Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä naapurin kanssa, käyttää meidän 9 vuotiasta "lapsenvahtina"

Vierailija
09.02.2020 |

Eli siis jos meidän lapset menee ulos ja naapurin lapset näkevät sen, tulevat myös. Tai jos meidä 9v ja 7v menee pyytämään naapurista kavereitaan ulos tulee sieltä kaikki, myös juuri 4v täyttänyt.

Ja ongelma on se, että siinä vaiheessa meidän vanhin "joutuu" lapsenvahti rooliin ja tunnollisena ei osaa olla huolehtimatta.

Millä saada loppumaan?

Kommentit (328)

Vierailija
301/328 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kurjaksi on ihmisen laumaelämä muuttunut.

Pieni lapsikaan ei enää nykyään saa mallia isommista. Esikuvat on tärkeitä pienemmille.

Minä olin pienenä viisivuotiaana ainoa sen ikäinen lapsi kouluikäisten keskuudessa ja kyllä minä siihen porukkaan sovin hyvin. Välillä tuli riitoja, niin siinähän sitä tuli sosiaalisia taitoja harjoiteltua.

Muistan miten tietoisesti otin mallia isommista pojista ja olin ylpeä että minut oli otettu mukaan porukkaan.

Se tunne oli niin voimakas että muistan sen vieläkin syämmeissäin.

Syämmessäin. Voitteko kuvitella sellaista?

Ja äiti katsoi neljännen kerroksen ikkunasta. Huusi syömään, mutta kyllä minä sen kesän pihalla ilman vahtia olin isojen poikien seurassa.

Ehkä siksi olenkin poikkeuksellisen älykäs muihin nähden vieläkin.

Ap on ilmeisesti kasvanut tynnyrissä. Sääliksi käy.

Jos olit porukan nuorin viisivuotiaana, olitko joskus siinä vanhimmassa päässä? Tiedätkö miltä tuntuu se, kun pienintä pitää roikuttaa mukana, vahtia, ja sovittaa tekemisensä ja puheensa pienemmälle sopivaksi?

Vierailija
302/328 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi isosiskoni otti 4-5 vuotiaan minun mukaan leikkeihin kaveriensa kanssa. Ihanat muistot jääneet. ❤️ Tuollaiset muistot kantaa elämässä vaikeina aikoina, ihana palata lapsuuden juttuihin mielessään. Uskalla väittää, että kenellekään ei ko. toimiinnasta jäänyt traumoja.

Älä uskalla. mun mutsi teki ihan samaa aina piti ottaa sisko mukaan, lähes kouluunkin piti ottaa mukaan. Noh, oikeesti mä vein systan meidän tädille koulumatkalla ja koulun jälkeen piti hakea se.  Loppujen lopuksi mulla ei ollut enää kavereita. Ainoa joka oli täysin tyytyväinen oli mutsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/328 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kurjaksi on ihmisen laumaelämä muuttunut.

Pieni lapsikaan ei enää nykyään saa mallia isommista. Esikuvat on tärkeitä pienemmille.

Minä olin pienenä viisivuotiaana ainoa sen ikäinen lapsi kouluikäisten keskuudessa ja kyllä minä siihen porukkaan sovin hyvin. Välillä tuli riitoja, niin siinähän sitä tuli sosiaalisia taitoja harjoiteltua.

Muistan miten tietoisesti otin mallia isommista pojista ja olin ylpeä että minut oli otettu mukaan porukkaan.

Se tunne oli niin voimakas että muistan sen vieläkin syämmeissäin.

Syämmessäin. Voitteko kuvitella sellaista?

Ja äiti katsoi neljännen kerroksen ikkunasta. Huusi syömään, mutta kyllä minä sen kesän pihalla ilman vahtia olin isojen poikien seurassa.

Ehkä siksi olenkin poikkeuksellisen älykäs muihin nähden vieläkin.

Ap on ilmeisesti kasvanut tynnyrissä. Sääliksi käy.

Jos olit porukan nuorin viisivuotiaana, olitko joskus siinä vanhimmassa päässä? Tiedätkö miltä tuntuu se, kun pienintä pitää roikuttaa mukana, vahtia, ja sovittaa tekemisensä ja puheensa pienemmälle sopivaksi?

Olen ollut.

Se on suuri ja hieno vastuu näyttää kaikkia siistejä juttuja pienille ja loistaa valokeilassa.

Katsokaa minä olen Jeesus, katsokaa minä olen Tarzan.

Olen melkein kuin sinun isäsi, mutta siistimpi, katso mitä minä osaan ja mitä isäsi ei koskaan uskaltaisi tehdä, koska hän on tylsä seniili läskiperse.

Voi kyllä olen ollut. Myöhemmin olin todella pelottavan hondajengin pomo. Yhdessä pidimme meteliä lähialueen omakotitalo ja rivarialueella.

Aika moni isä yritti saada kiinni mutta ajelimme karkuun ja joskus saarroimme isän ja ajoimme paskarallia naureskellen tämän avuttomuudelle.

Poikien voima on ylivertaista. Meille ei kukaan ala.

Erityisesti pojille on tärkeää päästä näyttämään kuka on johtaja pienemmille ja pienille on tärkeää saada hyväksyntää ja mallia.

Voin todeta että myöhemmin kun olen jutellut kyseisten skidien kanssa, niin he ihan avoimesti kertoivat että minä olin enemmän kuin heidän isänsä. Minä olin se johtotähti ja minä opetin heille käytöstapoja.

Isät kävivät vain töissä ja sohvalla. Kun isä ei muuta tehnyt.

Vierailija
304/328 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä tuon pienen 4-vuotiaan vipeltäjän syytä ole. Hän ajaa omaa asiaansa, eikä häntä kukaan voi poistaa yhteseltä pihalta, vain sen takia että joku ottaa epänormaalin paljon vastuuta.

Eikö juuri 4 vuotta täyttänyt lapsi ilman aikuisen valvontaa ulkona ole oikeasti jo lastensuojeluasia? Kyllä minä ainakin noin pienen palauttaisin vanhempiensa huomaan kotiinsa ja toteaisin, että sen ikäisen kanssa pitää aikuisen mennä mukaan sinne pihalle. Ja tekisin lastensuojeluilmlituksen jos ei menisi perille.

Espanjassa saattaa olla. Suomi on vapaa maa.

Täällä on turvallista antaa lasten elää luonnollisessa kotiympäristössä.

Vierailija
305/328 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tunnit ylös ja lasku perään.

Vierailija
306/328 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämässä joutuu venymään yli rajojensa. Hyvä tottua jo nyt ettei tule yllätyksenä pakolliset ylityöt ja muut velvollisuudet. Esimerkiksi työsähköposteihin vastaamiset potkujen uhalla viikonloppuna ja työajan ulkopuolella.

Nuorilla tulee työelämä olemaan vielä raskaampaa mitä nykyisillä nuorilla on.

Parempi tottua nyt.

Turha tuollaiseen on mennä että miltä se tuntuu olla vastuussa. Elämässä pitää tehdä ja suorittaa asioita.

Ei siinä jäädä miettimään että miltä se tuntuu.

Tietenkin se on raskasta ja väsyttää, mutta ei tässä muu auta kuin joustaa.

Vierailija
307/328 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii tulla parvekkeen alle niin heittelen seteleitä. Saatte vähän leipää ostettua.

Vierailija
308/328 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse laskua. Voi hakea käteisenä.

Kädet vaan ojolle ja huutamaan rahaa niin rahaa kyllä tulee.

Kuningas tepastelee rehvakkaasti lahjahevosen askelin ja lennättelee seteleitä raskaantyön raatajille.

Vierailija
309/328 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

bendy bendy bendy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämässä joutuu venymään yli rajojensa. Hyvä tottua jo nyt ettei tule yllätyksenä pakolliset ylityöt ja muut velvollisuudet. Esimerkiksi työsähköposteihin vastaamiset potkujen uhalla viikonloppuna ja työajan ulkopuolella.

Nuorilla tulee työelämä olemaan vielä raskaampaa mitä nykyisillä nuorilla on.

Parempi tottua nyt.

Turha tuollaiseen on mennä että miltä se tuntuu olla vastuussa. Elämässä pitää tehdä ja suorittaa asioita.

Ei siinä jäädä miettimään että miltä se tuntuu.

Tietenkin se on raskasta ja väsyttää, mutta ei tässä muu auta kuin joustaa.

Lainaamasi kommentti tai kysymys on muuta kuin vastauksesi. Tapahtuiko sinulle jokin moka?

Vierailija
310/328 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi isosiskoni otti 4-5 vuotiaan minun mukaan leikkeihin kaveriensa kanssa. Ihanat muistot jääneet. ❤️ Tuollaiset muistot kantaa elämässä vaikeina aikoina, ihana palata lapsuuden juttuihin mielessään. Uskalla väittää, että kenellekään ei ko. toimiinnasta jäänyt traumoja.

Älä uskalla. mun mutsi teki ihan samaa aina piti ottaa sisko mukaan, lähes kouluunkin piti ottaa mukaan. Noh, oikeesti mä vein systan meidän tädille koulumatkalla ja koulun jälkeen piti hakea se.  Loppujen lopuksi mulla ei ollut enää kavereita. Ainoa joka oli täysin tyytyväinen oli mutsi.

Jouduin vielä parikymppisenä raahaamaan aina mukana 4 vuotta nuorempaa pikkuveljeä. Mihinkään baareihin ei ollut mitään asiaa, treffit tai seurustelu oli täysin mahdotonta edes ajatella. Kotibileisiin ei koskaan kutsuttu, eikä pystynyt lähtemään edes kuskiksi kenellekään kun se pikkuveli olisi pitänyt olla mukana. Mistään omanikäisistä seurustelujutuista ei pystynyt juttelemaan kaverien kanssa. Olin yli 22v kun pikkuveli lopulta sai oman ajokortin ja siinä vaiheessa ne muutamat kaverit oli sitten jo vakiintuneet, osa naimisissa ja lapsiakin ja muuttaneet jonnekin toisille paikkakunnille.

Vierailija
311/328 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi hakemaan tämä 4v koska jos sille päälle alkaa, ei tottele vaan alkaa riehua, ei lähde kotiin vaikka pyydettäis ja vaikka isompi sisaruksesa olis lähdössä kotiin vaan meidän 9v pitää huolehtia hänet kotiin tai käydä sanomassa naapurin äidille asiasta.

Ap

Sun pitää ottaa vastuu. 9v soittaa sulle kun näin käy. Sä otat 4vuotiaan, palautat sen kotiin ja sanot että 4v ei voi jättää yksin pihalle ja sun lapsi ei lasta vahdi. Keskustelet samalla että näin ei voi jatkua.

Onko kaikkien 9v äidit kotona vahtimassa lapsiaan ja "ottamassa vastuuta"?! 9v on kolmannella luokalla. Meillä ainakin yksin kotona tai pihalla kavereiden kanssa tunteja päivässä. Jos naapurin 4v häneen ripustautuisi niin kyllä, oikein siinä on toimia juurikin noin, että käy sanomassa 4v äidille. Ei juosta tai pyöräillä karkuun ja jättää pientä yksin. Mikään oikeus olla oman ikäisten kanssa ei ole selitys millä voi lasta tuollaiseen toimintaan kannustaa. Toki 9v on lapsi itsekin eikä ole vastuussa, mutta että häntä pitää oikein kannustaa kiusaamaan tai jättämään pieni vaaraan?! Eikö ap:n lapsella ole muita kavereita kun hänellä ei ole _koskaan_ mahdollisuus leikkiä ikätasoisesti vaan _aina_ naapurin 4v pilaa kaiken?

Nyt kun omat on jo kohta aikuisia on ilahduttavaa huomata kuinka vastuullisia ja toiset huomioivia heistä on tullut. Kun olivat pienempiä piha oli täynnä lapsia ja usein se meni siihen, että pienintä juostiin karkuun, mutta tiukasti puutuin aina siihen ja vaadin, että kaikki otetaan huomioon ja mukaan. Kyllä niitä saman ikäisiäkin lapsia ehti nähdä, välillä joku tuli koulusta meille tai omat meni muiden luo koulun jälkeen. Naapurissa oltiin tarkkoina ohjaamassa vieressä koko ajan. Hulluinta oli, että oli aikoja esim. tyttöjen ja poikien leikeille, oli pienten eristämistä ja mitä milloinkin. Ei ne teinit edes tervehdi nykyään, kun naamat nurinpäin tulevat kadulla vastaan.

Miksi sillä naapurin 9v:lla on vastuu 4v:sta? Miksi tämän täytyy tulla sanomaan pienemmän äidille? Miksei saa juosta karkuun? MIKSI? Kuka sen vastuun on hälle langettanut ja millä oikeudella?

Sen 4v:n huoltaja on äiti ja isä, ei se naapurin 9v. Heidän velvollisuutensa on katsoa lapsensa perään, ei naapurin 9v:n. 

Mikä helvetti joitakin aikuisia ihmisiä vaivaa kun se OMA vastuu sysätään lapselle. Kuvitellaan, että naapurin pikkulikan on huolehdittava heidän alle kouluikäisistään vain koska sattuvat olemaan samalla pihalla tai samalla leikkikentällä. Opetelkaa nyt hyvät ihmiset hoitamaan ne lapsenne ihan itse. Itse te ne olette tehneet ja vastuu on teidän. Jos päästätte 4v:n pihalle ilman, että olette mukana niin se lapsi voi kohta olla ties missä ja joutua onnettomuuteen. Ja se on yksinomaan teidän vikanne, ei muiden pihalla olevien lasten.

Vierailija
312/328 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole omia lapsia, mutta naapurin ainokainen 5v menee ainakin ihan itsekseen läheiseen puistoon ja touhuaa pihallakin yksin. Onko se liian nuori? Minusta se näyttää ihan hyvin pärjäävän. Onko 4v siihen verrattuna ihan vauva, ettei voi olla ilman vanhempia pihalla?

Vierailija
313/328 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista jättää pienin pois leikeistä. Isot kasvavat parin vuoden sisällä niin isoiksi että menevät menojaan ja siinä vaiheessa pienikin on jo löytänyt omia kavereita eli tämä tilanne menee jo kohta ohi. Meidän pihalla on sääntö että jos kaverit tulevat ulos leikitään koko lapsiparvi yhdessä. Meidän lapset 10, 8, ja 4v. ja pihalta löytyy 3-11 vuotiaita. Koskaan ei ole kukaan valittanut, ja lapset oppivat ystävällisyyttä ja osallisuutta, jota Suomessa voisi kyllä olla enemmän.

Vierailija
314/328 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi hakemaan tämä 4v koska jos sille päälle alkaa, ei tottele vaan alkaa riehua, ei lähde kotiin vaikka pyydettäis ja vaikka isompi sisaruksesa olis lähdössä kotiin vaan meidän 9v pitää huolehtia hänet kotiin tai käydä sanomassa naapurin äidille asiasta.

Ap

Sun pitää ottaa vastuu. 9v soittaa sulle kun näin käy. Sä otat 4vuotiaan, palautat sen kotiin ja sanot että 4v ei voi jättää yksin pihalle ja sun lapsi ei lasta vahdi. Keskustelet samalla että näin ei voi jatkua.

Onko kaikkien 9v äidit kotona vahtimassa lapsiaan ja "ottamassa vastuuta"?! 9v on kolmannella luokalla. Meillä ainakin yksin kotona tai pihalla kavereiden kanssa tunteja päivässä. Jos naapurin 4v häneen ripustautuisi niin kyllä, oikein siinä on toimia juurikin noin, että käy sanomassa 4v äidille. Ei juosta tai pyöräillä karkuun ja jättää pientä yksin. Mikään oikeus olla oman ikäisten kanssa ei ole selitys millä voi lasta tuollaiseen toimintaan kannustaa. Toki 9v on lapsi itsekin eikä ole vastuussa, mutta että häntä pitää oikein kannustaa kiusaamaan tai jättämään pieni vaaraan?! Eikö ap:n lapsella ole muita kavereita kun hänellä ei ole _koskaan_ mahdollisuus leikkiä ikätasoisesti vaan _aina_ naapurin 4v pilaa kaiken?

Nyt kun omat on jo kohta aikuisia on ilahduttavaa huomata kuinka vastuullisia ja toiset huomioivia heistä on tullut. Kun olivat pienempiä piha oli täynnä lapsia ja usein se meni siihen, että pienintä juostiin karkuun, mutta tiukasti puutuin aina siihen ja vaadin, että kaikki otetaan huomioon ja mukaan. Kyllä niitä saman ikäisiäkin lapsia ehti nähdä, välillä joku tuli koulusta meille tai omat meni muiden luo koulun jälkeen. Naapurissa oltiin tarkkoina ohjaamassa vieressä koko ajan. Hulluinta oli, että oli aikoja esim. tyttöjen ja poikien leikeille, oli pienten eristämistä ja mitä milloinkin. Ei ne teinit edes tervehdi nykyään, kun naamat nurinpäin tulevat kadulla vastaan.

Miksi sillä naapurin 9v:lla on vastuu 4v:sta? Miksi tämän täytyy tulla sanomaan pienemmän äidille? Miksei saa juosta karkuun? MIKSI? Kuka sen vastuun on hälle langettanut ja millä oikeudella?

Sen 4v:n huoltaja on äiti ja isä, ei se naapurin 9v. Heidän velvollisuutensa on katsoa lapsensa perään, ei naapurin 9v:n. 

Mikä helvetti joitakin aikuisia ihmisiä vaivaa kun se OMA vastuu sysätään lapselle. Kuvitellaan, että naapurin pikkulikan on huolehdittava heidän alle kouluikäisistään vain koska sattuvat olemaan samalla pihalla tai samalla leikkikentällä. Opetelkaa nyt hyvät ihmiset hoitamaan ne lapsenne ihan itse. Itse te ne olette tehneet ja vastuu on teidän. Jos päästätte 4v:n pihalle ilman, että olette mukana niin se lapsi voi kohta olla ties missä ja joutua onnettomuuteen. Ja se on yksinomaan teidän vikanne, ei muiden pihalla olevien lasten.

Niimpä. Nykyään työpäivät venyy helposti 12h kaikkine sähköpostin vastailuineen ja puheluineen, niin ainakin meillä on lapsi videoiden ja pelien parissa ollut jo 3v asti.

Ei viitsitä ottaa edes mitään riskiä että laitettaisi muiden lasten pariin. Parempi se on kotona olla kunnes on täysi-ikäinen, kun ei lapset muutenkaan hirveän helposti ystävysty.

Sitten toinen on ne vanhemmat jotka ei siedä muita lapsia. Emme mekään siedä yhtään muita lapsia kuin omamme.

Meidän viisivuotias on katsonut videoita kaksivuotiaasta asti ja pelanut suunnilleen samasta iästä asti. Ei kavereita nykyään tarvitse tai mitään yhteisöllisyyttä. Ihmisten ilkeys on niin ilmeistä että parempi olla turvassa pelien ja vehkeiden kanssa.

Vierailija
315/328 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se vastuu lankeaa tavallaan luonnollisesti.

Ei se väkisin tule.

Vähän sama kuin armeijassa vastuu johtajuudesta yleensä on luonnollista. Muut tottelee vaikka kuitenkin narisee, mutta silti tottelee.

Samasta syystähän monet lähettivät lapsensakin kouluun, kun päättäjät avasivat ne pariksi viikoksi.

Luonnollista johtajan tottelua. Sinä kuulut niihin jotka tottelee, mutta jälkeenpäin nurisee asialle.

Et ole ns. vastaanlaittaja tai taistelija.

Pohjimmiltaan olet kunnon alainen.

Vierailija
316/328 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduin vielä parikymppisenä raahaamaan aina mukana 4 vuotta nuorempaa pikkuveljeä. Mihinkään baareihin ei ollut mitään asiaa, treffit tai seurustelu oli täysin mahdotonta edes ajatella. Kotibileisiin ei koskaan kutsuttu, eikä pystynyt lähtemään edes kuskiksi kenellekään kun se pikkuveli olisi pitänyt olla mukana. Mistään omanikäisistä seurustelujutuista ei pystynyt juttelemaan kaverien kanssa. Olin yli 22v kun pikkuveli lopulta sai oman ajokortin ja siinä vaiheessa ne muutamat kaverit oli sitten jo vakiintuneet, osa naimisissa ja lapsiakin ja muuttaneet jonnekin toisille paikkakunnille.

Tuon takia ilmeisesti isosiskot tai veljet joskus syyllistyy kamalin tekoihin? Ainakin Amerikassa on tapahtunut paljon tälläisiä.

Vihasitko veljeä todella paljon ja halusit satuttaa tätä?

Vierailija
317/328 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos päästätte 4v:n pihalle ilman, että olette mukana niin se lapsi voi kohta olla ties missä ja joutua onnettomuuteen. Ja se on yksinomaan teidän vikanne, ei muiden pihalla olevien lasten.

Tuolla logiikalla sairauskohtauksen saaneen läheiset ovat vastuussa henkilöstä, mutta ohi kävelevät ja autoilevat eivät ole, vaikka lähiomaiset olisivat kauempana kuin ohitse kulkeva liikenne.

Ei nyt oikein kestä tuo logiikka. Yritä nyt jumalauta vähän paremmin. Kyllä onnettomuuden sattuessa se vastuu vaan on niillä jotka ovat onnettomuuspaikalla lähimpänä. Heillä on ensisijaisesti vastuu asiasta.

Tämä on ihan mustaa valkoisella. Turha alkaa väittämään minulle asioista. Kyllä minä tiedän nämä asiat.

Vierailija
318/328 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä välttämättä ole ongelmaa että 9v viettäisi aikaa lasten kanssa, mutta usein jos/kun jotain sattuu, se 9v tuppaa saamaan niskaansa huudot tai omantunnontuskat. Valitettavasti.

Vierailija
319/328 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Samaa mieltä!

Vierailija
320/328 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos päästätte 4v:n pihalle ilman, että olette mukana niin se lapsi voi kohta olla ties missä ja joutua onnettomuuteen. Ja se on yksinomaan teidän vikanne, ei muiden pihalla olevien lasten.

Tuolla logiikalla sairauskohtauksen saaneen läheiset ovat vastuussa henkilöstä, mutta ohi kävelevät ja autoilevat eivät ole, vaikka lähiomaiset olisivat kauempana kuin ohitse kulkeva liikenne.

Ei nyt oikein kestä tuo logiikka. Yritä nyt jumalauta vähän paremmin. Kyllä onnettomuuden sattuessa se vastuu vaan on niillä jotka ovat onnettomuuspaikalla lähimpänä. Heillä on ensisijaisesti vastuu asiasta.

Tämä on ihan mustaa valkoisella. Turha alkaa väittämään minulle asioista. Kyllä minä tiedän nämä asiat.

Tässä kyllä on ikä ihan validi tekijä. Samoin kuin alle 15v ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, ei hän ole kyvykäs kantamaan yksin vastuuta toisista, kun ei itsestäänkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä