Apua, pienen budjetin häämenu
Pitopalveluun ei ole varaa, menu pitää toteuttaa pienellä budjetilla talkoovoimin ystävien kanssa. Miltä seuraavanlainen kuulostaisi, jos olisit itse vieraana? Vinkkejä, parannusehdotuksia?
vihreä salaatti
tomaatti mozzarella salaatti
kananmunan puolikkaat majoneesilla
lämminsavulohi (tuttavani tekisi lahjaksi, hänen savustamansa on tosi hyvää)
hunajapaahdetut porkkanat
kermaperunat
patonki, voi
Kommentit (86)
Tuota ruokaa kannattaa varata sen verran, että jää samalla iltapalaksikin. Jämien tarjoaminen iltapalalla on ihan normaalia. Ja sitten ihan vaikka sipsejä kyytipojaksi, ei ole illasta enää niin nokonuukaa.
Olin syyshäissä, just minibudjetilla ja talkoovoimin. Alkuun oli liha- ja kalaleipiä kuoharin kaverina.
Pääruokana oli salaattia, perunoita, lämminsavulohta ja porsaan pihvifilettä sekä sienikastiketta.
Ihan reilu lihasoppa, leipää ja juustoa, kotikaljaa. Kasviskeitto vegeille.
Mun mielestä kuulostaa hyvältä, mulle kelpaisi. Ja nyt tuli nälkä ... :)))
Ruokaisia ehdotuksia onkin jo tullut. Jos vielä kaipaat pöytään lisää vaihtelua ja väriä, pikkelöi kasviksia. Esimerkiksi pikkelöidyt varsisellerit ja juurekset ovat melkein ilmaista herkkua. Proteiinin nälkäisille voi marinoida esimerkiksi papuja, jotka nekin ovat todella edullisia. Kaikki pikkelöity ja marinoitu tehdään etukäteen vaikka paria päivää ennen, joten se ei enää juhlapäivänä rasita.
23 ja 25 ovat mielestäni parempia vaihtoehtoja kuin apn alkuperäinen. Mielummin reilua ruokaa kuin siperrystä. Edullisiakin ovat.
Mistä sukusi on kotoisin? Itsellä tuli suht halvaksi "perinteinen" karjalainen pitopöytä kun käytännössä kaikki sukuhaarat molemmilla Karjalasta. Karjalanpaisti, kalasoppa, karjalanpiirakat jne. Mikä tahansa perinteinen toimii teemana ja sen saa yleensä jokseenkin halvalla jostain. Emme pihistelleet tarkoituksella, mutta rahaa ei ole liikaa kertynyt taskunpohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkäiseksi jäisin, kun en syö kalaa.
En minäkään ja hyvin riittäisi salaatit, kermaperunat, porkkanat ja patonki. Paljonko sitä ruokaa pitää juhlissa mättää?
Ja kuinka paljon on proteiinia salaatissa, perunassa, porkkanassa ja patongissa?
Aivan.
Tervetuloa kasvissyöjän elämään! Monet juhlat on juhlittu perunalla ja salaatilla, enkä ole vielä kuollut nälkään.
Ehdotukset lihapullista ja paahtopaistista kannattaisi ottaa vakavasti harkintaan. Kyllähän tuo nälkäiseksi jättää tuommoisenaan. Tuohan on buffetiltapala, ei missään nimessä juhlien päivällinen. Paljonko olit sitä lohta ajatellut? Tuolla tarjoilulla sitä menee useampi sata grammaa/vieras (eli lopouu pahasti kesken, kun ensimmäiset rohmuavat).
Jos rahaa ei runsaampaan tarjoiluun ole, laittaisin ihan lohikeiton tai karjalanpaistin+potut. Halvempi ja parempi.
Menkää naimisiin maistraatissa kahden todistajan läsnäollessa. Sitten käytte kaikki yhdessä syömässä jossain ravintolassa. Tulee halvemmaksi ja on paljon hauskempaa kuin tylsät sukuhäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ja hyvin riittäisi salaatit, kermaperunat, porkkanat ja patonki. Paljonko sitä ruokaa pitää juhlissa mättää?
Ja kuinka paljon on proteiinia salaatissa, perunassa, porkkanassa ja patongissa?
Aivan.
Sä vietät muutaman tunnin yhtenä iltana juhlissa ja kuolet proteiinin puutteeseen? Ei juma 😂 Että näitä tapauksia. No, pakkaa parit protsupatukat ja protskujuomat ja protskurahkat mukaan niin ehkä et pyörry.
Kyllä yleensä on tarjolla myös lihaa, jos ei kalaa syö. Ei kyse ole mistään nälästä pelkästään vaan siitä, että otetaan vieraat huomioon. Jos haluaa , että kaikki on suht tuytyväisiä, niin tällaiset seikat otetaan huomioon. Ihan tapoihin kuuluu.
- eri
Itse olen ollut kasvissyöjä n. 25 vuotta ja löytäisin helposti ap:n tarjoiluista syötävää. Olen juhlinut myös uuuusean tunnin häät (mieheni oli bestman, meni koko päivä ja yö) keitettyjen parunoiden, vihersalaatin ja leivän+voin voimin. Olin jopa raskaana(hui!) enkä kuollut enkä väsynyt proteiinin puutteeseen. Vähän asennetta, ihmiset. Ap tarjoaa mitä haluaa, aina voi häipyä syömään johonkin jos on niin iso kriisi.
Oikein hyvä menu teillä, silti minäkin lisäisin tuohon ne lihapullat.
Vierailija kirjoitti:
Menkää naimisiin maistraatissa kahden todistajan läsnäollessa. Sitten käytte kaikki yhdessä syömässä jossain ravintolassa. Tulee halvemmaksi ja on paljon hauskempaa kuin tylsät sukuhäät.
No mutta sitten ei saataisi prinsessapäivää ja lahjoja!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä sukusi on kotoisin? Itsellä tuli suht halvaksi "perinteinen" karjalainen pitopöytä kun käytännössä kaikki sukuhaarat molemmilla Karjalasta. Karjalanpaisti, kalasoppa, karjalanpiirakat jne. Mikä tahansa perinteinen toimii teemana ja sen saa yleensä jokseenkin halvalla jostain. Emme pihistelleet tarkoituksella, mutta rahaa ei ole liikaa kertynyt taskunpohjalle.
Meillä mies yritti tätä koska on itse karjalasta. Ei ikinä. Itse olisin syönyt tasan niitä piirakoita, joku soppa ei ole juhlaruokaa ja lisäksi olin jo nähnyt karjalaisten "pitotarjoilut" jo etukäteen.
Kaikki loppuu kesken ja ihmiset jää nälkäisiksi. Se niiden vieraanvaraisuus on täysi vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan.
Sä vietät muutaman tunnin yhtenä iltana juhlissa ja kuolet proteiinin puutteeseen? Ei juma 😂 Että näitä tapauksia. No, pakkaa parit protsupatukat ja protskujuomat ja protskurahkat mukaan niin ehkä et pyörry.
Kyllä yleensä on tarjolla myös lihaa, jos ei kalaa syö. Ei kyse ole mistään nälästä pelkästään vaan siitä, että otetaan vieraat huomioon. Jos haluaa , että kaikki on suht tuytyväisiä, niin tällaiset seikat otetaan huomioon. Ihan tapoihin kuuluu.
- eri
Itse olen ollut kasvissyöjä n. 25 vuotta ja löytäisin helposti ap:n tarjoiluista syötävää. Olen juhlinut myös uuuusean tunnin häät (mieheni oli bestman, meni koko päivä ja yö) keitettyjen parunoiden, vihersalaatin ja leivän+voin voimin. Olin jopa raskaana(hui!) enkä kuollut enkä väsynyt proteiinin puutteeseen. Vähän asennetta, ihmiset. Ap tarjoaa mitä haluaa, aina voi häipyä syömään johonkin jos on niin iso kriisi.
Eikö ole hyvä, että me kasvissyöjät täällä vinkkaamme, että tämä menu jättää osan vieraista nälkäiseksi?
Mitä kaikkea teillä muuta on? Paljonko vieraita? Kuinka kauan tuon ruuan on tarkoitus kestää? Eli siis onko ohjelmaa, että vieraat on tunteja? Vaiko vaan sellainen parin tunnin tapaaminen`?
No kyllä on helvet*n pieni budjetti, jos on varaa tarjota vain salaattia, perunaa, patonkia ja kananmunia (häkkikananmunia, arvaan?). Joku muu maksaa ainoan kunnon ruuan, kalan. Ruokajuomana pelkkä vesi, eiks niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan.
- eri
Lähtökohtaisesti suunnitella ja toteuttaa menu, joka ei kaikille sovi?
Hävettäis järjestää semmoiset juhlat.
Hyviä ideoita täällä, lihapullat, tuorejuusto patonkeihin ym.
Jos juhlitte myöhään, ehkä sitten yöpalaksi cocktailpiirakoita ja pasteijoita ym.