halusit kasvattaa lapsistasi tossukoita joiden pitää tanssia 4v maailman napojen oikkujen tahtiin?
Miksi sinun mielestäsi naapuruston pikkulapset ja heidän mielipiteensä on tärkeämmät kuin omien lastesi hyvinvointi?
Meidänkin teinit ovat vastuuntuntoisia ja toiset huomioon ottavia, mutta he myös tiesivät ja tietävät nykyisinkin, että he ovat meille vanhemmille tärkeintä maailmassa, eivät naapureiden lapset.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä, että jaksat aikuisena ihmisenä kitistä tollasesta. Eiköhän se naapurin 4v. ole ihan niiden vastuulla. Sinuna antaisin asian olla ja sanoisin omalle koululaiselleni ettei ole hänen vastuullaan vahtia naapurin kersaa. Tuskin naapurit ovat "velvoittaneet" vierasta lasta tähän vaan hän on itse ottanut sen "velvollisuudekseen".
Sinä et ilmeisesti ole lukenut tästä ketjustu muuta kuin aloitusviestin, muuten et jankuttaisi tätä samaa asiaa jonka toimivuus on kumottu jo kymmenissä viesteissä.
Puhu niiden lasten vanhempien kanssa-oikeasti! Meillä oli rivitaloyhtiössä lapsuudessa sama meininki, mun alle kouluikäsen isosiskon olisi yhen laiskajasga mutsin mielestä pitänyt vahtia sen kolme-neli-vuotias adhd kersa, kun se ja sen isoveli oli samaan aikaan ulkona leikkimässä (mun isosisko oli kait 6-7 sillo, se veikka ehkä 5-6, mut onhan se nyt vieraan tyttö muksun homma toisten lapset taloyhtiön pihalla hoitaa...)
Tää sama äiti juntti kävi yks päivä huutamaan mun isosiskolle kun ei ollut hänen lasta(sitä 3-4 vuotiasta vahtinut), kun oli parkkiksella leikkimässä, ja sillon mun äiti kävi sen kanssa erittäin kovasanaisen keskustelun että hoida ämmä omat lapses, hänen lapset eivät ole sinun ilmasia lapsenvahteja! Että kyllä tollasia törkeitä laiskoja hulluja löytyy, pakko mennä sanoa auoraan ettei noin voi tehä toisten lapsille.
Minä, kun olin kotona, mentiin leikkipaikkaan, naapuri löhetti usein lapset pihalle.
Naapurin lapset olivat vaan isompia ja villejä.
Joten lähdimme usein puistoon.
Monta krt naapuri huusi minulle, kyklä, huusi ja sanoi olin jättänyt laoset kaksisteen pihalle. Kysyin aina missä sinä olit. Vauvan kanssa tai vst. Mutta piti minua vastuussa vanhemmista.
Yhtenä kesänä naapuri vaan ilmoitti lapset tukevat huomenna teille aamulla, voin sitten klo 17 jäljeen lähettää ne kotiin.
Äiti palasi töihin ja päätti hoidan heidän lapset ilmaiseksi koko kesän.
Ilmoitin heti ei onnistu. Yritti tarjota rahaa, siis 10 e viikosta . Sanoin 200 e päivä voin katsia 3 lasta ja maksu etukäteen.
Seuraavana aamuna ovikello soi, lapset olivat siellä.
Minä lähdin omien lapsieni kanssa kaupungille, soitin äidille ja kerroin soitan sosiaalivirastoon, jos ei käy hakemassa. Viesti meni tietenkin vastaajaan.
Tämän äidin äiti sitten haettiin avuksi ja munmo kävi meilläkin sanomassa voinko ottaa lapset, kun on niin rankkaa. Tällöin yritettiin olla yhdessä pihassa, mutta mummo osoittautui sananlaiseksu, kun tyttörensä. Kun silmä vältti, lähti sisälle.
Isän kesäloma alkoi ja isäkin kävi kovistelemassa naapurisovusta jne. Hän ei päässyt kalaan, kun piti jäädä lapsia valvomaan.
Onneksi tämän jälkeen alkoi miehellä loma ja lähdettiin reissuun.
Välillä, kun joku lapsista tulee pyytämään sokeria tai jotain muuta, mietin milloin ne lopettaa ton.
Muistan omasta lapsuudesta kun meidän vanhempien lasten leikkejä jne. yritettiin rajoittaa nuorempien takia. Joskus oli pakko (kun omat vanhemmat ei paikalla) mutta useimmiten haistatettiin pitkät. Kyseessä sukulaisten ipanat ja rajoituksia tuli nuorempien vanhemmilta. Tyyliin "ei saa mennä " läheiseen leikkipuistoon ettei nuoremmat lähde perään tai ei saa leikkiä sitä tai tätä ettei nuoremmat halua leikkiä samaa. Näin siis silloin kun pikkuipanat oli päikyillä eli eivät koskaan edes saisi tietää mitä vanhemmat lapset touhus. Kuulemma olis pitänyt olla sisällä ja pelata palapeliä tai istua nurkassa hiljaa. Onneksi ei kovin montaa kertaa vuodessa tarvinnut sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä tuon pienen 4-vuotiaan vipeltäjän syytä ole. Hän ajaa omaa asiaansa, eikä häntä kukaan voi poistaa yhteseltä pihalta, vain sen takia että joku ottaa epänormaalin paljon vastuuta.
Ei omalta pihaltaan kukaan olekaan ajamassa pois eikä yhteisistä leikeistä lähistöllä omaa kotia jos osaa olla nätisti. Mutta äitinsä olisi joka paikkaan päästämässä mukaan ja minun mielestä ihan vastuuntunnollista 9 vuotiaalta se, että mielummin vie lapsen kotiin sen 300/400 metriä tai pyytää aikuisen avuksi hommaan, mitä jättää yksin keskelle metsälänttiä huutamaan ja itkemään. Mutta se ei ole vastuuntuntoa että äitinsä sanoo siinä vaiheessa kun 9 v menee pyytämään apua, että yritä saada se kotiin/yritä keksiä jotain leikkimistä sen kanssa että rauhottus tmv.
Isosisaruksensa on sen valmis tekemään että jättää lapsen yksin ja tämä 4v lapsi on kerran ollut jo hetken hukassa.
Ap
En ainakaan tähän mennessä ollut huomannut muita tähän liittyviä viestejä. Nimittäin muistan oikein hyvin omasta lapsuudesta, kun oli kavereita, joilla oli AINA se pienempi sisarus mukana. Siis sen verran pienempi, että ei osunut siihen ikähaarukkaan, että olisi leikit sujuneet luonnostaan, vaan just tuollainen 4-5v nuorempi.
Kuten tässäkin keskustelussa on monta kertaa kuvattu, kun isompi pakotetaan jatkuvasti pitämään pientä mukana, se ei mitenkään lähennä näiden sisarusten välejä, päinvastoin. Se pienin joutuu aika rajuihinkin tilanteisiin, usein vähän kiusatuksi, ja ei todellakaan saa emotionaalista vastetta omiin harmeihinsa tai tukea leikissä onnistumiseen, koska SELLAISTA EI VOI VAATIA ALAKOULUIKÄISELTÄ LAPSELTA, VAAN SE ON AIKUISEN HOMMAA!!! Kuten tässäkin, isosisarus on valmis jättämään 4-vn yksin kiukuttelemaan, naapurin lapsi ei kestä tehdä niin. Sekin on aika tyypillistä, koska sitä naapuria ei vielä vitutta tilanne yhtä paljon kuin sitä sisarusta.
Sen kyllä huomasin jo silloin, että kuten tässä naapurin äitiä, myöskään omien kavereideni äitejä ei ihan oikeasti kiinnostanut se pienimmän hyvinvointi, vaan oma aika ja rauha.
Tuo tilanne ei kerta kaikkiaan ole oikein. Ja siihen ei ole mitään selittelyjä, että se muka tekisi hyvää ap:n lapselle tms. Ei tee.
Kun 4v. tulee teille niin vie hänet kotiinsa. Sano äidille miksi ei voi olla teillä.
Mäkin olen joutunut 4 vuotta nuorempia pikkusisaruksia vahtimaan aina toisinaan. Kyllä mä ihan mielelläni koulun jälkeen autoin läksyissä samalla, kun tein omiani ja välipalat valmistin myös mielelläni, koska tykkäsin puuhailla keittiössä. Leikin myös nuorempien kanssa kotona ihan kiltisti, jos en ollut omien kavereiden kanssa, mutta muistan kyllä kuinka paljon se ärsytti, kun pienemmät piti ottaa leikkeihin mukaan kun omat kaverit tuli käymään tai mentiin pihalle tai lähipuistoon.
Meidän vanhemmilla onneksi oli sen verran pelisilmää, että otettiin molemmat näkökulmat huomioon: pienemmistä on siistiä ja jännää leikkiä isompien kanssa ja minä ja kaverit opittiin vähän vastuunkantoa. Emme kuitenkaan joutuneet koko aikaa leikkimään nuorempien kanssa, vaan porukat huomioivat myös sen, että meillä 10-vuotiaina on ihan eri leikit kun siskolla ja veljellä 6-vuotiaina.
Jos naapurin kanssa keskustelu ei ole hyödyllistä, niin en kyllä osaa neuvoa. Ehkä sitten vaan neuvoa lapset jonnekin muualle leikkimään kuin omaan kotipihaan, jos lähellä on puisto tai jotain? Kieltämättä aika ikävää, ettei vanhempi tajua, että pienellä lapsella on ihan erilaiset leikit kuin isommilla - eihän tuollainen pidemmän päälle ole kivaa edes niille pienemmille :/
Vieraan yhdeksänvuotiaan tehtävä ei missään nimessä ole vahtia naapurin neljävuotiasta. Ei vaikka miten asiaa vääntelisi.
Nyt ap:n täytyy vain sisuuntua ja laittaa stoppi tuolle touhulle. Lapset itse eivät siihen pysty, eikä heidän tarvitsekaan.
Naapurin äiti on selvästi omaa vastuutaan pakoileva laiskuri, tai sitten hänellä on elämässä asiat jotenkin huonosti, kun ei omien lapsien vahtiminen häneltä onnistu.
Järkyttävää et jotkut pitävät hyväksyttävänä, että kolmasluokkalainen lapsi laitetaan vahtimaan huomattavasti pienempää vierasta lasta.
Jos olisin ap, kieltäisin omia lapsiani leikkimästä naapurin lasten kanssa mikäli itse en olisi kotona. Näin vältyttäisiin ongelmilta, jotka tuo 9v joutuisi kohtaamaan ja ratkaisemaan yksin.
Nyt ap otat aikuisena tilanteesta vastuun ja asetat naapurille tiukat rajat. Hän tai hänen lapsensa eivät voi määritellä, miten sinun lasten tulee leikkiä. Kerrot suoraan, että sinun lapsesi ei ole mikään lapsenpiika eikä hän enää yhtäkään kertaa saa joutua jäämään ulos yksin riehuvan leikki-ikäiden kanssa. Olet antanut tilanteen jatkua jo liian pitkään ja oma lapsesi on varmasti hyvin kuormittunut.
Puhukaa asiasta myös kotona ja selitä omille lapsille että heidän ei kuulu vahtia naapurin pienintä ja että sinä vlidat tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Kun 4v. tulee teille niin vie hänet kotiinsa. Sano äidille miksi ei voi olla teillä.
Miksi ap:n tulisi lähteä taluttamaan vierasta lasta kotiin? Kai ap:lla on muutakin tekemistä? Jos meille tulee naapurin lapsia kysymään voiko tulla sisälle niin en mä niitä silti kotiin taluta jos en meille päästä. Saa isosisarukset huolehtia pikkusisaruksen kotiin jos pieni ei ite osaa. Sen jälkeen vasta sais isommat tulla meille. Ja omat lapset ei lähde mukaan saattamaan kiukuttelevaa kersaa.
Miksi ap olet antanut tilanteen jatkua näin pitkään? Olet antanut oman lapsesi joutua vaikeisiin tilanteisiin etkä ole puuttunut tarvittavalla tavalla?
9-vuotiaan ikätasoon ei kuulu joutua neuvottelemaan kiukuttelevan 4-vuotiaan rauhoittelukeinoista. Huhhuh.
Voi kun mua käy sääliksi kaikki tämän ketjun nelivuotiaat.
Asia ei ole sinun syysi , ap. Tsemppiä myös sinulle! Toivon, että asia tulee jotenkin ratkaistua. Ja että lopputulos olisi hyvä myös sen nelivuotiaan osalta.
Maija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi hakemaan tämä 4v koska jos sille päälle alkaa, ei tottele vaan alkaa riehua, ei lähde kotiin vaikka pyydettäis ja vaikka isompi sisaruksesa olis lähdössä kotiin vaan meidän 9v pitää huolehtia hänet kotiin tai käydä sanomassa naapurin äidille asiasta.
Ap
Sun pitää ottaa vastuu. 9v soittaa sulle kun näin käy. Sä otat 4vuotiaan, palautat sen kotiin ja sanot että 4v ei voi jättää yksin pihalle ja sun lapsi ei lasta vahdi. Keskustelet samalla että näin ei voi jatkua.
Onko kaikkien 9v äidit kotona vahtimassa lapsiaan ja "ottamassa vastuuta"?! 9v on kolmannella luokalla. Meillä ainakin yksin kotona tai pihalla kavereiden kanssa tunteja päivässä. Jos naapurin 4v häneen ripustautuisi niin kyllä, oikein siinä on toimia juurikin noin, että käy sanomassa 4v äidille. Ei juosta tai pyöräillä karkuun ja jättää pientä yksin. Mikään oikeus olla oman ikäisten kanssa ei ole selitys millä voi lasta tuollaiseen toimintaan kannustaa. Toki 9v on lapsi itsekin eikä ole vastuussa, mutta että häntä pitää oikein kannustaa kiusaamaan tai jättämään pieni vaaraan?! Eikö ap:n lapsella ole muita kavereita kun hänellä ei ole _koskaan_ mahdollisuus leikkiä ikätasoisesti vaan _aina_ naapurin 4v pilaa kaiken?
Nyt kun omat on jo kohta aikuisia on ilahduttavaa huomata kuinka vastuullisia ja toiset huomioivia heistä on tullut. Kun olivat pienempiä piha oli täynnä lapsia ja usein se meni siihen, että pienintä juostiin karkuun, mutta tiukasti puutuin aina siihen ja vaadin, että kaikki otetaan huomioon ja mukaan. Kyllä niitä saman ikäisiäkin lapsia ehti nähdä, välillä joku tuli koulusta meille tai omat meni muiden luo koulun jälkeen. Naapurissa oltiin tarkkoina ohjaamassa vieressä koko ajan. Hulluinta oli, että oli aikoja esim. tyttöjen ja poikien leikeille, oli pienten eristämistä ja mitä milloinkin. Ei ne teinit edes tervehdi nykyään, kun naamat nurinpäin tulevat kadulla vastaan.
Sinä siis pakotit omat lapsesi lapsenvahdeiksi lapsena vaikka eivät olisi halunneet! Miksi halusit kasvattaa lapsistasi tossukoita joiden pitää tanssia 4v maailman napojen oikkujen tahtiin?
Miksi sinun mielestäsi naapuruston pikkulapset ja heidän mielipiteensä on tärkeämmät kuin omien lastesi hyvinvointi?
Meidänkin teinit ovat vastuuntuntoisia ja toiset huomioon ottavia, mutta he myös tiesivät ja tietävät nykyisinkin, että he ovat meille vanhemmille tärkeintä maailmassa, eivät naapureiden lapset.
En ole se kenelle vastasit, mutta itse ajattelen niin, että sekä lasten että aikuisten on tässä elämässä otettava ikätason mukaista vastuuta muista ihmisistä. Se tarkoittaa väistämättä sitä, että joskus joutuu tekemään epämukavia asioita.
On hyvin valitettavaa, että tällaisia vastuuttomia vanhempia on olemassa. Kaikkein kirjonta se on näille naapurin lapsille, joilla ei ole vastuullista vanhempaa, jonka turvaan voi luottaa.
Itse tekisin niin, että ensinnäkin ohjeistaisin omaa 9v.niin, että hänellä ei ole mitään velvollisuutta leikkiä naapurin pienemmän lapsen kanssa, suunnitella leikkejä hänen mukaansa, eikä myöskään tarvitse sietää tältä pienemmältä huonoa käytöstä. Siitä huolimatta pientä ei voi jättää yksin metsään, jos nyt olisi seurannut isompia tms.
Todennäköisesti kehoittaisin lasta välttelemään koko perheen kanssa leikkimistä. Toinen asia minkä tekisin, että kävisin juttelemassa naapurille (mikä tuskin on tuottanut tai tuottaa tulosta). Sen jälkeen kehoittaisin aina, jos hankaluuksia tulee ja jos olen kotona, hakemaan minut paikalla. Minä osaan tarvittaessa käskeä lapsen kotiin tai hakea naapurin aikuisen paikalle. Omalta piha-alueelta 9v voi myös poistua sisälle ja jättää 4v kiukuttelemaan yksin, kauempaa ei voi. Aina voi myös soittaa minulle, jos on jotain ongelmaa.
Itse välitän naapurin lapsista paljon, myös niistä vaikeista ja hankalissa, joiden vanhemmilla on vaikeuksia kasvattaa lapsiaan. Se on ikävää, mutta ihan kokonaan en voi jättää ketään 4v oman onnensa nojaan selviämään vaikeasta tilanteesta. Lasua vain, jos yhtään on huolta perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin hamalla 70-luvulla kun olin lapsi meitä oli aina lauma eri ikäisiä pihalla leikkimässä ilman yhdenkään vanhempaa vahtimassa. Sen sijaan vanhimmat lapset katsoivat aina nuorempien perään ihan kenenkään käskemättä ja asiasta kitisemättä. Nyky Suomessa meidät olisi varmaan kaikki huostaanotettu.
Silloin hamaalla 70-luvulla myös kuoli lapsia tapaturmaisesti enemmän kuin nykyään. Paljon enemmän. Joten ehkä olis ollut ihan hyvä että joku olis ollut vahtimassa.
Ei ole 9-vuotiaan tehtävä olla vastuussa, MUTTA minä ainakin opetan lapsilleni, että PIENEMMISTÄ HUOLEHDITAAN AINA. Huolehtiminen on 9-vuotiaalle sitä, ettei jätä nelivuotiasta yksin itkemään, vaan pyytää aikuisen apuun. Sen jälkeen aikuinen huolehtii, ettei 9v joudu toistuvasti katsomaan pienemmän perään omien leikkiensä kustannuksella.
Onpa outoja kommentteja. Ihanko tosiaan noin moni jättäisi naapurin 4-vuotiaan yksin pihalle?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole 9-vuotiaan tehtävä olla vastuussa, MUTTA minä ainakin opetan lapsilleni, että PIENEMMISTÄ HUOLEHDITAAN AINA. Huolehtiminen on 9-vuotiaalle sitä, ettei jätä nelivuotiasta yksin itkemään, vaan pyytää aikuisen apuun. Sen jälkeen aikuinen huolehtii, ettei 9v joudu toistuvasti katsomaan pienemmän perään omien leikkiensä kustannuksella.
Näinhän tämä 9v onkin tehnyt. Mutta kukaan ei ole huolehtinut 9-vuotiaasta ettei hänen tarvitse joutua uudestaan tähän hommaan. Nyt olisi 9v:n vanhemman homma pitää lapsensa puolta.
Vierailija kirjoitti:
Onpa outoja kommentteja. Ihanko tosiaan noin moni jättäisi naapurin 4-vuotiaan yksin pihalle?
Kuinka usein itse vahdit naapurin lapsia? Teetkö sitä ihan säännöllisesti ja ilman palkkaa? Vaikka tekisit niin meillä muilla saattaa olla myös oma elämä, jopa sillä 9-vuotiaallakin.
Eli jatkossa aiot itse ottaa vastuuta naapurin 4-vuotiaasta. Paljonko aiot laskuttaa naapuria?