Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä naapurin kanssa, käyttää meidän 9 vuotiasta "lapsenvahtina"

Vierailija
09.02.2020 |

Eli siis jos meidän lapset menee ulos ja naapurin lapset näkevät sen, tulevat myös. Tai jos meidä 9v ja 7v menee pyytämään naapurista kavereitaan ulos tulee sieltä kaikki, myös juuri 4v täyttänyt.

Ja ongelma on se, että siinä vaiheessa meidän vanhin "joutuu" lapsenvahti rooliin ja tunnollisena ei osaa olla huolehtimatta.

Millä saada loppumaan?

Kommentit (328)

Vierailija
201/328 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin hamalla 70-luvulla kun olin lapsi meitä oli aina lauma eri ikäisiä pihalla leikkimässä ilman yhdenkään vanhempaa vahtimassa. Sen sijaan vanhimmat lapset katsoivat aina nuorempien perään ihan kenenkään käskemättä ja asiasta kitisemättä. Nyky Suomessa meidät olisi varmaan kaikki huostaanotettu.

Hah, vai kitisemättä ja käskemättä? Niin se aika kultaa muistot.

Muistan eräänkin suurperheen, jonka vanhin tyttö oli laitettu kaitsemaan pienintä sisarusta. Hän nakitti nuoremman siskonsa hommaan, ja hän taas seuraavan. Lopulta pienin oli toiseksi nuorimman mukana, joka tietysti sai haukut, jos jotain sattui. Ei se 70-luku pelkkää auringonpaistetta ollut.

202/328 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan munatonta vanhemmuutta teidän osalta, sanotte suoraan että nyt loppuu lasten hyväksikäyttö.

Seuraavaksi otamme yheyttä poliisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/328 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä minä että lapseni sanottu, että ei ole vastuussa pienimmästä ja haluavat leikkiä rauhassa, ei auta.

Toki osaltaan ymmärrän että pienin kaipaa kavereita, mutta ei tää näin voi mennä. Sitten menee leikit ja suunnitelmat pilalle kun pienin ei jaksa/ ei pysy perässä, alkaa kiukuta eikä liiku mihinkään ym.

Leikkivät välillä meillä, yleensä laittaa tämän 4v myös mukaan koska sekin haluaa tulla.

Ap

Kyllä se pienin on ihan yhtä tärkeä kuin kaikki muutkin, poissulkeminen on hyvin inhottavaa käytöstä! Vanhempiensa vastuulla pitäisi saada ulkoilla silloin kun hänelle ja vanhemmilleen sopii.

Vierailija
204/328 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin hamalla 70-luvulla kun olin lapsi meitä oli aina lauma eri ikäisiä pihalla leikkimässä ilman yhdenkään vanhempaa vahtimassa. Sen sijaan vanhimmat lapset katsoivat aina nuorempien perään ihan kenenkään käskemättä ja asiasta kitisemättä. Nyky Suomessa meidät olisi varmaan kaikki huostaanotettu.

Ennen lapsia myös kuoli ja vammautui merkittävästi enemmän. Sille on ihan syynsä, että valvonnan katsotaan nykyään kuuluvan aikuisille.

Kuoliko ja vammautu oikeesti enemmän? Kysyn siis ihan tosissani että onko tästä joku tilasto? Kiinnostaa. Lapsuudessani seitkytluvulla meno oli tosiaan erilaista. Kun sain itse lapsia yllätyin kuinka paljon niitä piti valvoa.

"1–14-vuotiaiden lasten kuolleisuus on viimeisten parinkymmenen vuoden aikana enemmän kuin puolittunut: lapsikuolemia oli 197 vuonna 1989 ja 92 vuonna 2010. Tämä vastaa noin 11:tä kuolemaa 100 000 henkeä kohden. 1–14-vuotiaiden kuolleisuuden väheneminen johtuu pääasiassa tapaturmakuolleisuuden vähenemisestä." 

Lähde: Tilastokeskus. 

Vierailija
205/328 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon varmaan auta mikää muu kun kaverin vaihto tai että asiasta itse mainitset. Voithan sanoa, että tytöllesi olisi tärkeää jos hän voisi välillä leikkiä kaverinsa kanssa välillä myös ilman pienempiä. Jos se tuosta suuttuu tai ei asiaa tajua, niin sit on keinot aika vähissä.

Vierailija
206/328 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan löytyy vanhempia, jotka eivät tajua vanhemmuuteen liittyvää vastuuta. Sitten nämä typerykset pistävät kolmi-neli vuotiaan pihalle, pikkulapsen tai erityislapsen vanhemman vastuulle, koska ne siellä joutuvat muutekin valvomaan omiaan. Kaikkein tyhmimmät ja välinpitämättömimmät laittavat isommat lapset huolehtimaan pienistä. 

Vierailija
207/328 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap kehitysvammainen? LASU!

Vierailija
208/328 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsia myös kuoli ja vammautui merkittävästi enemmän. Sille on ihan syynsä, että valvonnan katsotaan nykyään kuuluvan aikuisille.

Kaikki joiden kanssa kasvoin selvisivät kyllä hengissä ja vahingoittumatta. Enemmän huolestuttaa liiassa pumpulissa kasvaneet joilta ei ole koskaan vaadittu mitään ja joille ei koskaan sanota ei.

No se on hienoa, että olet ollut noin onnekas. Pelkkää omaa kokemustasi et vain voi yleistää koskemaan kaikkia muita, omia leikki- ja koulukavereitani kuoli useampia tapaturmaisesti 70- ja 80-luvuilla. Nykyään lapsista välitetään enemmän.

Itseasiassa todella mielenkiintoista kun aloin ajattelemaan asiaa tarkemmin. Kasvoin itse 80- ja 90-luvulla ja kävin kouluni 90-luvulla ja vaikka silloinkaan meno ei ollut enää niin huoletonta, silti muistan että saman kylän lapsia menehtyi onnettomuuksissa sun muissa ainakin 3, joka on pienelle kylälle aika paljon.

Vierailija
209/328 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi isosiskoni otti 4-5 vuotiaan minun mukaan leikkeihin kaveriensa kanssa. Ihanat muistot jääneet. ❤️ Tuollaiset muistot kantaa elämässä vaikeina aikoina, ihana palata lapsuuden juttuihin mielessään. Uskalla väittää, että kenellekään ei ko. toimiinnasta jäänyt traumoja.

Juu, minutkin tupattiin isosiskon matkaan aina. Oli kiva, kun sisko poltti salaa tupakkaa ja poltatti minullakin, etten voi käräyttää. Seksihommatkin opin varhain, kun kuuntelin isompien juttuja 😁. Monen monta kokemusta tuli, kun siskon piti raahata minua matkassaan.

Emme ole nykyään väleissä, kun sisko jäi niin katkeraksi siitä, kun joutui olemaan niin paljon lapsenvahtina

Vierailija
210/328 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut noin mun lapsuudessa 70-luvulla. Jos pihalla oli pienempi lapsi niin sen äiti oli pihalla. Isompien ei tarvinnut vahtia pienempiä.

Vierailija
211/328 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Käy puhumassa naapurille. Kysy ovatko he huomioineet, ettei 9-vuotias pysty huolehtimaan 4-vuotiaasta. Hänen ei myöskään tarvitse. Usein näkee pihoilla eri-ikäisiä leikkimässä, mutta vastuu on aina vanhemmilla.

Vierailija
212/328 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tuottaa sulle pettymys, mutta kukaan ei edes loukkaantunut.

Taidat olla millenniaali kun sinusta henkii tuollainen avuttomuus ja pelko?

213/328 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä niin paljon, mutta oli 80- ja 90-luvuilla ja oli ihanaa aikaa! Toista se vissiin on nykypäivänä, surullista.

Vierailija
214/328 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lastensuojeluilmoitus 

Vierailija
215/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu nykyajan ongelmalta. Enitseen aikaan pienet olivat hännänhuipuina mukana, joskus se ärsytti, mutta sitä pidettiin normaaliin elämään kuuluvana. Oli myös kasvattavaa olla joskus pieni ja joskus isoin, seurasta riippuen.

Vierailija
216/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten jos tälle pienelle sattuisi jotain, niin saisiko teidän lapsi sen p*skan niskaan? Varmasti, kerta naapurisi on noin ajattelematon.

Tiukasti vaan käyt sanomassa, että noin pientä lasta ei voi laittaa isojen mukaan jos aikuiset eivät ole vahtimassa. Lapsien pitää antaa olla lapsia ja leikkiä, ei siihen lapsenvahti keikka kuulu. Eikö tällä pienellä ole esim. päiväkotikavereita tai ketään oman ikäistä, kenen kanssa leikkiä?

Vierailija
217/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä totta. Ketään ei jätetty, vaan pienemmistä pidettiin huolta. Onhan ne ajat muuttuneet paljonkin ja lasten leikit sen mukana.

Vierailija
218/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että jos joku naapuri tulisi avautumaan siitä, ettei hänen lapsensa ole meidän lasten vahti, niin voisin pikkasen yllättyä. Jos itse lasken lapseni ulos, olen heistä myös vastuussa. Ja jos laitan sisarukset keskenään ulos, toki vanhemmat lapseni katsovat nuorimman perään. Missään vaiheessa siitä ei tule kenenkään naapurin velvollisuus. Ehdotan, että Ap:n lapsi lähtee itse kotiin siinä vaiheessa, kun alkaa tuntua liian vastuulliselta ja rankalta. Ehkä naapurin lapset jatkavat silti pihassa omien vanhempiensa ohjeiden mukaisesti. Jospa sitten 9-vuotias huomaisi, että hänelle ei kukaan aseta niitä vahtivelvollisuuksia, vaan naapurin pienet ovat siellä jonkun muun vastuulla.

Vierailija
219/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä totta. Ketään ei jätetty, vaan pienemmistä pidettiin huolta. Onhan ne ajat muuttuneet paljonkin ja lasten leikit sen mukana.

Samaa mieltä. Olen 80-luvun lapsi, kaikki mentiin porukassa ja pienimmistä pidettiin porukalla huoli. Ei jäänyt traumoja kellekään eikä sitä pidetty vääränä tms.

Nykyään lapsilta ei saa vaatia mitään milloinkaan. Pitää ”antaa olla lapsi”, aivankuin se että ottaa pienempiä mukaan joukkoon ja huomioi olisi jotenkin työ. Miksei kukaan mieti miltä siiitå pikkuisessa tuntuu. Ei vanhempien seura ja leikit ole läheskään yhtä kivoja..

Vierailija
220/328 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama ongelma. Oma tytär oli 9 v ja osa kesäloman päivistä yksin kotona, alle kouluikäinen sisarus päiväkodissa. Halusi leikkiä naapurin hieman nuoremman tytön kanssa, jolla 3 v pikkusisisko. Kun tulin oman tarhaikäisen lapsen kanssa iltapäivisin kotiin, niin tytär ja tämän kaveri leikkivät lastenhuoneessa ja kaverin 3 v touhusi yksin muualla talossa.

Lopulta ei auttanut muu kuin kieltää kaverin kanssa meillä leikkiminen, kaveri ei päässyt leikkimään ilman pikkusiskoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi