Mitä tehdä naapurin kanssa, käyttää meidän 9 vuotiasta "lapsenvahtina"
Eli siis jos meidän lapset menee ulos ja naapurin lapset näkevät sen, tulevat myös. Tai jos meidä 9v ja 7v menee pyytämään naapurista kavereitaan ulos tulee sieltä kaikki, myös juuri 4v täyttänyt.
Ja ongelma on se, että siinä vaiheessa meidän vanhin "joutuu" lapsenvahti rooliin ja tunnollisena ei osaa olla huolehtimatta.
Millä saada loppumaan?
Kommentit (328)
Kautta maailman on meillä ja meidän pihapiirissä otettu myös tuon ikäiset ( 4 v) mukaan leikkeihin. On aivan teidän oma ongelma ,jos et saa oman 9 vuotiaan päähän taottua ,ettei hänellä ole mitään vastuuta siitä naapurin lapsesta. Sano se myös sen pienen äidille.
Lastensuojelulaki 2. pykälä:
"Lapsen vanhemmilla ja muilla huoltajilla on ensisijainen vastuu lapsen hyvinvoinnista. Lapsen vanhemman ja muun huoltajan tulee turvata lapselle tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi siten kuin lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetussa laissa (361/1983) säädetään."
Lastensuojelulain 4. pykälästä:
"Lapsen etua arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota siihen, miten eri toimenpidevaihtoehdot ja ratkaisut turvaavat lapselle:
1) tasapainoisen kehityksen ja hyvinvoinnin sekä läheiset ja jatkuvat ihmissuhteet;
2) mahdollisuuden saada ymmärtämystä ja hellyyttä sekä iän ja kehitystason mukaisen valvonnan ja huolenpidon;
3) taipumuksia ja toivomuksia vastaavan koulutuksen;
4) turvallisen kasvuympäristön ja ruumiillisen sekä henkisen koskemattomuuden;"
Vanhemmat viis piittaavat lastensa turvallisuudesta ja kehitystason mukaisesta hoivasta ja huolenpidosta. Ja tämä oli vain pari kohtaa laista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peukutan sitä, joka kehotti vanhempia juttelemaan ystävälliseen sävyyn keskenään. Mielestäni mainitun yhdeksänvuotiaan käyttäminen lapsenvahtina on aika liiotellusti sanottu. Oikeasti ongelma on siis että kaikilla lapsilla on oikeus olla pihalla, mutta että joku tai jotkut lapsista kokevat perässä pyörivän nelivuotiaan rasittavaksi. Voi olla, että naapurin vanhemmat ovat käskeneet lapsiaan pysymään pihalla ja yhdessä, ihan turvallisuussyistäkin.
Varmaan kun suunnilleen näin selittää, voitaisiin ehkä keksiä yhdessä jotain.
Mutta entä kun keskusteleminen ei auta. Ja kuten sanottu, 4v saa olla mukana mutta ei mielestäni aina. Mitä se 9v muuta on kuin "lapsenvahti" jos joutuu olla leikkimättä ja olemaan tämän 4v kanssa joka ei suostu millekään. Saattamaan kotiin, tai käydä sanomassa äidille että hakea pois kun vaan riehuu ja itkee eikä 9v saa lasta mukaan, mutta äiti vastaa ettei ehdi.
Tämä 4v tulee mukaan vaikka äitinsä tietää, että menevät pihaa kauemmaksi leikkimään tai tekevöt jotain missä 4v ei jaksa kauaa olla mukana ja on hitaampi kuin muut.
Ap
4-vuotias saa olla ulkona aina, kun hänen äitinsä niin päättää.
Peppis kirjoitti:
Onnistuuko leikkien aloittaminen niin että lapsesi pyytävät naapurin isommat lapset teille leikkimään, pieni hetki sisällä (tai isompi jos 4-vuotias on ulkona väijyssä) ja sitten isommat omalla porukalla ulos teiltä käsin?
Saatte itse päättää ketä kotiinne kutsutte ja ulos porhaltaessa ei tarvitse 4-vuotiasta kotoa hakea ja isommille vinkiksi: leikit on parempi aloittaa kauempaa ja palata pihalle vasta lopuksi.
Pitää kokeilla joskus sitä, että jos tämä 4 vuotiaskin tulee meille vaikka olisi sovittu vain isomman tulosta, palauttaa lapsi itse kotiin.
Toki joskus hänkin voi tulla mutta kyllä isommat kaipaisi myös sitä että saa olla keskenään. Tai yleensä tämä 4 vuotias onkin meillä minun lähettyvillä leikkimässä tai juttelee kanssani, kun häntä ei isompien leikit kiinnosta, joskus heidän mukanaan.
Mutta sillon kun hänkin tulee, haluaisin sen tietää niin tiedän, että sillon en suurempia itse suunnittele.
En haluaisi opettaa enkä sallia lapsilleni sitä, että jotain kaveria saa juosta karkuun/piilotella niin että ei jaksa enää odottaa.
Enemmänkin pitäisi kaikkien yhteistyö valmiita keskustelemaan millä kokoonpanolla leikitään nyt, ja miten toimitaan seuraavalla kerralla. Ja mikä olisi kaikille tasapuolista ja kuitenkin saisi leikkiä myös isommat yksin joskus isojen leikkejä ilman 4 vuotiasta. Että esim. tällä kertaa leikkii isommat keskenään koska ovat niin suunnitelleet jo/joku leikki heillä kesken mutta ensi kerralla otetaan myös pienin mukaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kautta maailman on meillä ja meidän pihapiirissä otettu myös tuon ikäiset ( 4 v) mukaan leikkeihin. On aivan teidän oma ongelma ,jos et saa oman 9 vuotiaan päähän taottua ,ettei hänellä ole mitään vastuuta siitä naapurin lapsesta. Sano se myös sen pienen äidille.
Älä viitsi. Ei ole normaalia tehdä kuin ehdotat, eli yrittää poistaa 9-vuotiaasta empatia ja vastuunkanto.
Mutta ihan aikuisten oikeasti noille naapureille pitää sanoa, että vahtivat itse mukuloitaan.
Ja se lasukin tulee kyseeseen. Tuossa kohdellaan väärin sekä omia että ap:n lapsia.
Ex-naapuri teki tuota samaa. Eikä meidän 8-vuotiaan leikistä ja elämästä meinannut tulla mitään. Sitten kävi niin että tämä 4v tippui kiveltä ja rikkoi silmälasinsa, olin parvekkeella tuolloin ja näin koko episodin. Äitinsä tuli minun 8 veelle huutamaan että miksi ei vahtinut ja menivät kivelle. Sai nainen kyllä kuulla kunniansa ja käskin hommata täysi-ikäisen maksullisen lapsenvahdin eikä enää IKINÄ vieritä vastuuta vieraalle 2.luokkalaiselle. Loppui se pas ka siihen.
Olen jo kolmekymppinen, mutta muistan oikein elävästi sen ärsytyksen kun kaveria hakiessa käskettiin ottamaan leikkeihin myös kaverin useita vuosia nuorempi pikkusisar. Ei se 9-vuotiaille ole hirveän mielekästä leikittää 4-5-vuotiasta joka väistämättä saa kiukkukohtauksen kun ei pysy isompien mukana. Leikki menee lopulta siihen että riidellään pienemmän kanssa, pienempi lähtee kotiin parkumaan ja kaveri saa vanhemmiltaan läksytyksen pahoitettuaan pikkuisen mielen. Ymmärsin itsekin perheen nuorimpana sen etteivät vanhemmat sisarukset aina halunneet minua mukaan mennessään omien kavereiden kesken leikkimään.
Jos vanhempi ei viitsi itse leikittää nuorinta niin voisi edes opettaa tämän viihdyttämään itse itseään. Tekee hyvää lapselle oppia olemaan omin päin eikä aina jonkun seremoniamestarin varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peukutan sitä, joka kehotti vanhempia juttelemaan ystävälliseen sävyyn keskenään. Mielestäni mainitun yhdeksänvuotiaan käyttäminen lapsenvahtina on aika liiotellusti sanottu. Oikeasti ongelma on siis että kaikilla lapsilla on oikeus olla pihalla, mutta että joku tai jotkut lapsista kokevat perässä pyörivän nelivuotiaan rasittavaksi. Voi olla, että naapurin vanhemmat ovat käskeneet lapsiaan pysymään pihalla ja yhdessä, ihan turvallisuussyistäkin.
Mutta entä kun keskusteleminen ei auta. Ja kuten sanottu, 4v saa olla mukana mutta ei mielestäni aina. Mitä se 9v muuta on kuin "lapsenvahti" jos joutuu olla leikkimättä ja olemaan tämän 4v kanssa joka ei suostu millekään. Saattamaan kotiin, tai käydä sanomassa äidille että hakea pois kun vaan riehuu ja itkee eikä 9v saa lasta mukaan, mutta äiti vastaa ettei ehdi.
Tämä 4v tulee mukaan vaikka äitinsä tietää, että menevät pihaa kauemmaksi leikkimään tai tekevöt jotain missä 4v ei jaksa kauaa olla mukana ja on hitaampi kuin muut.
Ap
Myös lähteä isompien mukaan johonkin missä ei pärjää tai äitinsä kieltää, että nyt ette lähde sinne koska hänen 4v tulee myös ulos ja hänet otetaan mukaan.
Saa olla omalla pihallaan niin paljon kun äitinsä haluaa, mutta ei voi velvottaa että meidän 9v lasta paimentaa ja yrittää viihdyttää raivoavaa lasta.
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt jokin herätys tuolle 4v:n vanhemmalle. Noin pientä ei jätetä ilman AIKUISEN valvontaa pihalle. Toiset lapset, ei edes isompi sisarus, jos on alke teini-ikäinen voi olla vastuussa noin pienestä. Huonoa vanhemmuutta, ehkä jopa aihe lasulle, jos ei ymmärrä järkipuhetta.
Vaikka tuo 4-vuotias on ulkona ilman vanhempiaan, niin siitä huolimatta vio olla äitinsä valvonna alla.
Ehkä tuo 9-vuotias terapiaan ja selvitys mistä "aikuismainen" käytös johtuu. Onko ollut kotona pelkotiloja alkoholinkäyttöä ja niin päinpois, että on tullut tuota turvattomuuden tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Myös lähteä isompien mukaan johonkin missä ei pärjää tai äitinsä kieltää, että nyt ette lähde sinne koska hänen 4v tulee myös ulos ja hänet otetaan mukaan.
Saa olla omalla pihallaan niin paljon kun äitinsä haluaa, mutta ei voi velvottaa että meidän 9v lasta paimentaa ja yrittää viihdyttää raivoavaa lasta.
Ap
Sano nyt ihmeessä 9-v lapsellesi, ettei ota omasta pihasta tuota 4-vuotiasta yhtään mihinkään mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jokin herätys tuolle 4v:n vanhemmalle. Noin pientä ei jätetä ilman AIKUISEN valvontaa pihalle. Toiset lapset, ei edes isompi sisarus, jos on alke teini-ikäinen voi olla vastuussa noin pienestä. Huonoa vanhemmuutta, ehkä jopa aihe lasulle, jos ei ymmärrä järkipuhetta.
Vaikka tuo 4-vuotias on ulkona ilman vanhempiaan, niin siitä huolimatta vio olla äitinsä valvonna alla.
Ehkä tuo 9-vuotias terapiaan ja selvitys mistä "aikuismainen" käytös johtuu. Onko ollut kotona pelkotiloja alkoholinkäyttöä ja niin päinpois, että on tullut tuota turvattomuuden tunnetta.
Ei ota vastuuta 4 vuotiaasta yleensä jos ovat meidän tai naapurin pihassa.
Mutta sillon ottaa vastuun kun tietää että ovat niin kaukana, että sinne ei kummaltakaan nähdä/sinne ei kuulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali 9v kyllä tuntee empatiaa ja tuon ikäiset ovat yleensä vielä kilttejä, joten älä jaksa. Varmaan sä oot niitä jotka sysää 4 vuotiaan penikkansa muiden lasten vahdittavaksi kun itse et viitsi läskiä persettäs sohvalta nostaa. Noita on niin nähty.
Tässä on selvästi kyseessä nykyihmiselle typillinen käytös joka ilmenee myös esim. puhelinmyyjien kohtelussa. Vaikka ei aiota ostaa mitään, niin siitä huolimatta ei sitä puhelua saada päättymään, vaan hammasta purren kuunnellaaan myyntipuhe ja ollaan myyjän otteessa.
Mulla on sellainen aavistus, et tossa on monta muutakin puolta mitä tässä ei nyt avata, mutta nelivuotias kuullostaa siltä että reagoi kiusaamiseen tai paha uhmakausi menossa. Me tulimme kaikki toimeen pienenä keskenämme, paitsi sisareni kanssa, joka oli ottanut elämäntehtäväkseni ulossavustamiseni leikeistä siitäkin huolimatta, että olin vanhempi kuin hän. Muistan monet kerrat, kun yritin saada apaattiseen ja välinpitämättömään äitiin liikettä, mutta ei, vaan hän vetosi siihen ettei ehdi ja ei ole aikaa ja tapelkaa keskenänne. Kun sitten tappelimme, niin hän oli seuraavaksi minun kimpussani siitä että olin taas l y ö n y t pikkusiskoa, vaikka koko piha oli todistanut tuntikausien lällättelyä, hiustenrepimistä, pään auontaa yms. Joka lopulta kärjistyi pahasti. Tämän vuoksi tuon nelivuotiaan äiti kuullostaa kammottavalta tapaukselta! Sen vuoksi ehdottaisinkin, että seuraavan kerran kun yhdeksänvuotias tulee sisälle sanomaan, niin menet ja nappaat sen uhmakallen kainaloon ja viet sisälle äidilleen ja pidät palopuheen lastenkasvatuksesta ja siitä, et seuraavasta kerrasta tulee lasu. Ei nimittäin oo tervettä, että äiti suhtautuu noin lapseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ApSano nyt ihmeessä 9-v lapsellesi, ettei ota omasta pihasta tuota 4-vuotiasta yhtään mihinkään mukaan.
Tulee perässä ihan mukaan ottamatta eikä äitinsä välitä vaikka kävisivät sanoon, että 4 v lähtee mukaan. Ja minä en välttämäti tiedä ketä naapurista lähtenyt mukaan.
Mutta täytyy alkaa laittaa puhelin 9 vuotiaalle mukaan ja käskeä soittaa minulle jos tilanne menee hankalaksi. Ja lähden palauttamaan itse 4 v kotiin jos vaan maisemissa olen. Aina kun en välttämättä sillon itse ole kotona.
Ap
Minun oma äiti oli aikoinaan aina sitä mieltä että pikkuveli piti ottaa mukaan jos minulla oli kavereita. Veli siis 4,5 vuotta nuorempi. Äiti vei aivan äärimmäisyyksiin ajatuksen että ketään ei saa jättää ulkopuolelle tajuamatta että minä olin se joka jäi omien kavereiden kanssa ulkopuolelle koska eihän kukaan halua leikkiä noin paljon nuoremman kanssa joka ei edes ymmärrä isompien leikkiä. Ei siis ajatellut siitä näkökulmasta että jonkun pitää vahtia pikkuveljeä. Ei vaan ymmärtänyt että jos lapset noin isolla ikäerolla niin vaikea on ottaa pienempää mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali 9v kyllä tuntee empatiaa ja tuon ikäiset ovat yleensä vielä kilttejä, joten älä jaksa. Varmaan sä oot niitä jotka sysää 4 vuotiaan penikkansa muiden lasten vahdittavaksi kun itse et viitsi läskiä persettäs sohvalta nostaa. Noita on niin nähty.
Oliko niin että 9-vuotias oli tullut itkien kotiin, kun tilanne ylitti hänen sietokykynsä? Joku tässä nyt mättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Eihän se äiti voi noin määräillä! 😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt aloit syyttämään 4-vuotiasta lasta. Hän varmasti on vähiten syyllinen tilanteeseen.
Ei ole sinunkaan käytös ihan parhaasta päästä. Tuskin olet lukenut hyvän käytöksen oppaita.
Voivat. Vanhempien huolto- , valvonta- ja kasvatusvastuu kyllä mainitaan ja määritellään lastensuojelulaissa. Jos sen laiminlyö, aikuinen syyllistyy lapsen heitteillepanoon, joka löytyy rikoslaista.
Älä vaan sano, että noilla hengenlahjoilla ja asenteilla olet lisääntynyt...