Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö ruumisarkkuun meikata

Vierailija
07.02.2020 |

?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää oikeasti. Ainakin mummoni ja vaarinikin hautajaisissa me lähiomaiset hyvästelimme vainajan avoimen arkun äärellä kappelissa ennen seremoinioiden alkamista.

Olen sen verran tuota miettinyt, että kummittelisin taatusti, jos minua katseltaisiin kuolleena ilman meikkiä....

Vierailija
22/47 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole sitten posliinipimpulin nauranut tällä palstalla niin paljon kuin tätä otsikkoa. Jossakin tuonpuoleisessa sitten hienot leidit täydessä tällingissä ... mahtaa ne ollae enkelitihmeissään.

Onhan muinoin Egyptissä ja vieläkin USA:ssa tapana palsamoida vainajat ja kai meikkaus kuuluu asiaan. Mitenkähän se palsamointi vaikuttaa krematoriossa?

Kuolinnaamio faaraoitten tapaan ei olisi ollenkaan hullumpi ajatus. Ei varsinkaan jos on sattunut kuolemaan sellaisessa onnettomuudessa, että naama perusteellisesti pilalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kuoltuas sheivaat, kampaat, teet manikyyrin ja meikin. Pukeudut hienoksi. Sitten asetut kauniiseen asentoon makuulle.

Vierailija
24/47 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä.

Ellei vainajan toive ollut ennen kuolemaa meikkaus arkkuun laittoa varten

Vainajan putsaus eritteistä ja vaatetus riittävät

Vierailija
25/47 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsiketjuhan tämä on, mutta vastaan silti.

Pääsin näkemään mummoni arkussa juuri ennen hautaamista (ei siis ollut avoin arkku itse hautajaisissa) ja olen melko varma, että hänelle oli tehty kevyt ehostus. Itse hän tuskin oli asiaa missään toivonut, kun ei eläessäänkään meikannut, eikä hän ollut tehnyt edes testamenttia saati muunlaista ohjeistusta siitä, kuinka toivoi kuolemansa jälkeen asiansa hoidettavan.

Ihan Suomessa tapahtui, joten ehkä näissä sitten on tapauskohtaisiakin eroja.

Vierailija
26/47 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pitää, mitä ihmisetkin ajattelee jos makaat siellä arkussa ihan valjuna.

Vierailija
27/47 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Mielenkiintoinen kysymys.

Onko vielä tapana pitää arkku auki juuri ennen siunaustilaisuutta?

Mietipä siltä pohjalta, että hautausta joutuu odottamaan kuukauden, puolitoista jääkaapissa. Mites liha säilyy?

Vierailija
28/47 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Joskus siunataan ulkona haudalla hajun takia.

Vierailija
29/47 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei palsamoida.

Vierailija
30/47 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortodoksisessa siunaustilaisuudessa arkku on auki ja omaiset käyvät hyvästelemässä. En kyllä kiinnittänyt huomiota oliko isoäitivainajallani meikkiä.

Vierailija
31/47 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän minä vaan meinaan, että kun ihminen kuolee niin häntä tullaan hakemaan, uskovaista kuollutta ihmistä hakee joko Jeesus tai enkelit tai edesmenneet omaiset. Uskomatonta ihmistä tullee hakemaan pirun enkelit. Niin, että miltä se naama sitten näyttää.

Jeesus tai enkelit? Jakavatko hommat miten, vai mennäänkö ihan sillä kuka sattuu olemaan vapaana?

”Jos me käydään Gabrielin kanssa poimimassa tuo Virtasen Matti, niin ehtisitkö Herrani käydä hakemassa kyytiin Lindströmin Gunnarin tuosta Uudestakaupungista? Sinulla kun kaikkivaltiaana taipuu ruotsinkieli paremmin.”

Vierailija
32/47 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä.

Ellei vainajan toive ollut ennen kuolemaa meikkaus arkkuun laittoa varten

Vainajan putsaus eritteistä ja vaatetus riittävät

No jos näin on, niin pitääpä muistaa kirjoittaa ylös tämä toive kevyestä ehostuksestakin, mikäli olen suht siistinä kappaleena arkussa. Kun tämähän vähän riippuu kuolintavastakin, että salliiko se omaisten vilkaista...

Mutta minä toivoisin, että ihan kiva olisi, jos vähän nassuun jotakin laitettaisiin.

Vierailija
33/47 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Mielenkiintoinen kysymys.

Onko vielä tapana pitää arkku auki juuri ennen siunaustilaisuutta?

Minun vanhepani ovat kuolleet äskettäin (eivät samaan aikaan), kummallakaan ei ollut suu auki, eikä mitenkään sidottuna. Arkku ei ollut auki, mutta halusimme vielä nähdä vanhempamme.

Vierailija
34/47 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mut tapetaan, naama on varmaan sen verran tohjona, ettei meikillä paremmaksi saa. Tuskin kukaan tahtoo arkun olevan auki hautajaisissa.

N22

Vierailija
35/47 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitoimme huuli- ja poskipunaa rakkaalle ystävälle.

Vierailija
36/47 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko teistä on nähnyt kuolleen ihmisen?

Siinä on vain ihmisen kuori. Siltä se minusta näytti.

Kuollut ei näytä hyvältä, ei vaikka se meikataan.

Kasvojen lihakset on oudon näköisesti jähmettyneet. Sellaisen näkeminen voi aiheuttaa joillekin pahan trauman.

Vierailija
37/47 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, en tiedä, milen tuo suuhomma menee, useita vainajia olen nähnyt, osa on näyttänyt kuin nukkuisi, osa on ollut huonommassa kunnossa.

Ystäväni kävi sukulaistaan katsomassa, ja tämä oli retkottanut suu auki kuin muumio.

Oletimme tämän johtuneen nuukailusta vainajan valmistelun kustannuksissa?

Vierailija
38/47 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaa jaksa, kun en jaksa nytkään.

Vierailija
39/47 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko teistä on nähnyt kuolleen ihmisen?

Siinä on vain ihmisen kuori. Siltä se minusta näytti.

Kuollut ei näytä hyvältä, ei vaikka se meikataan.

Kasvojen lihakset on oudon näköisesti jähmettyneet. Sellaisen näkeminen voi aiheuttaa joillekin pahan trauman.

Olen nähnyt. Hän näytti vain nukkuvan rauhallisesti. Tosin hänet haudattiin parissa päivää kuolemasta.

Vierailija
40/47 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun avattu ruumis ei ole laitettu kunnolla on näky usein ikävä.

Monella vainajalla eivät vaikkapa silmänreiät ole oikealla kohdalla, kun päänahka on vedetty paikalleen.

Ei nuo paljon meikillä parane.