Mitä tehdä naapurin kanssa, käyttää meidän 9 vuotiasta "lapsenvahtina"
Eli siis jos meidän lapset menee ulos ja naapurin lapset näkevät sen, tulevat myös. Tai jos meidä 9v ja 7v menee pyytämään naapurista kavereitaan ulos tulee sieltä kaikki, myös juuri 4v täyttänyt.
Ja ongelma on se, että siinä vaiheessa meidän vanhin "joutuu" lapsenvahti rooliin ja tunnollisena ei osaa olla huolehtimatta.
Millä saada loppumaan?
Kommentit (328)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen aavistus, et tossa on monta muutakin puolta mitä tässä ei nyt avata, mutta nelivuotias kuullostaa siltä että reagoi kiusaamiseen tai paha uhmakausi menossa. Me tulimme kaikki toimeen pienenä keskenämme, paitsi sisareni kanssa, joka oli ottanut elämäntehtäväkseni ulossavustamiseni leikeistä siitäkin huolimatta, että olin vanhempi kuin hän. Muistan monet kerrat, kun yritin saada apaattiseen ja välinpitämättömään äitiin liikettä, mutta ei, vaan hän vetosi siihen ettei ehdi ja ei ole aikaa ja tapelkaa keskenänne. Kun sitten tappelimme, niin hän oli seuraavaksi minun kimpussani siitä että olin taas l y ö n y t pikkusiskoa, vaikka koko piha oli todistanut tuntikausien lällättelyä, hiustenrepimistä, pään auontaa yms. Joka lopulta kärjistyi pahasti. Tämän vuoksi tuon nelivuotiaan äiti kuullostaa kammottavalta tapaukselta! Sen vuoksi ehdottaisinkin, että seuraavan kerran kun yhdeksänvuotias tulee sisälle sanomaan, niin menet ja nappaat sen uhmakallen kainaloon ja viet sisälle äidilleen ja pidät palopuheen lastenkasvatuksesta ja siitä, et seuraavasta kerrasta tulee lasu. Ei nimittäin oo tervettä, että äiti suhtautuu noin lapseensa.
Juu kyllä alkaa entistä enemmän sille tuntua, että seuraavalla kerralla itse vien lapsen kotiin kun ei muu näytä auttavan. Ja tämä 4 vuotias ihan mahdoton, huutaa, kiljuu, karjuu, potkii, hyppii toisten selän päälle täydellä voimalla kun toinen makaa maassa, yrittää "kuristaa" ym ym.
Ennen oli paljon rauhallisempi, nyt alkanut ihan mahdottomaksi. Valitettavan harvoin enää niitä leikki hetkiä millon pärjäävät keskenään joko meillä sisällä, heillä sisällä tai jossakin ulkona.
Ap
Eihän tuo ratkea millään. Kehottaisin viilentämään välejä ja lapsiasi hengaamaan koulu- ja harrastuskavereiden kanssa. Fiksuja lapsia löytyy, sellaisiakin, joilla ei ole riippana ääliövanhemmat.
Huoh! Onko tässä koko prosessissa yhtään aikuista joka ottaisi tilanteen haltuun huoh! Lasten elämä vaikuttaa kovin turvattomalta.
Missä isät luuraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jokin herätys tuolle 4v:n vanhemmalle. Noin pientä ei jätetä ilman AIKUISEN valvontaa pihalle. Toiset lapset, ei edes isompi sisarus, jos on alke teini-ikäinen voi olla vastuussa noin pienestä. Huonoa vanhemmuutta, ehkä jopa aihe lasulle, jos ei ymmärrä järkipuhetta.
Vaikka tuo 4-vuotias on ulkona ilman vanhempiaan, niin siitä huolimatta vio olla äitinsä valvonna alla.
Ehkä tuo 9-vuotias terapiaan ja selvitys mistä "aikuismainen" käytös johtuu. Onko ollut kotona pelkotiloja alkoholinkäyttöä ja niin päinpois, että on tullut tuota turvattomuuden tunnetta.
Ei ota vastuuta 4 vuotiaasta yleensä jos ovat meidän tai naapurin pihassa.
Mutta sillon ottaa vastuun kun tietää että ovat niin kaukana, että sinne ei kummaltakaan nähdä/sinne ei kuulla.Ap
Isompien lasten ei saa ottaa pikkuista mukaansa pihaa kauemmaksi.
Eivät ota, tulee perässä eikä äitinsä välitä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen aavistus, et tossa on monta muutakin puolta mitä tässä ei nyt avata, mutta nelivuotias kuullostaa siltä että reagoi kiusaamiseen tai paha uhmakausi menossa. Me tulimme kaikki toimeen pienenä keskenämme, paitsi sisareni kanssa, joka oli ottanut elämäntehtäväkseni ulossavustamiseni leikeistä siitäkin huolimatta, että olin vanhempi kuin hän. Muistan monet kerrat, kun yritin saada apaattiseen ja välinpitämättömään äitiin liikettä, mutta ei, vaan hän vetosi siihen ettei ehdi ja ei ole aikaa ja tapelkaa keskenänne. Kun sitten tappelimme, niin hän oli seuraavaksi minun kimpussani siitä että olin taas l y ö n y t pikkusiskoa, vaikka koko piha oli todistanut tuntikausien lällättelyä, hiustenrepimistä, pään auontaa yms. Joka lopulta kärjistyi pahasti. Tämän vuoksi tuon nelivuotiaan äiti kuullostaa kammottavalta tapaukselta! Sen vuoksi ehdottaisinkin, että seuraavan kerran kun yhdeksänvuotias tulee sisälle sanomaan, niin menet ja nappaat sen uhmakallen kainaloon ja viet sisälle äidilleen ja pidät palopuheen lastenkasvatuksesta ja siitä, et seuraavasta kerrasta tulee lasu. Ei nimittäin oo tervettä, että äiti suhtautuu noin lapseensa.
Juu kyllä alkaa entistä enemmän sille tuntua, että seuraavalla kerralla itse vien lapsen kotiin kun ei muu näytä auttavan. Ja tämä 4 vuotias ihan mahdoton, huutaa, kiljuu, karjuu, potkii, hyppii toisten selän päälle täydellä voimalla kun toinen makaa maassa, yrittää "kuristaa" ym ym.
Ennen oli paljon rauhallisempi, nyt alkanut ihan mahdottomaksi. Valitettavan harvoin enää niitä leikki hetkiä millon pärjäävät keskenään joko meillä sisällä, heillä sisällä tai jossakin ulkona.
Ap
Hah hah vaikuttaa eläväiseltä nuorelta mieheltä. Joku uhmaikä ja näyttää omaa tahtoa, menee kyllä ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jokin herätys tuolle 4v:n vanhemmalle. Noin pientä ei jätetä ilman AIKUISEN valvontaa pihalle. Toiset lapset, ei edes isompi sisarus, jos on alke teini-ikäinen voi olla vastuussa noin pienestä. Huonoa vanhemmuutta, ehkä jopa aihe lasulle, jos ei ymmärrä järkipuhetta.
Vaikka tuo 4-vuotias on ulkona ilman vanhempiaan, niin siitä huolimatta vio olla äitinsä valvonna alla.
Ehkä tuo 9-vuotias terapiaan ja selvitys mistä "aikuismainen" käytös johtuu. Onko ollut kotona pelkotiloja alkoholinkäyttöä ja niin päinpois, että on tullut tuota turvattomuuden tunnetta.
Ei ota vastuuta 4 vuotiaasta yleensä jos ovat meidän tai naapurin pihassa.
Mutta sillon ottaa vastuun kun tietää että ovat niin kaukana, että sinne ei kummaltakaan nähdä/sinne ei kuulla.Ap
Eivät ota, tulee perässä eikä äitinsä välitä yhtään.
Miksi et ole soittanut joko tälle äidille, tai sitten lastensuojeluun?
Vierailija kirjoitti:
Kerro tyttärellesi ettei hänen tehtävä ole vahtia naapurin lapsia. Se on vanhempien asia. Oletko varma ettei 9 v tyttäresi omasta tahdostaan halua hoivata ja huolehtia pienemmistä, sillä sen ikäisillä tytöillä on jo vahva hoivavietti. Jos olet tulkinnut tilanteen väärin. 7v ja 9v ovat jo sen ikäisiä että voivat mennä johonkin muualle leikkimään kun keittiön ikkunan alle hiekkalaatikolle. Älä tee asiasta ongelmaa.
Mikä ihmeen HOIVAVIETTI?
Mulla ei ole ollut koskaan ja olen 60-vuotias , 2 lapsen äiti.
Ihan älytöntä, että jaksat aikuisena ihmisenä kitistä tollasesta. Eiköhän se naapurin 4v. ole ihan niiden vastuulla. Sinuna antaisin asian olla ja sanoisin omalle koululaiselleni ettei ole hänen vastuullaan vahtia naapurin kersaa. Tuskin naapurit ovat "velvoittaneet" vierasta lasta tähän vaan hän on itse ottanut sen "velvollisuudekseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuullostaa siltä, että äiti työntää lapsen pois niskoiltaan kun ei itsekään jaksa, mutta tuo ei ole mikään ratkaisu. Millainen äiti muuten on?
Kun omat lapsesi poistuvat pihalta, käske kaverien viedä penska mutsilleen. Jollei käy ja penska palautuu pihalle, lähetä kaverit eteenpäin ja soita itse sossu paikalle. Kerrot, että on jätetty yksin pihalle ja äitiään ei kiinnostanut vahtia. Joidenkin kalloon ei uppoa kuin viranomaispuhuttelut. Tämähän on yhtä sairasta kuin se 17-vuotias koiranulkoiluttaja, jolle joku akka tunki lapsensa vahdittavaksi useita kertoja viikossa.
Täällä melko monta 4-vuotiaan vanhempaa jotka selkeesti sysäävät tämän isompien sisarusten vahdittavaksi.
Rivitaloyhtiössä asuessa jotkut äidit työnsivät ulos jopa 2-vuotiaita 5-6-vuotiaiden hoidettavaksi.. sitten kauhea raivoaminen kun pieni lapsi ei osaa käyttäytyä kuin kuin lapsenvahti.
ap, jos ryhdyt joihinkin toimenpiteisiin, palaisitko myöhemmin tähän ketjuun kertomaan, missä mennään? Vaikka parin viikon tai kuuakauden päästä.
Täytyy vielä kerran yrittää keskustella kaksin äidin kanssa, ellei auta ottaa oma mieheni ja hänen miehensä mukaan, ellei sekään, alan itse viedä heidän lapsen takaisin. Ellei sekään niin varmaan se lasu sitten.
Käyttäytyisi edes 4 v, mutta ymmärtäähän sen että turhautuu kun ei osaa samaa mitä isommat eikä pysy mukana niin tulee kiukku joka valitettavasti purkautuu isompiin. Ja kun näkyy muutenkin olevan järkyttävä uhmis päällä ja äitinsä ei välitä. Tunteet pitää saada näyttää ym..
Ollaan juteltu sekä minä että mieheni meidän lapsille tästä, sanovat ettei osaa jättää tätä 4 vuotiasta oman onnensa nojaan.
Jos vain muistan, palaan kertomaan kuinka tässä käy. Toivottavasti alkavat ymmärtää, en haluaisi että lapset joutuvat välit katkasemaan tämän takia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä, että jaksat aikuisena ihmisenä kitistä tollasesta. Eiköhän se naapurin 4v. ole ihan niiden vastuulla. Sinuna antaisin asian olla ja sanoisin omalle koululaiselleni ettei ole hänen vastuullaan vahtia naapurin kersaa. Tuskin naapurit ovat "velvoittaneet" vierasta lasta tähän vaan hän on itse ottanut sen "velvollisuudekseen".
Sekö kuulostaa sinusta ihan normaalille aikuisten asenteelle, että kun meidän 9v menee naapuriin sanomaan (kävelee sen 40 metriä sinne), että heidän 4v ei suostu lähtemään kotiin metsä leikeistä ja riehuu vaan. Niin tämän 4 vuotiaan äiti sanoo, että ei hän nyt ehdi tulla hakeaan, yrittäkää viihdyttä häntä tai tuoda jotenkin kotiin.
Ap
siis 400 metriä, mutta eipä se tässä olellisin asia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin hamalla 70-luvulla kun olin lapsi meitä oli aina lauma eri ikäisiä pihalla leikkimässä ilman yhdenkään vanhempaa vahtimassa. Sen sijaan vanhimmat lapset katsoivat aina nuorempien perään ihan kenenkään käskemättä ja asiasta kitisemättä. Nyky Suomessa meidät olisi varmaan kaikki huostaanotettu.
Ennen lapsia myös kuoli ja vammautui merkittävästi enemmän. Sille on ihan syynsä, että valvonnan katsotaan nykyään kuuluvan aikuisille.
Kaikki joiden kanssa kasvoin selvisivät kyllä hengissä ja vahingoittumatta. Enemmän huolestuttaa liiassa pumpulissa kasvaneet joilta ei ole koskaan vaadittu mitään ja joille ei koskaan sanota ei.
No se on hienoa, että olet ollut noin onnekas. Pelkkää omaa kokemustasi et vain voi yleistää koskemaan kaikkia muita, omia leikki- ja koulukavereitani kuoli useampia tapaturmaisesti 70- ja 80-luvuilla. Nykyään lapsista välitetään enemmän.
Mitä teit kavereillesi? Jouduitko edesvastuuseen teoistasi?
Meillä oli vastaava tilanne. Itse kielsin meidän koululaisia leikkimästä tuon perheen muksujen kanssa, kun se nuorinkin on paikalla. Ehtivät usein saada leikittyä koulun jälkeen ja illalla sitten jotain muuta.
Tää äiti joskus kävikin kyselemässä, että voisko meidän muksut tulla heille, jos hän piipahtaisi kaupassa sillä aikaa. Ei kyllä voi. Meidän mukulat ei ole lastenvahteja. Tai sitten se joskus ihmetteli, että miksei nuorin pääse meille leikkimään. Koska me emme ole hänen pentujensa lapsenvahteja. "mitä se nuorin sitten tekee?!" Jos vaikka itse olisit hänen kanssaan.. Tätä vääntöä oli jatkuvasti, joten kielsin leikit.
Sitten naapuriin muutti lisää muksuja. Iät samoja kuin meikäläisten muksut ja siellähän ne sitten alkoi olla koko pentulauma. Omat narisivat vastaan, mutta edelleenkin jyrkkä ei-leikeille, jos erään nuorin on mukana isompien vahdittavana.
Meillä tuli harrastukset yms. sitten vapaa-ajaksi lisänä, etteivät hirveesti enää edes ehtineet leikkiä kimpassa.
Noilla leikkivillä lapsilla kävi pieni onnettomuus pari talvea sitten. Siltä pienimmältä murtui hötökässä käsi ja niin... naapurin muksut saivat huudot, haukut... koska hehän olivat vastuussa! Kehtas tuo äiti lähteä syyttämään noita muita mukuloita. Enkä tiedä olisiko aikuisen läsnäolo loppupeleissä mitään estänyt. Pulkkamäessä ajautuivat päällekkäin ja hässäkkäin ja naps. Ikävä tapaturma. Silti, ne lapset eivät olleet nuorimmastaan vastuussa silloinkaan.
Syyllistämistä ja haukkumista jatkui pidemmän aikaa, että tuo perhe näki asiakseen muuttaa pois. Yrittävät puhua ja sovitella, mutta eipä mikään kelvannut.
Itse vaan huokaisin helpotuksesta, ettei omat lapset joutuneet tuosta mitenkään vastuuseen, kun itsepintaisesti pidin pääni ja lapset uskoi, kerrankin. Nyt he ymmärtää tilanteen paljon paremmin, kun ovat isompia ja tuo ikävä onnettomuus kävi.
Jos ei naapuriin puhe auta, niin se on APn pakko polkasta maata, ettei omat lapset joudu syntipukeiksi tms.
Miten jotkut voi puolustella täällä sitä, että 4v on muiden lasten armoilla ulkona ilman vanhempaa?? Äly hoi, tuon ikäinen on vielä niin pieni että tekisin itse lasun jos sen ikäinen liikkuisi ulkona kauemmas kotipihasta ilman aikuista!
Meillä on 4 vuotias joka leikkii 9 vuotiaan sisarensa kanssa pihalla. En missään nimessä antaisi poistua kotipihasta! Kun isoveljelle tulee kavereita pienempi ei enää osallistu leikkeihin. Näin meillä on ollut koko vuoden kun hän sai alkaa olemaan aidatulla pihalla veljensä kanssa.
Ei ole isoveljen tehtävä katsoa pienemmän perään tai ratkoa kiukkuja tai muita ongelmia. Hitto, jos joskus annan pienemmän lähteä isompien mukaan alle kouluikäisenä toivon että joku soittaisi lastensuojeluun.